216 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Træer til haven? Træer til haven?

Halløj HG smiley

Manden og jeg er ved at købe hus, hvor vi vil få et pænt lille stykke græs ud mod landevejen (ubefærdet og med kraftig hæk mellem), hvor jeg har planer om urtehave/højbede og evt lidt bær såsom hindbær og brombær. Og så et forholdsvis stort stykke tomt plæne med udsigt langt udover marker! Yay! Vi vil rigtig gerne gøre dette stykke græs hyggeligt, med en "hytte" eller bålsted og nogle træer. Men vi ved simpelthen ikke hvilke træer, der er gode at anskaffe sig (det er første gang vi køber hus!). Vi vil gerne have i hvert fald minimum ét træ, som på sigt kan danne en form for parasol, hvor man kan sidde i skygge under med et havebord. Hvilke træer egner sig til det?
Kom generelt med alle jeres gode ideer til en lækker have! Den skal bare være nem at holde. Vi ønsker ikke bede der skal lues mv, udover dem foran huset smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træer til haven?
  • #1   2. aug 2018 Som en parasol = højde op til nederste grene.
    Hvis I vil opnå dette på få år, vokser elm og Birk hurtigt. Birk giver en behagelig let skygge.
    Begge suger store mængder vand op, så er jorden lidt til den fugtige side, bliver plænen mere tør og fast.

Men hurtigt voksende træer skal måske fældes om få år. Måske allerede om 10 år.
    Hvis I også planter andre træer, der vokser langsommere, så kan I fælde de hurtigt voksende træer til den tid og have det næste hold træer klar.

Overvej frugttræer. Eller fx slyngroser eller andre velduftende klatreplanter på et espalier. Så har I skygge at sidde under allerede næste år og kan lettere tilføje/fjerne en del af helheden - og lade den ene duftende, blomstrende plante tage over efter den anden.

Græsplæner kræver faktisk en del arbejde. Det skal jo slås hver uge.
    Mange stauder kan lukke tæt, så ukrudt ikke kan konkurrere og komme op. Fx hosta. Genial plante, som også tåler let skygge. Der er 20 min arbejde pr år ved et hostabed.

Hvis I insisterer på græsplæne, så overvej en automatisk Græsslåmaskine. De er snart lige så billige som almindelige, mellemstore maskiner...

Generelt er det klogt IKKE at lave for meget om det første år. Der er måske en grund til at man har bevaret det, som på en årstid ser halvgrimt ud - det er måske et mirakel af forårsblomster?
    Kan I ikke vente, så spørg sælger, om der er noget, der er så overraskende godt at det bør fredes?
    Betal evt for en havearkitekt.

• #2   2. aug 2018 Dr Who - tak for en god og uddybende beskrivelse. Der er jo en del muligheder at kigge på smiley Træerne behøver bestemt ikke at vokse hurtigt op, det vigtigste er at det på sigt har potentiale til at blive "drømmehaven" smiley
    Der er intet på græsstykket (bortset fra den lækre udsigt), men tak for rådet om at spørge sælger.. Det kan sikkert også være relevant i flere andre sammenhænge, når jeg lige tænker efter..

• #3   2. aug 2018 Og vi vil meget gerne bevare græsset, da jeg ikke er så meget til bede mv smiley men ellers god ide, tak.

• #4   2. aug 2018 Japansk kirsebærtræ smiley
    Vi har en rad op ad indkørslen på mit arbejde, og det er bare så smukt smiley

Mvh TT

• #5   2. aug 2018 Stor Hængepil.. smukt træ som giver god skygge..

Ahorntræer er som pesten, deres frø er overalt og sår sig selv, så man har skud alle steder, også mellem fliser osv..
    Birketræspolen er meget gult, så farver alt der står i nærheden.. taler desværre af erfaring om begge slags træer..

Vi har også lige sat træer i haven, vi valgte frugttræer i stedet.

Og så overvej 2 gange med stauderne.. de breder sig, og danner et KÆMPE rodnet der gør det næsten umuligt at fjerne dem hvis man synes de begynder at komme steder der ikke var meningen..

• #6   2. aug 2018 Hurtig voksende træer kan man topkappe det, så det istedet bruger kræfter på at skyde i vejret men så breder sig og bliver fyldigere. Kender en som studser sine birketræer i haven og de er blevet så flotte smiley

• #7   2. aug 2018 Vi havde et kæmpestort, gammelt kirsebærtræ på hjørnet af ridebanen, som gav skygge til et bord-/bænkesæt med udsigt over det arbejdende folk. Det var vi enormt glade for smiley
    Desværre findes det ikke mere, af forskellige årsager - men jeg savner det!

Frugttræer - især stenfrugter - er fortrinlige som skyggegivere. Du kan også overveje et hjertetræ, som kan opstammes og blive ret smukt. Det kan dog være svært at få det til at gro herhjemme - det afhænger meget af jordtypen.

Der kan hentes inspiration mange steder på nettet - men jeg vil råde dig til at starte hos den lokale planteskole/anlægsgartner/noget i den stil. Der har man erfaring med forskellige løsninger, og hvis det er lokalt nok, ved de måske noget om jordbundens beskaffenhed - ellers kan de fortælle dig, hvordan du lettest finder ud af noget brugbart.

Kig fx på Havenyt:
    https://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/14026.html
    https://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/998.html

Du skal dog forberede dig på, at det tager pænt mange år, så måske skal I overveje en pergola, en pavillon eller noget i den stil, indtil træet er stort nok.

Det er enormt lækkert med sødt duftende planter, men det synes flyvende "kravl" desværre også, så hvis I gerne vil spise i fred, så lad være med at sætte for meget af den slags lige rundt om havebordet smiley

• #8   2. aug 2018 Overvej lige om det kommer til at skygge for jeres hus.

Hvilken type i skal plante ved jeg ikke , men tænk jer lige om en extra gang inden at feks plater et birketræ - det sviner af ht.

Min nabo har høje træer som tager al solen fra os, især forår og efterår - den eneste glæde vi har af de skide træer, er alle de forbande blade..... (Og nej, han vil ikke tænkt sig at fælde dem smiley smiley smiley )

• #9   4. aug 2018 Tusind tak for alle jeres gode råd !! smiley smiley

Vi har snakket meget om japansk kirsebær og japansk løn, så dejligt at høre jeres positive erfaringer med dem!

Sanne K: Stauder holder vi os fra og det samme med ahorn, tak smiley god ide med pil, det vil vi kigge på.

nu med islænder: Wauw, det vidste jeg slet ikke! Elsker birketræer, men har kun oplevet dem som lange høje træer.. Måske du kunne finde et billede af sådan et topkappet et? smiley

Mimre: Mange tak for alle de gode råd! også i forhold til inspiration og hjælp smiley Vi har slet ikke travl og det må gerne tage år, før haven er som vi gerne vil. Men en pavillon er nok slet ikke nogen dum ide, så man i hvert fald lige har et skyggested med kan sidde og slappe af .

Karin J: Tak for råddene. Plænen ligger heldigvis ret langt væk fra huset, i hvert fald der hvor der skal stå træer, og på sydsiden, så skygge er ikke et problem. Ligeledes er der heller ikke naboer op ad vores grund, så ingen vi kan genere på den konto, heldigvis ! smiley

Kommentér på:
Træer til haven?

Annonce