Træer til haven? Træer til haven?
Halløj HG
Manden og jeg er ved at købe hus, hvor vi vil få et pænt lille stykke græs ud mod landevejen (ubefærdet og med kraftig hæk mellem), hvor jeg har planer om urtehave/højbede og evt lidt bær såsom hindbær og brombær. Og så et forholdsvis stort stykke tomt plæne med udsigt langt udover marker! Yay! Vi vil rigtig gerne gøre dette stykke græs hyggeligt, med en "hytte" eller bålsted og nogle træer. Men vi ved simpelthen ikke hvilke træer, der er gode at anskaffe sig (det er første gang vi køber hus!). Vi vil gerne have i hvert fald minimum ét træ, som på sigt kan danne en form for parasol, hvor man kan sidde i skygge under med et havebord. Hvilke træer egner sig til det?
Kom generelt med alle jeres gode ideer til en lækker have! Den skal bare være nem at holde. Vi ønsker ikke bede der skal lues mv, udover dem foran huset
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Hvis I vil opnå dette på få år, vokser elm og Birk hurtigt. Birk giver en behagelig let skygge.
Begge suger store mængder vand op, så er jorden lidt til den fugtige side, bliver plænen mere tør og fast.
Men hurtigt voksende træer skal måske fældes om få år. Måske allerede om 10 år.
Hvis I også planter andre træer, der vokser langsommere, så kan I fælde de hurtigt voksende træer til den tid og have det næste hold træer klar.
Overvej frugttræer. Eller fx slyngroser eller andre velduftende klatreplanter på et espalier. Så har I skygge at sidde under allerede næste år og kan lettere tilføje/fjerne en del af helheden - og lade den ene duftende, blomstrende plante tage over efter den anden.
Græsplæner kræver faktisk en del arbejde. Det skal jo slås hver uge.
Mange stauder kan lukke tæt, så ukrudt ikke kan konkurrere og komme op. Fx hosta. Genial plante, som også tåler let skygge. Der er 20 min arbejde pr år ved et hostabed.
Hvis I insisterer på græsplæne, så overvej en automatisk Græsslåmaskine. De er snart lige så billige som almindelige, mellemstore maskiner...
Generelt er det klogt IKKE at lave for meget om det første år. Der er måske en grund til at man har bevaret det, som på en årstid ser halvgrimt ud - det er måske et mirakel af forårsblomster?
Kan I ikke vente, så spørg sælger, om der er noget, der er så overraskende godt at det bør fredes?
Betal evt for en havearkitekt.
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.966
Der er intet på græsstykket (bortset fra den lækre udsigt), men tak for rådet om at spørge sælger.. Det kan sikkert også være relevant i flere andre sammenhænge, når jeg lige tænker efter..
aug 2008
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Vi har en rad op ad indkørslen på mit arbejde, og det er bare så smukt
Mvh TT
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2131 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
Ahorntræer er som pesten, deres frø er overalt og sår sig selv, så man har skud alle steder, også mellem fliser osv..
Birketræspolen er meget gult, så farver alt der står i nærheden.. taler desværre af erfaring om begge slags træer..
Vi har også lige sat træer i haven, vi valgte frugttræer i stedet.
Og så overvej 2 gange med stauderne.. de breder sig, og danner et KÆMPE rodnet der gør det næsten umuligt at fjerne dem hvis man synes de begynder at komme steder der ikke var meningen..
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.142
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.867
Desværre findes det ikke mere, af forskellige årsager - men jeg savner det!
Frugttræer - især stenfrugter - er fortrinlige som skyggegivere. Du kan også overveje et hjertetræ, som kan opstammes og blive ret smukt. Det kan dog være svært at få det til at gro herhjemme - det afhænger meget af jordtypen.
Der kan hentes inspiration mange steder på nettet - men jeg vil råde dig til at starte hos den lokale planteskole/anlægsgartner/noget i den stil. Der har man erfaring med forskellige løsninger, og hvis det er lokalt nok, ved de måske noget om jordbundens beskaffenhed - ellers kan de fortælle dig, hvordan du lettest finder ud af noget brugbart.
Kig fx på Havenyt:
https://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/14026.html
https://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/998.html
Du skal dog forberede dig på, at det tager pænt mange år, så måske skal I overveje en pergola, en pavillon eller noget i den stil, indtil træet er stort nok.
Det er enormt lækkert med sødt duftende planter, men det synes flyvende "kravl" desværre også, så hvis I gerne vil spise i fred, så lad være med at sætte for meget af den slags lige rundt om havebordet
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Hvilken type i skal plante ved jeg ikke , men tænk jer lige om en extra gang inden at feks plater et birketræ - det sviner af ht.
Min nabo har høje træer som tager al solen fra os, især forår og efterår - den eneste glæde vi har af de skide træer, er alle de forbande blade..... (Og nej, han vil ikke tænkt sig at fælde dem
aug 2008
Vi har snakket meget om japansk kirsebær og japansk løn, så dejligt at høre jeres positive erfaringer med dem!
Sanne K: Stauder holder vi os fra og det samme med ahorn, tak
nu med islænder: Wauw, det vidste jeg slet ikke! Elsker birketræer, men har kun oplevet dem som lange høje træer.. Måske du kunne finde et billede af sådan et topkappet et?
Mimre: Mange tak for alle de gode råd! også i forhold til inspiration og hjælp
Karin J: Tak for råddene. Plænen ligger heldigvis ret langt væk fra huset, i hvert fald der hvor der skal stå træer, og på sydsiden, så skygge er ikke et problem. Ligeledes er der heller ikke naboer op ad vores grund, så ingen vi kan genere på den konto, heldigvis !
Træer til haven?