695 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Efter gymnasiet? Efter gymnasiet?

Hvad skal andre efter gymnasiet?

Jeg er kommet lidt i tvivl om, hvad det er jeg vil.

Jeg bliver student til sommer, og skal selvfølgelig meget snart have fundet ud af noget. Overvejer om jeg skal finde noget arbejde - for det er HELT sikkert, at jeg vil have mindst 1 sabbatår - og så bare arbejde indtil jeg søger ind på universitetet, eller om jeg skal tage ud og rejse for at kunne forbedre mine chancer på kvote 2 (Veterinærmedicin).

Jeg er ikke sikker på, at jeg virkelig skal søge kvote 2, da jeg jo ikke kender mit endelige snit endnu, og pt. ser snittet da ganske lovende ud, men man ved jo aldrig, og så har jeg også en lyst til at komme lidt ud og rejse, uden det er alt for langt væk smiley

Hvis jeg vælger at rejse, vil det blive til et land som ikke er så langt væk; Holland eller Tyskland er i mine tanker.
Planen er at tage til et stutteri og arbejde - jeg har kontakt til et dressurstutteri i Holland, dog er intet aftalt - i så lang tid som de nu vil have. Alt afhængig af perioden jeg vil skulle rejse, vil jeg gerne have min ene pony, Frida, med (hvis stutteriet tillader, at jeg har en pony med, dog er det stutteri, som jeg har kontakt til, bekendte med at jeg har min pony, og helst vil have hende med). Tænker at udlandsrejsen bliver i omkring ½-1 år, alt afhængig af hvor lang tid jeg har mulighed for at være væk.

Har også overvejet det at arbejde i et år, og så evt. rejse i ½-1 år (som nævnt tidligere, kommer an på hvad stutteriet føler for mht. tidsperiode), og på den måde egentlig have 2 sabbatår, inden jeg starter på universitetet (hvis jeg vel og mærke kommer ind første gang).

Jeg vil allerhelst ikke have mere end 2 sabbatår, da jeg for det første kun kan gange med lidt mere hvis jeg starter inden for de første to år, og for det andet fordi jeg gerne vil i gang med uddannelse.

Er lidt i vildrede, så vil da gerne høre hvad andre har tænkt sig selv at gøre - og om nogen evt. vil kunne sige, hvilken af mine planer ville være bedst i følge dem smiley

Planen med min pony bliver nok at udlåne hende når jeg starter på universitetet, da jeg sikkert ikke vil have råd til at bo og studere i København, og have en pony stående i Jylland og lave ingenting imens, udover at koste mig penge (sådan groft sagt).

Har selvfølgelig en plan B mht. uddannelse, hvis det med veterinærmedicin kikser totalt, hvilket vil gøre lidt forskelle mht. ponyen, da jeg så vil ende med at studere i Århus smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Efter gymnasiet?
  • #1   13. dec 2015 Det hele afhænger meget af dit snit smiley Hvis ikke det er i nærheden af veterinærmedicins kvote, så skal du jo virkelig overvejer hvad du skal bruge sabbatår på smiley
    Nu ved jeg ikke hvad KU ligger vægt på, når de snakker erfaring. Men jeg kunne forestille mig at det var praktik hos dyrlæge o.l. Mange søger ind på biologi eller husdyrsvidenskab for at samle noget erfaring sammen, og så søge veterinærmed. Jeg ved ikke helt hvor meget du kan bruge arbejde hos stutteri til at forbedre chancerne for at komme ind, men jeg kan ikke helt forestille mig at det giver mange point.

Jeg vil anbefale dig at søge både til sommer og næste sommer. Det giver dig flere chancer til at komme ind med bonus smiley

• #2   13. dec 2015 Jeg sidder faktisk lidt med de samme tanker. Jeg vil gerne ud og rejse og tage i praktik eller også finde et arbejde. Måske begge ting på 2 år..
    Jeg har overvejet at søge ind på husdyrvidenskab men jeg er stadig usikker.

• #3   13. dec 2015 Jeg har været i praktik ved mine egne dyrlæger med hest i speciale 4 gange, og har også tidligere været i praktik ved en smådyrsklinik, og så har jeg arbejdet på et slagteri, og gør stadig on/off, så jeg har haft et indblik af flere aspekter så at sige; jeg ved at dyr både er kæledyr, men også produktionsdyr smiley

Min egen dyrlæge læste et år på molekylærbiologi mener jeg det var, før hun kom ind, og jeg er jævnligt i kontakt med hende, og hun har givet mig mange gode tips til det (hun er selv en kvote 2).
    Hun mente også at Holland/Tyskland idéen var god, da de vægter det godt, at man har rejst ud og fået noget erfaring - om ikke andet så ER det jo stadig erfaring indenfor det at klare sig selv og selve det at omgås dyr, men som sagt er intet sikkert endnu. Min egen dyrlæge havde selv været i Tyskland ved en springstald, og det sagde hun kun havde bidraget positivt til hendes ansøgning smiley

Jeg kan simpelthen ikke overskue at skulle søge ind denne sommer - hvis jeg kom ind ville jeg slet ikke vide hvad jeg skulle gøre med alt lige pludseligt, og jeg vil slet ikke kunne have penge til at kunne bo og studere derovre. Og så har min dyrlæge også kraftigt frarådet mig at søge ind lige med det samme, for jeg vil simpelthen blive SÅ presset af slet ikke at have nogen pause mellem folkeskole-gymnasium-universitet, og jeg ville være så ung når jeg blev uddannet (er 19 nu), så hun anbefalede mig at jeg i hvert fald ventede i ét år som minimum, hvilket jeg også kan føle er det bedste at gøre smiley

• #4   13. dec 2015 Og hvad angår mit snit, så er det som sagt til den gode side mod veterinærmedicin indtil videre smiley

• #5   13. dec 2015 Nu står jeg ikke i samme situation, men det gjorde jeg for to år siden.. Og den dag Idag læser jeg Vet. Med på andet år...
    Jeg holdte ikke et sabbatår, men søgte direkte ind - det kunne jo være det lykkedes, ellers ville jeg arbejde...
    Og det lykkedes - som kvote 2'er... Hele kvote to indgangen er fordelt på to ting - optagelsesprøven og derefter interview hvis man kommer gennem nåleøjet... Når man er til interview spiller optagelsesprøven dog stadig en rolle da "pointscoren" ikke nulstilles, så jo bedre prøve, desto større chance...
    Og som det nok giver sig selv har jeg ikke samlet erfaring i et sabbatår, men derimod løbende ved siden af folkeskole og gymnasie.. Jeg har arbejdet på stutterier, salgsstande og været i en masse frivillig praktik...
    Derudover skal man huske på at komme med nogle gode grunde til hvorfor man selv skal have lov at komme ind, hvad har man at bidrage med?
    Og ikke mindst giver det altså et plus i bogen hvis man har erfaring med andet end hest og smådyr og evt kan se sig selv i en fremtid indenfor kvæg eller svin eller andet lidt mere "utraditionelt" (forstå mig ret )

• #6   13. dec 2015 Kender stort set alt til kvote 2 systemet, da min egen dyrlæge selv er kvote 2'er, og jeg kender en som studerer veterinærmedicin nu på 2. år, som også kom ind på kvote 2 - hun havde dog været ude at rejse i et halvt år i New Zealand og mener bestemt også hun var i Australien smiley Så jeg har hørt en del om de forskellige 'trin' i kvote 2, og så har jeg også selv undersøgt en masse omkring det smiley

Jeg har i løbet af folkeskolen samt gymnasiet (så sent som for et år siden) været i praktik ved mine dyrlæger, hhv. 4 gange ved mine "hestedyrlæger" og 1 gang ved mine "hunde/kattedyrlæger", og har også arbejdet på et slagteri i løbet af sommerferien samt efterårsferien, og skal afsted til slagteriet igen her i slutningen af december, og sikkert også de andre kommende ferier (vinterferien plejer at være travl), så på den front synes jeg selv at jeg er dækket okay ind (selvfølgelig ikke helt nok, men sådan nogenlunde da).
    Ved det tæller ganske godt op i erfaring, at jeg har haft med produktionsdyr at gøre mht. slagteri, da jeg jo har en anden opfattelse, end at dyr kun er sådan nogle små "putte-nutte nogle, som bare er de dejligste dejligste kæledyr og intet andet" smiley

• #7   13. dec 2015 Det lyder fornuftigt smiley så tror jeg ikke du skal være så bange for at komme ind hvis det er den vej du gerne vil smiley

Skulle jeg gøre noget om ville det nok være at tage et enkelt sabbatår hvor jeg arbejde røven ud af bukserne og tjente en masse penge, måske en mindre rejse og så ellers ind på studiet - en opsparing er guld værd her i Kbh smiley

• #8   13. dec 2015 Haha, ja det hører jeg fra flere, det med opsparing, hører også fra hende som studerer nu, at de bøger der, puuuuuha de er en træls udgift når de skal købes, for billige er de altså ikke smiley
    Min dyrlæge solgte sin hest, og så behøvede hun ikke låne under studiet overhovedet - den solgte hun så også "bare lige" for 400 000 til USA smiley
    Deeeet kommer ikke helt til at ske, at jeg lige kan gøre det smiley smiley

Men ja, jeg vil det gerne, og har haft idéen siden 6. klasse, og har ikke overvejet at skifte mening siden - kun ændret lidt på plan B i takt med at jeg er blevet ældre, men ikke plan A, som er veterinærmedicin smiley

• #9   13. dec 2015 Ja bøgerne er nogle grumme nogen! Bare en af anatomibøgerne til første år kostede 2400!! Her på 2. År har jeg indtil videre kun brugt 1500 ca, men vi har heller ikke rigtig haft nogle bøger og nogle har jeg lånt - så ja - stor udgift smiley
    Altså jeg har ikke nogen rigtig opsparing (startede med 25000) og med den og min SU kan det gå smiley

Hvad er din plan b?

• #10   14. dec 2015 Ja, Marie, som hun hedder hende jeg passer hest for mens hun studerer, var nu heller ikke vild med hvad de mente bøgerne skulle koste, men de er jo nødvendige smiley

Jamen min plan B er noget så langt væk fra veterinærmedicin, som noget næsten kan være: gymnasielærer i fagene Tysk, Latin og Oldtidskundskab, hvor jeg har Tysk som hovedfag smiley Det vil tage reeeet lang tid at studere, men det er noget som også interesserer mig; dog ikke nær så meget som veterinærmedicin, men det er stadig mega interessant, og jeg er virkelig "på" den idé, skulle plan A fejle smiley Ville dog blive nødt til at læse op, da jeg vil skulle have Græsk A og Latin A (har Latin C nu) bl.a., for at kunne søge ind på klassisk filologi, som er det med bl.a. latin og oldtidskundskab smiley

• #11   14. dec 2015 Er det Marie Bedsted? smiley

• #12   14. dec 2015 Ja det er det - det er hendes pony, Maggie, som jeg passer imens hun studerer, og har passet og redet mens hun også var ude at rejse, og også før det smiley

• #13   14. dec 2015 Spændende! Synes nu også din plan b lyder god smiley der er du i hvert fald sikret job, det er vi desværre ikke helt som vetter smiley

• #14   14. dec 2015 Tjoo, det er ikke helt de fag som de fleste læser, så på den side er jeg vel ja, men jeg har heldigvis altid husket at tænke på, at det skal aldrig være afgørende hvor meget man tjener eller hvor let det er at få et arbejde, det skal være et arbejde man kan lide, og jeg vil helt sikkert blive glad for begge, men ved ikke om jeg virkelig vil kunne forestille mig selv som lærer de næste ca. 40 år smiley

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 444
    #15   14. dec 2015 Der er nu ikke nogen, der er garanteret et job som gymnasielærer smiley Men det er verdens fedeste job, så det er bestemt en god plan B, hvis du spørger mig smiley

• #16   14. dec 2015 Vi fik at vide at en kvote 2 ansøgning altid vil blive vurderet som kvote 1 også, så ingen grund til ikke at søge som kvote 2 smiley .

Jeg havde sabbatår mellem folkeskolen og HHX, ikke at det rigtig ændrede sig meget. Jeg var mega skoletræt efter HHX, men kom ind på mit 1. prioritet universitet i England, så jeg fik enormt meget afveksling ved at flytte herover og det har været den bedste beslutning jeg nogensinde har taget - også selvom det har betydet at jeg måtte sælge hest og bil haha.

Din plan lyder god - den giver erfaring oven i hvad du allerede har, og giver dig samtidig også noget frirum i det du kommer ud at rejse og oplever noget andet end "bare" Danmark. Hvordan de decideret optager aner jeg intet om, for jeg valgte som skrevet at smutte abroad i stedet smiley

• #18   14. dec 2015 Altså min plan er at jeg skal til den der sportshøjskole i Ålborg og uddanne mig til ridetræner smiley Derefter afhængigt af mit snit og lyst vil jeg enten søge ind på veterinærmedicin eller veterinærsygeplejerske, ligenu hælder jeg mest til det sidste, da jeg er skoletræt og mest af alt ser mig ude i noget erhvervsmæssigt om få år.... Så er 7 år lang tid smiley

• #19   14. dec 2015 Jeg vil også søge veterinærmedicin. Egentlig vil jeg gerne have 1-2 sabbatår, men søger også ind i år, fordi jeg ved hvor svært det kan være at komme ind. Jeg ved ikke endnu om jeg kan søge kvote 1, jeg kommer til at få et snit mellem 10 og 11, så det er svært at vurdere lige nu smiley Hvis jeg ikke kommer ind (hvilket jeg ikke forventer at gøre), skal mit sabbatår bruges på at arbejde med produktionsdyr, så jeg får erfaring med andet end heste.

• #20   14. dec 2015 Vet med tager "kun" 5 1/2 år smiley

• #21   14. dec 2015 Janni F, ja det ved jeg godt men jeg mangler p.t. stadig 1 1/2 år i gymnasiet smiley

Kommentér på:
Efter gymnasiet?

Annonce