Efter gymnasiet? Efter gymnasiet?
Hvad skal andre efter gymnasiet?
Jeg er kommet lidt i tvivl om, hvad det er jeg vil.
Jeg bliver student til sommer, og skal selvfølgelig meget snart have fundet ud af noget. Overvejer om jeg skal finde noget arbejde - for det er HELT sikkert, at jeg vil have mindst 1 sabbatår - og så bare arbejde indtil jeg søger ind på universitetet, eller om jeg skal tage ud og rejse for at kunne forbedre mine chancer på kvote 2 (Veterinærmedicin).
Jeg er ikke sikker på, at jeg virkelig skal søge kvote 2, da jeg jo ikke kender mit endelige snit endnu, og pt. ser snittet da ganske lovende ud, men man ved jo aldrig, og så har jeg også en lyst til at komme lidt ud og rejse, uden det er alt for langt væk
Hvis jeg vælger at rejse, vil det blive til et land som ikke er så langt væk; Holland eller Tyskland er i mine tanker.
Planen er at tage til et stutteri og arbejde - jeg har kontakt til et dressurstutteri i Holland, dog er intet aftalt - i så lang tid som de nu vil have. Alt afhængig af perioden jeg vil skulle rejse, vil jeg gerne have min ene pony, Frida, med (hvis stutteriet tillader, at jeg har en pony med, dog er det stutteri, som jeg har kontakt til, bekendte med at jeg har min pony, og helst vil have hende med). Tænker at udlandsrejsen bliver i omkring ½-1 år, alt afhængig af hvor lang tid jeg har mulighed for at være væk.
Har også overvejet det at arbejde i et år, og så evt. rejse i ½-1 år (som nævnt tidligere, kommer an på hvad stutteriet føler for mht. tidsperiode), og på den måde egentlig have 2 sabbatår, inden jeg starter på universitetet (hvis jeg vel og mærke kommer ind første gang).
Jeg vil allerhelst ikke have mere end 2 sabbatår, da jeg for det første kun kan gange med lidt mere hvis jeg starter inden for de første to år, og for det andet fordi jeg gerne vil i gang med uddannelse.
Er lidt i vildrede, så vil da gerne høre hvad andre har tænkt sig selv at gøre - og om nogen evt. vil kunne sige, hvilken af mine planer ville være bedst i følge dem
Planen med min pony bliver nok at udlåne hende når jeg starter på universitetet, da jeg sikkert ikke vil have råd til at bo og studere i København, og have en pony stående i Jylland og lave ingenting imens, udover at koste mig penge (sådan groft sagt).
Har selvfølgelig en plan B mht. uddannelse, hvis det med veterinærmedicin kikser totalt, hvilket vil gøre lidt forskelle mht. ponyen, da jeg så vil ende med at studere i Århus
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 474
Nu ved jeg ikke hvad KU ligger vægt på, når de snakker erfaring. Men jeg kunne forestille mig at det var praktik hos dyrlæge o.l. Mange søger ind på biologi eller husdyrsvidenskab for at samle noget erfaring sammen, og så søge veterinærmed. Jeg ved ikke helt hvor meget du kan bruge arbejde hos stutteri til at forbedre chancerne for at komme ind, men jeg kan ikke helt forestille mig at det giver mange point.
Jeg vil anbefale dig at søge både til sommer og næste sommer. Det giver dig flere chancer til at komme ind med bonus
nov 2009
Følger: 281 Følgere: 295 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 128
Jeg har overvejet at søge ind på husdyrvidenskab men jeg er stadig usikker.
nov 2009
Følger: 86 Følgere: 98 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.285
Min egen dyrlæge læste et år på molekylærbiologi mener jeg det var, før hun kom ind, og jeg er jævnligt i kontakt med hende, og hun har givet mig mange gode tips til det (hun er selv en kvote 2).
Hun mente også at Holland/Tyskland idéen var god, da de vægter det godt, at man har rejst ud og fået noget erfaring - om ikke andet så ER det jo stadig erfaring indenfor det at klare sig selv og selve det at omgås dyr, men som sagt er intet sikkert endnu. Min egen dyrlæge havde selv været i Tyskland ved en springstald, og det sagde hun kun havde bidraget positivt til hendes ansøgning
Jeg kan simpelthen ikke overskue at skulle søge ind denne sommer - hvis jeg kom ind ville jeg slet ikke vide hvad jeg skulle gøre med alt lige pludseligt, og jeg vil slet ikke kunne have penge til at kunne bo og studere derovre. Og så har min dyrlæge også kraftigt frarådet mig at søge ind lige med det samme, for jeg vil simpelthen blive SÅ presset af slet ikke at have nogen pause mellem folkeskole-gymnasium-universitet, og jeg ville være så ung når jeg blev uddannet (er 19 nu), så hun anbefalede mig at jeg i hvert fald ventede i ét år som minimum, hvilket jeg også kan føle er det bedste at gøre
nov 2009
sep 2007
Følger: 58 Følgere: 59 Heste: 10 Emner: 23 Svar: 209
Jeg holdte ikke et sabbatår, men søgte direkte ind - det kunne jo være det lykkedes, ellers ville jeg arbejde...
Og det lykkedes - som kvote 2'er... Hele kvote to indgangen er fordelt på to ting - optagelsesprøven og derefter interview hvis man kommer gennem nåleøjet... Når man er til interview spiller optagelsesprøven dog stadig en rolle da "pointscoren" ikke nulstilles, så jo bedre prøve, desto større chance...
Og som det nok giver sig selv har jeg ikke samlet erfaring i et sabbatår, men derimod løbende ved siden af folkeskole og gymnasie.. Jeg har arbejdet på stutterier, salgsstande og været i en masse frivillig praktik...
Derudover skal man huske på at komme med nogle gode grunde til hvorfor man selv skal have lov at komme ind, hvad har man at bidrage med?
Og ikke mindst giver det altså et plus i bogen hvis man har erfaring med andet end hest og smådyr og evt kan se sig selv i en fremtid indenfor kvæg eller svin eller andet lidt mere "utraditionelt" (forstå mig ret )
nov 2009
Jeg har i løbet af folkeskolen samt gymnasiet (så sent som for et år siden) været i praktik ved mine dyrlæger, hhv. 4 gange ved mine "hestedyrlæger" og 1 gang ved mine "hunde/kattedyrlæger", og har også arbejdet på et slagteri i løbet af sommerferien samt efterårsferien, og skal afsted til slagteriet igen her i slutningen af december, og sikkert også de andre kommende ferier (vinterferien plejer at være travl), så på den front synes jeg selv at jeg er dækket okay ind (selvfølgelig ikke helt nok, men sådan nogenlunde da).
Ved det tæller ganske godt op i erfaring, at jeg har haft med produktionsdyr at gøre mht. slagteri, da jeg jo har en anden opfattelse, end at dyr kun er sådan nogle små "putte-nutte nogle, som bare er de dejligste dejligste kæledyr og intet andet"
sep 2007
Skulle jeg gøre noget om ville det nok være at tage et enkelt sabbatår hvor jeg arbejde røven ud af bukserne og tjente en masse penge, måske en mindre rejse og så ellers ind på studiet - en opsparing er guld værd her i Kbh
nov 2009
Min dyrlæge solgte sin hest, og så behøvede hun ikke låne under studiet overhovedet - den solgte hun så også "bare lige" for 400 000 til USA
Deeeet kommer ikke helt til at ske, at jeg lige kan gøre det
Men ja, jeg vil det gerne, og har haft idéen siden 6. klasse, og har ikke overvejet at skifte mening siden - kun ændret lidt på plan B i takt med at jeg er blevet ældre, men ikke plan A, som er veterinærmedicin
sep 2007
Altså jeg har ikke nogen rigtig opsparing (startede med 25000) og med den og min SU kan det gå
Hvad er din plan b?
nov 2009
Jamen min plan B er noget så langt væk fra veterinærmedicin, som noget næsten kan være: gymnasielærer i fagene Tysk, Latin og Oldtidskundskab, hvor jeg har Tysk som hovedfag
sep 2007
nov 2009
sep 2007
nov 2009
aug 2006
Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 444
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.214
Jeg havde sabbatår mellem folkeskolen og HHX, ikke at det rigtig ændrede sig meget. Jeg var mega skoletræt efter HHX, men kom ind på mit 1. prioritet universitet i England, så jeg fik enormt meget afveksling ved at flytte herover og det har været den bedste beslutning jeg nogensinde har taget - også selvom det har betydet at jeg måtte sælge hest og bil haha.
Din plan lyder god - den giver erfaring oven i hvad du allerede har, og giver dig samtidig også noget frirum i det du kommer ud at rejse og oplever noget andet end "bare" Danmark. Hvordan de decideret optager aner jeg intet om, for jeg valgte som skrevet at smutte abroad i stedet
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 412
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2178 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
sep 2007
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 412
Efter gymnasiet?