13. jul 2008 Følger: 163 Følgere: 159 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 1.108
Snyd på gymnasiet {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg håber der måske er nogen, der kan svare på mit spørgsmål
For ca. en måned siden skrev jeg en dansk analyse. Min veninde skulle så aflevere den samme nogle uger efter, og eftersom hun havde rigtig mange afleveringer i den uge og jeg er forholdsvis god til dansk, sendte jeg min analyse til hende, så hun måske kunne bruge den som inspiration.
Sagen er så den, at hendes lærer i dag har fortalt ud til klassen, at hun har registreret snyd på nogle af opgaverne. Hun nævnte ikke hvilke opgaver, det var. Men min veninde ved nærmest allerede nu, at hendes aflevering er blevet registreret. Ikke nok med, at hun ikke har været særlig god til at omskrive den, så har hun været så dum at aflevere det dokument, som jeg har lavet, i stedet for selv at oprette et dokument. Det vil sige, at hvis man kigger på detaljer omkring dokumentet, vil der stå "Forfatter: Elisabeth" (det er mig)
Hun har nu skrevet til hendes lærer og forklaret hendes situation omkring, at hun måske har brugt min opgave en del mere, end hun burde have gjort, og om så opgaven er registreret som snyd eller ej, har hun skrevet en hel ny analyse i dag.
Mit spørgsmål er så: Bliver jeg taget for snyd, fordi jeg gav hende min opgave? I princippet kan jeg jo bare have givet hende den til inspiration i troen om, at hun ville notere, at hun havde fået hjælp fra mig.
Jeg har læst lidt om retningslinjerne for mit gymnasium, og af hensyn til snyd står der blandt andet, at det er snyd, hvis man har fået hjælp af en anden elev eller fra et andet sted, fx studieportalen, uden at notere det
Det skal lige siges at vi går i 2.g på det samme gymnasium, dog ikke den samme klasse
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 62
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 1 Svar: 24
Du havde vel heller ikke forventet hun bare havde kopieret din.
Håber det ender godt for jer. Heldigvis er det jo ikke eksamen. Så havde det nok set meget værre ud.
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
En ting er at man bare prøver at være sød, men for det første gør man dem bare en bjørne tjeneste, og for det andet kan det give bagslag for en selv.
En jeg gik i klasse med fik også lov til at se en af mine engelsk opgaver som inspiration i 2.g, da hun selv var meget bagefter med hendes afleveringer.
Det havde vi gjort før, og der havde aldrig været problemer før, men denne gang endte hun mere eller mindre med at kopierer hele opgaven. Det endte med at vores lærer straffede os begge med -3 (Jeg havde ellers fået 7 eller sådan noget for den). Efterfølgende var det som om vores lærer ikke rigtigt troede på mine evner mere, og jeg gik ned i karakter (Plejede at ligge stabilt på 10 i standpunktskarakter i skriftlig engelsk, og det var ikke unormalt for mig at få 10 og 12 for afleveringer - efter den hændelse lå jeg mellem 4 og 7)
Det var så sidste gang, jeg har ladet andre se mine afleveringer!
Jeg kender ikke reglerne for dit gymnasium, men ud fra det du fortæller, forstår jeg det som, at det er eleven, der har glemt at notere, der "kommer til at hæfte for det" og ikke personen som de har skrevet af fra (i dette tilfælde dig)
jul 2008
Følger: 163 Følgere: 159 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 1.108
jul 2008
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 1 Svar: 24
Håber ikke de gør det store ved det. Men som de andre skriver, så pas på
jul 2008
dec 2007
Tror virkeligt hun har været skuffet over mig dér.
Når i ikke går i klasse sammen/har den samme lærer tror jeg det bliver ret svært at finde ud af, medmindre lærerne sidder og sammenligner. Vores lærer kunne jo se det, fordi hun skulle læse/rette begge igennem. HVIS der sker noget, så har i forhåbentligt lært af det, så i ikke gør sådan noget igen
På vores gymnasium arrangerede studievejlederne skriveblokke/skrivefængsel for de elever der var (langt) bagefter med afleveringerne - måske det kunne hjælpe din veninde, så hun kan komme med igen?
mar 2013
dec 2007
Men det er det nok i forvejen.. Hmmm..
mar 2013
dec 2007
Som du selv er inde på, tænker jeg bare, at meget af det må være forholdvist ens både mht. selve besvarelsen og formuleringerne, så hvis der ligger alverdens tilsvarende opgaver, må det være noget trættende at rette opgaver.
Men oh well.. Hvis man så vælger at sige, at man ikke vil undersøge sagen nærmere med mindre 90% or what so ever af opgaven matcher en anden, så er det nok ikke så slemt.
mar 2013
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
et kærestepar der bor sammen hun læser lærer han pædagog, de taler om deres opgaver, og deres ordlyd er åbenbart meget ens, derfor dumper han, fordi hans opgave ligner hendes.
det er ikke en gang som her, at de rer skrevet efter, men ganske enkelt at de har diskuteret opgaven så meget. og så er det hver deres uddannelse.
Held og lykke med det....
jul 2014
Følger: 15 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 245
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Jeg forklarede sagen, men min lære troede mig ganske enkelt ikke. Til sidst måtte jeg få hende som havde lånt min opgave til at erkende at det var hende som havde kopieret og ikke mig, for i starten benægtede hun jo selvfølgelig for at slippe for fedtefadet
Det var så sidste gang jeg lånte nogen af mine opgaver ud!
Men tag en snak med jeres lære, så du ikke bliver registreret for snyd.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
mar 2009
Følger: 23 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 318
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 6 Heste: 3 Svar: 293
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
Kan de ret hurtigt se hvor meget der er brugt fra en anden stil, da dette bliver markeret med gul.
Du vil ikke blive taget i snyd, da hendes stil er blevet sammenlignet med din, altså din blev afleveret først og det hendes der er sammenlignet med din.
Snyd på gymnasiet