{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.284 visninger | Oprettet:

Snyd på gymnasiet {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg håber der måske er nogen, der kan svare på mit spørgsmål
For ca. en måned siden skrev jeg en dansk analyse. Min veninde skulle så aflevere den samme nogle uger efter, og eftersom hun havde rigtig mange afleveringer i den uge og jeg er forholdsvis god til dansk, sendte jeg min analyse til hende, så hun måske kunne bruge den som inspiration.
Sagen er så den, at hendes lærer i dag har fortalt ud til klassen, at hun har registreret snyd på nogle af opgaverne. Hun nævnte ikke hvilke opgaver, det var. Men min veninde ved nærmest allerede nu, at hendes aflevering er blevet registreret. Ikke nok med, at hun ikke har været særlig god til at omskrive den, så har hun været så dum at aflevere det dokument, som jeg har lavet, i stedet for selv at oprette et dokument. Det vil sige, at hvis man kigger på detaljer omkring dokumentet, vil der stå "Forfatter: Elisabeth" (det er mig)
Hun har nu skrevet til hendes lærer og forklaret hendes situation omkring, at hun måske har brugt min opgave en del mere, end hun burde have gjort, og om så opgaven er registreret som snyd eller ej, har hun skrevet en hel ny analyse i dag.

Mit spørgsmål er så: Bliver jeg taget for snyd, fordi jeg gav hende min opgave? I princippet kan jeg jo bare have givet hende den til inspiration i troen om, at hun ville notere, at hun havde fået hjælp fra mig.
Jeg har læst lidt om retningslinjerne for mit gymnasium, og af hensyn til snyd står der blandt andet, at det er snyd, hvis man har fået hjælp af en anden elev eller fra et andet sted, fx studieportalen, uden at notere det
Det skal lige siges at vi går i 2.g på det samme gymnasium, dog ikke den samme klasse


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snyd på gymnasiet
  • #1   12. nov 2015 Jeg ville på stående fod sige i begge kan blive tage for plagiat, min skole siger som udgangspunk at selvom en opgave er afleveret før den anden kan man stadig ikke vide hvem der har lavet den defor vil jeg sige at der er risiko for du også får problemer

  • #2   12. nov 2015 Vil ikke tro du får ballade. Som du selv skriver så har du givet hende den som inspiration. At hun ikke er mere vaks, er jo ikke din fejl. Sys du skal være ærlig omkring det til din lærer. Sig det som det er at det var noget hun kunne læse igennem da hun var gået helt i stå.
    Du havde vel heller ikke forventet hun bare havde kopieret din.
    Håber det ender godt for jer. Heldigvis er det jo ikke eksamen. Så havde det nok set meget værre ud.


  • #3   12. nov 2015 Uhh, pas på med sådan noget!
    En ting er at man bare prøver at være sød, men for det første gør man dem bare en bjørne tjeneste, og for det andet kan det give bagslag for en selv.
    En jeg gik i klasse med fik også lov til at se en af mine engelsk opgaver som inspiration i 2.g, da hun selv var meget bagefter med hendes afleveringer.
    Det havde vi gjort før, og der havde aldrig været problemer før, men denne gang endte hun mere eller mindre med at kopierer hele opgaven. Det endte med at vores lærer straffede os begge med -3 (Jeg havde ellers fået 7 eller sådan noget for den). Efterfølgende var det som om vores lærer ikke rigtigt troede på mine evner mere, og jeg gik ned i karakter (Plejede at ligge stabilt på 10 i standpunktskarakter i skriftlig engelsk, og det var ikke unormalt for mig at få 10 og 12 for afleveringer - efter den hændelse lå jeg mellem 4 og 7)
    Det var så sidste gang, jeg har ladet andre se mine afleveringer!

    Jeg kender ikke reglerne for dit gymnasium, men ud fra det du fortæller, forstår jeg det som, at det er eleven, der har glemt at notere, der "kommer til at hæfte for det" og ikke personen som de har skrevet af fra (i dette tilfælde dig) smiley


  • #4   12. nov 2015 Jeg har også tænkt mig at være ærlig, hvis de hiver fat i mig, og det har min veninde fuld forståelse for. Hvis hun kommer ud og snakker med en lærer, har hun også tænkt sig at lægge alt over på hende - andet ville jo heller ikke rigtigt være fair overfor mig

  • #5   12. nov 2015 Uha det lyder ikke godt Louise! Jeg kan trøste mig med, at vi ikke går i samme klasse og ikke har samme lærere - men er selvfølgelig stadig lidt nervøs for det..

  • #6   12. nov 2015 Håber du lige skriver hvad det ender med.
    Håber ikke de gør det store ved det. Men som de andre skriver, så pas på


  • #7   12. nov 2015 Ja, jeg skal selvfølgelig nok holde jer opdaterede smiley

  • #8   13. nov 2015 Det var virkeligt frustrerende! Jeg går meget op i mit engelsk, og plejer at få meget ros for det, men fordi vores afleveringer pludseligt var næsten identiske, blev hun (læreren) vel i tvivl om hvor meget jeg/vi rent faktisk kunne, og hvem der kunne hvad.
    Tror virkeligt hun har været skuffet over mig dér.

    Når i ikke går i klasse sammen/har den samme lærer tror jeg det bliver ret svært at finde ud af, medmindre lærerne sidder og sammenligner. Vores lærer kunne jo se det, fordi hun skulle læse/rette begge igennem. HVIS der sker noget, så har i forhåbentligt lært af det, så i ikke gør sådan noget igen smiley

    På vores gymnasium arrangerede studievejlederne skriveblokke/skrivefængsel for de elever der var (langt) bagefter med afleveringerne - måske det kunne hjælpe din veninde, så hun kan komme med igen? smiley


  • #9   13. nov 2015 Luise - idag laver alle lærer plagiat kontrol når du aflevere på lectio sammenligner den med alle gymnasiers afleveringer igennem tiden, derfor kan man nemt blive bustet selvom man ikke bor i samme landsdel, de fleste lærer gør dette, her kan man præcis se hvor hver passage kommer fra, hvilket år, klasse og gym

  • #10   13. nov 2015 Ida: Det må være utroligt kedeligt arbejde, at rette analyser igennem så.. Eller generelt opgaver med mange citater fra bøger, artikler mm. smiley
    Men det er det nok i forvejen.. Hmmm..


  • #11   13. nov 2015 Luise: der vil altid være en hvis mængde plagiat, det er dog sådan at alle lærer checker for dette før de retter tingene igennem, man kan sagtens have en plagiat på 50% da det er meget de samme opgaver, dog vækker det opmærksomhed når man har 90% plagiat. Min engelsk lærer har vist os funktionen, det er ganske smart. Plagiat retter jo ikke opgaven den checker bare mængde af afskreven tekst. Men hvis man har været lærer i 50 år bliver det nok lidt kedeligt at rette, men det har ikke noget med mængden af plagiat at gøre

  • #12   13. nov 2015 Ida: Det er jeg skam helt med på smiley
    Som du selv er inde på, tænker jeg bare, at meget af det må være forholdvist ens både mht. selve besvarelsen og formuleringerne, så hvis der ligger alverdens tilsvarende opgaver, må det være noget trættende at rette opgaver.
    Men oh well.. Hvis man så vælger at sige, at man ikke vil undersøge sagen nærmere med mindre 90% or what so ever af opgaven matcher en anden, så er det nok ikke så slemt.


  • #13   13. nov 2015 Nej hvis du har en megt lav procent så er det ikke særlig slemt det kan man ikke komme udover da lærer har der med at bruge de samme opgaver smiley tror nok lærerne har en retningslinje for hvor meget plagiat der må være før det er slemt, nogle er dog så smarte at de sammenstykker en opgave af mange forskellige opgaver hvor de bare har kopieret sektioner ind, så defor tror jeg nok at de kigger lidt på opgaver de har mistanke om. I sidste ende er det vel på en måde for elevens bedste, de gør eleverne opmærksomme på at i en eksamen situtation er det bortvisningsgrundlag, hvilket jo er godt at vi er informeret om, dog tror jeg ikke nogen ville blive smidt ud, højst ville det påvirke karakter tror jeg smiley

  • #14   13. nov 2015 hmm nu er mit eksempel ikke fra gymnasiet, men fra folkeskolelærer og pædagog uddannelsen.
    et kærestepar der bor sammen hun læser lærer han pædagog, de taler om deres opgaver, og deres ordlyd er åbenbart meget ens, derfor dumper han, fordi hans opgave ligner hendes.
    det er ikke en gang som her, at de rer skrevet efter, men ganske enkelt at de har diskuteret opgaven så meget. og så er det hver deres uddannelse.

    Held og lykke med det....


  • #15   13. nov 2015 Jeg har engang snydt med én opgave, havde kopireret en opgave direkte over. Jeg var rigtig presset dengang. Min lærer var rigtig sød og bad mig bare om at lave opgaven igen.

  • #16   13. nov 2015 Altså jeg har prøvet det samme, altså at låne en opgave til en anden. Og her var det mig som blev meldt for snyd, udelukkende fordi vedkommende som havde lånt min opgave havde opdaget en fejl som jeg havde lavet og rettet den.
    Jeg forklarede sagen, men min lære troede mig ganske enkelt ikke. Til sidst måtte jeg få hende som havde lånt min opgave til at erkende at det var hende som havde kopieret og ikke mig, for i starten benægtede hun jo selvfølgelig for at slippe for fedtefadet smiley
    Det var så sidste gang jeg lånte nogen af mine opgaver ud!

    Men tag en snak med jeres lære, så du ikke bliver registreret for snyd.


  • #17   13. nov 2015 Jeg tror altså stadig det bliver meldt som snyd, hvis du lader en anden elev kopiere din opgave. Så er man jo medvirkende til snyd - også selvom man troede, at personen ville handle anderledes. Som du selv siger så vær ærlig omkring hvad der er sket og så er det værste vel nok at du bare får minus ved opgaven. Eller måske sker der slet ikke noget, siden det er dig, der oprindeligt har skrevet opgaven?

  • #18   13. nov 2015 Da jeg gik på STX var der et par stykker der blev taget for det, og de fik bare at vide at de ikke måtte og de skulle skrive opgaven igen...

  • #19   13. nov 2015 jeg oplevede præcist det samme. Min medstuderende havde bare lige kopieret hele min tekst og afleveret den. Der skete ikke noget ved det for mig. Jeg tror lærerene har et godt overblik over hvem der kunne finde på at snyde og hvem der ikke kunne.

  • #20   13. nov 2015 Jeg tror godt du kan tage det helt roligt. Selvfølgelig er det ikke nogen fed situation, men så længe det bare er en almindelig aflevering og ikke en eksamen, er det ikke jordens undergang. I min gymnasiklasse havde vi på et tidspunkt 4-5 der afleverede stort set samme matematikaflevering, en havde endda glemt at ændre navnet fra den der oprindeligt havde lavet den. De fik en opsang og eller grinede vi bare af det. smiley

  • #21   13. nov 2015 Jeg afleverede engang en opgave hvor der stod en af drengenes navne på, åh Gud det var flovt og dumt. Der skete ikke andet end at jeg selvfølgelig fik -3, drengen gik det ikke ud over. smiley

  • #22   13. nov 2015 Nej. Det er dig som har laver originalen og du har dine fødder tørre, men din veninde derimod er rimelig meget på spanden og skal virkelig passe MEGET på med at gøre noget lignende igen. Plagiat bliver taget meget seriøst.

  • #23   13. nov 2015 I forbindelse med det nye lectio system, det køre med alle andre lectioer i landet.
    Kan de ret hurtigt se hvor meget der er brugt fra en anden stil, da dette bliver markeret med gul.
    Du vil ikke blive taget i snyd, da hendes stil er blevet sammenlignet med din, altså din blev afleveret først og det hendes der er sammenlignet med din. smiley


Kommentér på:
Snyd på gymnasiet

Annonce