{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.434 visninger | Oprettet:

At aflive sin hest? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den, at jeg tidligere i dag havde en diskussion med en pige på facebook, om aflivning af sin hest hvis man skal af med den.

Hun mente at man simpelthen ikke burde have dyr, hvis man bare aflivede hesten hvis man ikke kunne komme af med den. Jeg mener selv at det er bedre at aflive hvis man ikke kan komme af med den, end at stå med en hest som man hverken har tid eller penge med. Da jeg så nævnte at jeg fortrød at min tidligere pony ikke var blevet aflivet, fik jeg af vide af en af hendes venner, at jeg ikke holder af mine dyr. Nå ja, okay så....

Men mener I at det er okay at aflive sin hest, hvis I ikke kan kommer af med den, og den skal virkelig bare væk.

Hold tonen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At aflive sin hest?
  • #1   9. jan 2013 Jeg havde nok prøvet at udlåne den eller forære den væk til nogen jeg kendte og stolede på. Jeg har set en araber plag blive foræret til en dejlig fornuftig pige og hendes mor. Ejeren havde simpelthen ikke penge til den, og at aflive en åring er måske lidt spild af liv... Jeg vil sige det kommer meget an på hestens alder... er den godt oppe i årene og er lidt stivbenet er det måske bedre at lade den få fred...

• #2   9. jan 2013 Fejler hesten intet, skal den da ikke aflives. det er skuda åndssvagt. Har den 3 ben så afliv den, da ellers ikke aflive en frisk heste bare fordi du er for doven at lave noget med den. Lyder enormt materialistisk i mine ører det du beskriver.. altså.. forkælet much ?

• #3   9. jan 2013 en død hest har det godt smiley

Jeg mener selvfølgelig ikke at man bare skal aflive en hest bare fordi man bliver træt af den. Men hvis den er syg eller af en eller anden grund ikke har godt af at blive solgt videre smiley

• #4   9. jan 2013 Det kommer an på så meget, synes jeg smiley
    Synes ikke det er okay, hvis man er blevet træt af den, den ikke er ''god nok'' osv. Men i pengenød kan man jo blive nødt til det, hvis man ikke en gang kan komme af med den ved at forære den væk.

Og ja, jeg kender godt udtrykket "en død hest lider ikke", men jeg er nu sikker på at en sund, rask og velfungerende hest hellere vil fortsætte sit gode liv end at blive aflivet smiley

• #5   9. jan 2013 Enig med dig.. Det er meget bedre at aflive dyret når man ikke kan tage sig ordenlig af det mere.

• #7   9. jan 2013 LRD
    De hesten man oftest ikke kan komme af med, er jo små ponyer der bare går og hygger sig, og større heste der ikke rigtig kan rides, så det er nok mest dem jeg tænker på. smiley

• #8   9. jan 2013 Altså nu mener jeg selvfølgelig ikke at den skal aflives bare fordi man ikke vil have den mere, men fordi man ingen mulighed har for at beholde den.

• #10   9. jan 2013 EN DØD HEST HAR DET GODT ????????? en død hest er død, som i ikke i live længere xD

Jeg tror mange af jer ikke forstår en hest har det godt om den har mark under hovene og hø i kybben !

• #11   9. jan 2013 nu står jeg så med de kort på hånden som hjælper folk af med heste eller finde en nu. jeg syntes det er synd af aflive heste fordi man ikke har tid eller råd eller måske fordi hesten er ustyrlig.

jeg bruger en psykolog test på folk jeg sælger heste til så jeg ved de ikke bliver mishandlet eller bare brugt som bold..
    der er mange der gerne vil have disse heste..

desværre er det ikke alle der har disse kort på hånden smiley

• #12   9. jan 2013 Der er jo entet synd i af aflive en hest. Det er efter min mening bedre end at den bliver kaste bold mellem hestehandler. Har selv prøvet at bytte hest med en anden og 3 uger efter var han solgt videre og så vidt jeg ved er han solgt to gange igen siden smiley Jeg havde desværre ikk penge de til at købe ham tilbage dengang. Det syntes jeg er mere synd end aflivning...

• #15   9. jan 2013 Fleur Penter - Valkyrie Of The Knightingales og SOF - R.I.P min bedste ven.: skal jeg omformulere mig så? smiley

en død hest lider ikke !

var det bedre ? smiley

• #17   9. jan 2013 jeg mener ihvetfald at en død hest har det bedre en end der ender med et lorteliv som kastebold smiley

• #18   9. jan 2013 Når ja, i visse tilfælde med meget "specielle" heste, der har brug for lidt specialbehandling og ekstra god opdragelse, fordi de fx har haft en ærgelig fortid, synes jeg det er ok at aflive, da de ofte ender som kastebolde. Og får de ikke en kærlig, erfaren og bestemt hånd, så kan deres psyke altså ikke holde til det.

Har selv en lidt speciel hoppe, og jeg ville have mine betænkeligheder ved at sælge hende videre (hvilket jeg heller ikke gør). Ikke fordi jeg tror at jeg er den eneste der kan tage sig ordentligt af hende - overhovedet ikke! Ville bare være bange for, hvad der skulle ske med hende. Hun er så utryg ved fremmede, uro og mange mennesker, og ændrer adfærd negativt, hvis der er et fremmed mennesker på hendes mark. Det fører også til, at hun kan virke aggressiv, og derfor er de fleste bange for hende.

• #19   9. jan 2013 jeg er nok lidt dobbelt hvad moralsk hva det angår, hvis man ikk kan have sin hest, man har haft i flere år med a gode grunde ikk kan beholde ville jeg hellere aflive end forære den væk, da de forærings heste tit og hurtigt bliver kasteboldt rundt i verden

er den skadet har bare en eller anden form for sygdom så ville jeg aflive..

men er det en ung frisk hest ville jeg heller sælge billigere men villle stadig ikk forære væk også selvom jeg måske stolede på folk, for faktum er man kender INGEN til længere end tænderne...

med mine egne ville jeg faktisk aflive... med mindre jeg havde tid råd til a vente på salg... da jeg aldrig ville forære væk...

• #20   9. jan 2013 jeg har lige aflivet min bedste ven... havde prøvet at give ham væk til en pige der skulle ha ham som hyggehest, men efter nogle måneder fortrød hun. og da aftalen lød på at hvis han skulle væk derfra skulle jeg hente ham igen gjorde jeg det... ville ikke have han skulle ha flere hjem, da han havde haft nok ejere i hans tid. så besluttede mig for at han skulle ha fred! fortryder på ingen måde min beslutning, selvom jeg er knust over han ikke er på jorden mere ;(

hvis grunden er god nok kan jeg ikke se et problem i at aflive ens dyr.

• #21   9. jan 2013 Jeg mener også at det er spild af liv at aflive et dyr, bare fordi mennesket ikke lige har tid eller penge. Man må forsøge at komme af med dyret, eller forære det væk, hvis man ikke gider det mere. De har ligeså meget ret til livet som vi har. Ved godt at der er self forskel på dyr og msk, men tænk hvis din mor aflivede dig, bare fordi hun ikke lige havde tid/penge...

• #23   9. jan 2013 Ej helt ærligt. Hvis der er intet galt med hesten hvorfor så gribe geværet og skyde den? Hvad med et alternativ som udlåning eller salg i stedet for bare at få den aflivet, bare fordi man ikke har tid/penge til den. Prøv at putte jer selv i samme situation, hvis I blev skudt når der var ingenting galt med jer, bare fordi ejeren ikke har tid? smiley

• #24   9. jan 2013 Det er svært med de kære dyr men vi vagte dem de ikk os smiley derfor skylder vi dem også er godt liv, har solgt et par af mine heste jeg går meget op i folk for passet dem med smed og dyrlæge, jeg bliver dog meget ked af og se alle de stakkels heste som kommer fra det ene sted til det andet det er bestemt heller ikk godt hvilken stress det er for hesten,jeg havde en trav hingst der fik fred der hjemme ved stalden han opdagede ikk noget han var dog syg, og havde haft dyrlæge flere gange sammen dag ! min mors gamel trav hopper har fået fred der hjemme men de blev også 22 -23 år men jeg ville aldrig bare aflive en frisk hest.

• #25   9. jan 2013 Er totalt ambivalent med denne diskussion...

Selvfølgelig skal en hest ikke være kastebold men den skal heller ikke "bare" aflives... Det er en beslutning jeg tror man først kan sætte sig ind i, når man står i situationen...

• #26   9. jan 2013 Jeg ville aldrig aflive min hest medmindre den virkelig er syg, og det er tiden.
    Hvis jeg ikke kunne beholde ham længere, ville jeg aldrig aflive ham, fordi han ikke skal ende som en kasteboldt. De er et liv, og vi har ikke ret til at bestemme om de skal dø eller leve. Vi har ret til at hjælpe dem for deres lidelser, men ikke om de skal afsted før tid
    Jeg kunne aldrig få mig selv til at aflive et frisk dyr.
    Jeg ville ikke kunne have det godt med mig selv, og jeg ville have meget dårlig samvittighed hver gang jeg så på en anden hest.

- Dette er blot min mening.

• #27   9. jan 2013 jeg er en af dem der hellere afliver end sælger.. kunne aldrig få mig selv til at sælge mine 2 gamle heste smiley en død hest lider ikke.. Ingen andre i hele verdenen passer mine gamle heste bedre end jeg selv gør, de har altid været der for mig, og nu hvor de er ved at være gamle, vil jeg være der for dem..
    Jeg kaster dem ikke bare videre fordi de er gamle, de skal ikke bare gå som foldbumser på en eller anden tilfældig mark.. det er simpelthen ikke værdigt.. Så hvis de skulle videre, skulle de i hestehimmelen..
    Det samme forhold har jeg til min noget yngre shetter..
    De heste har jeg knyttet et ubeskriveligt forhold til smiley

• #28   9. jan 2013 Jeg går ikke ind for at aflive raske dyr, så nej jeg synes ikke det er iorden

• #30   9. jan 2013 Jeg synes det er helt ok der er heste/ ponyer nok som lider, hellere give den en værdig død end at sende den i en uvis fremtid.

• #31   9. jan 2013 Det er der godt nok forskellige meninger om (:

Min veninde har lige fået aflivet sin lille ponyhingst på halvandet. Han fejlede intet og hun havde også råd og tid til ham. Men han har den der størrelse, hvor det kun er børn der kan ride ham og han var bare virkelig ikke til at håndtere. Han var skrup hysterisk hele tiden. Desuden var hans kugler ikke faldet ned, så de skulle opereres her til foråret, hvis ikke han var blevet aflivet.
    Men hun mente simpelthen, at det ikke var værd at bruge de mange penge på operationen, hvis han nu ikke blev mere rolig af det. Og så kunne hun jo sælge ham, men i og med han havde den størrelse han nu havde, så ville han blive kastebold, da ingen børn ville kunne ride ham.
    Hun mente det var det bedste (: Og det synes jeg nu egentlig også.
    Hun søgte også lidt i hans "stamtavle" ( han var uden papirer), og det viste sig at både hans far, mormor og helsøster var blevet aflivet pga. de ikke var til at håndtere.

Vi gjorde det samme med en 3 års vallak, da jeg arbejdede på et stort stutteri. Han var ikke til at komme i nærheden af, og hvis man gik ind i hans boks, vente han røven til og lagde ørerne ned. Det gad vi ikke bruge mere tid på.

Så jo.. Jeg synes det er bedre end at hesten bliver kastebold (:

• #32   9. jan 2013 Ville personligt aldrig kunne gøre det, især ikke hvis jeg vidste at den ikke havde ondt... det er bare mit sotre dyrehjerte som taler xD<3

• #33   9. jan 2013 Det er jo bare et valg som så meget andet..

jeg har besluttet at når jeg ikke kan have min pony mere så skal hun aflives.. regner dog med at hun først skal aflives den dag hun ikke kan mere smiley men kunne aldrig drømme om at sælge hende hvis jeg en dag ikke havde mulighed for at have hest..

• #34   9. jan 2013 Jeg tænker at I der "kender" mig ventet på dette indlæg fra mig smiley
    Jeg må skuffe dere med min hårde kolde holdning for jeg ved ikke rigtig hvordan jeg har det i forhold til dette emnet.
    Man skal gøre alt i sin magt at ikke sælge hesten (ikke blive kastebold) men man skal dog heller ikke aflive en rask hest. En hest har det godt hvis den får mad, vand, dyrlæge og smed samt selskab af andre heste og menneskekontakt. Jeg kunne aldrig få mig selv til at aflive min egen hest men kunne heller aldrig forestille mig at sælge den. Måske låne den ud til nogen jeg kendte, stolet på og som havde samme heste syn som mig. Og selvfølgelig skulle det være li i nærheden så jeg kunne se han hver dag:-) Nej dette var svært.....

Kommentér på:
At aflive sin hest?

Annonce