At aflive sin hest? {{forumTopicSubject}}
Sagen er den, at jeg tidligere i dag havde en diskussion med en pige på facebook, om aflivning af sin hest hvis man skal af med den.
Hun mente at man simpelthen ikke burde have dyr, hvis man bare aflivede hesten hvis man ikke kunne komme af med den. Jeg mener selv at det er bedre at aflive hvis man ikke kan komme af med den, end at stå med en hest som man hverken har tid eller penge med. Da jeg så nævnte at jeg fortrød at min tidligere pony ikke var blevet aflivet, fik jeg af vide af en af hendes venner, at jeg ikke holder af mine dyr. Nå ja, okay så....
Men mener I at det er okay at aflive sin hest, hvis I ikke kan kommer af med den, og den skal virkelig bare væk.
Hold tonen.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
Jeg mener selvfølgelig ikke at man bare skal aflive en hest bare fordi man bliver træt af den. Men hvis den er syg eller af en eller anden grund ikke har godt af at blive solgt videre
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
Synes ikke det er okay, hvis man er blevet træt af den, den ikke er ''god nok'' osv. Men i pengenød kan man jo blive nødt til det, hvis man ikke en gang kan komme af med den ved at forære den væk.
Og ja, jeg kender godt udtrykket "en død hest lider ikke", men jeg er nu sikker på at en sund, rask og velfungerende hest hellere vil fortsætte sit gode liv end at blive aflivet
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
De hesten man oftest ikke kan komme af med, er jo små ponyer der bare går og hygger sig, og større heste der ikke rigtig kan rides, så det er nok mest dem jeg tænker på.
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
Jeg tror mange af jer ikke forstår en hest har det godt om den har mark under hovene og hø i kybben !
okt 2012
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 17 Emner: 22 Svar: 244
jeg bruger en psykolog test på folk jeg sælger heste til så jeg ved de ikke bliver mishandlet eller bare brugt som bold..
der er mange der gerne vil have disse heste..
desværre er det ikke alle der har disse kort på hånden
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 205
maj 2006
en død hest lider ikke !
var det bedre ?
maj 2006
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
Har selv en lidt speciel hoppe, og jeg ville have mine betænkeligheder ved at sælge hende videre (hvilket jeg heller ikke gør). Ikke fordi jeg tror at jeg er den eneste der kan tage sig ordentligt af hende - overhovedet ikke! Ville bare være bange for, hvad der skulle ske med hende. Hun er så utryg ved fremmede, uro og mange mennesker, og ændrer adfærd negativt, hvis der er et fremmed mennesker på hendes mark. Det fører også til, at hun kan virke aggressiv, og derfor er de fleste bange for hende.
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
er den skadet har bare en eller anden form for sygdom så ville jeg aflive..
men er det en ung frisk hest ville jeg heller sælge billigere men villle stadig ikk forære væk også selvom jeg måske stolede på folk, for faktum er man kender INGEN til længere end tænderne...
med mine egne ville jeg faktisk aflive... med mindre jeg havde tid råd til a vente på salg... da jeg aldrig ville forære væk...
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 535
hvis grunden er god nok kan jeg ikke se et problem i at aflive ens dyr.
mar 2011
Følger: 47 Følgere: 47 Heste: 6 Emner: 47 Svar: 804
maj 2011
Følger: 67 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 82
feb 2006
Følger: 126 Følgere: 116 Heste: 9 Emner: 13 Svar: 218
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 55 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 270
Selvfølgelig skal en hest ikke være kastebold men den skal heller ikke "bare" aflives... Det er en beslutning jeg tror man først kan sætte sig ind i, når man står i situationen...
jun 2007
Følger: 152 Følgere: 146 Heste: 3 Emner: 1.085 Svar: 3.795
Hvis jeg ikke kunne beholde ham længere, ville jeg aldrig aflive ham, fordi han ikke skal ende som en kasteboldt. De er et liv, og vi har ikke ret til at bestemme om de skal dø eller leve. Vi har ret til at hjælpe dem for deres lidelser, men ikke om de skal afsted før tid
Jeg kunne aldrig få mig selv til at aflive et frisk dyr.
Jeg ville ikke kunne have det godt med mig selv, og jeg ville have meget dårlig samvittighed hver gang jeg så på en anden hest.
- Dette er blot min mening.
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 60 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 317
Jeg kaster dem ikke bare videre fordi de er gamle, de skal ikke bare gå som foldbumser på en eller anden tilfældig mark.. det er simpelthen ikke værdigt.. Så hvis de skulle videre, skulle de i hestehimmelen..
Det samme forhold har jeg til min noget yngre shetter..
De heste har jeg knyttet et ubeskriveligt forhold til
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
nov 2007
Følger: 73 Følgere: 71 Heste: 7 Emner: 13 Svar: 231
jan 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 109
Min veninde har lige fået aflivet sin lille ponyhingst på halvandet. Han fejlede intet og hun havde også råd og tid til ham. Men han har den der størrelse, hvor det kun er børn der kan ride ham og han var bare virkelig ikke til at håndtere. Han var skrup hysterisk hele tiden. Desuden var hans kugler ikke faldet ned, så de skulle opereres her til foråret, hvis ikke han var blevet aflivet.
Men hun mente simpelthen, at det ikke var værd at bruge de mange penge på operationen, hvis han nu ikke blev mere rolig af det. Og så kunne hun jo sælge ham, men i og med han havde den størrelse han nu havde, så ville han blive kastebold, da ingen børn ville kunne ride ham.
Hun mente det var det bedste (: Og det synes jeg nu egentlig også.
Hun søgte også lidt i hans "stamtavle" ( han var uden papirer), og det viste sig at både hans far, mormor og helsøster var blevet aflivet pga. de ikke var til at håndtere.
Vi gjorde det samme med en 3 års vallak, da jeg arbejdede på et stort stutteri. Han var ikke til at komme i nærheden af, og hvis man gik ind i hans boks, vente han røven til og lagde ørerne ned. Det gad vi ikke bruge mere tid på.
Så jo.. Jeg synes det er bedre end at hesten bliver kastebold (:
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.051
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jeg har besluttet at når jeg ikke kan have min pony mere så skal hun aflives.. regner dog med at hun først skal aflives den dag hun ikke kan mere men kunne aldrig drømme om at sælge hende hvis jeg en dag ikke havde mulighed for at have hest..
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg må skuffe dere med min hårde kolde holdning for jeg ved ikke rigtig hvordan jeg har det i forhold til dette emnet.
Man skal gøre alt i sin magt at ikke sælge hesten (ikke blive kastebold) men man skal dog heller ikke aflive en rask hest. En hest har det godt hvis den får mad, vand, dyrlæge og smed samt selskab af andre heste og menneskekontakt. Jeg kunne aldrig få mig selv til at aflive min egen hest men kunne heller aldrig forestille mig at sælge den. Måske låne den ud til nogen jeg kendte, stolet på og som havde samme heste syn som mig. Og selvfølgelig skulle det være li i nærheden så jeg kunne se han hver dag:-) Nej dette var svært.....
At aflive sin hest?