{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.236 visninger | Oprettet:

Er det egoistisk at aflive? {{forumTopicSubject}}

Hejsa hg:)

I går aftes lå jeg og tænkte helt vildt over noget... Synes i det er egoistisk at aflive sin gamle hest/pony selvom der egentlig ikke er det helt store galt?

Altså hvis vi nu tager min egen som eksempel:
Hun bliver 22 om lidt, har haft hende i over 4 år og vil aldrig kunne sælge hende, hun har slidgigt men det er ikke noget der generer hende så meget så længe hun får glucosamin, hun har oplevet det hun skulle og går som hyggehest nu. Jeg skal på efterskole efter sommerferien, og jeg skal derfor have fundet en der vil låne hende det år... Ville det være egoistisk af mig at aflive hende i stedet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det egoistisk at aflive?
  • #1   11. dec 2013 En død hest er en glad hest smiley Hesten mærker ikke at den bliver lagt til at sove, og den ved heller ikke at du går med tanken. Det er din egen samvittighed og evt. skyldfølelse du skal arbejde med.
    Jeg står selv i samme dilemma med min gamle pony på 21, som jeg har haft i 15 år :S Jeg har ikke råd til at tage ham med på uni, og min mor og far kan ikke passe ham.

• #2   11. dec 2013 Det synes jeg bestemt ikke det ville være.
    Den har muligvis nogle år igen, men det ville også være træls
    at nå der ud hvor den måske har det rigtig skidt, og man
    bare trækker det i langdrag, fordi man ikke vil af med hende.

Men du kender jo hesten bedst og ved hvordan den har det. Det er jo også en omvæltning for hesten, at skulle til at møde nogle nye og blive passet af nogle andre end dig. Og det reagere heste jo forskelligt på.

Jeg kunne sagtens se det rigtige i at køre hende til slagteren, hvor du både får lidt penge for hende og hun gør nytte efter hun er taget her fra (:

Og en død hest lider ikke, og du ved hun har fred og har det godt smiley

Jeg ville ikke tage mig af andres meninger, hvis jeg selv har den mening at det er det bedste for begge parter. Jeg kunne måske forstå det svære i det hvis det var en ung hest, men hesten her har jo oplevet det den skulle, og den kan jo falde om i morgen hvis det skulle være ... Så jeg synes bestemt det er din beslutning der skal være det afgørende, og ikke hvad andre synes og mener.

• #3   11. dec 2013 Tja, det jo faktisk rigtig nok, hun er da nok helt ligeglad med hvad der sker smiley Tror faktisk mest jeg er "bange" for hvad andre vil sige, fx dem i stalden, altså om de vil mene at det er en fuldstændig åndsvag beslutning.

Håber du finder ud af hvad du vil gøre smiley

• #4   11. dec 2013 Dressage freestyle: Altså hun er en pony som er ekstremt ligeglad med hvad der sker smiley Andre siger til mig at hun sikkert har 10 år endnu, men det tror jeg bare ikke selv inderst inde smiley

Det med at jeg skal have fundet en låner stresser mig utroligt meget, og tror også det er derfor at jeg føler mig lidt egoistisk hvis jeg afliver hende, for det er vel egentlig bare lidt den "lette" løsning smiley
    Jeg er ved at være for stor til hende, så har tænkt mig at stoppe med at ride hende når jeg tager afsted, også skal hun så bare hygge (gå lange ture, gå med små piger en gang i mellem, "lege") når jeg kommer tilbage igen.

• #6   11. dec 2013 Hej jeg synes det lyder fornuftigt,så ved du hvor hun er og ikke bagefter kommer i uhældige problemer .Så du ved hvor hun er ,og har det godt ved alle de andre over regnbuen og leger deroppe mvh winni

• #7   11. dec 2013 På ingen måde. Jeg synes derimod det er mega egoistisk at holde en hest, der lider i live. Men nej. Det er bedre end, hvis man holder den i live og den så får et træls hjem, der behandler en gammel hest forkert. smiley

• #8   11. dec 2013 Er meget taknemmelig for alle de gode svar!:)

Må indrømme at jeg faktisk rigtig meget overvejer at det er det der skal ske:/

• #9   11. dec 2013 Ej, hvor ''sjovt'' - jeg har selv en 22 årig hest med slidgigt. Jeg synes det er helt okay at aflive. Min skal også aflives, vidst jeg skal have en ny hest. Hun skal ikke sælges, da det er aftalt i købskontrakten, at hun ikke skal sælges videre og jeg tør heller ikke, med de historier man har hørt.

• #11   11. dec 2013 Det er jo også rigtig dyrt, at have en hest gående, som du reelt ikke kan bruge som en rask hest. Der kommer rigtig mange dyrlægebesøg i forbindelse med slidgigt. Det har der i hvert fald været med min.

• #12   11. dec 2013 Jeg har fået og vide jeg er egoistisk fordi jeg har sagt at min shetter skal aflives eller sendes til en zoo når jeg ikke kan have ham mere. Dette er af den simple grund at de første 2 år af hans liv er han blevet mishandlet og jeg har brugt meget lang tid på og gøre ham menneskevant. Derfor vil jeg ikke have han måske ender sån et sted igen. Så han kommer herfra når jeg ikke kan have ham mere

• #13   11. dec 2013 Kan ikke lige helt se hvor der er skrevet at hun er så special?

• #14   11. dec 2013 Vibeke: Jeg kan sagtens forstå dig. Jeg har også lige fået aflivet min kat, (af mange grunde) og jeg fik afvide, at det var egoistisk. Han var fuldstændig vild da han kom og jeg er det første og eneste menneske, han nogensinde har stolt fuldt ud på. Jeg kan heller ikke bare sende ham ud i et andet hjem, både fordi jeg ved, at han ikke vil kunne trives og sandsynligheden for, at han vil blive misforstået, er stor. Jeg ville aldrig kunne leve med mig selv, hvis det skete, for han er mit hjertebarn. Desuden ved jeg, at uanset hvor han kommer hen, så vil han altid prøve, at finde tilbage til sit rigtige hjem. At vælge at få ham aflivet, har kostet min mange tårer, søvnløse nætter og smerte. Men nu hvor det er gjort, så er jeg ikke et sekundt i tvivl om, at det var den rigtige beslutning. Jeg ved, at det år og 2 måneder han har været hos mig, har været det bedste i hans liv og jeg har kæmpet for ham. Det giver mig ro i sindet, når sorgen er allerværst.

Så kan sagtens følge dig og er enig i din beslutning. Man skal tænke på, hvad der er bedst for lige netop sit dyr i den pågældende situation. Du kender trods alt din hest og det gør folk herinde, så at de sidder og gør sig til herre over hvad der er egoistisk og andet, er ikke i orden.

• #15   11. dec 2013 Det er ikke egoistisk, nej. Det er langt bedre end dem som holder deres dyr i live ved at dope dem med medicin, altså sådan virkelig overdrevet. Som f.eks. ovre i USA, mener jeg det er.
    Vi har selv en ældre hoppe der hvor min står opstaldet. Hun er over 30 år, og vi er ved at forberede os på, at vi kun har hende til låns. Men hun er stadig frisk og frejdig, og ejeren har mulighed for at beholde hende (det er gårdejerens pony) og hun har ikke brug for medicin. Men han ville ikke tøve med at aflive, hvis hun fik det dårligt.
    Vi har også en stoooor DV vallak på gården, som lige er fyldt.. Tror det er 25. Han går også bare og hygger sig, og har heller ikke ondt eller noget. Ham ville ejeren heller ikke tøve med at aflive, hvis han fik det dårligt, og tror heller ikke han ville blive solgt videre, fordi han jo er så gammel.

Var det min, ville jeg ikke have det dårligt ved at aflive. Jeg ville føle lettelse, fordi så vidste jeg at min pony ikke kom ud til en uvis skæbne ved salg/udlån, hvis hun nu var gammel.
    (:

• #17   11. dec 2013 TS: Stald H fik vist postet hendes indlæg i det forkerte emne. Hun har slettet det og sat det ind i et andet, der passer bedre til det hun har skrevet. Så tror ikke du skal tage det så højtidigt (:

• #18   11. dec 2013 Jeg synes bestemt ikke, det er egoistisk at aflive din gamle hest i den pågældende situation - tværtimod! Hvorfor udsætte hende for stress mv. i forbindelse med en flytning ved udlån, oven i købet oven i at hun også har slidgigt, når du kan give hende en fredelig og god afslutning på et langt liv? Det gør ikke ondt at være død. smiley

• #19   11. dec 2013 Så længe DU ikke ville føle dig egoistisk, så ser jeg ikke noget galt i det smiley
    Det er bare vigtigt du selv står ved det, ellers tror jeg samvittigheden er en plage bagefter. Men hun lyder som en hest der har gjort hvad hun skulle, og måske er det næsten en fordel at slutte livet på det højeste, i stedet for at vente på at slidgigten virkelig tager fat smiley

• #21   11. dec 2013 Jeg synes som udgangs punkt at når man tager ansvar for et levende væsen, har man påtaget sig et ansvar for at sørge at holde hesten i live. Hvis hesten har smerter skal man helt sikkert aflive, hvis hesten er forfangen og skal leve hele sit liv i en boks hvor den står og glor er det helt i orden at aflive, hvis hesten er gammel og svag og ikke kan sælges er det ok at aflive Men hvis hesten ikke lider smerter og sagtens kan få nogle gode år endnu er det ikke okay at aflive den. Men jeg ved ikke hvordan det står tuil med din hest, det må du selv vurdere smiley

• #22   11. dec 2013 Lykke Theis: Hvad med at udbyde hvorfor du mener det er egoistisk? TS får jo ikke noget ud af det, hvis du bare skriver, at det vil være egoistisk.

• #23   11. dec 2013 Et svært emne og skal vurderes ud fra den enkelte situation.

Dog ville jeg, med tanke på dyrenes følelser og ønske til livet, gerne se at menneskets indstilling til livets betydning ville begynde at tage en mere etisk drejning, i stedet for at holde sig til den lette vej hvor man vælger at tro at en død hest er en glad hest.

• #24   11. dec 2013 Kære TS! Helt ærligt er folk ofte enormt hellige (mig selv til tider også), men en død hest lider ikke. Der er intet i vejen med at aflive, det kaldes at tage ansvar smiley

Jer som synes det er egoistisk, i burde måske beundre TS for at tænke det igennem også, TS overvejer ikke at aflive sin hest fordi "det er nemmest", men fordi hun holder af den og vil den det bedste og måske tror det kunne være en aflivning.

Og selvom en hest er dejlig osv. er det et dyr. Den tænker ikke "ih hvor er jeg glad for at være i live og ville være ked af at dø". Så kloge er de slet ikke. Så nej, der er intet i vejen med en aflivning. Evt kunne TS slagte hesten og få gjort nytte af den og tjene en mindre sum penge som en anden bruger i tråden har svaret.

• #25   11. dec 2013 står selv i samme problem stilling ang min på 22 - jeg kan ikke træffe den endelige beslutning da jeg ik vil af med hende , og hun går bare og hygger og virker fin nok - det er en svær sag at beslutte ..

• #26   11. dec 2013 Ja, Det er egoistisk at tage livet fra nogen som stadig har en chance for en god tilværelse. Man smider ikke et liv væk uden grund.

• #27   11. dec 2013 At hesten kun fungere optimalt fordi den får medicin, er jo også en grund. Personligt ville jeg aldrig proppe medicin i et dyr over så lang tid, for at det skulle fungere optimalt. Det synes jeg er synd. Så TS har jo et grundlag for aflivning (:

• #28   11. dec 2013 Hvis der er en som vil tage sig super godt af den og pusle om den i et års tid syntes jeg da helt klart det, den kan jo sagtens bliv fem år ældre, men det er ikke egoistisk at aflive hvis at det er den sidste udvej..

• #29   11. dec 2013 Vil ikke kalde glucosamin medicin, men nærmere et tilskud:)

• #30   11. dec 2013 Når det kun omhandler et år på efterskole, så synes jeg det er egoistisk. Hvis du stod og skulle sælge akut pga. personlige årsager, så var det noget andet.

Jeg ville dog aldrig kunne, hvis hesten havde det fint smiley Ville slet ikke have samvittigheden til det!

• #31   11. dec 2013 Det ikke kun fordi jeg skal på efterskole:) Når jeg kommer tilbage skal hun ikke rides mere, men er også bange for at hendes slidgigt bliver værre hvis hun står stille:/

Er også lidt bange for at hun så får det værre det år, og der kan jeg ikke være der for hende, også ville jeg have det utroligt dårligt med mig selv...

• #34   11. dec 2013 Puha, synes godt nok det er en svær beslutning smiley

• #35   11. dec 2013 Det er det altid. Hvis du har brug for en snak er du velkommen til at skrive, da jeg som sagt, selv har stået i en lignende situation i starten af sidste uge (:

• #37   11. dec 2013 Tusinde tak alle sammen!

Jeg tror, jeg vil tage den op med mine forældre, for lige nu hælder jeg faktisk mest til, at hun har levet et godt liv til sommer, selvom det er utrolig trist at skulle sige farvel:(

• #38   11. dec 2013 Bettemus: Det er et meget dårligt argument da 22 langt fra er en alder hvor alle heste er svage og dårlige. Jeg kender/ har kendt mange sunde og raske 22 årige hest og dem var der altså masser af spral i tilbage.

• #40   11. dec 2013 Altså jeg har for meget lang tid siden besluttet, at hun skal til det der hvor de "forsker" med hestene(kan ikke huske hvad det hedder) og bagefter må hun godt fx blive brugt som mad i zoo smiley

• #45   11. dec 2013 Ej det troede jeg ellers:( jamen så skal hun da i hvert fald ikke til zoo alligevel smiley

Kan man godt vælge at få dem skudt i stedet for sprøjte? Altså hvor det stadig er hjemme og sådan noget smiley

• #47   11. dec 2013 Okay:) godt jeg har lang tid til at tænke over om det er sprøjten eller skydes;)

• #48   11. dec 2013 Lige i dette tilfælde er det jo egostisk. Egoistisk betyder jo når det er noget der gøres fordi det gavner DIG men ingen andre.

Idet DU vil på efterskole og derfor afliver, er det jo egoistisk. Så strengt set ja det er det.

Personligt har jeg 3 her som også bliver aflivet hvis jeg en dag ikke kunne have dem mere, og det er jo også egoistisk fordi de aflives pga mig. Jeg nægter at sælge tidl. misbrugte og mishandlede heste videre.
    Men hold nu op hvor skal jeg langt ud før det sker, inden da ville både udlån eller at leje en mark og smide dem på der så de kan leve som 'vilde' indtil jeg for råd igen, være optioner jeg ville foretrække.

Jeg ville slet ikke kunne have tanken om at aflive og derved aldrig se dyret igen, blot fordi jeg ville på skole eller ikke havde råd længere, ligesom jeg ikke sælger. Næ så skal jeg nok finde andre muligheder smiley

• #50   11. dec 2013 Tina

Øh ja det tror jeg, hesten er ret ligeglad med at rides og lign. Det er vores øjne der siger ' den er trist den skal rides'. Og at blive smidt på en mark, betyder jo ikke de ikke ses til, hvor læser du det? Vil langt hellere have de lever et fedt liv på en eng frem for at blive slået ihjel af egoistiske årsager.

Og i så fald du mener de 'lider' fordi de ikke rides længere, så lider 5 af mine, eftersom de i forvejen intet andet laver end at gå på mark hjemme ved mig, jeg rider trods alt ikke på noget der er mellem 75 - 100 cm samt ikke på en 2 års smiley Og så kommer min den gamle når han skal pensioneres også til at lide eftersom jeg ikke bare afliver et dyr fordi den ikke kan rides, det er det MINDSTE jeg kan gøre at beholde ham når han har tjent mig i så mange år. Har man kun hest til ridebrug, ja så ER man egoistisk igen. Det er trods alt det ordet betyder, noget der gavner en SELV og ikke andre.

Hvad mener du præcist med at ingen hest kan ædes på ligefod med en ko og gris?

• #53   11. dec 2013 Tina

Og så er det jo igen bare egoistisk hvis man ikke har lyst, tiden burde være der hvis man havde tid til den som ridehest smiley Husk her tales om egoisme. Ordets betydning. Og ligegyldigt hvordan man vender og drejer det er det egoistisk at aflive fordi man har hesten til ridebrug og den ikke længere kan det. Det er, igen, det ordet egoisme indebære.

Ja jeg har dem hjemme nu. De andre 3 år havde jeg ikke, der havde jeg en mark jeg lejede hvor de så fik et skur og gik der og hyggede sig. Nu er det så et år siden jeg fik muligheden for de kom hjem, og ja ingen tvivl om at det er super lækkert!

• #55   11. dec 2013 Tina

Ja det er ligeledes egoistisk smiley

• #56   12. dec 2013 Men, nu det jo ikke KUN fordi, at jeg skal på efterskole:) det lige så meget fordi hun er gammel og at jeg ikke vil have hun får det dårligt... Så hellere aflive hende mens hun har det godt:)

• #57   12. dec 2013 Stadig egoistisk i det dyret kunne leve videre hvis ikke det var pga dig smiley

• #58   12. dec 2013 Kan godt se det:) men så må jeg vel være egoistisk:)

• #59   12. dec 2013 Jeg synes ikke det er egoistisk. Som du selv skriver har hesten oplevet det den skulle og den har slidgigt. Jeg ville selv have valgt at aflive den smiley
    Jeg valgte selv at aflive min første hest, da hun var 14 på grund af slidgigt og mus og fordi jeg ikke kunne lig tanken om at sælge hende hvis hun skulle blive kastebold eller blive behandlet dårligt smiley

• #60   12. dec 2013 Jeg synes det er okay. (: En hests sidste tid på jorden skal være rar og dejlig tryg. Så nogle gange er det bedst at gøre en ende på det, mens den har det helt fint. Hendes slidgigt kunne godt tænkes at blive være med alderen.. Og selvom hun sikkert har mange gode år endnu, så ville de sidste år, måske blive smertefulde. Hellere aflive dem, mens de stadig har gnist i øjnene og er det dyr man kender og elsker, end at aflive dem for sent og bare stille og roligt se, at de får det værre... (:
    Men det er bare min mening. Det skal du jo helt selv afgøre. Men tror det er en god ide at snakke med dine forældre om det og tage dem med på råd (: Men JEG ville ikke synes det var egoistisk og ville ikke klandre dig for det.

• #61   12. dec 2013 Jeg skal helt klart have taget mig sammen og så få snakket med mine forældre om det:) Altså i sidste ende er det mig selv som bestemmer det, mine forældre har næsten intet med min ridning at gøre (altså ud over pengene smiley ), men de skal jo høre min tanke om det på et eller andet tidspunkt:/

• #62   12. dec 2013 Ja Ts det er jo det ordet udgør pg det du spørger om smiley

At du så viæ tage livet af den pga en skole forstår JEG personligt ikke, men det spørger si jo så heller ej om smiley

• #63   12. dec 2013 Som mange af de andre siger, så syntes jeg det er helt fint hvis du vælger aflivning. En død hest lider ikke, som der vist også er flere som har påpeget smiley

Vælger du aflivning skal du heller ikke gå og bekymre dig et helt år, om udlejer nu husker tilskudet og motionerer hende, så slidgigten ikke bliver slem.
    Hvis det ikke går dte år hvor du er væk, kunne jeg forestille mig at du ville sidde tilbage med skyldfølelse.

Så måske aflivning ville være godt for både dig og hesten på et eller andet plan.

• #64   12. dec 2013 Efter så mange år i livet, og hun har prøvet det hun skal prøve, vil jeg overhovedet ikke tøve med at aflive hende.
    Siden hun har slidgigt, og hun får ''medicin'' for det, kan der hurtigt blive noget med hende.. Derfor ville jeg også (selvom det er vildt hårdt) aflive hende. Hestemussen vil dø glad, sammen med dig og et godt sted hvor hun er glad.. smiley

Synes på ingen måde det er egoistisk.

• #65   13. dec 2013 Det her er noget du må gøre op med dig selv, og eventuelt din mor/en god veninde.

Det er en SÅ svær beslutning, man står jo med en andens liv i hænderne. Men en død hest er en glad hest. Den har ingen smerter.

• #67   15. dec 2013 Synes, at du tager et ansvar for din hest ved at aflive.
    Med den hesteverden vi har kunne hun blive solgt videre som ridehest.

Kommentér på:
Er det egoistisk at aflive?

Annonce