{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.266 visninger | Oprettet:

Er jeg egoistisk? {{forumTopicSubject}}

Da jeg ikke længere har råd og tid til at have hest. Har jeg valgt at sælge Fifi, min lille shetlænder - da hun har meget at lære endnu.

Men så har jeg også Agent, som jeg har haft i 4 år. Han betyder mere end alt for mig, og jeg vil ham KUN det bedste! Og når jeg siger det, så mener jeg det virkelig.
Men da han har haft MANGE tidligere ejere, tidligere rideskole pony, blevet mishandlet før hen, har været stresset, og bliver det i nye omgivelser, med nye mennesker.. Så jeg har utrolig svært ved at sælge ham. Han er omkring, måske over 18 år nu. Men så har jeg også overvejet at låne ham ud, men ved det, vil jeg altid gå med en tanke om, om de kan styre ham ( Han er MEGET svær at holde, faktisk ret vild ), for jeg er den eneste som kan, jeg ved ikke om det er fordi han føler sig tryg ved mig? Har trænet det i mange år, så ja... Jeg vil også hele tiden tænke om han er rask, hvordan de behandler ham, osv.? Altså jeg vil være urolig for ham hele tiden, er jeg sikker på.
Så nu overvejer jeg at aflive ham/ slagte - så ved jeg at han har det godt hvor han er, og så skal han ikke mere igennem i sit liv, end hvad han har været.

Hvad synes i? Er det egoistisk hvis jeg gør det? Hvad er jeres mening?

Jeg elsker ham, og det her gør utrolig ondt på mig. Så håber der er nogle som vil hjælpe mig lidt . . .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg egoistisk?
  • #1   16. jan 2014 Som så mange siger, en død hest lider ikke. Hvis du ved han er svært, og en ny ejer vil få problemer med ham, så er der måske ingen grund til at sende ham videre? Men derudover kan der jo være mange gode år tilbage i hesten. Det du skal gøre er at du udelukkende skal tænke på ham. Ville han trives i helt nye omgivelser, nye rutiner og i et nyt hjem? Hvis ikke, så afliv ham hellere end at sende ham ud til at blive "kastebold".
    Held og lykke med den svære beslutning.

• #2   16. jan 2014 - Og nej, du er ikke egoistisk, tværtimod.

• #3   16. jan 2014 Du kunne evt. Også få part på ham så du ser ham hver 2.dag, eller hvis du vælger at låne ham ud set ham til udlån i det nærmeste område

• #4   16. jan 2014 Altså du har slet ikke råd/tid til hest eller ?

Hvis det er sådan, så bar fordi man udlåner betyder det jo ikke at man ikke må se hesten i tiden den er udlånt..

Hvis du skriver i kontrakten at den skal rides og passes sån og sån, og trives hesten ikke på stedet osv. må du tage den hjem fra dag til dag, så kan du altså tage den hjem hvis du ikke synes den trives eller andet..

Og så self. få skrevet i kontrakt at du må komme på uforudsete besøg så tosset du vil..

Men nej du er ikke egoistisk, jeg har haft min vallak Anton i 5,5år, han kan sagtens rides af andre, men han blev udlånt her sidste år..
    Han blev tævet af de andre heste, stod alene i over 1måned (de havde ham kun 2måneder), han endte med at tæve en anden hest og gad hverken spise sommergræsset eller være sammen med andre heste, og da jeg fik ham hjem var han ja han havde tabt sig, men han var fejl redet, hans forpart var et muskel bundt og i hans bagpart var der ikke en eneste muskel..
    Jeg havde desværre ikke fået skrevet at hvis hesten ikke trivedes måtte jeg tage ham hjem, så jeg måtte betale opstaldning for opsigelses perioden kontant og tage ham hjem inden for meget kort tid..

Inden han tog afsted var han tyk men lige muskel mæssigt, han var glad, elskede kontakt med andre heste, ALDRIG sparket ud efter en anden hest max lige bidt ud efter en, en enkelt gang, ELSKEDE mad og specielt det lækre sommergræs osv..

Så efter den oplevelse, ja så afliver jeg os heller end sælger/låner ud, for sælger er jeg bange for han kommer hen et sted han ikke trives, og låner ud ja det jeg os bange for, blev en dyr omgang og har krævet over 6måneder at rette hans adfærd samt hans muskel fordeling, og han er stadig ikke 100% over det..

• #5   16. jan 2014 Igen du er IKKE egoist

• #7   16. jan 2014 En heste ejer der tænker på hestens ve og vel er bestemt ikke egoistisk! Tvært i mod!
    Jeg tror du der her tilfælde skal overveje om hvorvidt din hest kan håndtere at du ud til ny familie, nye heste, nye faciliteter! Alt er nyt når man rykker dem, og når du allerede ved at den stresser i nye situationer så ville jeg nok ikke sende ham ud til nye omgivelser!

• #8   16. jan 2014 Jeg synes du skal sælge den eller få en part på den smiley

Ud over det så husk lige du ikke er den eneste i verden der har haft sådan en hest. Generelt synes jeg 9 ud af 10 heste ejere mener deres heste har været mishandlet og det er KUN dem og ingen andre der kan håndtere dyret osv. Det handler jo bare om du kender hesten og den er vand til dig. En ny rytter vil han også knytte sig til og han vil også føle sig tryg ved en ny rytter/ part/ ejer eller hvad udfaldet nu bliver smiley synes på ingen måde du er egoistisk nærmere realistisk. En hest der står på folden og kigger uden opmærksomhed og omgang med mennesker er en trist hest. Du gør det helt rigtige for din hest smiley men husk du ikke er den eneste der kan styre den smiley

• #10   16. jan 2014 Nej du er ikke egoistisk - du tager ansvar!

• #11   16. jan 2014 Hvad med at du i startet kom meget ud og hjalp dem der lånte hesten, og underviste dem lidt i HVordan du red ham, og gav lidt fif til dem?
    Tror altså ikke det er helt umugeligt at finde en låner der kan tage sig godt af hesten :))

• #12   16. jan 2014 du er ikke egoistisk, for du tænker på at hesten har det godt smiley

Du skal jo træffe en beslutning som du også selv kan leve med, uden at være bekymret hele tiden og have dårlig samvittighed. Og samtid skåner hesten mest muligt.

Jeg vil sige enten aflivning, og jeg ved at det kan være pokkers svært at træffe netop den beslutning, men det kan være den rigtige.
    Eller udlån, men en grundig kontrakt som Maria C skriver smiley
    Og hvor du kommer og besøger ham så tit som overhovedet mulig, især i starten, så han ser dig og ved at du stadig er der og hjælper med at vænne ham til de nye omgivelser så nænsomt som overhovedet muligt.

Men jeg syntes ikke at du skal sælge ham, men mindre der står i kontrakten at hvis nye ejer ikke vil have ham længere, så skal han sendes tilbage eller aflives.

• #13   16. jan 2014 Nope. Det er endnu værre du ikke tager ansvar. Så i min optik handler du helt rigtigt og det er tydeligvis meget gennemtænkt. Uanset hvad du vælger gør du det ikke for sjov og det er meget voksent du selv kan se at en aflivning måske er vejen frem. Du har min dybeste respekt.

• #14   16. jan 2014 Jeg synes bestemt IKKE at du er egoistisk! Mit råd til dig er, gør op med dig selv hvad der er bedst for ham, Stil dig selv spørgsmålene; Hvad har han været igennem? Hvordan er hans adfærd? Vil han kunne tåle at blive flyttet igen? ELLER Har han været tilstrækkeligt nok igennem nu til at få fred?
    Mærk efter heeeelt ned i storetåen og lyt til din mavefornemmelse, så finder du svaret på det DU synes er det rigtige at gøre smiley Der er så mange delte meninger, og lige præcis nu er det DIN mening der tæller smiley Du skal have det godt med det valg du træffer og stå inde for det, ligegyldigt hvad andre mennesker mener smiley
    Personligt, synes jeg at det lyder som om du har tænkt det igennem og synes at du handler meget ansvarligt overfor dine dyr smiley

• #15   16. jan 2014 Har du INGEN mulighed for at beholde ham? Ikke engang hvis du tager en part der betaler lidt? Kan du ikke arbejde ekstra så du kan beholde ham? Har du afsagt dine "goder"?
    Jeg mener jo at når man anskaffer sig dyr så pligter man at tilsidesætte sine egne behov og ønsker for dyrets bedste. Hvis du allerede har afstået fra byture og luksus.. Ikke kan arbejde mere ekstra og ikke får fadt på en betalende part...Så synes jeg du skal aflive ham.. Men ikke før.. Han er kun 18 år...
    Jeg ville ikke under nogle omstændigheder flytte ham da jeg selv står med en hest der ikke er god til flytninger. Pt. er ikke tingene optimalt hvor min står..Men han tager mere skade af en flytning end hvordan tingene er lige nu hvor han er opstaldet..

• #16   16. jan 2014 Jeg syntes ikke du er egoistisk du vil tværtimod det bedste for din hest

• #17   16. jan 2014 Nu har jeg ikke læst de andre.

Men man kan også det sådan her..

Hvis hesten ryger videre ved du hvorhen.. bryder de kontrakten om evt tilbage køb, mister de interessen eller økonomien? Selv heste som bliver udlån bliver ikke altid behandlet særligt pænt.

Men en ældre hest som reelt ikke er noget værd i værdi er nærmest bedre tjent med at blive aflivet - og ja, nu lyder jeg nok hård - men tænk hvor.mange heste.der bare står fordi folk ønsler sig at billig hest og ligeplidselig ikke har penge eller tid til den fordi den er "let" at anskaffe sig.

Folk kan være nok så søde og reelle men man ved aldrig og man skal tænkte.sådan.her - når min hest er solgt er den solgt og jeg er ikke herre over.den.mere.

Nu skal jeg selvfølgelig ikke skære alle over med en kam - jeg har da selv govet to heste væk hvoraf den ene skal aflives hvis hun ikke kan have mere og den.anden skaæ tilbage til mig. Disse løsninger har været bedst i denne sitiation. Dette var begge så også unge (7 og 9 år) og begge raske. Hvis dette er bedre ind aflivning er dette absolit også en løsning. Jeg ville dog kun smide hesten hen til jeg kendte.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #18   16. jan 2014 Udlån og salg giver jo samme resultat - en stresset hest i nye omgivelser, med nye mennesker, så der er du jo lige vidt...

• #19   16. jan 2014 Du er langt fra egoistisk, hvis stedet ser ud til at være hyggeligt, rent og at hestene der trives ville jeg helt klart give ham de sidste gode pr som han kan få..:-)
    Men aflivning er selvfølgelig en mulighed hvis du ikke føler dig tryg ved noget andet.
    Mange gange held og lykke med den svære beslutning!..:')

• #20   16. jan 2014 Død hest lider ikke smiley
    Det er rigtig godt, at du tænker på ponyen. Hvis du ved den er svær, så er det godt at tænke på aflivning, da den kan ende som kastebold pga. sit temperament og sin væremåde. Havde han været unghest, så havde jeg nok solgt ham, men når han alligevel er så "gammel", som han er, så synes jeg godt at du kan tillade dig det. Du er overhoved ikke egoistisk ^-^

• #21   16. jan 2014 Tusinde tak for de mange meninger, og holdninger. De har hjulpet mig lidt, og gjort så jeg ikke får det SÅ dårligt ved en eventuel aflivning.

Tak, tak, tak skønne mennesker. smiley

Kommentér på:
Er jeg egoistisk?

Annonce