{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.634 visninger | Oprettet:

Kææmpe dilemma - at aflive? {{forumTopicSubject}}

Hej HG har brug for jeres syn på sagen..

Puuha.. det blir langt!!!

Min pony begyndte at opføre sig underligere og underligere under ridning, vi fik ham røntgen fotograferet i ryggen og da der ikke var noget der så også i halsen, men der var intet. Dyrelægen var dog ikke i tvivl om at der var noget alvorligt galt.

Efter flere undersøgelser fik han konstateret Trigeminus neuralgi (en lidelse på den 5. hjerne nerve der ofte kommer når bidet ligger pres på tungen. Når bidet ligger pres på tungen trækker tungemusklen sig tilbage og forsager smerten.) Dyrelægen sagde at vi skulle prøve at ride ham bidløst og se om det hjalp og hvis ikke det hjalp gjorde han det rimelig klart at der ikke var mere han kunne gør. Bidløst hjalp ikke, der var præcis det samme. Min pony Jacorde skal til sin sidste undersøgelse på onsdag, mest egentlig bare for at få bekræftet at der ikke er mere dyrelægen kan gøre.

Det virker som om at han har fået sværere ved at tygge sin wrap og græs, og jeg kan mærke på ham at han er en smule frustreret.

Vi har også overvejet at prøve magnet healing på ham, men på den anden side så orker jeg ikke flere sorger, vil mest af alt bare have det overstået! og købte ham så vi kunne komme ud og starte stævner og have den fedeste ponytid, men som alt ser ud nu så skal der ske et mirakel hvis det skal kunne lade sig gøre nogle sinde.

Til at starte med da han fik stillet diagnosen og vi fik det klart at det var meget alvorligt var jeg villig til at prøve alt, ALT! men efterhånden som tiden gik, begyndte jeg at tænke på hvad jeg egentlig vil med min ridning, jeg savner vildt at ride og starte stævner og det er så svært at se alle ens veninder starte stævner og man selv sidder fast i den her kæmpe sorg! Har nu fundet den her pony der bare er ALT det jeg søger, men ved ikke om det er egoistisk af mig at aflive min pony (føler bare jeg svigter ham så?) og så købe drømmeponyen? Hvad gør jeg? Elsker virkelig min pony, men har bare ikke flere kræfter tilbage mere.. hvad havde i gjord?

Spørg hvis der er noget i ikke forstår! Og stavefejl er gratis!

Knus Lara

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kææmpe dilemma - at aflive?
  • #1   11. jun 2012 Glemte at skrive at jeg ikke ved om jeg kan klare et helt til et halvt års mere behandling afhængigt af hvor lang tid magnet healing behandling tager, og så blomstre håbet jo! og ville nok ikke kunne klare at vente og håbe på at han blev rask og så få af vide 1 år efter at det ikke kunne lade sig gøre.. :'/

• #2   11. jun 2012 puha ja det er svært smiley kan han ikke gå som foldbums smiley men hvis han har svært ved at spise ville jeg alive da der er ingen der fortjerner det

• #4   11. jun 2012 jo han kunne måske gå som foldbums, men han er ung og tror ikke han ville trives altså han elsker at arbejde! smiley

• #5   11. jun 2012 Altså han KAN godt spise, og spiser sin krybbefoder som han plejer, det er mere wrap og græs, det ser en smule besværligt ud for ham smiley

• #6   11. jun 2012 Jeg ville klart aflive, medmindre du mangler en selvskabspony i din egen flok. Den hest er der ingen fremtid i for dig, med det du skriver, ergo skal du investere i ny hest. Hesten kan jo ikke sælges videre med den skavank, så eneste mulighed er en fremtid som foldhest og ingen ridning.

Jeg ville aflive, selvom det er hårdt. Har selv lige fået en hoppe væk, hvis eneste mulighed også var foldbums/avl. Valgte hun skulle være 100% smertefri, og væk, så mine bekymringer og hendes lidelse ikke var der mere.

• #7   11. jun 2012 Wrap og græs ER hestens mad - hvis den har problemer med at spise det, ville jeg ikke tøve. Ved godt det er rigtig svært, men en sulten hest er en ulykkelig hest!

• #8   11. jun 2012 Kan godt se dit problem, det er aldrig sjovt at aflive, specielt ikke sin bedste ven smiley

Hvis han ikke ville kunne gå som foldbums, hvad så med HMS pony. det er jo også en del arbejde, og meget lærerigt for dig og pony smiley selvfølgelig skal den jo have et godt temperement, og syntes det er sjovt.

Håber du finder en løsning på det hele, og specielt at din pony bliver rask smiley

• #9   11. jun 2012 Ja, det er jo det! og har fundet den her pony der bare er ALT det jeg leder efter, og en god en at komme vider på og komme mig over min bedste ven smiley men føler så jeg svigter ham ved at aflive ham når der MÅSKE er en chance for om magnet healing kan heldbrede ham, men det er jo på ingen måde sikkert:-(

• #10   11. jun 2012 Hvis et dyr har svært ved at spise, og man ikke kan gøre noget, så ville jeg aflive.. Jeg ved selv hvor lidt livskvalitet man har når man ikke kan spise (uden smerte) det er ikke noet jeg ønsker for min værste fjende

• #11   11. jun 2012 men ville bare ikke selv kunne undvære at ride, savner det VIRKELIG! og han skal på ingenmåde sælges videre selvom det var som HSM/jordtrænings pony (eller hvad man kalder det:))

• #12   11. jun 2012 Jeg mente heller ikke at sælge ham, men beholde ham og du så gør ham til HMS pony smiley
    selvfølgelig kun hvis det interessere dig.!

men igen gør hvad du føler er bedst for dig og ponyen.

• #13   11. jun 2012 Det eneste rigtige valg - i min verden - er at give hesten fred.

Du skal ikke have dårlig samvittighed over, at du gerne vil videre med din ridning, for der er allerede alt for mange heste på markedet med diverse skavanker, som møder en grum skæbne med nye ejere som ikke har forståelse for lidelsen, eller ejere der sælger igen. Det er en kummelig hestetilværelse.

Så hellere give hesten fred, mens den har det godt hos dig smiley

• #14   11. jun 2012 jeg synes klart det bedste du kan gøre for ham er en aflivning.. Ponyen kan godt mærke du ikke er glad og når han samtidig får flere problemer er det ikke værdigt for ham..

Jeg synes kun du gør en god ting i at lade ham flive.

• #15   11. jun 2012 Jeg kan godt sætte mig ind i hvordan du har det,.

Jeg har en gammel, Dansk varmblods hoppe, som har været halt sådan on/off i 2 år nu, og dyrelægen kan ikke finde ud af hvad det er, og der er prøvet alt. Intet hjælper. Og som dig, så brænder jeg for ridning og det er min helt store pasion. Jeg vil virkelig gerne videre med min ridning og ride noget mere. For lige nu rider jeg slet ikke.
    Jeg synes også selv at det virker egoistisk at aflive og så købe en ny, og også især fordi jeg elsker hende og det altid er svært at sige farvel. Og det er i og for sig, dyrt bare at have en hest gående, som man egentlig i bund og grund kun fodre på og betaler dyrelægeregninger på. Jeg kan virkelig godt sætte mig ind i det, tro mig. Hvis du har brug for at snakke, må du hellere end gerne skrive!
    Men jeg synes også, at det mest humane, i dit tilfælde, ville være en aflivning, når den har problemer med at spise.

- de bedste tanker.

• #16   11. jun 2012 Giv ham fred. Tag nogle gode billeder og hyg dig med ham (:
    Det er det bedste du kan gøre når det er kommet så langt ud .

• #17   11. jun 2012 Sandheden er svær at indse i sådan noget. Har selv været igennem det samme smiley

• #19   11. jun 2012
    Hvis der ikke er noget at gøre, så lad den få fred. Især hvis dens livskvalitet forværres smiley

• #20   11. jun 2012 Tak for jeres svar! smiley smiley

• #21   12. jun 2012 Jeg syntes ikke det er fair at et dyr skal lide for ens egen fornøjelses skyld

• #22   18. sep 2016 Hvordan fik du stillet diagnosen på din pony dengang, tog dyrlægen nogle prøver??
    Har nemlig en hest hvis billede ligner lidt din ponys.

Kommentér på:
Kææmpe dilemma - at aflive?

Annonce