7. dec 2011 Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
'In' at aflive sin uridelige hest {{forumTopicSubject}}
Er det bare mig, eller er det blevet 'in' at aflive sin hest, hvis ikke man kan ride den, fremfor at finde et godt og blivende hjem til den?
Gentagende gange har jeg hørt denne sætning <i>"Det er jo ikke synd at aflive en hest"</i>, som undskyldning for at aflive den.
Sorry to say, men den holder bare på ingen måde i min verden.
Nu snakker jeg ikke heste der render rundt med kroniske smerter, eller heste der skal stoppes med medicin for at holdes bare nogenlunde smertefrie - Nej, jeg snakker heste der har en reel chance for at kunne have et godt og langt liv uden smerter (omend der måske skal noget træning til), dog uden at blive brugt som ridehest.
Jeg ved der er skræmme historier med heste der er blevet brugt alligevel, eller endt hos en hestehandler, men har man ikke mulighed/lyst til selv at beholde sin partner, så må man jo gøre lidt ekstra ud af at finde det rette hjem (kontrakt, krav om kontakt etc.).
Hvad er jeres holdning?
Hvis jeres hest gik hen og fik en skade der gjorde, at den ikke kunne rides, men sagtens kunne leve et godt og smertefrit liv, hvad ville I så gøre? Begrund gerne.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Det resulterede i at han blev svindlet med og det endte ud i en lang retsag..
Kommer jeg til at stå i en sådan situation igen, så bliver hesten aflivet, hvis jeg ikke selv kan/vil beholde den som hyggehest.
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
Og om man vil det eller ej, så ender mange af dem i de forkerte hænder.. Man kan altså kun se folk, til tænderne!
Jeg vil 100 gange hellere aflive mine dyr med voldsomme skavanker, end sælge dem til nogen, uvidende om de håndtere skavankerne på rette måde.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Så vil jeg hellere være sikker å den ender sine dage godt end bliver midt rundt på anden måde.. nå jeg ikk kan have den.. Og få at være ærlig så kan jeg godt forstå folk ikk har råd og penge til evt 2 heste hvis de så skal beholde den gamle. og de skal have en ny ridehest...
Så sys squ det meget mere fornuftigt og aflive end folk som prøver og tjene lidt små penge på deres hest som kun kan bruges til selvskab..nej tak du
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Da min egen blev meget syg, beholdte jeg hende, da jeg har råd til at have hende gående hjemme, og det fortjente hun. Hun blev dog for syg, og måtte aflives.
Men jeg tror desværre, at selvom alle rigtig gerne ville lade hesten gå hjemme, så er det bare ikke altid muligt, Og man kan i sidste ende aldrig rigtig stole på at den ikke bliver redet eller sendt videre, hvis man sælger den (:
sep 2011
Følger: 99 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 628
Synes ikke at det er synd at aflive dem. En død hest mærker intet, fremfor en hest der bliver kastet rundt.
Synes man er en fornuftig og ansvarsfuld hesteejer, hvis man afliver fremfor at sende "lor*en" videre.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Ham jeg har nu har jeg arbejdet for hånd i over 1 år og er helt indstillet på hvis han kun kan tåle at rides let i skoven istedet for dressur som jeg drømmer om. Men jeg VIL kunne sætte mig op på min hest og tage en galop. Og det vil min hest også! Han er glad i 3 dage efter bare en lille galop i skoven, hvorimod lange perioder med gåture i skridt og jordarbejde langsomt gør ham træt af arbejdet. Så skal der lige lidt fart på og så kan vi arbejde fra jord igen
Der hvor jeg står er der 2 piger der har 7 heste til sammen. De 4 er uridelige og går bare og hygger sig på fold. En af dem er 22 år og blev uridelig som 9 års. Hver dag bliver de striglet og får den bedste pleje.
Så der ER nogen der beholder deres gamle venner selvom de ikke fungerer! Heldigvis.
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Det er mit valg. Kunne aldrig skille mig af med en hest pga. skavanker.
Og det er egentlig det der undrer mig mest - At så snart hesten "ikke kan bruges", så er det ud af vagten, på den ene eller den anden måde.
Mine "" er fordi der jo faktisk er rigtig meget man kan bruge en hest til, udover at side på den.
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 338
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
men når det er sagt, så kan jeg godt forstå at nogle vælger aflivning. Jeg er fra en rideskole der lige har solgt alle hestene pga lukning, en af hestene har spat og dårlig ryg, og trod et års genoptræning, bliver han halt når han får rytter på ... han står nu hos en hestehandler hvor de rider på ham, for at sælge ham som ridehest ... og jeg vil indrømme at jeg så hellere så ham aflivet, for han kan ikke tåle det. Hvis der var en der købte ham som selskbshest ville det være awesome, der er bare spinkle håb.
Jeg kender også nogle stykker der har givet deres heste til hestepensioner hvor de påstår at hestene får lov at blive gamle og blot skal hygge på fold, hvor det så viser sig at de bliver redet næsten hver dag ... kender hvis hest blev ødelagt af det, fordi den havde en skade i benet de ikke tog hensyn til. Hun tog hesten tilbage, og endte med at aflive den, pga for store smerter ...
Så selvom jeg nødigt vil se en hest aflivet uden anden grund end 'den kan ikke rides længere', så forstår jeg godt hvorfor nogle vælger at gøre det. Der er dog nogle der vil have forsikringspengene, og det synes jeg er tarveligt.
jul 2010
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 248
Min selskabs pony er uridelig. Hun har nu gået i 5 år, og levet livet som en foldbums, og er den mest livsglade pony jeg kender.
Jeg tror helt ærligt, at hun er glad for at have fået en til chance!
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
dec 2011
Så vil jeg finde mulighed. På den ene eller den anden måde.
Den tanke har jeg nemlig stået med før, hvis et eller andet skulle ske.
Og er der intet at gøre, jamen så er det hele planlagt. Først vil jeg gå til mine venner og veninder hvor jeg har mulighed for at se hende. Og kan ingen tage hende, så har jeg et stutteri i Tyskland i baghånden hvor jeg ved hun vil få det fantastisk. Og der kan jeg også se hende, dog ikke nær så tit.
sep 2009
Sys det fair nok..
Jeg har netop hopper af lige netop den grund at skulle der ske noget så de ikk er ridebare jamen så kan de bruges til avl.. det kan en vallak ikk derfor ingen vallaker til mig..
Og desværre ses det rigtig tit at svindlere køber en hest som ikke må rides også sælger den vidre uden og nævne dette "lille" problem og hesten bliver smidt rundt og få en grufuld skæbne.. sådan er det desværre det findes rigtig mange forfærdelige hestemennesker som kun tænker på penge..
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
aug 2007
Følger: 390 Følgere: 388 Heste: 9 Emner: 215 Svar: 2.095
så vis jeg stod i det samme igen, ville jeg helt klart vælge at give ham fred, for han har det langt bedre hvor han er nu
aug 2012
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
feb 2006
Følger: 33 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 50
jun 2004
Følger: 161 Følgere: 265 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
og jeg mener faktisk at det ikke er synd for en død hest !
jeg tror da at langt de fleste folk ville beholde deres hest hvis den fik skavanker mv, hvis de har mulighed for det, men realiteten er at det er meget få der har den mulighed.
Vi holder hest for vores egen skyld, vi passer den efter alle kunstens regler og de skal aldrig mangle noget, men i det øjeblik de bliver til en udgift og ikke en fornøjelse ( og ja det findes altså mange menner der har hest for at ride på den, og hvor det nettop er ridningen der er fornøjelsen og hvor det ikke er nok at klappe på den, gå tur og muge ved den ) så ser jeg ikek noget galt i at fomidle den vidre ( HVIS hesten er fri for skavanker ) eller til de evige græsmarker.
Det bliver man, i mine øjne, BESTEM ikke et dårligere menneske af.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.051
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.656
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
Jeg kunne på samme måde heller aldrig finde på at købe en hest, for at aflive den hvis den blev uridelig og sagtens kunne gå uden smerter. Når vi tager os af hesten, er det vores ansvar at den har det godt.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Dette er min helt klare holdning - markedet er proppet med heste med skavanker og man ser gang på gang heste ende som kastebolde og man ser gang på gang heste solgt videre til trods for kontrakter.
et el. andet sted i salget ender det med at en el. anden vil tjene penge og sælger hesten som ridehest - hvilket giver hesten en utryg fremtid hvor der IKKE tages hensyn til det. Det kan meget hurtigt ende ud i en sidste træls tid for hesten.
jeg har selv en hest med skavanker, som har været kastebold som vi købte for at redde ham. Det koster vanvittig mange penge og heste som ham bliver ødelagt psykisk for livet,
Så ja mine bliver aflivet uden den mindste tøven - med mindre jeg selv kan beholde dem.
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
Hvis jeg ikke havde tid eller råd og jeg ikke lige har kunnet kende nogen, som kunne tage ham til sig, var han nok blevet aflivet
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
Det er de færreste idag der har råd til at have en hest opstaldet som de ikke kan bruge hvis de samtidig skal have en ny de kan ride...og i min verden kommer hesten helt sikkert et godt sted hen når den får fred ;O)
maj 2007
aug 2011
Følger: 492 Følgere: 194 Heste: 3 Emner: 216 Svar: 990
og derfor tog jeg beslutningen at hun sku sendes på de evigegræsmarker
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Jeg stod i 2011 med min vallak der kom slemt til skade. Han var on/off halt og vi prøvede flere gange at genoptræne ham. Det var held i uheld at han til sidst rent faktisk blev så halt at der ikke var anden udvej end aflivning. Jeg havde besluttet mig for at jeg ville beholde ham, som fold/hyggehest, koste hvad det koste ville, for han var mit ét og alt. På det tidspunkt hvor alt tegnede på at resten af hans liv ville foregå på en fold (på ledmedicin) var han rentgående på folden og du kunne også starte ham op og ride på ham en uges tid (erfarede vi i genoptræningsforsøgene), men derefter blev han halt igen. Sådan en hest ville jeg aldrig nogensinde turde at sælge. Tænk hvis den endte ud som kastebold, fordi folk forsøgte at starte ham op igen og han så blev halt igen. Det ville jeg aldrig risikere. Derfor bestemte jeg også at hvis ikke han kunne være hos mig, så skulle han væk.
Desværre var skaden utilregnelig og tog kun til, efter han kom hjem og gå som foldbums, så det endte med en aflivning.
dec 2008
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 9 Emner: 24 Svar: 243
Jeg mener det er at tage ansvar. Min unghest har netop fået konstateret ringfod på begge forben og så så står hun pt med en seneskade.
Hun har fået en chance på 6 uger med specialsko, men er hun ikke i bedring om 6 uger, så bliver hun aflivet, også selvom hun kunne fungere som selskabshest. Jeg har tre heste, hvoraf den ene skal sælges, og jeg bruger mange penge på min hobby, for hestene skal ikke mangle noget så længe de er hos mig. Det betyder til gengæld at min familie af og til må mangle. Hvordan i alverden skulle jeg forsvare at bruge penge på en hest jeg ikke kan bruge til det den var købt til?
Jeg kunne slevfølgelig avle et føl på hende, men hun er ikke kåret og har blot blåt pas, og skal jeg gøre sådan noget så gør jeg det ordentligt, og det er der ikke penge til.
En død hest lider ikke, det gør et dødt menneske for den sags skyld heller ikke, men den ejer der skal træffe beslutningen lider, og det nemmeste i verden ville da være at finde et andet hjem, så står man jo i hvert fald ikke og skal tage den grimme beslutning selv.
Men til hvilken skæbne sender man hesten videre? NEJ TAK, så vil jeg hellere tude øjnene ud, men vide at den har fred,netop fordi jeg holder så meget af mine heste.
feb 2009
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 7 Svar: 385
jeg vil hellere aflive en skadet hest end jeg vil sælge den så kan man himle op om kontrakter men det er et stykke parpir... det andet er et liv!
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 125
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jeg ville dog aldrig personligt selv sælge/aflive min hest fordi den ikke kunne rides (medmindre den havde smerter)
men at andre gør det, det respektere jeg nu også.. og så synes jeg ikke aflivning er et problem..
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 228 Svar: 959
sep 2009
Og er squ glad for det in..
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
Jeg tager hatten af for dem der vil beholde deres uridelige heste, men det er bare ikke en mulighed de fleste har, og så synes jeg at det er stort at man vælger at det skal slutte her.
Mange heste piger (inkl. mig selv) tror ikke på at andre kan passe deres dyr lige så godt som dem selv, og det tror jeg også at man skal passe på med, for der findes også gode ærlige mennesker derude der virkelig kan give ens hest et mindst lige så godt liv som vi selv kan - det er bare ærgerligt at svindlerne gør at man bliver så forbandet paranoid og hellere vil slå sin hest ihjel end at sælge den til en usikker fremtid..
dec 2011
Trust me, min pengepung er ikke stor, tvært imod. Men ikke desto mindre, så lever jeg hellere på vand og brød, så længe det betyder at jeg kan give min hest et godt og blivende hjem.
For nej, jeg ville som I andre heller aldrig sætte min hest til salg. Jeg vil finde hendes hjem selv, om det så betyder at jeg skal give hende væk gratis.
Men markedet flyder med "Skal væk inden 14 dage, ellers aflives". Og mange af dem er egentlig ikke mere int. i at give hesten et godt hjem, end de er i at hive en masse penge hjem. Og det er ligeså meget dem jeg "brokker" mig over. Synes at det virker som om mange ser på deres heste, som andre ser på biler eller andre værdifulde objekter.
sep 2010
og jeg har lidt på fornemmelsen, at mange (læs, ikke alle) der skriver herinde de ville beholde, ikke har prøvet at stå med en hest der ikke dur, der sætter fuld stop for både økonomi, sport, og fornøjelse.
Jeg mener stadig, det er langt mere ansvarsfuldt, at lade en hest aflive, end at lade den gå videre, fordi man ikke selv kan bruge den, grundet skavanker.
Den 3. løsning er at beholde, som du siger TS.
Beholde og hvad? Bruge en masse penge, man muligvis ikke har, på en hest der alligevel med stor sikkerhed ikke vil leve 100% optimalt?
Jeg synes der er gået "kult" i det der med at redde. Alt skal reddes.
Burhaner med ødelagt ben får da bare lige en forbinding på og monteret et gangstativ, for de skal da leve!
Nej. Dyr der lider, og/eller ikke kan leve et optimalt hesteliv, skal til de evige græsmærker. Det er i øvrigt i mine øjne det bedste for dem,. og det mest ansvarsfulde når man har valgt at være dyreejer.
Ingen afliver jo en syg hest, uden at have prøvet at kurere den først.
Jeg ville ALDRIG sælge en hest der havde mange skavanker, aldrig. Et dødt dyr lider ikke. Vi menneskeliggør det en anelse for meget efter min smag.
nov 2008
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Jeg ville nok afhængig af hvor slemt det er med skaden, enten aflive eller give til min mor
sep 2010
Jeg er ret sikker på, at hvis alle hesteejere havde plads og råd, så ville de beholde alle deres heste go give dem den nødvendige pleje. Mange gange er den nødvendige pleje bare ikke engang nok. Men anyways...
dec 2011
Nu vil jeg lige gøre klart, at jeg snakker ikke heste der har ondt eller lider - Jeg snakker heste der fungerer optimalt, bort set fra at de ikke må rides.
Og det med at menneskeliggør det, undrer jeg mig lidt over?
Hvordan menneskeliggør du en hest, fordi du vil redde den?
sep 2010
Når jeg taler om at menneskeliggøre, så er det mere møntet på dem, der vil "holde liv i dyret" på deres egne vegne, og ikke hestens Det er meget groft sagt. Men det er ment som at hvis et dyr lider, og ikke kan leve optimalt, bør man ikke lade det leve. (Eksemplet med hanen :D)
Men mht. det du siger. I hvilket tilfælde vil en hest ikke kunne rides, uden at have en skavank? Tænkder du her på sindsmæssige problemer, eller? Bare for lige at vide, hvad du helt præcist mener
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
Aldrig om jeg ville koste på en "ubrugelig" hest, det gavner hverken mig eller hesten.
Havde jeg en hoppe, der kunne bidrage med noget positivt til avlen, så ville jeg nok ikke vælge en aflivning. Men så er den i mine øjne, heller ikke "ubrugelig"..
Havde jeg der imod en vallak, der kun kunne gå som foldbums, ja så ville den blive aflivet. Jeg ville ikke ofre penge og tid på den og det er mit ansvar som hesteejer, at sikre hesten ikke skulle ende som kastebold ect og det kan jeg kun sikre, ved at lade den aflive.
Hard words, ja men en realitet i min verden!
dec 2011
Jeg har en hoppe der lever smertefrit med dårlige forben der gør, at hun ikke kan rides, samt tætsiddende torntappe (dog ikke så tætsiddende, at de forårsager smerte).
Jeg træner hende hver dag for at holde hende oppe at køre, og for at styrke hendes forben/bagpart, og det fungerer 100%. Jeg har fået at vide, at der er en minimal chance for at jeg vil kunne ride hende når hendes føl er fravænnet, men det er dog ikke noget jeg satser på.
Og ja, det kunne også være mentalt, men så er vi inde i en anden snak, da det er noget helt andet der skal til. Havde jeg en mentalt ustabil hest, ville jeg sende ham/hende til nogle venner i Tyskland, som er gode til at "fixe" denne slags heste (hvis ikke jeg selv kunne), men at andre vælger at aflive er jeg okay med, da det både kan være skadeligt for hest, ejer og andre der måtte have hesten i hænde.
Men er helt enig i, at står hesten med smerter der ikke kan gøres noget ved, skal man self. aflive. Det ville jeg også selv gøre.
Men jeg er selv en pige der er fyldt med skavanker (var jeg en hest, var jeg nok blevet aflivet), men jeg fungerer optimalt, bort set fra, at der er nogle ting jeg ikke kan holde til - Og ja, på det punkt kan det godt være at jeg menneskeliggør hestene, da jeg kan relatere.
Jeg kan gå 5 km 3-4 gange dagligt, uden problemer, men jeg kan ikke støvsuge...bare et eksempel
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
Min pinto kan ikke holde til ridning, men fungere helt upåklageligt som selskabshest/foldbums what ever.
Men hun er jo kun 5 år, skal hun DØ eller LEVE?
Jeg synes jo det er synd bare at aflive hende, for hun har det så godt som hun går nu og er jo ung, leger på folden osv. Men samtidig hvordan sikrer man at folk ikke pludselig rider sådan en hest, fordi den løber og leger på folden og de derfor tror den nok godt kan holde til det nu?! Eller bare sælger den videre til næste og næste og næste ....Ja,hvem sælger man sådan en hest til og samtidig sikrer sig at hesten ikke ender som kastebold?
Jeg har selv kostet rigtig mange penge i hende i dyrlæge for at finde frem til hvad hun fejlede, fået hende vaccineret efter de nye regler som var hipt i starten af 2012 og ikke mindst betalt opstaldning og foder i over et år, trods hesten kun var været ridehest små 3 måneder, hvilket var det jeg købte hende til.
HVAD FANDEN GØR MAN?
Det var klart, at da jeg stod i august og vi så scannings- og røngtenbilleder og dyrlægen gjorde det klart at hun ikke blev ridehest igen, at hun ikke bare skulle sælges med det samme, bare fordi jeg ikke kunne ride hende. Dyrlæge forklarede os at hun blev muligvis smertefri, men der skulle gå 4-6 måneder før vi kunne se om hun kunne leve smertefrit som avls-,selskabs- eller hyggehest. Men selvfølgelig skulle hun ikke sælges før vi var sikre på hun havde en smertefri fremtid, men nu 7 måneder senere og hun har nu været smertefri i de små 6 af dem, vælger jeg at sælge da hun ikke kan indfrie de ''krav'' eller de betingelser jeg købte hende under, nemlig at jeg gerne ville have en ridehest som skulle udvikles og være konkurrencehest.
Jeg har stået i lignende situationer men hvor hesten ikke har været smertefri og aldrig ville blive det og valget var derfor let = aflivning.
Men sælger man sådan en hest, forsøger folk vel oftest at sælge videre hvis de skal af med den igen, da de jo oftest tjener mere ved at sælge end slagte eller ikke får minus på kontoen pga. aflivningen, men forærer man væk synes jeg også at dem man forærer til ser det som en ''god forretning'' og igen muligvis sælger videre eller ikke har råd/fremtidig økonomi til at give hesten et blivende hjem indtil mulig aflivning.
Men omvendt er det vel forkert bare at sælge hende som avlshoppe da hun jo endnu ikke har fået føl - ergo kan vi ikke garantere at hun overhovedet kan avle eller at hun ville blive en god mor osv.
Synes godt nok det er svært, fornuften fortæller det ene, økonomien det andet, hjertet noget tredje og ikke mindst ønsker man bare det bedste for hesten men er stadig rigtig skræmt på dens fremtidige vegne
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Min mors hest er nu 16 år, han både springer og rider dressur. Og han lider altså ingen nød!
Hver gang vi får dyrlæge, spørger dyrlægen stadig om han lever, og synes at det er helt mirakuløst, at han gør!
Så ja, der kan altså ske mirakler.
Havde jeg en skadet hest ville jeg nok gøre som min mor, altså lade den få en lang pause
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
En død hest lider ikke, men det kan en hest der bliver solgt videre, risikere at komme til.
Jeg vil dog ikke sælge min egen hest, blot fordi hun ikke kan rides. Jeg har alligevel ikke hest for ridningens skyld.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
For den går jo der alligevel og godt temperament og alt det... Og ja så der igen igen avlet vidre på en hest med svage gener der i naturen var bukket under. Og som næppe ender som en god ridehest. Ved godt der undtagelser, men øv hvor har jeg set dette mange gange. Folk kan jo nærmest ikke lade være, når deres hopper går uden at blive brugt. Så hellere fred. Men ja er enig me langt de fleste herinde.
Har man plads og økonomi vil jeg da hjertens gerne beholde, når det blir en sur pligt og glæden forsvinder ved at have hest. Må man finde en løsning for begge parter om det et nyt hjem eller aflivning kommer jo and på hesten. Jeg tror som de fleste jeg ville aflive i sidste ende. Og dog, vis hesten er sund og rask! Svært kommer and på hesten. Og ja penge nok også. Smed tandlæge foder vacine osv er jo faste udgifter om hesten rides eller ej.
okt 2004
Det er langt fra alt der er arveligt, og det vil derfor ikke gå videre til føllet.
okt 2004
Jeg ved ikke lige hvor det der kommer ind i billedet, for det har jeg ikke set hun har skrevet noget om.
okt 2004
Det er langt fra alt der er arveligt, og det vil derfor ikke gå videre til føllet."
Hun siger ikke noget om hvilke skader, så kan ikke se hvad du mener med at jeg ikke har ret? Jeg siger bare at ikke alt er arveligt, og det er der vel ikke noget forkert i.
okt 2004
aug 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Heste: 7 Emner: 66 Svar: 228
Men, at man synes det er synd at aflive en hest som er uridelig er noget romantiseret i VORES ideolog - hesten opdager ikke noget jo.
Taget i betragtning med den mængde skadede heste der går rundt i dag og den mængde heste vi generelt har, så er der jo ikke brug for ubrugelige foldbumser som sådan, - hvis man kan købe en hest til selskab der ved lejlighed kan rides, for det samme som en "fuldtids foldbums" - hvorfor så gå efter den som er uridelig?
Jeg synes personligt det er rigtig ærgerligt at folk ikke tager ansvaret og lader deres heste aflive eller slagte når de ikke selv kan have dem længere. Jeg har selv stået med en hest hvor ejer ville slagte men valgte at sælge til en veninde, hesten skulle ikke rides mere og veninden lovede den ville blive der til sine dages ende og være hyggeonkel for hende føl.
- Lige efter hun fik den sætter hun den til salg til 2-3x det hun selv havde givet og som ridehest.
Jeg køber den og må 9mdr efter lade den slagte - der kunne den ikke mere. Han så skrækkelig ud da jeg fik ham hjem, han blev pæn igen og han fik 9 gode måneder - men jeg blev en hel del fattigere og helt ærligt, rigtig rigtig ked af at jeg efter så kort tid måtte sige farvel til nok den hest jeg har været gladest for - al ære og respekt for min hest
Jeg ved jeg lyder kold og kynisk når jeg siger dette, men jeg synes ikke det ville skade at få ryddet ud i alle de skadede heste, både fysisk og psykisk skadede heste, som der går rundt og vi derved fik flere sunde og raske og brugbare heste på markedet.
- Hold op jeg ser mange med skadede heste, - ved godt det ikke er alt som er arveligt, men så måske mere brugsmæssigt, men hold da op der er mange svage heste i dag!?
Hvorfor ikke få ryddet lidt ud i det og bruge de heste som kan holde til det?
Jeg ville personligt IKKE turde sende en foldbums-hest videre, uanset kontrakt og godt venskab osv. - nej!
okt 2004
nov 2008
maj 2007
Hvis man selv har interesse i et føl så kan det da for pokker være fuldstændig ligemeget om den har en stamtavle med de fineste heste i...man kan ikke ride på papirerne alligevel..jo det kan man godt men så glider man sgi noget frem og tilbage i sadlen...
Jeg er villig til at sige at jo man skal ikke avle bare fordi man vil have noget ud af sin hest...men så taler vi om motivet og ikke om hvilket føl det bliver...hvis motivet er at man skal have lidt ud af sine penge etc...så er vi helt enige i at man ikke blot skal give sig til at avle...men hvis motivet er at man har haft en soulmate i sin hest og synes den har passet perfekt i temperament etc....og man har tiden og lysten til at føl så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle gøre det bare fordi den ikke har de rette papirer....
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
Da min hoppe skulle aflives var jeg ikke i tvivl om at det var det rigtige at gøre hun mistede simpelthen gnisten i øjnene og pelsen blev mat fordi hun ikke blev redet eller "fordudet" lige så meget som hun plejede. Nu havde hun jo også smerter, men derfor synes jeg stadig at eksemplet er reelt nok.
Som mange af de andre siger der findes nok heste i denne verden med skader og fejl og mangler, der er ikke mange jeg kender som ville eje en ubrugelig hest for "hyggens skyld" det er simpelthen et alt for stor og dyr og det er alt for dyrt at have en hest der bare går og æder havre og dermed penge. Så ville jeg personligt hellere købe en hund!
Ja det er hårdt at skulle indrømme det men det er nu en gang den verden vi lever i: Vi kan tillade os at aflive vores dyr når vi ikke kan bruge dem mere, dette er omtrænt lige så naturligt som at kastrere hingste og holde heste i indelukke
feb 2009
sep 2010
Uha, jeg vil helst ikke gå ind i torntappe debatten, men jeg ville nu altså heller aldrig avle på en hest med tætte torntappe
Men men men... Lykke (TS) den du skriver om der, er jo en hoppe. Hopper kan man ifole, såfremt det er forsvarligt (dyrlægen har givet grønt lys).
Men hvad hvis din hoppe, havde været en vallak? Og hvad vil du gerne med din ridning?
Fordi der hvor det begynder at blive spændende, det er der hvor man som rytter og hestemenneske skal til at sige ting fra, pga. en skadet hest. Hvis man gerne vil starte M, men hesten, vallakken, pludselig står med aktiv spat i begge bagben, og man kun har råd til én hest, hvad gør man så?
Sælger dyret, med stor chance for, den bliver redet hårdere end den kan holde til, og bliver solgt videre gang på gang for at ende ved en hestehandler, på en transporter til Holland?? (Worst case scenario I know, men det ses!)
Jeg er stadig enig med Rollo. Hestemarkedet flyder med dårlige heste, der burde få fred.
Hestemarkedet flyder også med dårlige mennesker, der aldrig burde have anskaffet sig hest i første omgang, det er sandt! Men med dem du skriver om Lykke, de der der truer med slagt for at få folk til at købe hurtigere. De er jo dumme. Hvis man vil slagte sin hest, så gør det. lad være med at proklamere sådan om det. Hvis man er villig til at gå helt ned i slagtepris for at sælge sin fine raske hest, så burde man i mit hovede, også være villig til at give hesten væk.
Det har jeg for nyligt gjort. Men det er meget svært, at finde en ejer, der er det man søger.
sep 2010
I 9 ud af 10 tilfælde vil en uridelig hest ikke kunne gå uden smerter, medmindre den skal medicineres.
En hest der skal medicineres for at have et ordentligt liv, bør aflives efter min mening.
Og ja, vi mennesker er over alt andet i denne fødekæde, sådan er det. Men dwt er et spørgsmål om ansvar i mit hovede. Ikke egoisme. Jeg synes nemlig det er egoisme, at holde liv i en hest, der har en skavank og skal medicineres herfor.
Ser frem til I en dag står med en skadet hest, for at se hvad i så gør, i det lange løb vel og mærket
Der er rigtig mange uridelige heste på markedet, og det er der en grund til, for "ingen" gider have dem.
Hestens arbejde er at please os. Det er det de får foder og pleje for. Ligesom vi køber mad til os selv, gennem den løn vi får, for et arbejde vi bruger halvdelen af vores liv på. Vi skal behandle dyrene ordentligt.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Men blev hun erklæret uridelig, og skal hun have medicin på livstid, ville jeg langt hellere sende hende til de evige græsmarker, og vide hun havde et godt liv.
Natash kommer aldrig nogensinde væk fra mig af. Hun kommer til at blive gammel hos mig, og hun kommer til at dø hos mig. Hvis jeg stod og blev nødt til at komme af med hende, ville jeg også hellere aflive hende. Jeg er hendes sidste hjem.
Om det så bliver ved aflivning, eller alderdom.
nov 2008
Jeg kan sagtens forstå de folk der bare har fundet HESTEN og virkelig ønsker sig et føl efter den (igen ville det her være nemmere at vide hvordan et eventuelt afkom falder ud hvis man havde nogen papirer) til eget brug - det jeg ikke forstår er dem der lige skal presse det sidste saft ud af citronen og laver et tilfældigt føl for at tjene bare en samle på en ellers uanvendelig hest ved at sælge et afkom efter den, det kan jeg slet ikke sætte mig ind i. Men ingen alarm fra min side hvis man vil lave en hest til sig selv på en blanding - dog ville vi nok få et noget sundere marked hvis vi lod avlerne, der har sat sig ind i tingene og har sunde stærke hoppe linjer avle, og rytterne ride på heste købt hos avlere så pengene igen kom lidt rundt i systemet.
dec 2011
Jeg har sat hende ifol i samråd med 2 dyrlæger, 1 kiropraktor og 1 osteopat, og alle har (uafhængig af hinanden) givet mig grønt lys.
Jeg arbejder med hende i liner så hun får løftet ryggen godt, samt laver bakkeøvelser for at hun få brugt bagparten, og bliver løftet bagtil.
<b>Karina S</b>
I starten ville jeg ikke avle på hende, netop fordi at KS <i>kan</i> være arveligt. Det var først et halvt år efter hun blev diagnosticeret, at jeg (efter snak med div.) valgte at trække et føl på hende.
Så om jeg ikke havde valgt at trække føl på hende, så havde jeg beholdt hende alligevel. Jeg har mine heste som selskab, ligeså meget som jeg har dem til brug, og kasserer dem ikke bare fordi de "er gået i stykker".
Jeg ser på min hest, som jeg ser på min hund - Det er mine familiemedlemmer, hvilket muligvis også er derfor jeg ser lidt anderledes på tingene end flertallet i tråden. Dermed ikke sagt at I andre ikke holder af jeres heste, for det er jeg helt sikker på I gør
feb 2009
men godt at se at du har sikret dig at det ikke kan skade hende.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Halvpart (til lidt skovtur, da hun ikke kan holde til andet) - næh, har ingen sadel til hende, så det er nok lidt svært at få en til at sætte sig på hende uden - da hun er MEGET nervøs, og hopper til siden ved det mindste, så man ryger af.
Forære hende væk som selskabshest - duer heller ikke, da hun bliver meget panisk, hvis heste forlader hende, og hun står selv. Det er ikke separationsangst, da det er meget værre for dem, der har det, men vil ikke byde hende den stress det er at være sammen med 1-2 andre heste, der så ind imellem rider ud sammen, og hun skal stå alene. Er prøvet, duer ikke!!
Sælge - nej da, dels har jeg haft hende i 11-12 år, og dels skal hun ingen steder. Hvis folk red hende på en ridebane, ville de kun kunne gøre det ved at være MEGET hård ved hende, da hun får smerter med det samme. Og der findes ryttere, som bare ville synes, hun var lidt "dum" og smække til hende.
Og fordi hun er en flink hest, som sikkert ikke ville bukke dem af, men prøve at finde sig i smerten, er det udelukket!!
Når man ser hende udefra, ser hun helt normal ud, og ser ikke ud til at have smerter! Så man skal kende hende, for at tage det i opløbet.
Og derfor skal min hest ikke flyttes mere. Næste gang hun skal "flyttes", bliver hun flyttet til heste himlen!
Indtil da nyder hun livet til fulde i løsdrift, hvor hun er lederen, og hygger sig med 10 andre heste. Og fordi det er løsdrift, er hun ikke stresset, i boks blev hun stresset bare man skulle lukke hende ind eller ud.
Hun har aldrig været rar at ride på, et nervøst gespenst. Men fra jorden, når hun ikke er stresset, er hun verdens sødeste hest. Så dels ville det være synd for hesten OG en ny ejer at sælge hende. De ville blive lige så frustrerede over hende, som jeg var de første 5 år.
sep 2010
Jeg er rigtig glad for, at det kan lade sig gøre for dig
Men jeg synes ikke man kan være bekendt at kalde det for mode, at aflive en hest, der ikke er 100% fit for fight.
Nu ved jeg godt, din tråd er lavet som til debat, men det er min ærlige mening
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Det betyder dog ikke, at jeg ikke er glad for min hest, men der er grænser for, hvad jeg vil byde den.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
MEN blev min hest syg/skadet, så han ville blive erklæret uridelig, så vil jeg personligt ikke have råd til to. jeg kan kun lige akkurat holde min økonomi i plus på nuværende tidspunkt.
så hvis jeg ikke kendte dem, hvor han skulle hen, så ville mit alternativ være at få ham aflivet/slagtet. jeg vil hellere vide at han er lykkelig på de evige græsmarker fremfor hos nogen, som jeg ikke ved om behandler ham ordenligt.
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
Rent genetisk, så må det da kun være at bede om problemer for fremtidige generationer?!?
dec 2012
men hvis det er pådraget skavanker(som ikke blir påvirket af at være drægtig) og ikke medfødte, så kan jeg ikke se problemet i at de blir til avlshopper?
aug 2008
okt 2004
dec 2011
Grunden til jeg skriver 'in' er, at jeg ser det mere nu, end jeg gjorde for 5 år siden. Folk virker meget kolde og kyniske i deres kommentarer, uanset om det er deres egen hest, eller om de anbefaler andre at aflive deres. Det er ikke noget med "gør hvad du kan først" nej, det er "skyd først, spørg bagefter".
Det er selve mentaliteten omkring det.
Og jeg siger ikke at I er sådan, eller at nogle bestemte er sådan, men generelt ser jeg det ofte.
Og ja, det kan godt være at min egen mentalitet er lidt Morten Korch agtigt, men jeg føler bare jeg skylder min hest mere, end en aflivning, når jeg ved hun kan have et godt liv.
dec 2011
Føllet bliver et jeg beholder, så jeg avler ikke bare fordi det er det "eneste" jeg kan bruge hende til.
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 75
Jeg kan sagtens forstå flere af argumenterne for aflivning, og er også ret enig langt hen ad vejen der hvor kæden hopper af for mig er at folk ikke mener der er ærlige mennesker der kan finde på at købe en hest blot til det behov hesten nu kan klare - jeg har oplevet det flere gange og har selv en hest stående der ikke kan klare andet end et par rideture i ny og næ.
Ja jeg har muligheden for at have ham stående selv, ville det nogensinde ændre sig vil jeg til en hver tid finde en løsdrift eller anden billig opstaldning således jeg kan beholde ham og en ridehest, synes det er et spørgsmål om at prioritere.
okt 2006
Men hvad er folks svar så? Og hvorfor er der så mange der insistere på at bruge en hest til avl, der ikke har kunnet holde til de vilkår vi giver dem?
okt 2004
dec 2011
Jeg kan dog ikke svare for andre.
okt 2006
Men der er bare så mange andre skader, som jeg ser folk avle på, som måske nok er slid eller overbelastning, men hvis det er de forhold vi giver vores heste, hvor overbelastning sker hyppigt, hvorfor så avle på dem der ikke kan holde til de forhold vi giver hestene?
dec 2012
min veninde har en hest, som blev erklæret uridelig, og hun fejler absolut intet..!!!! du kan selv kontakte hende, hvis du ikke tror mig..
dec 2012
feb 2009
aug 2008
dec 2011
Der var endda en rytter på hende 2 uger efter osteopaten havde tjekket hende, og der var intet.
Dyrlægen mente at hendes torntappe var problemet, men osteopaten konstaterede at de ikke var et problem overhovedet, og forårsagede ikke smerter.
Problemet var hendes forben - Et problem dyrlægen slet ikke så.
Så det betaler sig at have hesten tjekket af andet end dyrlæge, og få fleres syn på det.
jun 2009
Følger: 148 Følgere: 2019 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
Han skulle have været slagtet hvis ikke han havde endt her hos os:(
Første gang jeg så ham gik han 60cm til et stævne hvor han slet ikke var til at få rundt fordi han var bange og stresset. Nu har jeg haft 2 fejlfrie runder i 90cm på en styrbar hest der stoler på sin rytter. Så både Zeus og jeg har været mere end uamindlig heldige af finde hinanden:')
aug 2008
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Tror bestemt ikke der er noget der syntes det er skide fedt at aflive deres hest, og at de så også skal bebrejdes det valg, det er ikke i orden. Jeg må fuldstændig koldt og kynisk tilstå at jeg har hest for at ride på den. Jeg bruger ikke en formue, mere end jeg betaler i husleje, på at have en hest, der ikke kan bruges til mere end en hund. Hvis jeg ønskede et dyr at træne tricks og gå tur med, så havde jeg da købt mig en hund.
Og ja, det er hårdt, og sikkert ikke velset blandt flere herinde, men det er min mening. Jeg kæmper hver måned for at kunne have råd, så jeg har også bare brug for det frirum det er at ride en tur. Om det så betyder udelukkende skovture, eller hvad ved jeg, det er ikke så vigtigt, men jeg har psykisk brug for at ride.
Min hest har stået den sidste måned med noget smertefuldt eksem, måtte begynde at ride i dag. Men fordi hun er fuldstændig sindssyg af ikke at lave noget, så fræser hun rundt på folden, og kom ind med en hel luns hud flået af benet, og er nu halt. Hun er fuldstændig skudt i låget pt. Hun trækker normalt aldrig, men nu er jeg ved at blive løbet ned når jeg vil lukke hende tilbage på folden.
Jo, hvis jeg havde muligheden for at have 2, og den ellers trivedes som foldbums, så ja, så ville jeg da beholde en uridelig hest, men ellers nej, så blev den aflivet, forsikringspenge eller ej.
dec 2012
"min venindes hest er erklæret uridelig? den er temmelig ridelig.. nogle gange blir de jo erklæret det pga. det var en dårlig tilrider.." <-- var jo osse det jeg skrev..
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 846
nov 2008
aug 2012
Der er også nogen der er ude for at selvom de har købsretten til at få hesten tilbage, hvis nye ejer vil sælge, så får de slet ikke at vide at den er til salg, før de opdager at den står hos en helt tredje ...
Vi kan ikke konstant holde øje med hvor vores heste ender, og mange ønsker ikke at deres heste ender som kastebolde - for det er der RIGTIG mange der gør! Personligt ville jeg helst aflive min hest mens jeg ved at den har haft det godt til det sidste, end risikere at den ender hos nogle der ødelægger den mere, og giver den smerter for så at være nød til at gøre en ende på dens lidelser. Hvis man selvfølgelig finder et fantastisk hjem til sin hest, er det jo super, men det er ikke alle der kan det.
jan 2010
Følger: 20 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 63
Jeg vil altid prøve at beholde mine.
Selvfølgelig har en fold bums et godt liv . Heste er jo egentlig ikke lavet til ridning. Det er kun noget vi mennesker har opfundet.
Nu bliver jeg måske lidt grov, men jeg tror da også fede kalven og grisen gerne ville leve et langt liv som kæledyr hvis de fik muligheden. .
Hesten har vi jo bare så mange følelser for i lighed med vores hunde.
Jeg elsker mine heste ingen tvivl om det og vil gå langt for dem, men har de smerter der ikke kan fjernes , så er der kun en vej, aflivning.
aug 2012
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Han gik i hegnet som 3 års og jeg har flere gange fået at vide, at han aldrig blev ridehest, maks skovturshest. Da han ikke havde ondt, valgte jeg at se tiden an. Det tog 2 år og kostede mange (MANGE!) penge før han blev rask. Men han blev rask 100 % rask endda (ren i røntgen, scanning og bøjeprøve).
Men jeg havde beholdt ham uanset om han var blevet ridehest eller ej. Min hest er endda ung, så det kunne have været i mange mange år jeg skulle stå med en "uridelig" hest.
MEN min hest er jo et levende væsen med personlighed og alt hvad der hører med og kunne jeg kigge ham i hans store brune øjne og sige "sorry men du er sgu defekt, du bliver solgt eller får en kugle for panden", no way! Jeg elsker sgu min hest i tykt og i tyndt og i ridelighed og uridelighed Hvis han skal trækkes med mig på mine dårlige dage, så er det vel også fair nok at jeg skal passe på ham på hans dårlige.
Og den der med at heste ikke kan tåle at være foldbums.. uhm jamen så kunne man jo måske lave noget med dem og lave folden lidt sjov? Man kan lave alt muligt med en hest uden at sidde på ryggen af den. Hvis hesten har så ondt at man fx ik kan gå ture eller træne tricks, så burde det nok blive aflivet!
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 846
apr 2012
Følger: 26 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 82
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Det var en skade som gjorde at hun godt kunne gå et stykke tid haltfri og hvis hun kom i arbejde så kom det igen
Dette viste vi ikke og jeg red alm på hende
Og erlig talt har jeg det stadig dårlig over det, for den det var noget svinerrig
Hun blev halt og vi tog hende med til Ansager og hun hade denne skalde som var sprunger op igen. Ridehest slut
Vi tog hende hjem og funderet over hvad der skulle ske
Og i de 3 uger der gik fik jeg en ny hest som jeg begyndte at arbejde med
I aner ikke hvor Elvira var ked af det hun så hver gang jeg gjorde noget ved ny hest
Det vil jeg aldrig opleve mere.
De bliver aflivet hvis ikke de kan bruges
Elvira var solgt flere gange før mig, man kunne da ønske en anden hade taget den beslutning at aflive eller slagte hende , så var jeg slupper for den dumme og dyre oplevelse
Det er vel bare at tage ansvar
VH
Annette
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Med så ondt Fleur har hvis der er en på ryggen, så skal hun ingen steder andet end aflives hvis det viser sig at hendes ryg ikke kan ordnes for ok penge.
Det duer ikke at sælge en pony som hende med klausul om at hun ikke må rides og jeg har heller ikke tænkt mig at holde på en hest uden at kunne ride den, glæden ved mig ved heste er især at ride.
Jeg har ikke noget imod at ride Fleur pt og ikke ride pt, fordi jeg håber på at ud i fremtiden så skulle hun gerne få rytter på igen.
jan 2007
Følger: 29 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 212
og ja jeg har råd til at have ham til at gå hvis han en dag ikke kan rides mere, hvis man ikke har råd til at passe sit dyr ordenligt skal man ikke købe det.
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.069
Min pony vil altid være hos mig om hun er dygtig eller syg (dog uden smerter)
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Hoppen, som jeg har nu, ville nok blive aflivet, hvis hun ikke længere kunne rides. Hun har en meget lang og svag lænd, og får smerter, hvis muskulaturen ikke holdes vedlige. Kunne hun gå som foldbums, fik hun lov til det, men hendes fysiske velvære afhænger SÅ meget af træning, så hun skulle ikke holdes i live for min skyld..... Selvom jeg meget nødig vil af med hende
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
Hvis hun ikke kan bruges til ridehest, men godt kan avles på, vil min mor få hende retur og så ville jeg hapse det første føl efter hende til ridehest istedet.
Kunne hun hverken bruges til avl eller ridning ville jeg beholde hende som hygge hest, til den dag hun pga af dyrlægens ord, eller af naturlige årsager ikke var til mere.
Så kunne hun lære tricks og gå nogle lange ture, i det omfang hun nu kunne klare.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 30
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 77
apr 2008
apr 2008
'In' at aflive sin uridelige hest