{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Godbidder under ridning {{forumTopicSubject}}

Min underviser foreslog at man involverede godbidder for at motivere min kære part til at gå frem.
Fik rådet at han skulle lære at en " klik klik " lyden med munden betød frem, så man ikke skulle bruge benene.
Dette indlæres ved at man tapper på numsen med en pisk, irritere hesten - bortset fra at Zolo ikke bliver irriteret.
Imens man gør det, siger man klik lyden, hesten går på et tidspunkt frem, den får godbid.
Så den til sidst forbinder klik lyd med at gå frem.

Men har hørt og læst noget om at benytte godbidder i træning ellers fx. at den får en godbid efter at have travet en hel lang side, efter at have lavet et galop anspring.
Er der nogen der har erfaring med det og kan beskrive hvordan det gøres?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godbidder under ridning
  • #1   18. jan 2012 min pony får en godbid når den har sprunget en bane:-) hved ikke rigtig hvorfor gør det bare for at glæde den:-) så det kan også bruges sådan.)

• #2   18. jan 2012 For at lære min at stå stille for han en godbid når jeg sidder på ryggen af ham. Og så får han en godbid fra ryggen når han har været superdygtig og har gjort noget der er over normalt-godt. smiley
    Jeg har ikke oplevet tigge-problemer under rytter selvom jeg rider med guf ^^

• #3   18. jan 2012 Umiddelbart har jeg den erfaring (med de heste jeg har givet godbidder fra ryggen, og som er madglade) at hvis den fx skal trave for at få godbiden, så traver den 3-5 skridt og stopper så op, og vender hovedet for at få en godbid. Og derforbliver den ukoncentreret. Hvis det så ikke udløser en godbid, gider den ikke udføre øvelsen igen (det er nu mest når jeg træner tricks fra jorden jeg oplever dette, men kunne forestille mig at det samme ville ske fra ryggen) Dette er ikke ret optimalt hvis man er midt i en træning.

- Derfor er det ikke en metode jeg ville benytte.

• #4   18. jan 2012 jeg bruger det rigtigt "meget" faktisk smiley
    Ild får altid en godbid når vi træner noget nyt fx eller noget som han har svært ved, sådan så han forbinder godbiden med at det er "rigtigt, flot" og han får selvfølgeligt ros på samme tid.. Ligeså ham får lært det til bruger jeg mindre og mindre godbidder, og kun ros i form af ord og nulren ved manen smiley

• #5   18. jan 2012
    Tænker især på godbidder for fx. et galop anspring og at trave en langside.
    Men... Hvis man stopper hesten op, for at give den godbidden så forstærker man jo ikke anspringet, men at stå stille?

• #6   18. jan 2012 Bruger det når jeg skal op på hesten fra skammelen. Hun skyder som regel ud med røven, så tapper jeg med pisken på bagparten så rykker hun ind til mig igen og får en godbid. Altså hun flytter sig for tryk. Har god effekt.

• #7   18. jan 2012 jeg ville aldrig bruge godbidder under selve ridningen, især ikke til en madglad hyps.
    Men har haft en af slagsen, der ikke "gad" gå.
    Jeg startet med at når den havde taget en hel langside for eks, så skridtet vi af og den fik et æble eller noget. Dagen efter var det lidt over en langside og så frem deles. Efter 1-2 mdr viste den, at efter endt - godt - arbejde, så var der godbidder

• #8   18. jan 2012
    Jeg har set det brugt, hvor hesten har fået godbidder for ridning osv. - men det kræver jo at man ved hvad man laver, har timing osv. iorden.
    Men metoden, det er den jeg ikke kender.

Søger nogle alternative metoder, når den normale negativ forstærkning ikke fungere :o)

• #9   18. jan 2012 Jeg har brugt det ind imellem i enkelte tilfælde, ligeledes har min hest altid fået en godbid efter ridning hos gamle ejer så der er jeg fortsat med smiley

jeg bruger også godbidder ved longering, fx når hesten reagere korrekt på skridt til trav osv så stopper jeg hesten og giver den en godbid, det har fungeret super, men det er kun når den skal lære det, bruger det ikke på længere sigt.

• #10   18. jan 2012 har aldrig selv prøvet dette, men har hørt om en, hvis hest helst stod stille thi hui
    Hver gang den ikke ville frem, så bakkede hun nogle skridt og det blev hun ved med. Efter noget tid fandt krikken ud af at det var sjovere at gå frem smiley

• #11   18. jan 2012
    Annie B - Men hvordan ved hesten så, at at den har fået ros for fx. at sætte i trav og ikke for at stoppe?

Line P - Enghavegaard - Ved en klikker bruger man også godbidder i starten, for at hesten får ros for det og ved at klik = dygtig :o)

• #12   18. jan 2012 Hvad med klikkertræning? Der behøves du ikke stoppe for at rose, bare klikke med klikkeren og så tager hesten det som ros smiley
    Jeg har ikke selv prøvet det, men det burde virke i teorien..

• #13   18. jan 2012
    Ja det burde jo virke i teorien smiley
    Jeg er bare i tvivl om hvornår man ved at hesten forstår klikket fx. når man traver, man sætter i trav, klikker - men hvordan er man så sikker på hesten forstod det som en ros...

• #14   18. jan 2012 Hesten lærer jo at et klik betyder ros ved at du klikker, giver en godbid, klikker, giver en godbid.. Så den forbinder det med noget godt smiley
    Det er samme princip man træner hunde efter, mener jeg.. Jeg tror godt det kunne fungere i dit tilfælde, hvis du satte dig ind i det..

• #15   18. jan 2012
    Og hvad mener du med satte dig ind i det? :o)

• #16   18. jan 2012 Min hest er et madøre uden lige, så tror hun ville vende hovedet bag mod mig konstant for at få en godbid mere. Også er jeg bare generelt mod bid og alle former for spise samtidigt.

Men det er vel også her helt forskelligt fra hest til hest om det kan virke eller ej smiley

• #17   18. jan 2012 Jeg ville ikke bruge godbidder, men i stedet negativ feedback eller hvad det er det hedder :o)

Så når du tapper og hesten går frem, holder du op med at tappe. Hvis den ikke reagerer så prøv at tappe hurtigere og være virkelig irriterende. Eller få en på jorden til at tappe mere bag på end på krydset hvor du kan nå fra ryggen.

Eller hvis den kan gå frem med schenkelkontakt, så træn lyden sammen med schenklen, sig lyden først og så schenkel, så lærer den det nok til sidst.

Jeg tror også det bliver noget rod at give godbid mens den går. I skridt kan det nok lade sig gøre, men trav og galop bliver det svært.

• #18   18. jan 2012
    Helene S - Hesten er en der IKKE bliver irriteret over at blive tappet med en pisk. Den er ikke den "følsomme" type, der skal ret meget til, før han bevæger sig.
    Ligesom den pt. at bensignalet heller ikke et der virker fremragende.
    Negativ forstærkning syntes ikke at virke ( lægge pres med ben, reageres der ikke så et klap med pisken ), han bliver ikke lettere for signalerne.
    Ihvertfald ikke på banen, nogle dage heller ikke i naturen, kommer an på hvordan han lige er humør mæssigt.

• #19   18. jan 2012 Hmm... men så ville jeg nok bruge klikkeren som de andre er inde på. At give godbidder fra ryggen i løbet af ridningen bliver noget rod er min erfaring, og hvis hesten er meget madglad stopper den hele tiden og vender hovedet.

Kan du heller ikke få den til at gå frem i longen? Måske med en pose på enden af pisken, eller en longepisk man kan slå med så snerten smelder (ikke slå hesten selvfølgelig, slå i luften :o))

• #20   18. jan 2012
    Jo, du kan godt få ham til at gå rundt i trav i longen, hvis du er ret meget efter ham med pisken, han går ikke frem med det samme. Longe pisken rager ham også ret meget.
    Galop, det er nærmest umuligt.

Så du ville indlære et "dygtig" og når hesten så sætter i trav, så klik?

• #22   20. jan 2012 Jeg ville aldrig bruge godbidder under ridning, det syntes jeg virker ''besværligt'', det med fx. at give den en godbid efter et anspring må da forvirre hesten. Eller er det bare mig? :-))
    Jeg foretrækker at give efter på tøjlen, eller et klap på halsen.

• #23   20. jan 2012 Tja, man kunne jo også bare bruge stemmen som klik, bare det er den samme lyd hver gang. Så skal man ikke rode rundt med klikkeren mens man rider.

Men med en hest der dårligt kan bevæge sig fremad kunne det måske være en idé at starte helt forfra med indlæring af driften? Og så bare være virkelig tydelig i signalerne. Og så måske lige få en massør eller kiroprakter på, det kan være han er stiv i sin krop og det er derfor han ikke har lyst ti at bevæge sig så meget?

Kommentér på:
Godbidder under ridning

Annonce