{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

vil IKKE ride bane? {{forumTopicSubject}}

hej. jeg er en pige på 16 år, og jeg har min lille islænder elvis, som jeg har haft siden han var et halvt år gammel. elvis blev tilredet af en islænder berider. og ude ved hende var der intet problem med at ride på bane. men ligeså snart han kom hjem. har ingen kunne ride ham på bane. han stopper op og går ingen steder. men kan trække i ham alt hva man gider, drive på ham til man er ved at dø. han røre sig ikk før duh trækker ham mod udgangen?.. hva kan det være :s vi træner horsemanship og klikker træning og han stoler blindt på mig fra jorden og på tur. men på banen røre han sig ikke ud af flækken. det hjælper lidt hvis han kommer på en bane han ikk har været på før, men ligeså snart han opdager det er det samme som alle de andre steder, bukker han lidt og så stopper han.. hjææælp!! min kære islænder er en strid bisse smiley smiley - elsker dig elvis :i smiley best friends forever smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil IKKE ride bane?
  • #2   11. nov 2010 Hvad med at få undervisning??? Mennesker "udefra" kan ofte se noget du ikke selv lægger mærke til..

Men det lyder ikke som om han har ret meget respekt for dig..

• #3   11. nov 2010
    Enten en hest der har voldsomt dårlige erfaringer med en bane og prøver at fortælle dig at det bare er et ubehageligt sted.

Eller en hest der bare syntes det er et voldsomt kedeligt sted og intet positivt ser i det.

Hesten kan ikke mangle respekt for dig, det er noget vi tillæger den - følelsen "respekt" kan hesten ikke have. Men den kan misforstå os, have haft dårlig erfaringer, få forkerte signaler mm.
    Det er så bare med at finde ud af hvorfor hesten reagere sådan.

Min part har selv haft en periode hvor hun ikke var til at drive frem i trav på banen - i naturen var det ingenting, det var ikke fordi hun ikke respekterede mig, hun ser simpelthen bare ikke noget positivt og sjovt i den bane, den er røv syg ligemeget hvad man finder på.

Så jeg ville starte med at kun ride i naturen meget også ind imellem træne bane fra jorden. Dvs. du holder dig på jorden, fylder lommen med godbider og øver lidt stop, bak mm. på jorden foran indgangen og får ham til at forbinde det med noget godt.
    Når hesten er fokuseret på godbidderne og har glemt at banen er i nærheden kan du prøve at gå imod den, uden at være voldsomt, går den bare det mindste frem, rykker bare en hov får den en godbid og kæmpe ros... Også husk at stop når legen er god.

• #4   11. nov 2010 hehe vores Champ har det lidt på samme måde smiley dressur keder ham meget. Han kan gå rimelig pænt i 20min til max. 30min, så bliver han en gammel hest der ikke kan trave eller noget andet end stå stille eller skirdte. Men rider man så mod et spring kan han sørme galopper med et meget lille signal, skøre hest smiley Problemet med ham er så bare at han er rimelig gammel og er meget indfodet, så benene kan ikke holde til at springe så meget som han gerne vil.. Men eneste råd herfra, rid en masse ture og andet end dressur på bane, sæt nogle kegler eller tønder op og rid imellem og lig bomme på jorden osv. det hjælper på Champ, alm. dressur det er bare ikke ham smiley

• #5   11. nov 2010 Jeg tror godt heste kan udvise "respekt" for os, ved fx at reagere på vores hjælpere osv.. Jeg tror ikke hesten kan se en som en leder eller en del af dens flok.

• #6   11. nov 2010
    Maria Catharina S - Sådan kan de slet ikke tænke, de har ski ikke så meget hjerne smiley Efter min mening og forskning så er der ikke en førehest. Men det er der ikke... "føre"hesten kan skifte alt efter situationen, det handler om hvilken hest der er mest dominerende.
    Den hest der er mest madglad vil få de andre væk fra høbunken fx. og den hest der ikke gider tage kampen op fordi den ikke er nær så dominerende vil trække sig.

At heste kan mangle respekt ville kræve at de kunne tænke helt anderledes end deres hjerne har kapacitet til.
    Hesten ved heller ikke den har vundet eller vundet respekten - hvis rytteren stopper med at prøve tænker den ikke " HAH! jeg har vundet ! " - den har nu bare lært en adfærd, kaldes tillært adfærd.
    Vi mennesker lære hestene ret mange ting.

• #7   11. nov 2010 havde en pony der gjorde dte sammen, og vi rd udelukkende tur i ja faktisk lidt over et år, nogle gang kunne vi da godt tage en tur forbi ridebanen, hvis han nægtede red jeg bare vidre, og andre gang fik jeg i en rundte i skridt og så ud ign, ja og helt 3. gang kunne vi ride og kencentrere os i en ½time...

Jeg vil ikke sige at det havde noget med respækt at gøre, mere om hvd han havde lyst og overskud til.

• #8   11. nov 2010 jeg har fået at vide af min horsmanship træner(hedder det ikk det xD) at han har meget respekt for mig.. for som maria catharina S også frotæller, så har hendes hest været lige præcis som elvis var da jeg fik ham. der var en periode hvor vi overhovedet ikke kunne fodre ham uden at få en hov i ansigtet. nu er han slet ikke sån. her hjemme er jeg den eneste der kan styre ham fra jorden, og på tur. så jeg ville selv mene han har ret meget respekt for mig. på banen vil han bare ingen ting. han står bom stille.. ikke noget med at slå med hovedet eller skrabe i jorden. han står helt stille. spring keder ham, og han har desuden aldrig været god til det. og fra jorden af, laaver jeg hver dag øverlser med ham på bane fra jorden! men ligeså snart jeg er i sadlen på banen. så stopper han. så jeg tror jeg vil holde mig til den at han keder sig. for jeg mener selv, at han har respekt for mig. da han aldrig bider eller skubber eller noget som helst til mig længere, men min søster der imod hun får den helt store tur. hun blir både nappet og skubbet og trådt på. og dårlig oplevelse kan det ikke være. for jeg har været der hver evig eneste gang han har været på bane hos berideren, og som sagt har jeg selv haft ham siden han var helt lille. og undervisning var lige præcis det der viste mig at han ikke ville være på bane, da jeg er på efterskole, han er med, og vi var startet på hestevalgfag, hvilket lige præcis er undervisning. først prævede vi spring. og det gik godt, det første spring, så stoppede han. så jeg tænkte, spring har aldrig været hans stærke side, men så startede vi på dressur, og BANG! så stod han der bare. han kunne godt, for at være irreterende bakke direkte ind i de andre heste. og ligeså snart jeg kom på jorden var der ingen ting!

• #9   11. nov 2010 Lyder som da jeg fik Röskva. Hun var også krop umulig. MEN det var en magt kamp om respekt hun respekterde mig overhovedet ikke. Hun gør det stadige væk hvis hun synes at nu har vi lavet nok bane smiley Men det gælder bare om at blive ved med at drive, for hvis du giver op vinder han.

Men også som andre siger få en undervisere til at se hvad det er der sker

• #10   11. nov 2010 skal lige sige når noget ikke passer min dame bakker hun også.

Men mit næste spørgsmål er så om beridder bruger samme saddel trense som du brugere? eller brugere de deres egen?

For Röskva giver nemlig signalet om at hun har ondt ved at te sig åndsvagt også. Stå still, bakke blive sur osv..

• #11   11. nov 2010 har købt saddel og hovedetøj af berideren da jeg selv ville være sikker på han fik det helt rigtige, da han har en ryg skade der gør han skal ha special underlag smiley

• #12   11. nov 2010 hvis hesten ikke kan have følelsen af respekt kan den så have følelsen af glæde eller kedsomhed????

jeg vil også mene du skal få noget kvaliseret undervisning

Kommentér på:
vil IKKE ride bane?

Annonce