12. mar 2008 Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
vil IKKE ride bane? {{forumTopicSubject}}
hej. jeg er en pige på 16 år, og jeg har min lille islænder elvis, som jeg har haft siden han var et halvt år gammel. elvis blev tilredet af en islænder berider. og ude ved hende var der intet problem med at ride på bane. men ligeså snart han kom hjem. har ingen kunne ride ham på bane. han stopper op og går ingen steder. men kan trække i ham alt hva man gider, drive på ham til man er ved at dø. han røre sig ikk før duh trækker ham mod udgangen?.. hva kan det være :s vi træner horsemanship og klikker træning og han stoler blindt på mig fra jorden og på tur. men på banen røre han sig ikke ud af flækken. det hjælper lidt hvis han kommer på en bane han ikk har været på før, men ligeså snart han opdager det er det samme som alle de andre steder, bukker han lidt og så stopper han.. hjææælp!! min kære islænder er en strid bisse - elsker dig elvis :i best friends forever
feb 2010
Følger: 66 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 304
Men det lyder ikke som om han har ret meget respekt for dig..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Enten en hest der har voldsomt dårlige erfaringer med en bane og prøver at fortælle dig at det bare er et ubehageligt sted.
Eller en hest der bare syntes det er et voldsomt kedeligt sted og intet positivt ser i det.
Hesten kan ikke mangle respekt for dig, det er noget vi tillæger den - følelsen "respekt" kan hesten ikke have. Men den kan misforstå os, have haft dårlig erfaringer, få forkerte signaler mm.
Det er så bare med at finde ud af hvorfor hesten reagere sådan.
Min part har selv haft en periode hvor hun ikke var til at drive frem i trav på banen - i naturen var det ingenting, det var ikke fordi hun ikke respekterede mig, hun ser simpelthen bare ikke noget positivt og sjovt i den bane, den er røv syg ligemeget hvad man finder på.
Så jeg ville starte med at kun ride i naturen meget også ind imellem træne bane fra jorden. Dvs. du holder dig på jorden, fylder lommen med godbider og øver lidt stop, bak mm. på jorden foran indgangen og får ham til at forbinde det med noget godt.
Når hesten er fokuseret på godbidderne og har glemt at banen er i nærheden kan du prøve at gå imod den, uden at være voldsomt, går den bare det mindste frem, rykker bare en hov får den en godbid og kæmpe ros... Også husk at stop når legen er god.
dec 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 47
feb 2010
Følger: 66 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 304
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Maria Catharina S - Sådan kan de slet ikke tænke, de har ski ikke så meget hjerne Efter min mening og forskning så er der ikke en førehest. Men det er der ikke... "føre"hesten kan skifte alt efter situationen, det handler om hvilken hest der er mest dominerende.
Den hest der er mest madglad vil få de andre væk fra høbunken fx. og den hest der ikke gider tage kampen op fordi den ikke er nær så dominerende vil trække sig.
At heste kan mangle respekt ville kræve at de kunne tænke helt anderledes end deres hjerne har kapacitet til.
Hesten ved heller ikke den har vundet eller vundet respekten - hvis rytteren stopper med at prøve tænker den ikke " HAH! jeg har vundet ! " - den har nu bare lært en adfærd, kaldes tillært adfærd.
Vi mennesker lære hestene ret mange ting.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
Jeg vil ikke sige at det havde noget med respækt at gøre, mere om hvd han havde lyst og overskud til.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Men også som andre siger få en undervisere til at se hvad det er der sker
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Men mit næste spørgsmål er så om beridder bruger samme saddel trense som du brugere? eller brugere de deres egen?
For Röskva giver nemlig signalet om at hun har ondt ved at te sig åndsvagt også. Stå still, bakke blive sur osv..
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jeg vil også mene du skal få noget kvaliseret undervisning
vil IKKE ride bane?