480 visninger
|
Oprettet:
vil ikke ride alene {{forumTopicSubject}}
hej,
jeg har en hest som ikke vil ride alene. jeg ved godt at de er et flok dyr, men er der nogen der har prøvet det samme eller har en hest der ikke vil. nogen der har nogle gode forslag eller råd hvor jeg kan gøre det bedre...
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 133
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Eller så har jeg også prøvet en anden metode. Min hoppe ville ikke skilles fra hendes bedste veninde på folden, de var vandt til at gøre alting sammen.
Så tog vi ud på dem begge, lavede en parade med den ene, mens den anden red videre. Og så skulle den som stod i parade kunne stå og helst også lære at slappe af, indtil den anden er et vidst antal meter væk, eller til den slet ikke kan ses. Det er bare at træne, træne træne :O)
jul 2009
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 40
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Jeg startede med at går ture med hende - først hvor hun gik bag mig (ca. 2 meter - som da jeg startede med jordarbejde).
Da det var på plads , gik jeg ved hendes side - blev hun usikker , gik jeg op foran hende .
Da hun kunne det, gik jeg konstand ved hendes skulder - og gik ikke op til hendes hovde, hvis hun blev utryg - men drev hende fremad med stemme og bestemte kommandoer .
Efterhånden gik jeg længere og længere bagud til jeg gik ved hendes kryds.
Da det var 100% på plads begyndte jeg at skridte meget små ture på hende (5minutter på en tur hun kendte ud og ind). Hvis hun blev usikker, stoppede JEG hende, hoppede af og trak hende forbi det farlige - når hun var rolig igen satt jeg mig op og red videre .
Tricket ved denne er , at det er yderst vigtigt , at det ALTID er DIG det både stopper hesten og får den til at gå frem igen - den må ikke én eneste gang selv stoppe eller gå frem .
Håber du forstod.
Knus F&F
(Der er intet i vejen med at hoppe af en bange hest - så længe det er DIG der er herre over "slagets gang"
apr 2008
apr 2008
Før jeg begyndte på denne metode kunne jeg end ikke GÅ en tur med Flicka - lige da jeg fik hende stejlede hun og snurrede rund , således at jeg fik en hov i hovedet og var ved at besvime - efter det var jeg ikke sælig modig, vil jeg gerne indrømme, men jeg prøvede mange gange at ride hende ud uden andre heste - og hver gang endte det med, at hun gik på bagbenene og stejlede helt vildt, ellers begyndte hun at bukke for at få mig smidt af .
- Så <i>jeg</i> kan kun sige god for fremgangsmetoden jeg har beskrevet - selvfølgelig trænte jeg også groundwork ved siden af, og v begyndte også at ride bidløst da hun skulle lære det ;o)
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 133
Ja jeg kan heller ikke gå alene med min Hitra hun er simpelthen for knyttet til Coco.. Men jeg håber da det er noget hun kan trænes til, det bliver spændende og prøve..:)
sep 2007
Følger: 88 Følgere: 87 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 34
Kram (0;
vil ikke ride alene