800 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hest og gymnasiet? Hest og gymnasiet?

Hey!
Mine forældre har den holdning, at jeg først skal anskaffe mig hest efter gymnasiet. (nu taler vi udelukkende tid, ikke økonomi!)

Går i 9. Klasse pt, men stopper jo her inden længe.

Så gad godt høre jer der har gået, eller går, i gymnasiet og har hest, om det er svært at nå det hele?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest og gymnasiet?
  • #1   28. jan 2014 Næh, det synes jeg ikke smiley

Altså nogle dage hvor jeg har til 15.30 og så transport hjem, samt lektier og afleveringer, så når jeg ikke hesten, men jeg når det i hvert fald 5 gange om ugen smiley

Og ellers kan man jo finde en part til den, det hjælper jo også på udgifterne smiley

• #3   28. jan 2014 i 1.g var det en leg, der red jeg to kunne sagten følge med.
    2.g var et helved, jeg var rigtig skoletræt, alle lektier tog en krig, at dalede helt ned i kulkælderen gjorde det heller ikke bedre, men der havde jeg svært ved at nå én, både fordi jeg ikke havde det godt, men også fordi der kom mange flere timer og afleveringer end i 1.g
    Nu går jeg i 3.g og det går fint med, at nå 1 og så 1 til 2 gange om ugen. jeg har færre aflevering end sidste år, også færre timer. dog har jeg fra 8-16.30 5 gange på to uger og der er jeg så først hjemme 17.30. Men har så mange frimoduler at jeg for lavet de fleste af mine lektier der, så ja, jeg syntes godt det kan fungere.

Jeg går dog heller ikke til så mange fester længere, men det hænger også sammen med, at jeg arbejder næsten hver weekend. Men ja det kan sagtens lade sig gøre hvis bare prioritere sin tid lidt smiley og jeg bruger dagligt 2½ time på transport.

• #5   28. jan 2014 Jeg kender rigtig mange som har været nød til at sælge sin hest pga gymnasiet. at hvis de skulle have hest havde de ikke tid til noget andet smiley
    jeg har dog ikke selv "oplevet" det da jeg også går ud af 9 i år og ikke skal i gymnasiet smiley

• #6   28. jan 2014 Jeg står og skal på gymnasiet efter sommerferien.
    Jeg kunne godt tænke mig at finde et sted med ridehus, så jeg kan ride senere og dermed kan nå at lave lektier. Men klart, så handler det om priotere sin tid rigtigt smiley

• #7   28. jan 2014 Frederikke, jeg har intet ridehus på stedet, her er det bare på med reflekser og lygter, så kan det sagtens lade sig gøre alligevel smiley

• #9   28. jan 2014 Jeg har part som jeg rider som min egen. Ejer har ham hvis hun er hjemme i weekender og ferier.
    I 1.g og starten af 2.g red jeg et andet sted, men det holdt ikke og jeg fik dårlig samvittighed, det fungerede ikke og jeg holdt hestepause det meste af 2.g. Min nuværende partpony har jeg kun her i 3.g. Jeg har fint kunne ride den 4-6 gange i ugen indtil nu, alt efter hvor meget tid der har været på grund af andre ting. Det der gør at det fungerer for mig, er at jeg kun har én dag med undervisning hvor jeg SKAL hesten, ellers kan jeg flexe, for det kan se at jeg pludselig kan se en dag at jeg ikke når hesten. Så er det rart at jeg ikke skal stå til ansvar for ejer på samme måde som jeg skulle i 1.g, men kan sige "fint, så tager vi hestens fridag (eller en ekstra fridag) i dag, med god samvittighed".

Den bliver dog ikke redet lige så meget nu, da der har været en del eksamen, arrangementer, meget træls vejr kombineret med lange skoledage og nu har jeg SRP. Senere kommer der teknikfagsperiode. Så jeg kan ikke ride den helt så meget lige nu. Sådan er det. Men det fungerer fint, og det der mest gør at jeg går ned på hest lige nu, er at min far har bilen om aftenen lige for tiden og det er blæsende, koldt og glat. Så er det ikke sjovt at køre ned til hesten for 1-1½ time på de hårde dage smiley

I starten af 2.g kørte hestene mig helt ned, og jeg havde det godt med en pause. Og jeg har det lige så godt nu hvor jeg rider igen, så den nedtur kom udelukkende fordi jeg ikke fungerede sammen med ejer. Det er absolut ikke fordi der sker mindre i det her skoleår for mig end sidste år.

Jeg går på HTX.

• #11   28. jan 2014 Jeg går i 3.g på mat/biotek. Jeg er ret ambitiøs, og bruger en times tid på daglige lektier og afleveringer ud over det. Har 5 A-fag og generelt skole fra 8-15.00 hver dag. Transporttid cirka 30 minutter hver vej. Ud over det arbejder jeg 2 gange i ugen, og sidst men ikke mindst et socialt liv smiley - og jeg kan sagtens have en hest! smiley
    Det kræver at man har overblik over sin kalender og tid, men det kan lade sig gøre!

• #13   28. jan 2014 Hvis man vil have tid, så har man tid! Også selvom man laver alle sine lektier og afleveringer smiley

• #14   28. jan 2014 Man kan/ man burde kunne nå det. Jeg havde 2 heste under hele min gymnasietid.. smiley
    Nu har jeg én og jeg går på fysioterapeut udd. i Næstved, dvs jeg har ca 2-3 timers transport tid.. Og det går da indtil videre, men jeg overvejer at prøve og sælge pga økonomi og selvfølgelig får jeg også noget ekstra tid..

• #15   28. jan 2014 Jeg synes ikke det har været noget problem. Jeg havde hest hele vinteren under 1.g og fik hest igen i starten af 2.g. Som de andre siger, så handler det om prioritering, jeg er ikke den der smutter mest i byen efter skole og shopper (jeg gør det aldrig) og jeg planlægger altid hvad jeg skal og gør sjældent noget spontant (lyder kedeligt men tja). Jeg går heller ikke meget til fester, oftest kun en gang om måneden.
    Jeg vil dog sige, det kræver lidt at skulle igennem 2.g, for det første bliver man sindsyg skole træt og der er bare så meget skole, lektier og afleveringer... Nu har jeg også stået med syg hest de sidste 2 måneder og skulle ud til den HVER eneste dag, og det har sku været hårdt. Men det kan sagtens lade sig gøre..
    Men jeg tror at det afhænger af, om man har forældre der støtter en og har lyst til at køre og hjælpe til i stalden, uden mine forældre ville jeg ikke klare at have hest smiley

• #16   28. jan 2014 Hvis ikke dine forældre mener at du har tid til hest på gymnasiet, hvordan i alverden havde de så tænkt sig at du ville have tid hvis du skal læse videre?

Jeg afslutter 3.G nu her, og det kan vidst tælles på én hånd, hvor mange gange jeg har droppet at ride pga. afleveringer. Selv 2.G kom jeg snildt igennem med hest, fitness, kæreste og arbejde. Hvis bare man er indstillet på ikke at ligge derhjemme på sofaen, og at man langt de fleste dage først er sent hjemme, så er det intet problem at have hest ved siden af smiley

• #17   28. jan 2014 Jeg havde præcis samme tanke som dine forældre, men efter 1.g fandt jeg ud af at gymnasiet slet ikke er så stressende som jeg troede. I 2.g købte jeg så min egen hest smiley Det er ikke svært at nå det hele, bare man er lidt fornuftig og kan finde ud af at bruge sin tid korrekt smiley

..og ej hvor spændende, håber du bliver glad for din (måske) kommende hest smiley

• #18   28. jan 2014 Tror også, det kommer meget an på, hvordan man har hest, og hvor man står. Jeg går selv i 9. klasse og skal på efterskole næste år, så jeg får ikke "problemet" før om et år - men jeg tror ikke, jeg får svært ved at nå det, i og med at jeg altid kan tage derud om aftenen og ride på banen, eftersom vi har lys på vores bane. Hvis man står et sted uden bane eller andet, bliver det måske lidt meget træls at have hest i hvert fald i vinterhalvåret, hvor man hverken kan træne eller ride eller noget som helst.

• #20   28. jan 2014 Jeg havde hest mens jeg gik i gymnasiet og i en periode red jeg en ekstra smiley synes det fungerede rigtig godt!

• #21   28. jan 2014 Haha Krille, som du ved, så siger mine forældre det samme som dine forældre, eller næsten det samme, de siger, at jeg lige skal vente et halvt års tid, når jeg er begyndt i 1.g, og se om jeg har tiden og lysten der. smiley
    Men ja, har hørt fra de fleste, at prioritering og disponering over ens tid er vigtig, men hvis man har styr på det, så burde det gå. (: (Som man også kan høre på emnet her. (: )

Wii nu er vi måske snart hesteejere! smiley

• #22   29. jan 2014 Der kom mange svar, tusind tak for det alle sammen! Fedt lige at have hørt det fra nogen der har oplevet det/står i det! smiley

• #23   29. jan 2014 Jeg synes du skal koncentrere dig om din uddannelse og så finde en part hvor du kan komme 2-3 gange i ugen uden forpligtelser som staldarbejde, så du finder ud af om du har tid til det.

Først og fremmest er du nød til at tænke fremad og når du bliver 18 skal du måske selv til at stå for dine udgifter og du vil måske få en su på alt mellem 1500-4000 i mdr alt efter om du vælger at flytte hjemmefra.

Jeg vil mene det er meget forkert bare at tænke på den situation man står i nu, du er nød til at tænke længere frem så du ikke står og skal sælge hesten om et par år.

• #24   29. jan 2014 Lotte&Enya - Har også part på en fantastisk islænder 2 gange om ugen, og sådan vil det fortsætte indtil jeg en dag finder min egen. Det var bare rart at få et overblik over hvordan det hele er for andre, så man kan kigge indad efterfølgende smiley

Kommentér på:
Hest og gymnasiet?

Annonce