1.376 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Gymnasiet og hest? Gymnasiet og hest?

Hej alle. Jeg står i det store dillemma, at jeg efter sommerferien skal starte i gymnasiet, efter et år på efterskole. Har haft ridning som linjefag på min efterskole, og føler mig fuldkommen klar til egen hest. Dog er jeg ekstremt i tvivl om jeg har tid? hvilke oplevelser har i haft med gymnasiet og hest? Jeg bor i byen, så det tager gerne op til 45 min at komme hen til gården. Brænder for min ridning, og er 99% sikker på jeg ikke ville blive træt af heste livet, når alt det andet (drenge, feste osv) kommer ind i billedet.

Så hvad mener I? Burde jeg vente tre år, og så se om tiden er der, til den tid? Jeg føler bare det er det helt rigtig tidspunkt nu, men frygter tiden. Hvad skal jeg gøre?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gymnasiet og hest?
  • #1   13. mar 2015 jeg har snildt kunne ride og passe "min" hest 3 år i gennem gymnasiet, jeg bor på landet, deraf havde jeg 4 minutter til hesten, men 1½ time hver vej til skole. Jeg var så heldig at jeg næsten altid kun arbejde weeked, så jeg havde tid til hesten i hverdagen også, dog var det også hårdt at arbejde op til 3 weekender i træk, samt at gå i skole ugens 5 hverdage.
    Mine veninde trænede mere eller mindre 3 heste om dagen, hun besidder dog også voldsom meget selvdiciplin.
    det handler om at prioterer, og planlægge sin tid og så kan det sagtens lade sig gøre med 1 hest smiley

• #2   13. mar 2015 Jeg havde ikke tid. Og så løb jeg ind i en svær depression det første år, og så havde jeg bestemt ikke tid.

Hvis jeg var dig, ville jeg vente, og se tiden an smiley

• #3   13. mar 2015 Jeg havde god tid til mine to heste + en part en overgang i alle tre år af gymnasiet. Dog havde jeg hestene hjemme, og jeg lavede sjældent noget socialt med venner uden for skoletiden smiley

• #5   13. mar 2015 Jeg red for et stutteri i 3. g på gym og havde part på 1.-2.
    Part var ikke noget problem, og har du ikke egen hest kunne det være et godt alternativ for dig (da du så har fri nogle dage)
    Dog kan man se på mine karakterer og en fraværs procent på lige omkring 10`% på 3. år at jeg prioriterede hestene. (på 1. og 2. lå fraværen på under 1%)

Men jeg vil også sige jeg er sådan en der kan klare mig med at være til timerne også klare mig nogenlunde til eksamener osv.
    Her var det mellem 2-4 heste om dagen og en ½ times kørsel hvervej.
    Det var super spændende at ride der, men skulle jeg ind på et studie der krævede høje karakterer havde det ikke været smart.

Jeg er vel og mærke en der aldrig har brugt alt for meget tid på socialliv i gym-tiden, så dette var ikke et stort problem for mig.

Mange på din alder taber interessen for hestene når skole, venner og kærester kommer ind i spil, da egen hest tager mange timer om dagen
    .
    I 3. g gik jeg i skole fra 8 til 14-15 også gik resten af dagen med hest. Så det betyder meget for sociallivet. (og eftersom hest er dyrt betyder det at jeg også har arbejde = minimalt socialttid)

Lige pt. er jeg på uni og har min egen hest, og det betyder at fredagsbar osv. er udelukket.

At have hest er et som minimum et deltidsjob.
    Så du skal overveje hvad du vil, om du:
    Hvor meget sociallivet betyder for dig som vigtigst, (for nogen er det så vigtig at de næsten ikke kan andet end liige klare skole arbejdet også bruger det resten af tiden med at være sociale) at have hest er næsten som have et barn. Kan man ikke selv komme ud til den skal du have nogen til at passe den, dækkener skal passe til klimaet så den ikke bliver syg, bliver den syg skal man hurtigt ud til den, beslutte om der skal dyrlæge til osv. Man har mange ansvar overfor den.
    Hvis du vil købe en hest skal du overveje ekstra om du har råd (hest og SU kan jeg fortælle dig ikke hænger sammen)
    En hest har mange udgifter (især hvis du ikke har dem hjemme, jeg bruger et sted mellem gennemsnitlig 3-5.000 om måneden) og tager meget tid.(jeg bruger minimum 2-3 timer om dagen på hesten)

Men det kan lade sig gøre at have hest, du skal bare virkelig overveje om det er det du skal nu. Måske skulle du lige starte på gym, finde ud af hvor svært det er for dig og hvor din interesse er.

Syntes personligt det er et dumt tidspunkt at tilegne sig en hest, de næste mange år vil du være fattig studerende. (jeg er nødt til at blive hjemmeboende, har deltidsjob(10t ugentligt) og har stadig kun 500 kr pr. md. til mig selv (frisør, gaver til folk osv))
    En part er meget lettere, hvor du giver et tilskud til hesten og til gengæld ikke er bundet længere end du vil.

• #6   13. mar 2015 Det handler om priotering, vil du det nok - så kan du sagtens finde tid smiley Jeg går på HF og når næsten min hest hver dag, desuden for jeg lavet lektier, set venner og arbejdet ud over dette. Så hele min uge er tilrettelagt når det er den første dag i ugen; men det betyder jeg kan gøre hvad jeg elsker allermest! Havde min egen hest smiley

• #7   13. mar 2015 Hvis du får hest kan man evt. Få en part på hesten smiley

• #8   14. mar 2015 Hvis det skal gøres skal du have fastlagt rutinen INDEN 2.g, der oftest er det hårdeste år. Jeg løb ind i en depression, uden hest og andre ting der kunne stresse. Det handler simpelthen om hvorvidt man har psyken til det. Hvis det skal være, skal du overveje om du vil have hest når du skal gå i skole til 15:30 hver dag i 2.g. For mig var det bedre at vente til 3.g, hvor vi havde færre timer og lektionerne mest handlede om repetition.

Havde det været 2.g, havde jeg aldrig fået slæbt mig ud til hesten. Overvej det godt. Prøv evt. gymnasiet af først. Men jeg tror ikke du skal frygte drenge og fester skal tage din tid. Hvis du ikke allerede går meget op i det, kommer det altså ikke bare lige fra den ene dag til den anden. Nogle piger er bare mere tilfredse ved hesten i hverdagen end på en bar. smiley Men prøv det nu af inden du siger nej! Og find evt. en part til din hest hvis du nu skulle stå i den situation at du gerne vil med til klassefester oa. Det tager også lidt af det økonomiske pres.

• #9   14. mar 2015 Jeg vil sige det kommer også an på hvad du selv skal ordne i stalden. Jeg tager stx på 2 år og må indrømme at med to dage om ugen fra 8 til 17, og også dage med 8-16 kan jeg ikke nå ud til min hest hver dag.

• #11   14. mar 2015 Min holdning er, at det udelukkende handler om prioritering og vilje. Du må gøre op med dig selv om du virkelig vil have en hest, eller om du hellere vil på café med de andre fra din klasse.
    For ja, især i 2g er det presset, men man kan altså nemt nå hest og lektier, hvis det er det man prioriterer, men så kan det godt være man må sig nej til at gå ned i byen med de andre.
    Jeg har personligt brugt stalden rigtig meget som et frirum, efter en skoledag fra 8-16, har det faktisk været helt vildt rart at kunne tage i stalden og bare koble fra i nogle timer - og ærligt så tror jeg faktisk at det frirum har været grund til at jeg har klaret gymnasiet.

Men ja igen, det er kun dig selv der kan afgøre hvordan du prioriterer din tid smiley

• #12   14. mar 2015 De andre har skrevet mange kloge ord, og meget af det jeg skriver vil nok være en gentagelse.

Jeg fik min første hest da jeg var 9 år, havde 2 heste fra jeg var 12-16 år. Derfor var rutinen med hest kørt ind da jeg startede på gymnasiet.
    Da jeg solgte min 1'er pony grundet aldersgrænsen, var overvejelserne om part indeover, for jeg vidste tiden blev presset.
    Men når man har haft EGEN hest virker part bare ikke som en løsning.
    Så jeg købte en hest, men havde så en til at ride og passe den 2 gange om ugen.

Igennem gymnasiet var den opstaldet 2 km fra mig, så havde ikke så langt derop, men det tager altså 2-3 timer pr. dag.

Mine lektier til hverdag blev nedprioriteret og det var kun afleveringer der blev lavet.

Jeg gik ikke med til noget socialtr - havde dog en kæreste.

i midten af 3. G gik jeg ned med en depression (grundet mange forskellige ting) og blev nødt til at droppe ud.

Nu går jeg på VIA UC (pædagogseminaret) har stadig min hest, bor nu på en gård så har den hjemme. Men det er altså hårdt at få til at hænge sammen!

Hvis jeg var dig ville jeg få en part igennem gymnasiet. ride, hygge og have hest 3 dage om ugen, og så ellers have "fri".
    Det er hamrende dyrt at have hest og kan knap løbe rundt på SU. (og jeg får den høje grundet videregående)
    Dvs. ikke nok med du skal bruge 3 timer om dagen på hest, så skal du også ud at finde et arbejde, + tid til lektier.

Det KAN lade sig gøre hvis man vil. Men hvor har det mange dage været en sur pligt og det er virkelig hårdt at få til at løbe økonomisk rundt.

Jeg ramte så også ind i nogle hårde år med dyrlægeregninger, og det gør jo ikke situationen bedre.

Men hvis du virkelig vil, så kan man godt. Men igen mit råd er find en part hvis du kan "nøjes" med det. smiley

• #13   14. mar 2015 Du kan sagtens gøre det, men du skal over alle tre år virkelig være stram med at prioritere din tid. Det hedder ikke lige "ej jeg tager lige en slapper på en halv time inden jeg tager ud til hesten", for den resterende tid skal du bruge på lektier smiley
    Jeg havde ikke engang tid til hest to gange om ugen, men det handler også om hvor let man bliver presset.

• #14   14. mar 2015 Jeg har haft svært ved det. Men jeg har også altid prioriteret skolen meget højt.

• #15   14. mar 2015 Hvis du vælger at købe en hest, så synes jeg du skal overveje at få halvpart 1-2 dage om ugen, så får du nogle faste "fridage" fra hesten som du kan bruge på at se dine veninder eller lave lektier og derved undgår at blive stresset.

• #17   14. mar 2015 Jeg havde to heste da jeg gik i gymnasiet. Min ridehest (nu desværre aflivet) og min unghest, som blev tilredet (vel og mærket af mig) i 2-3. G smiley
    Jeg brugte tid på afleveringer og klarede mig i gennem gym med et okay snit. Min far fik dertil konstateret kræft i starten af 2. G, samt jeg også flyttede i lejlighed sidst i 2. G. Det var meget svært at overskue min far blev så syg, og derfor var jeg meget fraværende, 2 g sluttede med fravær på over 23% (grænsen er 10%) så jeg var heldig at få lov at gå videre.
    Det jeg egentligt prøver at sige, er at det er helt op til dig. Kan du økonomisk overskue det (opstaldning, dyrlæge, smed, udstyr mm)? Hvordan klarer du dig i skolen (der er STOR forskel på gymnasiet og folkeskolen!)?
    Ingen kan love dig i morgen - du ved aldrig hvad der sker.

• #18   14. mar 2015 Jeg har haft 1-2 heste igennem hele gymnasiet og ville ikke undvære hestene for noget! Jeg har så aldrig ligget i hel eftermiddag og slappet af. Det udover har jeg i 3. Været udeboende men kun fået hjemmeboende SU der imod har jeg også altid haft en kæreste og været meget social og brugt tid på veninder. Og så arbejder jeg to gange om ugen. Når jeg skriver det kan jeg ikke se hvordan jeg har fået tid til det hele smiley men mit gennemsnit er så heller ikke verdens bedste smiley

• #19   14. mar 2015 2 og 3 g var hårde. nogle dage måtte jeg overlade heste pasning til min mor, pga. arbejde, lektier og skole.
    jeg ville klart have ventet hvis jeg vidste hvor hårdt det blev.

• #20   14. mar 2015 Man har aldrig så meget tid, som når man går i skole smiley
    Jeg havde hest gennem alle mine gymnasieår, som jeg prioriterede højt med stævner og undervisning, og kunne stadig gå efter 12 i alle fag. Havde (og har) desuden også en kæreste, som boede 45 minutter væk.

Det handler virkelig om prioritering af din tid. Alle minutter i døgnet skal bruges effektivt - også i weekenden og i frimodulerne i skoletiden (-:

• #21   14. mar 2015 Hvis du skal have hest, så skal det være før du begynder på en vidergående uddannelse, for her bliver tiden stram så at anskaffe sig en hest der er dumt.
    Jeg klarede HF med to heste og den ene red jeg på landsholdet på, og nej jeg havde igen teamdanmark støtte. Så ja man kan sagtens gøre det, det handler blot om prioritering af ens tid. En rigtig god ide er f.eks at lave en tidsplan over hvornår man skal nå hvad, og vis man ikke behøver bruge 3-4timer på at glo tv, men godt kan nøjes med en enkel time om aften, ja så er der rigeligt tid.
    Derudover kan man jo benytte transporttiden vis man tager offenlig transport, jeg læste tit lektier i bussen til og fra skole smiley

• #23   14. mar 2015 Jeg vil sige det kommer anpå hvor vigtig skolen og sociallivet er for dig. Jeg går pt i 1.g og jeg har masser af tid til hest, venner, arbejde og fitness (ordre fra kiropraktoren). Dog prioterer jeg heller ikke skolen højere end at jeg kommer til timerne og laver min afleveringer men knipper det med dag til dag lektierne så bliver de altså bare ikke lavet og jeg klare mig fint med mest 4 og 7 taller men jeg ønsker heller ikke en uddannelse med høje adgangskrav.

Jeg har dog også haft hest siden jeg blev født (min mor avler trakhenere) og derfor har det altid været en del af mit skema, jeg står dog heller ikke med andet end stævne udgifter og udstyrs udgifter før jeg får SU og jeg har min mor til at passe hende de dage det knipper.
    Jeg har dog stadig tid til både venner og lektier, og jeg bruger godt og vel 3-4 timer ved hesten hverdag (dog siger jeg op ved mit job til august da jeg ved 2.g bliver svært) og jeg vil ikke tilside sætte min hest for at kunne have et arbejde så vil jeg hellere bo hjemme og sige nej til byturene (gør jeg i forvejen) da min hest er det vigtigeste jeg har smiley

• #25   14. mar 2015 Nu har jeg ærlig talt ikke læst alle de ovennævnte kommentarer, så måske kommer jeg til at gentage noget.

Du har med garanti fået af vide, at det 'bare' handler om prioritering, og at nogle da har kun ride tre heste og alt det der. Der er det altså vigtigt at pointere, at det er forskelligt hvad folk kan klare, og hvad ens mål er med henholdsvis skole og ridning.

Det lyder ikke til at du har haft hest før? Uanset hvor meget du så har redet på din efterskole, så har tidsfordelingen været noget helt andet der. På gym er der transport både til hest og skole, og der stilles langt større krav fra skolen. Derudover har du en masse nye mennesker, rutiner, m.m. som du skal lære at kende.

Mit råd er, at du skal vente et halvt års tid, inden du begynder at kigge efter hest. Så er du halvvejs igennem 1.g, og du har haft tid til at det nye. At købe en hest i starten af året bliver alt for kaotisk, der er du jo stresset nok i forvejen.
    Til den tid har du også en føling med, hvor meget tid du har til overs. Sæt dig ned og undersøg, om du har de 2-3 timer, som det i hvert fald kræver at have hest, når man er ny og urutineret. Det skal jo ikke være så presset, at du ikke har tid til din nye hest.
    En part to gange om ugen, kan give dig tid til lektier og et bedre socialt liv.

Hvis det er nogen hjælp for dig, så kan jeg godt kort opsummere, hvad min plan er. Jeg går i 1.g nu, og har siden Januar været ude og kigge på heste. Jeg leder efter en ung hest, så har jeg bl.a. ikke så travlt med stævner, og et par dage om ugen, hvor en skridttur er tilstrækkeligt for den.
    Det tager mig halvanden time at komme hjem fra skole (laver lidt lektier i på vejen), og cirka 15-20 min. ud til stalden. Jeg bruger to timer på hest, hvis jeg også rider.
    Efter hesten står det på lektier resten af aftenen. Jeg ser ikke film i hverdagene, men er i stedet sammen med en ven nogle timer 1-2 gange i hverdagene.
    Weekenden har jeg så lidt mere frihed.
    Jeg går desuden op i min skole og går efter et snit på omkring 10.

Det gælder om at være disciplineret og at kunne lide at være det - ellers bliver hesten bare en tjans. Husk at dit snit i gym, kan præge resten af dit liv, så sæt ikke det hele over styr pga. en hobby smiley

• #26   14. mar 2015
    Jeg var blevet bims - men det kommer sig også af, at jeg har brug for at have tid til at lave ingenting og bliver bims af en presset dag hvor jeg SKAL nå dit og dat og masser af afleveringer.

Så er vældig glad for min nuværende uddannelse :o)

• #28   14. mar 2015 Hvis du frygter det med tiden så start med at finde en hest du kan ride/passe for andre et vist antal dage i ugen smiley

Det er ikke altid helt nemt at finde den rigtige part når man får sin egen, jeg har dog været meget heldig smiley
    Går selv i 1.g og det går rigtig fint med tiden til ponyen og min part til hende har hende 3 dage i ugen smiley
    Jeg bor ca. 15 min fra min skole hjemme hos forældrene endnu og stalden ligger lige på hjemvejen smiley

• #30   14. mar 2015 Nanna: Det kommer an på hvordan man er som person smiley
    Fritiden er noget af det vigtigste for mig så jeg prioriterer ikke 12 taller og jeg kan det skolemæssige men gider ikke rigtig stræbe efter 12 taller det tager al min energi til jeg kan være sammen med ponyen smiley

• #31   14. mar 2015 Det handler udelukkende om at prioriterer..

Jeg tog godt nok kun HG, men har to heste som blev redet 5-6 dage i ugen, job og lejlighed sammen med min kæreste.

Derefter tog jeg uddannelsen som salgsassistent, hvor jeg havde fuldtidsarbejde, opgaver der skulle skrives mellem skoleopholdene og stadig to heste der blev redet 5-6 dage om ugen og som jeg tager til stævner med oh nu har jeg "bare" fuldtidsarbejde og begge heste, så det er et spørgsmål om at vælge hvad man vil. smiley

• #32   14. mar 2015 Og man kan sagtens passe sin skole mens, jeg fik 10 og 12 taller både på handelsskolen og under min uddannelse og sluttede fagprøven med et stort 10-tal smiley

• #33   14. mar 2015 Tusind tak for alle de gode svar, ser lidt mere positivt omkring det med tid og hest nu. Havde part i 8 & 9 klasse, og det fungerede virkelig fint, selvom jeg red 4 dage om ugen plus arbejde, plus en hel masse socialt! Er nok ikke den der går mest op i skolen, og ved også hvad min videregående uddannelse skal være, hvor hesten sagtens jeg passe ind! smiley
    Er helt klart typen som bruger hestene som et kæmpe frirum, og tror egentlig også sagtens jeg ville kunne klare det, især efter jeg Harder alle jeres kommentar smiley

• #34   14. mar 2015 Jeg har hvert fald personligt brug for det "pusterum" som hestene giver mig.
    Det giver mig lang mere overskud og der kan jeg slappe af efter en lang dag smiley

• #37   14. mar 2015 Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor tæt du bor på din skole, men jeg læste som regel på mine lektier i bussen også, der skulle jeg jo alligevel sidde der smiley

• #38   14. mar 2015 Nanna: I mit tilfælde skal man lave alt perfekt før man overhovedet får et 12 tal i min skole... jeg er ikke en skolenørd, går der fordi det er nødvendigt med en ungdomsuddannelse for mig...

• #40   15. mar 2015 Jeg går selv på gymnasiet og har hest. Efter min mening har man tid til det hele, det handler om at prioritere smiley

• #41   16. mar 2015 Jeg har her over vinteren haft hest 30km fra hvor jeg bor, mens jeg gik i 1.g + 2 heste hjemme hos mig selv. Og det har ikke været et problem.

• #42   16. mar 2015 Jeg har ingen problemer med at nå det hele. Jeg passer min hest omkring 3 timer om dagen, har en fraværsprocent på nul og et gennemsnit over 10. Jeg har altid været rigtig god til at strukturere min tid så det har ligget naturligt nemt for mig. Jeg føler mig på ingen måder stresset, og har også tid til meget andet.
    Jeg går i 2.g nu.

• #43   16. mar 2015 Jeg har ikke læst alle kommentarer, så måske er det nævnt før.

Men det kommer jo an på så meget. Fx om det er selvpasser stald, hvor meget du skal/vil bruge på din hest hver dag, og hvordan du klarer nogle pressede dage.

Jeg kunne fint klare det, igennem alle gymnasieårene, og ville også sagtens kunne få tid til det på min videregåendeuddannelse - jeg har bare ikke lysten til det mere. I gymnasiet boede jeg ca 40 km væk, og hesten stod opstaldet mellem mit hjem og skolen, så det passede med bussen. Jeg var der så ikke hver dag, fordi jeg ikke red seriøst, men jeg ville godt kunne få tid til det. Som en anden nævner, er jeg også en person, der har brug for at lave ingenting, for at koble af - så det tog jeg mig tid til.

Afleveringer klarede jeg fint - dem kunne jeg fx lave i weekenden og de dage jeg ikke var ved hesten. Lektier læste jeg ikke rigtig, men dem ville jeg også have tid til, hvis jeg gad. Nogle gange læste jeg i bussen eller i ventetiden.

Langt hen ad vejen handler det bare om at prioritere - selvom nogen siger, at det ikke gør. :o) Du kan jo også få en part 1-3 gange om ugen, så du får mere frihed. :o)

Kommentér på:
Gymnasiet og hest?

Annonce