Kæmpe videre med rå hest? Kæmpe videre med rå hest?
Hej HG
Håber i vil hjælpe mig lidt med indput, til et lille dilema jeg har.
Jeg har en suuper skøn part som jeg rider 3 gange om ugen, og som jeg er rigtigt glad for. Men da jeg synes 3 gange om ugen er for lidt, er jeg på jagt efter endnu en part (jeg har haft egen hest og er jo vant til at være i stalden hver dag, så kan slet ikke holde ud ikke at være der )
Jeg er ikke verdens mest rutinerede rytter, startede med at ride som voksen, og har haft den ene dårlige oplevelse efter den anden. Er både blevet løbet med og kylet a h til osv osv. Og lad mig sige det sådan, det har ikke ligefrem gjort mig mere modig, tværtimod.
Min nuværende part kan stabilt øvelser op til LA og lidt til, hun kan godt finde på at være en lille smule bøfbanan, men jeg føler mig tryg og sikker på hende, og kan sagtens styre et buk i en anspring eller lignende. Jeg kan ride hende forholdsvis stabilt på LC niveau, og kan også lidt sidebevægelser, lidt versader, temposkift i alle gangarter osv. Så ja, alt i alt, jeg kan ride hesten, og vi starter også stævner, og jeg er glad for hende- hun har gjort mig tryg og glad for at ride igen.
At få lov til at ride hende flere gange om ugen er ikke rigtigt en mulighed, da jeg ikke kan bibeholde hendes niveau ved at ride hende alene, så det er vigtigt at hendes ejer også rider hende, da hun jo kan træne alle de ting med hende, som jeg ikke kan finde ud af, og som jo gør at hesten fastholder sit niveau og også er super dejlig for mig at ride.
Nå, men nok om den Den er dejlig, jeg vil gerne ride på den - der er sådan set ikke meget dilemma der.
Men! Nu har jeg så været ude og kigge på et par andre heste. Og alle dem jeg har været ude og kigge på, har været ret hårde i munden (for mig i hvert fald, ejerne så nu ud til at have ok styr på dem, men jeg kunne ikke ride dem) og ubehaglige at være på - og ja, det har bare ikke rigtigt fungeret.
Men nu har jeg fundet en hest, en oldenborg hoppe, som er super behagelig at være på, og ikke hård i munden - men temmelig rå og ustabil.
Hun har gået som avlshoppe siden hun blev tilredet, og er blevet brugt meget lidt, så nu står lille jeg, og skal faktisk "træne hende op" igen.
Jeg har prøvet hende to gange. Første gang i longe (fordi jeg synes hun var for vild (trippede, ville ikke stå stille da jeg skulle op ol), så ville liiiiige se hende an). Og i dag red jeg hende så selv.
Jeg kan få hende til at søge nogenlunde pænt frem og ned i skridten, men hun putter sig lidt. Hvis jeg ber om mere fremaddrift, får jeg trav i stedet. Hun er ustabil i traven, og mangler balance.
Men altså, jeg red hende for anden gang i dag, og fik hende til at være ok stabil i sekvenser af gangen, i både skridt og trav. Hun tager hovedet op hvis vi fx rider slangegang og skifter volte, eller hun lige ser noget, eller vinden lige blæser lidt for meget. Hun øger tempoet hvis hun synes det hele er lidt hårdt. Men så får jeg hende alligevel ned igen - selvom det kun var anden gang jeg red hende.
Jeg kan endnu ikke styre hende helt selv, skal have lidt hjælp til at komme op og sådan, men igen, det var jo anden gang jeg prøvede hende.
I forhold til de andre heste jeg har prøvet synes jeg alligevel at jeg kan arbejde med hende her, hvor de andre var sådan lidt "gu fandeme nej nu stikker jeg snotten i vejret og holder bare fast på det her bid!"-agtige, og jeg følte at jeg skulle kæmpe med dem, og det har jeg selvfølgelig ikke lyst til.
Hvis jeg vælger hende, og når vi bliver dygtige nok, er der også mulighed for at starte stævner på hende, og det er noget som betyder meget for mig og som jeg rigtigt gerne vil. Jeg vil desuden kunne få hende temmelig meget som min egen.
Til trods for hun er rå, har jeg ikke følelsen af at hun springer i luften, eller løber a h til med mig. Når man kommer op i starten vil hun gerne lige løbe lidt (trav) men det tog mig lige 3 runder, og så havde jeg nogenlunde styr på det - så øvede vi lidt overgange fra skridt til trav, så hun lærte at vente på mig.
Så jeg er ikke rigtigt bange for hende, men skal jo også lige lære hende at kende, og vide hvad hun kan finde på og hvad hun ikke kan finde på. Ejeren har ikke selv redet hende, så hun kan ikke rigtigt fortælle mig noget, og hende staldpigen der har redet hende siger at hun ikke rigtigt gør noget.
Undskyld det blev lidt langt, men hvad synes i, lyder det som om det er et forsøg værd?
På forhånd tak for jeres råd
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 688
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 954
Og ja, der er også mulighed for kvalificeret undervisning - det får jeg også på min anden part, og det er kun min interesse, da jeg jo gerne vil udvikle mig med hesten.
Tak Jane, og ja du har nok ret, jeg føler også vi har kemien, jeg kan godt lide at være oppe på hende - altså det føles rart (bortset fra når hun så lige tripper og løber lidt
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
Ellers er det ikke værre end du kan starte ud i longe lidt mere og gemme galop til du føler du har kontrollen. Hvis kemi er der med ejer, så lyder det bestemt som et godt valg.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.658
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
jul 2012
Cawani, jo jo, jeg beholder bestemt part nr 1, men jeg vil gerne ride noget mere, derfor søger jeg endnu en part
Bettina, ja det er også derfor jeg gerne vil have undervisning på hende, men hende der skal undervise os har også hjulpet mig gratis de par gange jeg har prøvet hende, og synes også at jeg rider hende okay. Og der har også været momenter hvor hun har sagt "sådan, nu svinger den gennem hele ryggen, super!!" hvor jeg ærligt talt bare sidder deroppe og tænker "nå, gør den det, det var da godt!"
Men det skal jo også være sådan så at jeg kan håndtere hende 100% selv, og det føler jeg ikke jeg kan lige nu i hvertfald (fordi hun møøver når man skal op på hende, og fordi hun liiige har lidt krudt når man så er kommet der op, indtil hun lige falder ned igen)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
jul 2012
feb 2012
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 89
jul 2012
At købe egen hest lige nu er ikke en mulighed, da jeg har nogen private ting der skal falde på plads først, så den eneste mulighed jeg har for ridning er en, eller to, parter.
Skal derop og ride hende igen i dag, så nu må vi se hvordan det går tredje gang...
Kæmpe videre med rå hest?