{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.131 visninger | Oprettet:

Få vægten om på bagparten? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Vil lige høre, hvordan jeg kan få mere vægt om på bagparten af min hest? Øver overgange og lidt sidebevægelser (som hun ikke er så stærk i, hun overbøjer sig, selv uden kontakt på indvendig tøjle, hvad gør man lige ved det??)

Har lige lagt et album ind fra idag, godt nok bare lidt hygge træning da hun ikke lige havde gnisten til det helt vilde, men kan virkelig se at hun ofte er på forparten, hvilket er lidt træls.

Nogle gode forslag? smiley Hun er blevet mere stabil fortil, går bedre "frem og ned" men er stadig lang for mig, dog kan jeg bedre og bedre samle hende ind efterhånden. smiley

Vh Anette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få vægten om på bagparten?
  • #1   8. aug 2013 Når du læner dig forover, som du gør på nogle af billederne, så kommer der mere vægt på forparten, og din hest har dermed sværere ved at løfte sig. Måske du kunne samle den lidt mere, og lave lidt bøjninger, temposkift osv. Men overgange skal du bare blive ved med, det er super godt til at få bagparten med! smiley

• #2   8. aug 2013 hmm læner mig forover for at give hende lidt plads til at hæve ryggen når hun søger godt ned? smiley men kan være jeg bare skal blive siddende smiley

Jeg forsøger bøjninger og temposkift også - skifter meget mellem arb. trav og middel trav, arb. galop, kort galop og middelgalop, og kontra på lige spor - det hele går egentlig fint nok, men ja, skal have hende samlet mere ind.

har en vane med at ride med alt for lange tøjler, hvilket er en stor forhindring, men kan simpelthen ikke få dem kortet ind! -.-' smiley

• #3   8. aug 2013 Det hjælper hende i hvert falde ikke til at få vægten på bagparten, hvis du lægger vægt på forparten med din overkrop. Tror bare med alt den træning skal du give det tid, for det lyder rigtig fint det du gør, men Rom blev jo ikke bygget på 1 dag smiley

Hun får også selv mere vægt på forparten når hun får hovedet helt derned, da det er svært for hende både at løfte sig på forparten mens hun render med hovedet i sandet smiley

• #4   8. aug 2013 hehe det er selvfølgelig rigtigt.. men hvad bør jeg så gøre? - lade hende søge frem og ned så ryggen bare kommer med op, eller samle hende mere ind og komme tilbage og sidde så hun (forhåbentlig) arbejder bedre bagi?

• #5   8. aug 2013 Nu tjekkede jeg lige de billeder fra dit album og syntes ik rigtig du støtter op på hende fortil? idk, der er sikkert en grund til det, men lagde lige mærke til det. Den måde jeg har lært det har altid været at jeg skulle have hesten i et godt tempo og gående fint til biddet, og så holde hesten tilbage fortil(stå imod i tøjlen, som folk nok ville kalde det)´og drive med schenklerne og underliv/bækken. Så egentlig er mit råd, at du driver hende frem(uden at øge tempoet for meget) men at hun stadig går lækkert samlet og til biddet:) På nogle heste hjælper en pisk, ikke til brug men til at skabe noget fremaddrift bagfra:) Alt held og lykke!

Havde også med at gøre det med tøjlelængden(gør det stadig lidt, men det hjalp!), men min skønne ridelærer gav mig farvet gaffatape(eller hvordan man staver det?!) på tøjlerne der hvor jeg skulle holde som minimum:)

• #6   8. aug 2013 Jeg ville holde hende fremme til tøjlen, og imødekomme hende så hun bliver mere samlet. Så ville jeg lave letridning i trav, og skiftevis let sæde, og nedsidning i galop. Du kan jo godt få hende til at bruge ryggen selvom hun er mere samlet, bare hun søger ned af, men ikke helt ned i sandet smiley

Og så kommer bagparten automatisk når du laver overgange og temposkift, bare giv det tid smiley

• #7   8. aug 2013 tak for nogle gode råd smiley

Cath: Du har ret i at jeg ikke støtter så meget fortil, da jeg som skrevet rider med for lange tøjler- når jeg samler dem op så hun går hvor hun skal, slipper jeg lige så stille igen - og så er det at hun falder fra. aner ikke hvorfor pokker jeg ikke bare kan holde det konstante "tryk" så hun har noget at søge frem til. det er hamrende irriterende, især når man godt er klar over det smiley

• #8   8. aug 2013 tror jeg vil prøve at lægge videoen ind fra idag, så i kan se hvordan jeg rider og hvordan hun går - det er godt nok en skidt dag, men den viser jo nok også problemerne - især mht. tøjler og at hun har tildens til at blive lang og slå lidt fra.

• #9   8. aug 2013 Tror det med tapen på dine tøjler vil hjælpe, eller noget spray maling som går af i vask, i alt fald bare fordi det er rart at have noget at gå ud fra;) Jeg har det nemlig også med at tabe tøjlerne, men det er fordi jeg ik kan se at jeg taber dem før jeg er 10 cm væk fra spændet næsten, og det er jo ALT for løst!:)

• #10   8. aug 2013 men hvor skal man så holde dem? smiley hun har mega giraf hals ( siger alle der prøver hende også ), og bruger xfull tøjler. har dem som regel ved 2. eller 3. "dut".

• #11   8. aug 2013 Som de andre siger..
    Hold vægten centreret over hesten..
    Og støt den mere fortil..

Og så må du ikke forvente arbejde bagfra så længe du rider den så dybt.. overlinien er kun så lang som den nu er.. og når hesten går så dybt vil bagbenene komme bagid..
    Mulen op i bringehøjde og hesten lidt foran lod så kan bagbenene komme indunder når du rider hesten frem smiley

• #12   8. aug 2013 Jeg har også selv det problem med at jeg kommer til at ride for alt for lange tøjler.
    Men ud fra hvad jeg har oplevet, så når man lader hesten gå så langt fremme og nede med hovedet, så falder den automatisk på forparten (nogen synes jeg det er godt at de kan gå frem og ned med hovedet). Hvis det var mig, ville jeg samle hesten mere sammen og ride den frem til tøjlen, og nok ride den i overtempo i starten, for så er der en fremaddrift bagfra smiley

• #13   8. aug 2013 Frem og ned er en god ting at gøre, når man vil have hesten på bagparten - men man skal huske på, at hesten ikke må komme for langt ned, fordi den jo så vil læne sig fremad og derved falde på forparten.

Mulen i bringehøjde, og lidt foran lod (aldrig bag lod!), og så ellers støtte op og holde tempoet. I starten skal du dog huske på, at hesten måske ikke har musklerne til at gå på bagparten, derfor skal du lade hesten finde et behageligt tempo, og så forsøge at holde den der - og kun periodisk sætte tempoet op. Hvis hesten slår får og trækker hovedet op eller vil have længere tøjler, er det fordi den ikke har balance og styrke til at gå i det tempo i den samling den er i. Så skal du tage tempoet ned.

Prøv også at holde dig selv mest muligt i ligevægt, så hun kun skal bøvle med sin egen balance, og ikke skal forsøge at holde balancen for dig også. Hvis du læner dig fremad, vil du automatisk flytte din vægt frem, og så bliver det svært for din hest at gå på bagparten, fordi du jo fortæller den, at den skal læne sig fremad.

• #14   8. aug 2013 tilbagetrædninger. men de skal laves rigtigt ellers hjælper de ikke noget smiley

• #15   8. aug 2013 cts: det lød fornuftigt det der smiley

men bliver snart forvirret over det "frem og ned" for nogle vil have dem med mulen helt nede og andre i bringe højde og andre noget helt 3. - hvad er det korrekte for at sætte de rigtige muskler?

vil forsøge at komme mere tilbage og sidde og så få bedre fat i tøjlerne så hun har noget at søge frem til smiley

• #16   8. aug 2013 Der er mange versioner af frem og ned, nogle mere nyttige end andre. Men det kommer jo også an på hesten og hvad målet med frem og ned er.

Jeg mener, at det korrekte er mulen i bringehøjde og altid foran lod - aldrig bag. Mulen kan dog periodisk være lidt længere ned end bringehøjde, hvis hesten har behov for det - altså hvis den ikke har muskler og balance til at bære hoveder i bringehøjde. En hest med dårlig balance vil ofte søge nedad, og man kan derfor være nødt til at lade hesten gå dernede et stykke tid, før man samler den op til bringehøjde.

Du skal have fat i tøjlerne ja, men ikke for meget. Hun skal stadig have friheden til at søge længere frem eller ned, hvis hun føler hun har behov for det. Hvis du holder hende for stramt (hvilket jeg ikke tror du kommer til), vil det være en fiksering af hovedet, og det får du intet ud af. Du får ingen bæring eller muskler, af at tvinge hesten i en bestemt holdning. Det skal altid komme naturligt, og noget hesten selv søger. smiley En eftergivene men støttende hånd, er vejen frem - du må ikke save/nulre/pille o.lign med hænderne, de skal være i ro. smiley

• #17   8. aug 2013 Det er jo svært at forklare, men prøv at få en til at stå og kigge imens i rider og så lad ham/hende se hvornår tøjlerne er den rigtige længde:)

Kommentér på:
Få vægten om på bagparten?

Annonce