{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

Hest trækker hovedet op ved 'kortning af tøjler' :3 {{forumTopicSubject}}

Halløj derude!
Har anskaffet mig en tidligere rideskole hest, og pr. arbejder jeg på af på ham til at bruge ryggen ordentligt, hvilket vi er kommet ganske langt med! Meen! Nu er vi stødt ind i ikke så lidt af et problem. Hver gang jeg samler tøjlerne op eller tager kontakt til.... "bidet"(hackamoren xD!) trækker han hovedet op, og smider ryggen. Han stikker ikke af eller noget, trækker bare hovedet op. Når han har løse tøjler går han fint nede med hovedet, men kortere tøjler får ham til at tage det op. Jeg ville gerne have ham samlet istedet for at han laller afsted med hovedet nede, og ville høre om i havde nogen tricks, der ikke involverer diverse hjælpetøjler :P!
Har underviser på, og vi arbejder også på det, men det kunne være at i havde nogen gode ideer :3!
- på forhånd tak ;D

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest trækker hovedet op ved 'kortning af tøjler' :3
  • #1   18. maj 2013 Jeg tænker at han simpelthen ikke er klar til mere samling lige pt.? Altså at han mangler musklerne og balancen til det, så mit råd er, at arbejde noget mere på det, inden du begynder at samle ham mere. smiley

• #2   18. maj 2013 Nok fordi han ikke kan bære det smiley
    En hackamore er heller ikke fantastisk at ride dressur i, fordi når man tager kontakt ryger stangen meget hurtigt vandret. En hackamore er til løse tøjler, fordi den har stang.

• #4   18. maj 2013 Enig med Krikken, en hackamore er ikke til dressur. Din hest har nok forbundet det med noget ikke særlig rart at få samlet tøjlerne op. Sådan går det tit med tidligere elevheste, de forbinder ikke længere bidet med noget behageligt og har ikke lyst til at søge henimod det, derfor gør de det eneste de kan for at undgå at blive holdt for meget i, og det er at tage hovedet op og stive halsen

• #5   18. maj 2013 Jeg bruger sædet til at ride, men det duer ikke rigtigt når han bare tager hovedet op når jeg beder ham om de mindste smule samling - hvis han blot gav en smule efter ville jeg være tilfreds :)!
    Har undervisers ord på at han kan holde til samlingen, og han har også bygget muskler som en sindsyg, så han burde kunne klare noget - bare i få sekunder. Jeg red gerne med løs tøjle hvis han selv formede sig ordentligt, men han bliver alt for lang med løs tøjle x3!
    Ang. hackamoren - hvad forslår i så istedet for, en sidepull, eller? smiley

• #6   18. maj 2013 Hvis du gerne vil ride bidløs dressur er det mere optimalt at bruge noget uden stang effekt, da det ikke er specielt behageligt for hesten at have et konstant pres på nakken og næseryggen som hackamoren giver så snart man samler lidt op i den, så ja, en sidepull vil være bedre da du kan have en stabil kontakt til din hest uden at chikanere den eller skabe et negativt pres smiley

• #7   18. maj 2013 Ja en sidepull. Den kan man have kontakt med,
    Massere undervisere siger en masse ting, ikke alt er lige fornuftigt ;). Ivrigt heller ikke meningen at man bare samler tøjlerne op og derved samler hesten.

Så måske hesten reeelt ikke kan bære mere. Der er også stor forskel på lang, løse tøjler og den holdning kortere tøjler giver, stor forskel på hvad det kræver i samling.

• #8   18. maj 2013 Det ved jeg godt ;)! Men det er jo heller ikke meningen at hesten skal give sig til at glo på stjerner når man samler tøjlerne op - det er mest af alt det problemet drejer sig om :3! Men så vil jeg da finde mig en sidepull, og se om den ikke kan give en smule bedre effekt ^^

• #9   18. maj 2013 Nej er det ikke, men kræver man finder ud af hvorfor den gør det for at løse det :o).
    Og mit bud, er manglende muskler til og bære det.

• #11   18. maj 2013 Jeg ville så gøre det komplet modsatte af Monty & Malou's mor. Jeg ville bare holde en stabil kontakt, ikke særlig meget til at starte med og sørge for at ride hesten godt frem, gerne på en volte så du får en naturlig runding og hesten selv skubber sig ud i din udvendige tøjle pga. det buede spor. Jeg tror at du giver hesten en dårlig oplevelse og gør problemet værre ved at 'lirke' i tøjlerne - desuden kan man ikke bruge at 'lirke' en hest der ikke har bid i munden da den eneste effekt du vil få ud af det er at hesten svinger med hovedet

• #13   18. maj 2013 Husk der også kan være tænderne den er galt med.. Tager du i tøjlen, man det være det gør rigtig ondt, og derfor løfter hovedet og smider ryggen. Har prøvet det samme, og det var tændernes skyld.

Men udover det, så ville jeg lave en masse longearbejde hvor giver ham musklerne til at samle sig, inden du sætter din vægt på ham og beder sig om at samle sig. Uanset hvor lille man næsten er, er der meget at have en rytter på ryggen og blive bedt om ag bruge nogle muskler man ikke har. smiley

Derefter en masse øvelser i skridt. Temposkift og få ham ind og "kysse stigbøjlen" til begge sider. Han trænger til at blive løsnet op. Især også efter alle de børn har redet på ham. smiley

• #14   18. maj 2013 En hest skal ikke lirkes, pilles, nulles og hvad folk ellers kalder det, ned.. Den skal RIDES ned..

Tror også, at han måske ikke er klar til det endnu. Men hvad man kan gøre, aner jeg desværre ikke.

• #15   18. maj 2013 Han er fuldt tjekket med tandlæge, og er derudover både longeret og trænet i jordarbejde hyppigt, så der er der ikke nogen mangler :)! Han gør det samme med cordeo - så det kan næppe være tænderne den er gal med smiley

• #16   18. maj 2013 Hvordan søren kan den gøre det samme i cordeo når du ikke kan samle tøjler op med sådan en på da der sjovt nok ikke er tøjler i sådan en? smiley

• #17   19. maj 2013 Når du tager i cordeoen spænder han op, og tager hovedet op xD! Så det er et eller andet med tryk..

• #18   19. maj 2013 Det lyder som om, at han simpelthen ikke kan samle sig endnu - mangler muskler og/eller balance. Når det er både med hackamore (som du nok bør skifte ud, med et mere dressur-egnet redskab) og cordeo, så er det næppe smerter.

Eller måske signalforvirring - at han simpelthen ikke ved hvad det er du vil have ham til, og derfor reagerer sådan. smiley

• #19   19. maj 2013 Jeg ville prøve med en sidepull i stedet for hackamoren smiley
    En hackamore ligger pres både over og under næseryggen, samt i nakken på samme tid, hvor imod en sidepull mest ligger presset over næseryggen.

• #20   19. maj 2013 .. Så med andre ord kan jeg lige så godt bare lægge en grime på ham og ride i den? xD

• #21   19. maj 2013 Hvorfor en grime? smiley
    En grime er heller ikke ligefrem særlig god til dressurbrug. smiley

• #22   19. maj 2013 Well, hvis en sidepull 'bare' lægger tryk på næseryggen kan jeg lige så godt ride ham i grime? :3

• #23   19. maj 2013 Jeg rider selv dressur i grime, det virker fint :).

• #24   19. maj 2013 Jeg syntes at grimer er elendige til kontakt fordi de ikke sidder til, ikke giver særligt præcise signaler og let glider rundt ved er hårdere tag i den ene tøjle.

• #25   19. maj 2013 Jeg har andre erfaringer :).

• #26   19. maj 2013 Jeg påstår altså også gerne at en sidepull vil glide rundt på min pony - for hans kapsun gør det hvis man ikke spænder den enormt meget til(Og så ryger pointen jo..)Tilgengæld ligger hans grime fint på ham, og han behøver ikke præcise signaler til hovedet, idet han stortset kan rides for vægten, vi mangler bare noget til at holde igen oppe foran så han kan komme ordentligt ned smiley

• #27   20. maj 2013 Maria - Grimen glider rundt og lægger ikke et særlig præcist tryg. En korrekt tilpasset sidepull glider ikke rundt, og lægger et mere præcist tryg (med mindre du river hårdt, selvfølgelig) smiley

Kapsun og sidepull er jo ikke det samme. smiley

• #28   20. maj 2013 "vi mangler bare noget til at holde igen oppe foran så han kan komme ordentligt ned" Jamen, man skal da ikke holde igen foran, for at hesten "kommer ordentligt ned". Samling kommer bagfra gennem halve parader, overgange og samlende sidebevægelser (versade, travers og sidetraversade). Hesten samler sig ikke fordi man korter tøjlen op.

Jeg ville, som flere af de andre også nævner, finde en anden optømning end hackamore. Hvis du kan få det til at funke i grime, er der ikke noget galt i at ride med den. Min gamle hest fungerede glimrende i grime.

En hest laller ikke nødvendigvis (for nu at bruge dit eget udtryk), fordi den har hals og hoved lavt. Den bygger faktisk, som du jo selv har konstateret, en hel del muskler af at gå frem og ned. Du skal i gang med at have engageret bagparten. Det gør du i første omgang gennem overgange mellem skridt og trav. Lær hesten at korte sine travtrin en smule inden overgangen ned i skridt. Så har du starten på en korrekt halv parade. Overgangen skal ikke komme fra tøjlen men fra sædet. Efterhånden vil hesten forstå, at sædet betyder "kort dine trin og læg vægten bagud". Lige nu forstår hesten ikke hvad du vil, lyder det til. Det kan godt være, at den er klar til samling rent fysisk, men som tidligere rideskolehest er der ikke den store sandsynlighed for at den nogensinde er blevet præsenteret for en halv parade. Lad være med at korte tøjlen, før hesten selv "kommer op til dig", vel og mærke med en rejst, afslappet ryg og en hals, som stadig strækkes ud af kroppen, men blot rejses. Næsen kommer på plads af sig selv, når hesten er klar til det, så lad være med at "bøvle" med den fortil for at få næsen på plads.

Tonsvis af overgange mellem trav og skridt, skridt og galop. Hvis den ikke allerede kan det, så gå i gang med at indlære versade og travers i skridt, så du får et redskab til at hente bagbenet ind til tyngdepunktet. Vær glad for små forbedringer og ros ethvert forsøg fra hestens side.....

• #29   20. maj 2013 er ryggen tjekket? det kan også være den er låst et sted
    kan anbefale dig at prøve Kranio Sakral Terapi

ellers ville jeg gøre som Stine Blom og derudover ride nogle 8-taller hvor du skal fokuserer på at stille hesten korrekt på de skiftende volter

• #30   20. maj 2013 Han er tjekket med både massage og kiropraktor, er stadig en anelse skæv, men ellers har han grønt lys :)!
    Og jeg beklager meget at måtte sige det, men jeg tvivler ret meget på at den metode du beskriver, Stine, vil være mig til den store hjælp - fordi selvom han ganskevist opbygget muskler med at 'lalle' afsted, så kommer han ikke i samling, han bærer hovedet for lavt til at halsen kan bruges fornuftigt - al 'energien' fra mit sæde fortsætter bare ud igennem næseryggen, og jeg tror ikke på at han nogensinde vil forstå hvad det er jeg vil have ham til, hvis jeg ikke har et tryk på hovedet til at hjælpe ham til at forstå det. Jeg kender en af mine staldkammerater der har tilredet hesten for sæde og i cordeo - og stadig kun rider i cordeo. Den burde så gå ordentligt samlet, right? Kan fortælle af den går lige som Hugo, med hovedet for langt nede, og strækker halsen. Tjo, de udvikler rygmuskler, men du får altså ikke noget samling ud af det smiley
    Nå, jeg dropper det her emne nu, jeg har fået ud af det hvad jeg vil, men tak for rådene smiley

• #31   20. maj 2013 Nu kan jeg jo ikke udtale mig hvorledes din staldkammerats hest burde kunne gå, da jeg ingen oplysninger har om den smiley

Du kan hjælpe forståelsen for de halve parader på vej vha. et lille signal på tøjlen, det er der såmænd ikke noget galt i, men tøjlen skal udelukkende bruges som stopsignal/semistopsignal. Hesten skal nok "samle halsen op", når den begynder at lægge vægt bagud. Det nytter ikke noget at trække halsen op på den først og så forvente at den samler sig bagtil af sig selv. Den skal jo ikke bruge halsen til noget som sådan i en samlet tilstand. Halsens position er bare et udtryk for graden af samling bagtil......

Det skulle undre mig meget om din hest ikke kan lære det, det er trods alt bare basal dressur, jeg beskriver, som har været brugt i århundreder af tonsvis af folk..... Hvordan vil du ellers samle en hest, hvis du ikke vil engagere bagparten? smiley

• #32   20. maj 2013 Maria - Hvordan vil du via kontakt til hovedet (tage i tøjlerne, trække hovedet op, eller hvad det nu er du siger du vil) få hesten på bagparten?

Kommentér på:
Hest trækker hovedet op ved 'kortning af tøjler' :3

Annonce