Hest trækker hovedet op ved 'kortning af tøjler' :3 {{forumTopicSubject}}
Halløj derude!
Har anskaffet mig en tidligere rideskole hest, og pr. arbejder jeg på af på ham til at bruge ryggen ordentligt, hvilket vi er kommet ganske langt med! Meen! Nu er vi stødt ind i ikke så lidt af et problem. Hver gang jeg samler tøjlerne op eller tager kontakt til.... "bidet"(hackamoren xD!) trækker han hovedet op, og smider ryggen. Han stikker ikke af eller noget, trækker bare hovedet op. Når han har løse tøjler går han fint nede med hovedet, men kortere tøjler får ham til at tage det op. Jeg ville gerne have ham samlet istedet for at han laller afsted med hovedet nede, og ville høre om i havde nogen tricks, der ikke involverer diverse hjælpetøjler :P!
Har underviser på, og vi arbejder også på det, men det kunne være at i havde nogen gode ideer :3!
- på forhånd tak ;D
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
En hackamore er heller ikke fantastisk at ride dressur i, fordi når man tager kontakt ryger stangen meget hurtigt vandret. En hackamore er til løse tøjler, fordi den har stang.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Har undervisers ord på at han kan holde til samlingen, og han har også bygget muskler som en sindsyg, så han burde kunne klare noget - bare i få sekunder. Jeg red gerne med løs tøjle hvis han selv formede sig ordentligt, men han bliver alt for lang med løs tøjle x3!
Ang. hackamoren - hvad forslår i så istedet for, en sidepull, eller?
nov 2008
sep 2007
Massere undervisere siger en masse ting, ikke alt er lige fornuftigt ;). Ivrigt heller ikke meningen at man bare samler tøjlerne op og derved samler hesten.
Så måske hesten reeelt ikke kan bære mere. Der er også stor forskel på lang, løse tøjler og den holdning kortere tøjler giver, stor forskel på hvad det kræver i samling.
aug 2007
sep 2007
Og mit bud, er manglende muskler til og bære det.
nov 2008
sep 2005
Følger: 70 Følgere: 77 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 211
Men udover det, så ville jeg lave en masse longearbejde hvor giver ham musklerne til at samle sig, inden du sætter din vægt på ham og beder sig om at samle sig. Uanset hvor lille man næsten er, er der meget at have en rytter på ryggen og blive bedt om ag bruge nogle muskler man ikke har.
Derefter en masse øvelser i skridt. Temposkift og få ham ind og "kysse stigbøjlen" til begge sider. Han trænger til at blive løsnet op. Især også efter alle de børn har redet på ham.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Tror også, at han måske ikke er klar til det endnu. Men hvad man kan gøre, aner jeg desværre ikke.
aug 2007
nov 2008
aug 2007
okt 2004
Eller måske signalforvirring - at han simpelthen ikke ved hvad det er du vil have ham til, og derfor reagerer sådan.
jun 2007
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 1 Svar: 438
En hackamore ligger pres både over og under næseryggen, samt i nakken på samme tid, hvor imod en sidepull mest ligger presset over næseryggen.
aug 2007
okt 2004
En grime er heller ikke ligefrem særlig god til dressurbrug.
aug 2007
nov 2008
sep 2007
nov 2008
aug 2007
okt 2004
Kapsun og sidepull er jo ikke det samme.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Jeg ville, som flere af de andre også nævner, finde en anden optømning end hackamore. Hvis du kan få det til at funke i grime, er der ikke noget galt i at ride med den. Min gamle hest fungerede glimrende i grime.
En hest laller ikke nødvendigvis (for nu at bruge dit eget udtryk), fordi den har hals og hoved lavt. Den bygger faktisk, som du jo selv har konstateret, en hel del muskler af at gå frem og ned. Du skal i gang med at have engageret bagparten. Det gør du i første omgang gennem overgange mellem skridt og trav. Lær hesten at korte sine travtrin en smule inden overgangen ned i skridt. Så har du starten på en korrekt halv parade. Overgangen skal ikke komme fra tøjlen men fra sædet. Efterhånden vil hesten forstå, at sædet betyder "kort dine trin og læg vægten bagud". Lige nu forstår hesten ikke hvad du vil, lyder det til. Det kan godt være, at den er klar til samling rent fysisk, men som tidligere rideskolehest er der ikke den store sandsynlighed for at den nogensinde er blevet præsenteret for en halv parade. Lad være med at korte tøjlen, før hesten selv "kommer op til dig", vel og mærke med en rejst, afslappet ryg og en hals, som stadig strækkes ud af kroppen, men blot rejses. Næsen kommer på plads af sig selv, når hesten er klar til det, så lad være med at "bøvle" med den fortil for at få næsen på plads.
Tonsvis af overgange mellem trav og skridt, skridt og galop. Hvis den ikke allerede kan det, så gå i gang med at indlære versade og travers i skridt, så du får et redskab til at hente bagbenet ind til tyngdepunktet. Vær glad for små forbedringer og ros ethvert forsøg fra hestens side.....
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
kan anbefale dig at prøve Kranio Sakral Terapi
ellers ville jeg gøre som Stine Blom og derudover ride nogle 8-taller hvor du skal fokuserer på at stille hesten korrekt på de skiftende volter
aug 2007
Og jeg beklager meget at måtte sige det, men jeg tvivler ret meget på at den metode du beskriver, Stine, vil være mig til den store hjælp - fordi selvom han ganskevist opbygget muskler med at 'lalle' afsted, så kommer han ikke i samling, han bærer hovedet for lavt til at halsen kan bruges fornuftigt - al 'energien' fra mit sæde fortsætter bare ud igennem næseryggen, og jeg tror ikke på at han nogensinde vil forstå hvad det er jeg vil have ham til, hvis jeg ikke har et tryk på hovedet til at hjælpe ham til at forstå det. Jeg kender en af mine staldkammerater der har tilredet hesten for sæde og i cordeo - og stadig kun rider i cordeo. Den burde så gå ordentligt samlet, right? Kan fortælle af den går lige som Hugo, med hovedet for langt nede, og strækker halsen. Tjo, de udvikler rygmuskler, men du får altså ikke noget samling ud af det
Nå, jeg dropper det her emne nu, jeg har fået ud af det hvad jeg vil, men tak for rådene
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Du kan hjælpe forståelsen for de halve parader på vej vha. et lille signal på tøjlen, det er der såmænd ikke noget galt i, men tøjlen skal udelukkende bruges som stopsignal/semistopsignal. Hesten skal nok "samle halsen op", når den begynder at lægge vægt bagud. Det nytter ikke noget at trække halsen op på den først og så forvente at den samler sig bagtil af sig selv. Den skal jo ikke bruge halsen til noget som sådan i en samlet tilstand. Halsens position er bare et udtryk for graden af samling bagtil......
Det skulle undre mig meget om din hest ikke kan lære det, det er trods alt bare basal dressur, jeg beskriver, som har været brugt i århundreder af tonsvis af folk..... Hvordan vil du ellers samle en hest, hvis du ikke vil engagere bagparten?
okt 2004
Hest trækker hovedet op ved 'kortning af tøjler' :3