Hest ryster med hovedet {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg vil høre om der er nogen der har oplevet noget lignende dette:
Min hest er begyndt at nikke/ryste med hovedet. Den gør det en gang i mellem når jeg trækker den på fold og når jeg sadler op, og så gør den det når jeg skridter for løse tøjler. Hvis jeg begynder at samle tøjlerne op og samle hende, så stopper hun og hun går rigtig godt i dressur uden at vise det mindste tegn på ubehag. Men ligeså snart jeg er færdig med at ride og jeg igen skridter for lange tøjler, så går hun igang igen, og det kan være ret voldsomt. Jeg har haft hende med hos dyrlægen, og han har svært ved at se hvad det skulle være, da det ikke helt giver mening at hun stopper når man samler hende. Som udgangspunkt nåede vi frem til at det kunne skyldes tænderne og dem fik hun så ordnet i sidste uge, men hun er endnu ikke stoppet.
Så er der nogen der har oplevet noget lignende?
apr 2014
Følger: 157 Følgere: 127 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 241
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 380
- Bittesmå fluer i ørerne eller en infektion i øret/øregangen.
- F.eks. ved tandraspning hvis dyrlægen eller en anden har hevet for hårdt i hestens tunge, så løsner det en lille knogle længere oppe i kraniet, som kan forårsage hovedrysten. Derfor vigtigt, at man aldrig hiver sin hest i tungen.
- Sadeltrykning/gjordkramper.
- Forket bidtype/størrelse.
- Låsninger i nakken (få den tjekket af en fysioterapeut eller kiropraktor).
- Hvis hesten forbinder noget med ubehag (f.eks. når man strammer gjorden/hvis den blive jagtet af de andre heste på fold, hvis man hiver meget i træktovet, etc.).
Ved ikke, hvor mange af ovenstående ting, din dyrlæge har undersøgt hesten for, men hvis jeg var dig, så ville jeg i første omgang få andre dygtige folk til at kigge dit udstyr efter, om det stadig passer til din hest. Den kan have ændret sig, så det ikke længere passer optimalt. Dernæst ville jeg få en hestefys./kiropraktor til at gå den igennem og få en dyrlæge til at tjekke ørerne.
Generelt ville jeg observere hesten grundigt og notere, hvilke situationer der udløser hovedrysten/nikken og så forsøge at ændre situationen og så observere, om hesten ændrer adfærd.
Det kan være rigtig svært at ændre adfærden, hvis hesten først gør det til en vane. Det gælder om at bryde mønsteret så hurtigt som muligt.
Held og lykke med det
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
gør han det altid uanset vejr og årstid?,
Da jeg havde en headshaker skrev jeg simpelthen dagbog hver dag, hvordan var vejret, hvad var klokken, hvilken situationer var det i (var hesten presset, nervøs, var det på banen det var værst, ridehallen eller på tur?), var det kun når han havde det forskellige udstyr på? var der mange insekter o lign. så jeg simpelthen kunne kortlægge præcis hvornår det opstod og finde årsagen.
dernæst fik jeg en kiropraktor ud til at finde og evt. løsne spændinger.
sidst men ikke mindst undersøgte dyrlægen for allergier og om der evt. kunne være nogen beskadiget nerver.
det kunne nemlig nok godt lyde som forstadiet til headshaking og det er bestemt ikke at spørge med.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 339
Ha gør det også når hovdtøj, sadel eller generer ham, frustrationer. Ex har jeg prøvet at skifte bid eller næsebånd, nej det gik ikke.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 105
Ved dyrlægen fik den ordnet tænder, lavet endoskopi, mønstret+bøjeprøve, vi fik lavet en rideprøve og efterfølgende blev den løsnet op i muskulaturen, for at sikre der ikke opstod spændinger. Samtidig blev hele muskulaturen også tjekket. Så der er tjekket at sadlen sidder fint, og der er ingen reaktion når sadlen lægges på eller gjorden spændes og han synes heller ikke der så ud til at være nogen problemer med biddet, og det er også det hun altid har haft. Mht. fluer i ørerne, så har jeg prøvet at ride med hut, hvilket ikke gjorde nogen forskel.
Jeg kan tage et eksempel fra i går: Jeg skridtede i 20 min udenfor, for at komme i en ridehal. Hele vejen derop nikkede hun med hovedet. Det gik fint deroppe med at ride, og da jeg så vil skridte hende lidt af indenfor, inden jeg rider hjem, så nikker/kaster helt vildt med hovedet igen. Men da jeg så rider de 20 min, hjem igen, der er der nærmest ingenting og hun går bare stille og roligt. Det er specielt i sådanne situationer at jeg har svært ved at se en sammenhæng.
Men mange tak fordi i vil dele jeres bud og erfaringer, det er dejligt at høre andres mening (:
Hest ryster med hovedet