{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.962 visninger | Oprettet:

Hest trækker hovedet ned, hjælp!! {{forumTopicSubject}}

Min hest har en rigtig dårlig vane, nemlig at tage hovedet ned og trække (ligesom når de vil have græs) smiley det startede kun i stressede situationer, hvor jeg ikke irettesatte den nok, og nu kan jeg ikke slippe af med det.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre! Jeg prøver at holde igen, jeg sparker til den...

Jeg har kigget på en græstøjle, men jeg er bange for at den også trækker op hvis min hest søger dybt ned.. En græstøjle fås heller ikke rigtig i full...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest trækker hovedet ned, hjælp!!
  • #1   5. feb 2012 Hver gang den gør det, så drej den i en lille volte rundt om den selv til den har hovedet oppe! smiley Det virkede på en af mine ponyer, er det gør at man ikke skal rykke, sparke osv. Det foregår stille og roligt! smiley

Men en anden pony jeg havde gjorde det altid med sin lille part rytter og kunne ikke greje hvorfor, for med mig var der intet. Men det viste sig at være fordi hun ikke lod den strække hovedet helt ned en gang i mellem når hun red den, så den gik hele tiden med hovedet inde, oppe og evt. samlet og til sidst blev den så træt af det at den gjorde det så voldsomt at hun fløj af. Så husker du at lade den strække hovedet godt ned for løse tøjler under ridning? smiley

Håber du får det løst! smiley

• #2   5. feb 2012 trækker hesten dig ud af sadlen? Jeg fik min hest til at holde op ved at give slip på tøjlerne når han trak ned og hurtig samle dem op igen når han løftet hoved. Så lærte han at han ikke kunne vippe mig af pinden og han holdt op smiley

• #3   5. feb 2012 Louise - hun gør det af dårlig vane, ikke for at smide mig af.. Har prøvet at slippe og samle igen, men så får hun jo bare bekræftigelse på, at det er ok.

DSPHM - Jeg kan se din pointe i det, men det er jo lidt svært på tur ved vej.. Men klart noget jeg vil prøve at gøre... Jeg lader også min strække helt ud, men det mærkelige er også, at den trækker selvom jeg har halvlange tøjler..

Stald Randskovgård - Vil helst ikke skifte over på skarpere bid, da det så har en voldsommere virkning, når jeg holder fast. Skulle nødigt ødelægge munden...

• #4   5. feb 2012 Sabine - at putte skarbere bid i vil jeg ikke mene heller er korrekt. For så finder den på et tidspunkt ud af det igen og så skal man have hårde og hårdere bid smiley

På tur gjorde vi det er hver gang hun gjorde det drejede vi hendes hoved væk fra vejen på samme tid med at hun skulle gå lige - det gad hun ikke ret mange ture for det er hårdt at skulle koncentrere sig jo smiley

• #5   5. feb 2012 Tak for buddet, jeg har også overvejet det, men er bange for at hesten bliver hård i munden eller forskrækket i munden...

• #6   5. feb 2012 Du skal gøre det stille og roligt - hende her gjorde vi det med med Gummi bid i munde - altså en gummistang uden jern i - ifølge dyrlægerne det blideste bid. Og man skal jo ikke trække så hårdt, ar det bliver hård i munden. Du skal gre det som skulle du stille den væk fra hovslaget på en ridebane - nærmest lave et versade bare uden bag/forpart flytter sig smiley

• #7   5. feb 2012 Gør han det evt. ikke fordi han vil have længere tøjle? Rider du med hård hånd? Forsøg med længere tøjler, og blid hånd lidt så.. Ellers så hold en god fart, rid hesten frem, med lidt løse tøjler.. Stadig med kontakt, men kun lidt.

• #9   5. feb 2012 DSPHM - det var ikke til dig, det jeg skrev smiley
    Tak for ideen!

Amanda - det er en dårlig vane, og ikke kun når jeg har korte tøjler. Jeg rider med blød hånd... Den gør det kun i skridt, så det er svært at ride godt frem, har prøvet mange gange at drive...

Holly - prøv at læs mit problem - hesten trækker hovedet ned (som efter græs) ikke op smiley

• #10   5. feb 2012 Havde samme problem med Blakken i en tid. Det var på en sti så kunne heller ikke dreje som DSPHM foreslår. Det jeg gjorde var at give min stigbøjle et slag med pisken og så tog hun med det samme hovedet op og gik videre. De første gange blev hun dog forskrækket og satte i en langsom trav nogle meter. Så man skal nok tænke over hvor følsom ens hest er. smiley

• #11   5. feb 2012 De heste jeg har oplevet det med, har det været af irritation over tøjlen. :o) overvej evt. om du rider med for hård en hånd? Ellers ved jeg egentlig ikke rigtig hvad du skal gøre.. Har ikke rigtig oplevet det de sidste 2 år siden jeg holdt op med at ride med bid - det sker kun når jeg rider på andres heste som har bid i munden :o) Prøv evt. at skridte lidt rundt på hende i grime og se om hun stadig gør det.

• #12   5. feb 2012 Sarah - super ide! Jeg rider bare ikke med pisk, men det kunne overvejes... Hun er meget følsom for den smiley

The wegan - Hun gør det også med grime. Og med halvlange tøjler...

• #13   5. feb 2012 Du kunne også bruge noget andet end en pisk. Bare noget der kan give den der *kliiing* lyd fra stigbøjlerne smiley

• #14   5. feb 2012 Jep, det er en god ide!

• #15   8. feb 2012 kan det tænkes den bare trænger til at strække sig? det kan være du rider for meget med korte tøjler og kræver for meget den ikke rigtigt er klar til?

Hvad sker der hvis du rider med helt løse tøjler i lang tid? Bliver den så ikke træt af at strække sig og kommer "op" igen?

• #16   8. feb 2012 Den gør det også med lange tøjler:-)

• #17   10. feb 2012 Måske skal du være bedre til at give den lange tøjler mens du rider, det lyder til den trænger til at strække sig. Når du vil have korte tøjler så driv godt frem, så tager heste for det meste hovedet op. Hvis den trækkeer hovedet nedad inden du er klar til at give efter så driv godt på den og vær stærk i din hånd så den ikke kan trække tøjlen ud af hånden på dig, men ikke trække! bare hold din hånd hvor den plejer at være og vær stærk. Men husk at give den lange tøjler tit så den kan strække ud.

• #18   10. feb 2012 Jeg rider også med lange tøjler, som skrevet før! smiley men tak for rådene!

Kommentér på:
Hest trækker hovedet ned, hjælp!!

Annonce