{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Hvordan tilrider i jeres unghest.? {{forumTopicSubject}}

Ja, kedsomhed fredag aften..
Ville høre hvordan i trænede jeres ungheste?:-D

Tilride den selvfølgelig

Hvad er det bedste foder for en unghest?

Hvad skal jeg lave den første uge? ( bare lade Den gå på fold og selvfølgelig ind og sove i stald?)
Eller kan man bare begynde og strigle osv?:-)

Skal snart ud og se på 1er pony unghest. Så god viden vil jeg gerne have.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan tilrider i jeres unghest.?
  • #1   29. mar 2013 Hvorfor opretter du nu emnet igen?

• #2   29. mar 2013 Fordi jeg ikke kunne redigere i det..:-P

• #3   29. mar 2013 hvis du lige har fået den hjem så lad være med at gå for voldsomt til værks den første uge...

• #4   29. mar 2013 Okay smiley

Vi skal ud og kigge smiley

• #5   30. mar 2013 Altså det kommer selvfølgelig an på ponyen, men vil sige, at du kan kan starte med at lære den at kende i løbet af den første uge allerede. Afhængigt af, hvordan den falder til, hvor roligt et temperament den har, osv..
    Jeg er selv lige kommet til at arbejde hen mod en tilridning. Her de sidste dage har jeg nu siddet på min pony, efterhånden længere og længere tid af gangen med masser af ros. Når jeg føler, at vi begge er klar, til at tage skridtet videre, vil jeg lære hende "start signal" fra ryggen og så selvfølgelig stop. Når det så sidder godt inde, så tror jeg det bliver nogle skridtture, ikke så langt af gangen og med trækker, til det er mere "sikkert". Min pony skal så også "kun" være turpony, så det er det, jeg arbejder hen mod. Men hvis den skal være stævnepony, vil det nok værelidt anderledes for dig smiley Altsp det er bare at bygge ovenpå hele tiden. Altid små skridt og masser af ros, så kan det ikke gå helt galt. smiley

• #6   30. mar 2013 Jeg ville starte stille og roligt, og så ville jeg starte med at gå en masse ture, og bare lære ponyen at kende smiley

• #7   30. mar 2013 hvis man ingen erfaring med tilridning vil jeg nok for en til at gør det for mig....

ellers kan du starte med at strigle den, løft ben hvis den ikke kan lærer den start og stop sinaler men du går ture med den.
    sener til vænne den til at et underlag ligger på ryggen af den..

sener kan du vænne den til trense og bid og så kan du longer den men gjord og derefter tage ind spændning tøjler på eller hvad du vil bruge og derefter sener sadel. og når at det er på plads og hesten forstår alle komandoer fra jorden og den har tillig til dig kan du ligge dig på ryggen af den, gerne hvor der en som holder den og hjælpe dig med at trække rundt med den. men inden du ligger dig op kan du øve fra jorden men hoppe ved siden af den.. ( hjalp rigtig meget på min )

og så sener sidder du på ryggen og bliver longer og til sidste rider du rolig rundt på den

• #8   30. mar 2013 Tager jeg helt klart til mig smiley

• #9   30. mar 2013 Nå ja, alt det der beskrev jeg ikke lige. smiley Vil foreslå dig at gå en masse ture med den, når den er klar. Det er en god måde, at komme tæt på den. smiley

• #10   30. mar 2013 Vil ihvertfald gå ture på folden først også se hvordan den tager nye omgivelser..

Så vil jeg jo så starte med underlag når den bliver vandt til det bliver det longegjord vi arbejder med.
    Så det ingen tung sadel den får på ryggen først smiley
    Derefter bid og trense.
    Så må vi jo se hvordan det kommer til at gå. smiley

• #11   30. mar 2013 Og ture med longegjord osv. smiley

• #12   30. mar 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg introducere bidløs trense før bid smiley For at det ikke er både trense, tøjler og bid, der kommer på med ét. Du kam evt. Købe den billige rebgrime med ringe fra hööks med tilhørende tøjler. Og så efterfølgende en rigtig trense med bid også? smiley

• #13   30. mar 2013 Hvad med en sidepull?:-)
    Ligner en trenser og sidder som en trense bare uden bid?:-D

• #14   30. mar 2013 Jeg har selv købt en sidepull, men det er fordi jeg regner med, at vi skal være bidløse. En ordentlig sidepull kan være ret dyr, og hvis du ikke regner med at skulle ride en masse bidløst, så er det måske ikke så nødvendigt smiley Men ellers er det bestemt også en ide, tænker jeg. Rebgrimen var udelukkende et billigt alternativ smiley

• #15   30. mar 2013 Sidepull vil jeg have fordi jeg vil arbejde videre med bidløst men samtidig bid. smiley

Syns at rebgrimen sidder elendigt på en hest smiley

• #16   30. mar 2013 Altså jeg tror det kommer an på formen på hesten og så selve rebgrimen. smiley Jeg blev anbefalet en sidepull fra Riders Company, som skulle være rigtig god. Mener den koster omkring 400 kroner og kan findes på nettet. smiley Altså, jeg tror sagtens du kan kombinere bid og bidløst. smiley
    Hvad er det for én, du skal ud at kigge på?

• #18   30. mar 2013 Nå, jamen det ser da spændende ud i hvert fald! smiley

• #19   30. mar 2013 Ja det mig selv der betaler så derfor er de jo lidt billige.:-)

• #20   30. mar 2013 Altså som markedet ser ud lige nu, så kan man sagtens finde en god hest eller pony til meget billige penge smiley Det synes jeg i hvert fald også selv jeg gjorde! smiley

• #21   30. mar 2013 Håber jeg kan!:-D

• jørgen N
    jørgen N Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #22   30. mar 2013 hej emma fik lyst til at fortælle dig om min erfaring har lige tilredet min første hest dog med hjælp
    det første du skal gøre er at lade være med at søge råd herinde for hvis du ikke er forvirret/usikker så bliver du det find ud af hvad du vil med hesten og gå så målrettet efter det uanset hvad andre mener
    find en person som du ved er dygtig og hold dig til den person (for mange kokke)
    ang bid så er det igen noget du selv må afgøre jeg mente ikke selv at det var muligt at få noget ud af en hest uden bid MEN pt rider jeg kun bidløst og det er en klart bedre oplevelse selv med min skøre hoppe hun slapper mere af og arbejder meget bedre den anden hest som stadig er under tilridning er en 4 årig hingst og ham rider jeg også bidløst vi var ude på tur igår intet problem
    go jagt efter den rigtige hest og held og lykke

• #24   30. mar 2013 Hvis du først får den hjem her om lidt skal du da slet ikke tænke på tilridning før om et par måneder..

Hesten skal falde til først det kan tage alt fra 3 dage til flere måneder, hvis den over hovedet trives det sted du har valgt.

Så skal i lære hinanden at kende, og hesten skal lære dine signaler og din måde at gøre tingene på.

Så skal du have indlært div signaler fra jorden før du over hovedet begynder med noget på og fra ryggen.

og hvis du ikke har gjort sådan noget før, så skal du have hjælp af en kvalificeret underviser

• #25   30. mar 2013 Må jeg spørger hvorfor du vælger en utilreden pony?

Den første uge - 2uger skal du bar hygge med den og lære den at kende..
    Og så er mit bedste råd, find en der vil hjælpe dig som har forstand på det, så du er med men ikke er bange for at gøre tingene forkert, hvis du ikke har tilredet før ville jeg ikke gøre det selv.

• #26   30. mar 2013 Hvorfor? Ja fordi jeg gerne vil have med ungheste videre i mit liv derfor vil jeg starte med en pony da den så også kan gå hjemme hvor der er ro.
    Fordi det også vil være en oplevelse.

Vil få hjælp.:-)

• #27   30. mar 2013 Super var os blot et spørgsmål, min første var også en unghest som jeg tilred alene, men der havde jeg tilredet flere inden smiley

Så bedste råd få hjælp, og så tag det stille og roligt, aldrig have travlt, heller lade den få 6måneder på fold end starte for tidligt håber du forstår smiley

• #28   30. mar 2013 Forstår jeg smiley

Tilred en fjordhest i sommers for min Dyrelæge den havde så også været til tilridning men da hun ikke havde redet den efter det kunne han Intet.

Han kom så til mig i starten af sommeren til at hestene skulle gå inde igen. Han blev desværre solgt, men vi ville have købt ham men havde ikke pengene lige der. smiley

Kommentér på:
Hvordan tilrider i jeres unghest.?

Annonce