{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Hvordan tilrider du din hest?? {{forumTopicSubject}}

Nu nærmer tiden sig hvor folk begynder at vænne deres heste til udstyr for at gøre unghestene klar til foråret.

Så hvordan tilrider du dine heste??

Selv har jeg tilredet en helt del heste de sidste mange år, både egne og andres.

Selv gør jeg på følgende måde:

Vænner til trense i boksen over nogen gange, og når den ikke tygger mere på bidet, træner jeg ikke med trense mere.

Når den skal have sadel på for første gang klare jeg det også selv, sadler op ude på banen, fuldstændig som en hver anden hest, for virker jeg som om det er helt normalt, så gør hesten også og plejer ikke at reagere på det.

Spænder selvfølgelig gjorden lige så stille over nogen gange, men gør jeg altid lige meget hvilken hest.

Så bliver hesten longeret nogen gange med sadel på (3-4 gange) samt gået ture med, og lære at stå stille ved min skammel.
og lige så snart hesten kan de forskellige kommandoer, altså skridt, trav, galop og stå, så ligger jeg mig over den, og kravler til sidst op, og rider selv.
Først anden gang hesten har rytter på ligger jeg også trense på.

enkelte gange har jeg en til at holde 1 eller 2 gang jeg skal op på hesten.

Min golden er redet 5 gange, første gang hoppede jeg bare op, anden gang havde jeg en til lige at trække mig en rundte, og de sidste 3 gange har jeg selv redet ham.
Han bliver sadlet op på striglepladsen, trukket til min skammel ude på min ene fold, kravler op, og så bliver han redet 5-15 min.
De sidste 2 gange har jeg travet ca 30-40 meter på ham.

Og trods han kun er redet 5 gange i alt fordelt på 2½ måned, så kan han nu sætte i gang i både skridt og trav, og stoppe.

Jeg er næsten altid alene med unghestene da jeg plejer at træne om formiddagen, eller om eftermiddagen inden kæresten kommer fra arbejd da jeg ingen bane eller ridehus.
Men til gengæld går jeg aldrig et skridt videre i min træning med unghestene før jeg ved med sikkerhed at hesten er helt tryg ved det jeg træner med den.
Er aldrig blevet smidt af en tilridningshest trods jeg er alene om det.

Så del dine erfaringer og din måde at gøre det på, måske en lige har det fif du mangler til hvordan du kommer videre med tilridningen.
Er jo en fantastisk følelse selv at hav tilredet og uddannet sin hest.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan tilrider du din hest??
  • #1   12. dec 2013 hvornår begynder du med sadle altså hvor gammel er den når du starter med trense og sadel?

• #2   12. dec 2013 Det afhænger helt af hesten.

• #3   12. dec 2013 Min unghest og jeg har været igang med "tilridning" siden sommeren. Vi har taget det stille og roligt. Han har stået stille 1-2 måned, grundet halthed. Han er nu i orden igen, og vi er stille og roligt startet op. Jeg har været på ryggen af ham 10-15 gange samlet. Vi kan trave, skridte og stoppe selv. Men kun hvis der står en på midten, med en longepisk som han kender fra longering. Hvis pågældende forsvinder, nægter han og gå. Han forstår tydeligvis ikke hvad jeg vil ham så? Men synes virkelig vi har prøvet, uden der er sket så meget.

Er der nogle der har nogle gode råd, eller har oplevet lignende?

• #4   12. dec 2013 Er vigtigt han forstår dine signaler 100% fra jorden.
    Altså når du beder ham om at skridte i longen skal han gøre det med det samme du beder ham om det, uden hjælp fra longe, det samme med trav.

Jeg bruger aldrig pisk når jeg longere, netop fordi hesten ikke skal lære at gå frem fordi man driver med pisken, men gå frem for stemmen, da det så er langt nemmere fra ryggen af.

Min ved at når jeg siger pruu, så skal han stoppe op, og gør det lige meget hvilken gangart han er i, så stopper han inden for få meter.
    Selv på folden hvis han kommer i fuld galop,.

• #5   12. dec 2013 Han kan longeres uden problemer både med og uden longe. Selv på stor ridebane bliver han på en 20 m volte rundt om mig, når det er uden longe.

Kan være det er det der virker. Hvordan ville du lære ham nu at longeres uden longepisken, som han er vant til betyder at han skal gå frem?

Sikken en dygtig hest smiley
    Det ville jeg nyde hvis min kunne, så kunne man måske slippe for de voldsomme stop, når han opdager hegnet er lukket.

• #6   12. dec 2013 Jeg vil ligge den kommando på som du vil have skal betyde frem hver gang du bruger pisken som fremdrift, og så lige så stille drive mindre frem med pisken for så til sidst lade være med at bruge den.

Husk at rose hver gang den reagere med det samme, så går det lidt hurtigere.

• #7   12. dec 2013 jeg fik min som 4 års hvor jeg blev nød til at starte helt forfra den første måned hyggede vi gik turer osv Så blev han redet seriøst i 5 måneder og for nu 1 måneds pause. smiley

• #8   12. dec 2013 Jeg bygger min tilridning omkring princippet, at den største ros en hest kan få, er at få presset af. Det vil den skam foretrække end at få en gulerod. Så jeg bygger det op - (starter)sadel af og på, indtil hesten står stille.. Derefter begynder jeg at spænde gjorden. Igen, bygges dette op! Det gælder om at finde balancen, til hvornår du har presset situation langt nok til at computeren deroppe går igang. smiley

Når de så kan trækkes med sadel på. Så longliner jeg hesten. Dette er min metode at have direkte kontrol over at kunne slippe presset LIGE når den har gjort det korrekt. Det hele gælder om timing. Når de så har signalerne på plads. Så er det min tur til at have det sjovt! Jeg kommer så op på hesten, med en anden person til at holde hesten. IGEN dette bygges op smiley Når jeg så sidder helt deroppe og kan trækkes rundt med. Så har vi longe i, men at jeg som rytter giver signal, mens at hjælperen på jorden støtter.

Efter lidt til kan jeg presse hesten væk fra hjælperen på jorden. Så det til sidst kun er mig og hesten.

Det skal lige siges at de heste jeg har tilredet, har været HELT rå.. Dvs. de har ikke engang lært at gå i grime. Så dette skal de selvfølgelig også tilvendes. Og jeg tager 100% hensyn til hvilken hest jeg har mellem hænderne.

• #9   13. dec 2013 vænner hesten til udstyret og sætter mig bare op 9 ud af 10 tilfælde tager hesten det rigtig pænt, signalerne lærer den stille og roligt hen af vejen smiley

• #10   13. dec 2013 jeg har dem altid løs på ridebane så de kan skride fra mig, hvis ikke de syntes det jeg udsætter dem for er ok. når de acceptere underlag, sadel osv giver jeg mig til at vende dem til at jeg lægger vægt på dem, når de ikke siger noget til det, så hopper jeg op og så rider vi.

alt jeg har tilredet har accepteret, mig på ryggen fra første forsøg og har fra dag et været med på tur.

Cha-Cha er tilredet på vej til folden da vi den gang havde en km eller mere, det gad jeg ikke gå så jeg hoppede op og red hende.

Jobbe er tilredet en søndag formiddag i påsken ind gennem villakvarteret.

• #11   13. dec 2013 Jeg har før i tiden brugt ridebaner, longer og stemmekommandoer på de heste jeg har tilredet.
    Ham jeg har nu vil jeg dog prøve noget anderledes med.

Han har haft rytter på ryggen 2 gange, 2 gang var mig hvor jeg selv tog trækketovet (det forgik i grime) og kunne starte og stoppe ham.
    I morgen skal jeg med en veninde ud på en tur i skoven. Jeg bliver dog ikke siddende så længe. smiley
    Jeg er færdig med at byde en unghest at løbe rundt i en longe, som ellers er hårdt nok arbejde for en fuldvoksen hest. Og vores ridebane er pt. ikke nyttig. smiley

• #12   15. dec 2013 Jeg har ikke selv tilredet min Lucky, dog lært ham alt han kan i dag. Vi købte ham som ridevant. Johnny Gummistøvle har tilredet ham, ved bare at hoppe op på ham og sparke til ham. Så var han vant til vægten smiley Og efter han var ryttervant begyndte en erfaren at øve signaler osv med ham.

Man har hver sin måde smiley Har aldrig selv tilredet, har kun været oppe på dem når de var ryttervant, og så selv derfra øvet signaler og ting med dem smiley

• #13   15. dec 2013 Jeg startet i August med at klargøre ham til tilridningen til næste August. Han bliver nu longeret to gange pr. uge med frem og ned som fokus samt at vi går tur en gang om ugen i trafikken hvor han gerne skulle have hoved frem og ned. Han har kapsun på og har gået med hovedtøj men da han ikke bryder sig om biddet så skal vi starte på nyt med et nyt bid. Jeg har været oppe at sidde på ham da han fyldte 3 år uden noget som helst. Han har haft longegjord på og sadel har han haft liggende ovenpå for at kikke på str.... Jeg starter sidst i Juli med at sadle ham op og gå med ham. I januar får han hovedtøj på med nyt bid som vi bruger til at gå ture med. Til August skal jeg op at sidde på ham og jeg får underviser med som vi har de første mange mnd af tilridningen. smiley

Kommentér på:
Hvordan tilrider du din hest??

Annonce