{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Debat... :)Hvordan tilrider i heste??? {{forumTopicSubject}}

Ja... nu har jeg læst det indlæg om longering.. og hvor mange skriver at de starter med longe arbejde og nogle træner fra jorden... smiley Jeg kunne godt tænke mig at høre bla jer der træner fra jorden.. Hvad laver i med dem der?? Og longer i OVERHOVEDET.. ikke jeres heste i tilridningen?? hvordan får i dem lært kommandoerne??

Spørger kun for at få noget mere viden fra andre hehe... smiley og lære noget nyt..:)

Så alle.. smiley Fortæl hvordan i arbejder med jeres hestes tilridning.... smiley

HIlsen Stine c",)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat... :)Hvordan tilrider i heste???
  • #1   7. jan 2007 Små Bevæqelser , Lære Den Balance ( Ride Liqeud På Hovslaqet ), Ikke bruqe benene for meqet , . Osv..

• #2   7. jan 2007 Har aldrig tilredet en hest :O) Men har da en ide om hvordan jeg ville gøre hvis jeg skulle - HELT klart via horsemanship!

• #3   7. jan 2007 Lene.. hehe tja.. men det var nu mere for at høre hvordan folk tirider hestene uden longe arbejde først.. smiley smiley Joy og scarlet var også tilredet da jeg fik dem..:)

Jeanine M. Du startede ikke med longe arbejde??

• #4   7. jan 2007 Jeg ville kunne ride den uden noget, inden jeg begyndte på dressur smiley

• #5   7. jan 2007 Zandra & Cassie. Ja.. det er også en god ide... smiley

• #6   7. jan 2007 Uden sadel opg hovedetøj??

• #7   7. jan 2007 og*

• #8   7. jan 2007 Min hest havde første rytter på i vandet...

• #9   7. jan 2007 Jep smiley

• #10   7. jan 2007 Camilla N N. Så du startede bare ud med at trække ture med ham.. også senere sætte dig op på ham?? MIn plan var også hvis jeg beholder mit føl.. at den skal trækkes ture med og sådan nogle ting.. og ride med på ture og sådan nogle ting.. så den kan lære det lidt.. smiley

Jeg er heller ikke så glad for at ride i longe.. men det er måske bare det sikreste at starte der først..:) Men også derfor jeg spørger hvordan folk tilrider deres heste.. for der er jo så mange meninger omkring det..:)

• #11   7. jan 2007 zandra & cassie. Okay.. det tror jeg ikke må være sundt for en unghest at blive redet uden sadel.. ?? smiley

• #12   7. jan 2007 Team Lous. Okay.. hvordan reagerede din hest på det?

• #13   7. jan 2007
    Stine Heide .
    Jo Self smiley

• #14   7. jan 2007 en hest kan faktisk bli skæv eller hva man kan sige når man longerer den med en line.. derfor er det bedst med to for så er hesten rettet ordenligt ud og løber rundt naturligt.. ved ikk hvordan jeg ellers skal forklare det smiley

• #15   7. jan 2007 Stine Heide .

det var noget specielt, vi "startede" allerede den første sommer vi havde ham ( ca 6md gammel) der trak min søster ham ud i vandet, helt ud til at svømmede, og trak ham hjem igen. det gjorde vi nogle gange den sommer så han blev dus med vandet.

Anden sommer vi havde ham ( ca 1,5 år gammel,) trak min søster ham ud i vandet da han svømmede gled hun op på ryggen af ham, da han kunne bunde gled hun ned igen, og hun trak han hjem igen.

Trede sommer trak hun ham ud i vandet , da han svømmede gled hun op på ryggen af han og blev der, og red ham hjem i gen, i kun grime og trekketov.

det skal lige siges at han blev trukket ud i vandet flere gangge når vi var der ude. og vi gjrde det mange gange i løbet af sommeren...han var altid sammen med 2 andre heste...

• #16   7. jan 2007 hmm nu har jeg tilredet 7 heste-poyner ,
    og jeg syns det kommer meget and på hesten .
    altså jeg atarter altid med og longe med longegjord , og så sadle , stigfbøjlerne henge ned af siden og så evt med hovdetøj eller kapsun på , og så starter jeg med og vende hesten til mig bruger HMS . og så tager jeg det eller i et tempo hvor hesten kan følge med . .
    altså jeg syns det er svært og forklære .

• #17   7. jan 2007 longer med doppelt linde . .
    så hesten kan vende sig til tøjlerne

• #18   7. jan 2007 OKay... det lyder nu meget spændende sådan som i arbejder med jeres heste.... smiley det var også i den retning jeg selv havde tænkt at tilride en hest.. Jeg gik også på grindsted landbrugsskole, og her skulle vi hjælpe lidt med at tilride deres fjordhest.. og det var med at en trækker, trak ponyen ved siden af og en rytter sad på hesten.. det forgik da også fint..:)

Hvordan sætter i den dobbelt longe så?? en på hver side af hesten??

• #19   7. jan 2007
    Zandra & Cassie . jeg har heller ik tilredet heste før, men har det på samme måde som dig... Hvis det skulle gå efter mit hovede ville jeg også gøre det efter horsemanshippen - HELT KLART! og ride uden udstyr først... smiley
    Meen nu må vi se hvad det bliver til i fremtiden med fie, som jeg skal prøve at tilride.. og wariant om 2-3 år..

• #22   7. jan 2007 Katja.. Okay.. det lyder spændende... smiley hvad gør du så helt fra bunden af?? leger med hesten fra jorden?? går ture osv?? Mener man skal jo have trænet hesten så den kan klare og bære en rytter på ryggen.. Ville ikke mene en hest ville være i stand til at bære en rytter med det samme uden den har fået trænet sine rygmuskler... Eller er jeg helt galt på den??

Hilsen Stine

• #24   7. jan 2007 Ja det har du helt ret i.. smiley Min vallak er yderst dum til at ride ture ud alene... det nægter han ganske enkelt... det kunne sikkert have været meget bedre hvis han blev trænet og trukket ture med da han var føl og plag.. Men det gjorde de gamle ejere ikke så meget ud af.. :S så det er lidt surt..

Efter min mening er turene hvertfald også en af de vigtigste ting en hest skal lære fra start af så der ikke er problemer der..:) Men det lyder da yderst fornuftigt meget af det..:)

• #25   8. jan 2007 allerførst starter jeg med at skabe noget ro og tillid.
    Gåture, strigle, græsse osv.
    Gåturene er også vigtige idet den lærer at være væk fra de andre heste.
    Så begynder jeg at træne fra jorden på banen, først uden opgaver og senere med opgaver.
    Den lærer at gå over noget, igennem noget og under noget.
    For mig er det vigtigt at lærer hestens reaktionsmønster at kende.
    Vi træner med plastic og andre ting.
    Så skal den lærer at have ting på ryggen og at der foregår noget i synsfeltet som den ikke skal frygte.
    den skal lærer at kigge på tingene frem for bare at flygte og det tager noget tid.
    Så øver jeg den i at jeg står på noget, mange heste reageremeget på at man kommer højere op.
    Når jeg efter et vist antal tid mener den mentalt er ved at være klar begynder jeg at forberede den fysisk. den skal bygges op til at bærer en rytter.
    her bruger jeg kapsun meget.
    volter og versader for hånd.
    Jeg bruger ikke alm. longering men har den dog på volte i trav af og til hvor den lærer at søge frem og ned i et roligt tempo og ikke at den skal fremad for longepisken.
    synes det er vigtigt hesten kan gå i et roligt tempo med god balance før der skal en rytter på.
    Jeg bruger meget stemmekommandoer når adfærden er indlært.
    Når hesten fra jorden kan skridte, trave og gallopere i god balance, har lært at stoppe og dreje og kan gå fremad så begynder jeg at overveje at sætte mig op.
    Så kommer vi til at den lærer at der er vægt at bøjlen og senere kan jeg stige op.
    Når jeg stiger op har jeg en hjælper på jorden som kan udføre de ting den er vant til fra jorden. Det er vigtigt at det eneste nye er rytteren.
    jeg synes klikkertræning er et godt supplement til indlæring.
    Men for mig er det bare en skitse, selve fremgangsmåden afhænger af hesten. Men det er det jeg går udfra og de ting derskal være på plads. hesten skal forberedes både fysisk og mentalt til rytteren.

• #26   13. jan 2007 jeg har aldrig tilredet en hest... men da jeg fik Blida var hun meget nervøs... og det er hun ikk mere.. hun lærte at stole på mig..

• #27   19. maj 2008 jeg har lært min at gå i longere i at ikk være sur når nogen sider bag sadlen og stiger op eller lægner så op af hende.... og balance gå til bidet .... ( da hun plejer at sparke ud når man gør det eller bider men ikk mere)
    fra gå vildt dum på tur til den dejligste tur pony....og bakke rykke på komando ( samme med bakke ) aldrig gå foran mig ... alså hvor hun jeg ikk må komme bag hendes skulder så jeg hele tiden er foran som en førehest... ( horemanship)
    komme ind fra fold og ik løbe væk.
    løfte hovene på komando

har lært min pony mere men gider ikk skrive det hele

Kommentér på:
Debat... :)Hvordan tilrider i heste???

Annonce