{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.301 visninger | Oprettet:

Hvordan tilrider man? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne lige påpege, at jeg ikke har tænkt mig at tilride en hest selv, eller overhovedet har en hest. Jeg spørger af ren uvidenhed og nysgerrighed, fordi jeg vil lære mere e_e

Så.. hvordan vil I mene, at man tilrider en hest bedst?
Hvordan med spring og dressur, hvordan træner man sådan noget, eksempelvis?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan tilrider man?
  • #1   27. jan 2014 Google det.
    Jeg vil ikke noget selv, men jeg ved at der er meget læsestof på google smiley

• #2   27. jan 2014 Jaaa, men ligesom med hundetræning, så synes jeg, at meget af det, man finder på nettet, kan være forældet?
    Så derfor synes jeg, at det ville være smartere at spørge nogen, som gør det nu og her, så at sige.

• #3   27. jan 2014 Starter med at gøre hesten sadel- og trensevant. Begynder så stille og roligt at lægge vægt i sadlen, hænger over den, rasler med stigbøjlerne osv. Hopper op på hesten hvor en holder den i longe først, og stille og roligt kan man lade longen være og have trækker, og stoppe med trækker og ride rundt selv.

Sådan gjorde vi med den unghest jeg skulle have købt og som jeg hjalp med at tilride.

Spring vil jeg tro at man begynder med at ride over bomme, evt. cavalettis og ellers bare introducerer hesten til det.

• #4   27. jan 2014 google det alligevel. Heste tilrides på mange forskellige måde, og selvom nogle metoder er "forældet" er der stadig nogen der bruger det, så ergo er det ikke forældet smiley

• #6   27. jan 2014 dette er jo ikke nødvendig vis den korrekte måde.
    Men venner den til sadel samt trense, jeg hopper ikke op, før jeg kan stå og hoppe ved siden af den, samt læne mig henover den. Så snart stopsignalet sidder der, er jeg rimelig stor fan af at ride ud på tur, med en god garvet hest som makker. På den måde for den verden, at se med det samme. Jeg har en ide om, at det gør det nemmere på sigt i forhold til hvis den har redet rundt i en sandkasse det første år. Men det er der nok meget delte meninger om. Ligeledes er det nok også hvor mange forventninger man har til hesten samt hvor hurtigt ejer syntes det skal gå.

• #7   27. jan 2014 inden man "sætter sig op" på hesten, synes jeg det er vigtigt at det er helt styr på grundtingene fra jorden af. Det er måske ikke en del af selve tilridningen, men det lægger alligevel basen for det videre forløb.

at sidde på en hest kan for hesten være en mærkelig ting, og derfor er det vigtigt at den stoler så meget på sin rytter, at den vil være rolig omkring det, netop fordi at den ved at den kan stole på dig.

men ellers ja så at det at lære den at få noget på ryggen, jeg træner personligt med positiv og negativ forstærkning. Når hesten får sadlen på og den står stille, kommer den hurtigt af igen, fordi jeg ville have den til at stå stille, derfor bliver den belønnet med at få sadlen af igen. Hvorimod står den ikke stille, venter vi til at den har accepteret mit valg om en sadel, og slapper af, også kommer sadlen først af. Forstil dig at jeg gav den en sadel på og den begyndte at hoppe rundt, og jeg så skyndte mig at tage den af igen, så finder hesten hurtigt ud af at hvergang den hopper, så slipper den for sadlen.

Selvfølelig er det bedste at tage så små skridt at hesten slet ikke flipper ud, men det er jo forskelligt fra hest til hest.

Når den så har vent sig fuldstændig til en sadel, også i bevægelse + noget der bevæger sig ned at siderne på den (som senere bliver dine ben), men kan begynde at lægge vægt i sadlen. Statr med at stå på en skammel og læne sig hen over, så man hurtigt kan fjerne sig igen.

på den måde bygge mere og mere på, og altid huske at stoppe mens legen er go. Hesten har meget at tænke over i denne periode, og derfor er det vigtigt at man tager små skridt, og i kort tid af gangen.

• #8   27. jan 2014 Bettemus: Synes da det er en super fin forklaring og et meget fint lærings"motto" at have ^^
    - Jeg synes også, det er vigtigt, at en hest ikke er let at skræmme, for så er den mere "sikker".

• #9   27. jan 2014 Altså, der er vel ikke noget endeligt facit for, hvordan man tilrider...

Men jeg startede med at sidde på min pony cirka halvanden uge før hendes fødselsdag. I starten kun få minutter af gangen. Lidt efter lidt blev det mere og til sidst sad jeg omkring ½ time på hende, hvor jeg bare sad.
    Det gjorde jeg vel i en måned, cirka.. Jeg havde hende i et tov i starten, hvor hun stod bundet fast og kunne stå og kigge ud på folden på de andre, så hun stod bare bomstille.

Jeg havde i forvejen indlært at klik med tungen var lig med frem i longen. Så da hun fik tovet af, når jeg sad på hende, begyndte jeg at klikke med tungen og samtidig prikke til hende med benene. Og så fik hun masser af gulerødder! smiley
    Efter måske en uge kunne jeg skridte lidt rundt på banen. Måske 3 uger efter tog jeg første tur op af indkørslen og ned på vejen og så tilbage igen.
    Stadigvæk med masser af gulerødder!

Og fra der af begyndte jeg at ride ud i skoven på hende. Selvom hun kun kunne skridt, stop, drej. Det gjorde vi i laaaaang tid. Indtil hun føltes helt sikker, så klikkede jeg med tungen nok til, at hun satte i trav. Og så fik hun ros for det med godbidder.

Og sådan gik jeg hele tiden langsomt frem med hende.. smiley

• #10   27. jan 2014 Bidloese: Nej, det tænker jeg også, derfor er det super rart at få forskellige metoder ind, for der er helt sikkert nogen, der gør nogen ting, som man ikke lige umiddelbart tænker sig til.

Ah, skønt med så mange input! ^^

• #12   27. jan 2014 Ja, tænker også, at det må tage lang tid.
    Jeg kom nemlig til at tænke på det her, fordi jeg så spring i tv i går aftes, haha xD
    Mange af hestene der er jo 10-11 år gamle ^^

• #13   27. jan 2014 nu er longering ikke det bedste for en hest. det er faktisk ret belastende for den.

Mine egne jeg har tilredet har ikke været i longe, et par gange med trækker og så ellers på egen hånd.

• #15   27. jan 2014 Camilla: Hvorfor er longering ikke godt for en hest?

Anne: Tak for inputtet! Det giver godt mening at begynde at træne hesten før selve tilridningen.

• #17   27. jan 2014 det kommer an på hvordan man longerer. Tror at grunden til at mange siger det er usundt for hesten, er fordi rigtig mange ikke gør det korrekt. Prøv at læs dig lidt frem, eller søg på youtube, der er nogle forklaringer om longering.

• #18   27. jan 2014 Vi er igang med en, og vi har gjort sådan:

(1) Vi startede med at trække turer, har den løs i hallen og longere den, så jeg kunne styrer den fra jorden (:

(2) Den blev trense vant, og gik ture og longering med bid (;

(3) Sadle vant, den sagde ikke en skid til sadlen, så den blev longeret med bøjlerne ned og det var det (:

(4) Står stille ved den F**** skammel -.-' Nogen dage har vi bare glemt at vi godt kan stå stille (;

(5) Vægt i bøjlerne

(6) Op på hesten, og er så blevet trukket rundt et par gange (:

Nu er vi igang med at lære den at ride selv (; da vi har lidt problemer med at komme rundt hvis der ikke er en som går med eller står inde på midten d:

MEN husk nu at have god tid inden du går i gang, har bare erfaring med at hvis du har travlet, så bliver det bare træls -.-'

• #19   27. jan 2014 Jeg startede også med lange liner på min.... frem for at longere.... da det balance mæssig er bedre med lange liner end med en longe.... også lige netop fordi du i lange liner støtter hesten på begge sider og ikke kun arbejder med en side af gangen smiley Det har jeg har stor succes med, og skulle jeg gøre det engang til valgte jeg samme metode!

• #20   27. jan 2014 What a Big question.
    Vil sige at hvis jeg fik en fireårs hest som jeg skulle tilride ville jeg absolut kigge på hvor mangt den var til at starte med og ellers ride uden sadel til at starte med så man kan mærke hesten og at den bedre kan mærke ens vægt og sæde og ben.
    Og så gøre det lidt på min egen måde så mig og min hest gør det som vi føler er behageligst og skønnest. Ville nok ihvertfald starte med tempoet og styringen ved ben og sæde og ikke fokusere på holdningen overhovedet, så kommer resten af sig selv med en masse øvelse.

• #21   1. feb 2014 Sofie: nu ikke for at hakke dig helt vildt ned, du må endelig ikke misforstå mig, men din besked fortæller bare virkelig at man skal vide noget om hesten og det at tilride før man kaster sig ud i det. der er flere ting jeg kunne sige om hvad du skriver, men bare første eksempel om at starte med at ride uden sadel for at hesten kan mærke dig, lyder i teorien god nok, men en ung hest skal have det så ledt som muligt, og der går sadlen ind og letter vægten, og trykker de korrekte steder, modsat en hest uden sadel. sådan nogle små ting, som bare kommer til at have en kæmpe betydning på længere sigt.

Kommentér på:
Hvordan tilrider man?

Annonce