{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

japper og små løber i trav {{forumTopicSubject}}

På forhånd undskyld for min meget urolige hånd, men han var rigtig strid idag og blev ved med at tage fat i bidet. Jeg er u demærket klar over at min urolige hånd IKKE løser det men jeg arbejder på det:-)

Jeg har denne skønne fjordhest, som har til dens til at jappe og små løbe i trav, vi har i lang tid kæmpet med det, men sys intet hjælper. Han har lige haft fysioterapeut og fik ordnet tænder i oktober.
Jeg sys det hjælper lidt når han er ved at blive træt, eller når man har haft galoperet men har i nogen inde råd/øvelser som jeg evt kan prøve for at afhjælpe dette?
Undervisning er desværre ingen mulighed pt. Da ingen kører ud til en enkelt rytter i mit område og jeg ikke selv kan køre ud smiley

Hold venligst en ordenlig tone:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  japper og små løber i trav
  • #1   28. mar 2013 .jeg prøvede at ligge en video med. Men det gik ikke smiley

• #2   28. mar 2013 overgange, temposkift, halveparader, stille hesten ind i volten, og så rid den frem til biddet!

min lille haffer luntede og taktede urent i traven fik underviser på og efter to gange går han nu SÅ fint som du ser i mit album.

hvis du ser på hans profil kan du se hvordan han gik inden undervisning og efter..

• #3   28. mar 2013 Det nu ikke fordi jeg vil ændre hans gang, for han har en stor, flydende super lækker trav når han lytter. Problemet er at han er så ivrig og til gerne smutte ud og gå over tempo, og der er det svært at sænke hans tempo uden han begynder at arbejde mod bidet og jappe:-)

• #4   28. mar 2013 det er sværere for hesten at trave langsomt/samlet.. måske har den ikke helt styrken.

så mit bud er temposkift..

• #5   28. mar 2013 Det må jeg prøve at træne lidt mere så smiley

prøver lige at tage videoen ind engang

• #6   28. mar 2013 Det må jeg prøve at træne lidt mere så smiley

prøver lige at tage videoen ind engang

• #7   28. mar 2013 okey alt driller her til aften, men nu er videoen ved at konventere så kan i måske lidt bedre fornemme mit problem ;:)

• #9   28. mar 2013 Som du selv siger så sidder du MEGET uroligt med dine hænder!!! Hold da helt op!! Du saver ji faktisk den lille hest..

Måske hvis du kunne sidde stille med hænderne lg kun bruge tøjlen so rette snor når den smutter for dig så ville det hele løse sig selv.

Hesten skal have en belønning når den llgger sig i holdning og den belønning bør være at biddet holdes stille og at du er HELT rolig på hånden.
    Hvis du føler han stiver sig eller tager biddet så tænk på om du selv låser i hænder arme eller skuldre. Enhver låsning her vil lægge sig over i hesten..

• #10   28. mar 2013 Ud fra beskrivelse og video vil jeg sige at du burde drive mere med sædet og pas på du ikke stivner i skuldrene. Jeg havde selv samme problem med Diya, men efter jeg selv fik slappet af og drevet (Som du selv siger så har du lidt urolige hænder, så pas på med det) gik han helt fantastisk. Men super lækker hest og flot redet ellers smiley

• #11   28. mar 2013 Jeg er udemærket godt klar over jeg har urolige hænder og arbejder meget med det! Nej jeg saver ikke jeg rider på en stram eftergiven udvendig hånd og en arbejdende indvendig. Derfor ligner det jeg saver. Jeg har bare en tildens til at arbejde for meget på indvendig.
    Normalt er det ikke så slemt som på denne video, men idag var han super meget oppe og køre og blev ved med at ligge sig imod bidet.:-)

Kan godt følge det der med jeg låser oppe i skuldrene, det skal jeg måske prøve at arbejde med smiley

• #12   28. mar 2013 Jeg vil jo til enhver tid mene at du skal være eftergiven i begge hænder. Men at du skal ride på en statisk indvendig tøjle og en arbejdende/støttende udvendige tøjle so skal danne rammen om hesten udvendigt.
    I dve dige ben hjælper hesten til at stille sig. Og placerer hesten i forhold til hovslag.

Og sø vil jeg udfra videoen sige at du skal ride mere letridning når han løber for dig for du sidder meget uroligt hvilket ikke hjælper hverken dig eller hesten..

• #13   28. mar 2013 http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/303990-milos_2012
    Hvis du ser på denne video der har jeg langt mere rolige hænder, og han er mere afslappet, men der har han under tempo, fordi jeg prøvede at få ham til at slappe af, bare for at i har noget at sammenligne med:-)

• #14   28. mar 2013
    I og med at din hånd er så aktiv, så tror jeg ikke du får en roligere hest før der kommer styr på hånden.

Hesten skal lære og vente og det ville jeg gøre ved at tage den ned i fx. skridt hvis den har for travlt. Men det stopsignal du bruger der, vil blive ret udtværet ved at du har en så aktiv hånd. Fordi hesten så lære, at det da er ligemeget med pres i munden, det er der da alligevel hele tiden.
    Samt nogle heste, kan have en tendens til at løbe fra pres i munden. Dvs. des mere man går til dem i munden, des mere går de imod.
    En anden ting der kan ske, er at hesten lære at der er konstant fat i den, så når man slipper tøjlerne så er hesten smuttet, fordi den er vant til at rende rundt og hele tiden blive holdt tilbage.

Måske der også skal kigges på hestens foder - den kan blive mere afslappet, hvis den får havre og det går lige i knolden på den.

Derfor har jeg det bedst med kun at bruge tøjlen til stop; så opstår der ikke forvirring for hesten om hvad den betyder.

Samt det er vigtigt, kun at ligge pres i hestens mund når man vil noget også slippe det igen når hesten gør det, så hesten får noget ud af og reagere.

• #15   28. mar 2013 Det er også det jeg arbejder frem i mod
    Det skal lige tages i betragtning at jeg pt rider i en spring Sadel med rigtig ringe stykke og det hjælper absolut ikke på det smiley

• #16   28. mar 2013 Prøv at slappe lidt af i hænder, arme og skuldre,når han begynder at løbe for selv om det er svært, så hjælper det rent faktisk at lade hesten få tøjle når den begynder at løbe. De føltes måske helt omvendt af alt det at du har lært, og det er også imod nogle af de ting man automatisk gør når at man rider. Nemlig at stramme tøjlen når hesten løber. Men når hesten begynder at løbe så prøv bare at slappe af i hænderne og giv hesten tøjle, for det hjælper tit, for så spænder du ikke i hænder, arme og skuldre og så slapper du mere af, og dermed slapper hesten også af:)

• #17   28. mar 2013 Se det kan jeg godt forstå, han kører på foderplan så det er der styr på.
    Jeg sørger også vidt det muligt at give efter når han slipper taget om bidet, der udover rider jeg kun med støttende eftergivem tøjle. Idag var slem fordi det var første gang udendørs i år, så han var kuldert. Og det gjordep jeg havde en mere aktiv hånd for at holde ham tilbage:-)

• #18   28. mar 2013 Tak, det vil jeg prøve:-)

• #19   28. mar 2013
    Jeg tror iøvrigt du ville få noget ud af en længere tøjle :o). Hesten er fjordhest og de har jo en hals der er kraftigere, så med den tøjle længde kan han næsten ikke andet end at pakke sig for meget sammen - og det er sjældent at man får dem til det frivilligt, istedet for at strække sig som den race generelt er eksperter i grundet deres bygning.

Men jo, en konstant aktiv hånd for at holde ham tilbage, lære ham netop at det med pres i munden er ret så ligemeget, det er der jo hele tiden ;o)

• #20   28. mar 2013 Hvis han får en længere tøjle smutter han, plus han hænger sig i tøjlen,

• #21   28. mar 2013
    Ah, det er som skrevet tidligere oppe bonussen ved en konstant aktiv hånd - en hest der skrider fordi den er vant til konstant og blive holdt tilbage ;o).

• #22   28. mar 2013 Det kan godt være.. Men jeg vil prøve at tage jeres råd til mig og få taget noget ny video imorgen:-)

• #23   29. mar 2013 Han smutter fra dig fordi han ik er under hjælperne;-) min gør det os,og det er dér ridningen bliver en kunst.man ska mærke at hesten går det mindste for hurtigt og bremse.du ska føle at hesten næsten spørg om lov,måske tøver lidt.bremser ik med tøjlen,men benene og sæde,og så let tøjle,men det andet ska først.jeg kan bremse ved krop alene,og når han er hos mig så os på helt lang tøjle.

Det er svært og kræver underviser der ka se at nu går han for stærkt.

Og jeg synes os at du ska lave overgange.det er med til få hest til at forstå at det ik er fuld fart frem

• #24   29. mar 2013 Jeg prøvede en del af jeres råd idag, især det med at bruge mit sæde mere og tøjlen mindre, jeg tænkte over det hele tiden og sys virkelig det hjalp meget! Der ud over lavede vi også noget overgange og nogen gode halveparader med sædet smiley
    Jeg siger jer alle tak smiley

• #25   1. apr 2013 Har du en underviser?
    Du har en tendens til at falde frem, sidder ikke dybt i sadlen, hælene er oppe og alt i alt er din krop MEGET anspændt...
    Han reagerer meget kraftigt på det, og ja din hånd er urolig, men det ved du...

Har selv en hest der japper og gør alt for at se sit snit til at stikke af, men hvis man rider med stramme tøjler så kæmper hesten imod. En let støtte og gode markante anholdninger hver gang han sætter farten op smiley han minder meget om nogle af de fjord jeg har haft i ridning smiley

• #26   1. apr 2013 Som skrevet i indlægget er der desværre ikke mulighed for undervisning pt. Og er godt klar over at min holdning er lort og det er virkelig noget jeg arbejder rigtig rigtig meget på. smiley

• #27   1. apr 2013 Bare det at man er bevidst om det, gør at du får ændret lidt på det smiley

• #28   1. apr 2013 Ja, også prøver jeg så tit som muligt at få taget noget video så jeg kan se fremskridt, eller nye fejl. Nu når undervisning ikke er muligt smiley

• #29   2. maj 2013 SÅ er det tid til lidt opdatering:
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/303990-milos_2012
    Her fik jeg af vide at hans tempo var for småt og vi øvede

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/312497-milos_2013
    Dette var videoklippet der kom her ind i forumet, hvor i kommenterede mit urolige sæde og mine MEGET urolige hænder

http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/315334-milos_april_2013
    NYT videoklip fra slutningen af april, hvor vi i et stykke tid har arbejdet med jeres kritik, og synes selv at man kan se forskel ISÆR på mine hænder

Så hvad sys i :)? Kan i se forskel smiley kom gerne med noget mere konstruktiv kritik:)

• #30   2. maj 2013 http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/315335-milos_maj_2013
    og her den sidste video fra start af maj, hvor vi har fået en underviser på, vi arbejder med stabilitet i mine hænder og sæde, samt at jeg skal lærer at ride ham ud på udvendig tøjle i stedet for indvendig, og så arbejder vi med at han skal forblive stabil og ikke kæmpe imod bidet som han gjorder før pga mine urolige hænder.

Jeg sys selv jeg kan mærke KÆMPE forskel på denne ene undervisningtime, han er meget mere afslappet, lytter til mine signaler, og er mere stabil, samt mine hænder er mere rolige. Lige på videoen er mit sæde ret ustabilt, men skulle lige vende mig til at han lige pludselig trådte ind under sig selv og brugte sig og ikke jappede smiley

• #31   2. maj 2013 Der er forskel..
    Du har klart mere rolige hænder, men du er meget stiv i din krop og spænder en del.

Du har hesten fint foran lod nu, og den k ækker ikke længere nakken fordi du saver i den..

Du skal stadig arbejde meget med din holdning og dine hænders placering..

Nu var der ikke meget trav i den nye video så det er svært at vurdere om tempoet er bedre.
    Men bliv ved med at arbejde på det.
    Træn over gange trav skridt og træn parader og halve parader.
    Husk at sidde gldt ned i sadlen og holde benene ind til hesten.
    Jeg tror det ville hjælpe dig en del med et par ridestøvler eller støvleskafter..

• #32   2. maj 2013 Og super med undervisni gen!! Og din undervkser har meget ret når der bliver sagt at du skal ride frem til udvendige tøjle.
    Tempoet ser meget bedre ud i den video med underviser smiley

• #33   2. maj 2013 Ja, hun arbejder også meget med min holdning, men det er svært at blive tilbage når man rider i springsadel, vi er pt på udgik efter ny sadel. Vi træner rigtig meget skridt fordi jeg lige skal forstå den nye ridemetode, samt forbedre min holdning, og træner så vidt muligt også overgange når jeg husker det, men ligenu er der så meget nyt at huske, så det ind imellem smutter smiley
    Men tak smiley

• #34   2. maj 2013 Har forresten støvler på normalt, det var bare lige en smutter den dag smiley

Kommentér på:
japper og små løber i trav

Annonce