Umulig hest under ridning {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt en dejlig pony. Hun er virkelig en engel , men når jeg rider hende og kræver lidt af hende begynder hun at små hoppe og gøre modstand :/.
Idag blev hun ved længe med at arbejde imod mig og blev ved med at bukke og stejlet også et par gange med mig.
Jeg har kun haft hende i snart 14 dage og hun var så sød da jeg prøvet hende hos tidliger ejer, men nu er hun virkelig en stor mundfuld.
Hun er 5,5 år og har stået stille siden juni med kun få tur ind imellem så det er jo ikke fordi jeg kræver det vilde af hende, kun at hun ikke skal skyde skulder og at hun skal trave lidt, men lige meget hvad jeg kræver flipper hun ...
Er der nogen der har nogen gode råd til hvordan jeg får hende på ret køl igen? Hun er lige gået ud af brunst og ved ikke om dette kan have noget at sige. Som sagt var hun super sød de 2 gange jeg red hende hos tidliger ejer.
dec 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 3 Svar: 18
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Det var dog et af de underligste råd jeg nogensinde har hørt..
Hvis din veninde kom og sagde hendes barn skreg, ville du så også sige at hun skulle give barnet et ordentlig endefuld? Nej vel?
Til trådstarter:
Jeg synes først og fremmest du skal tjekke om den har spændinger i ryg/nakke, eller om der er noget med tænderne
Hvis det ikke er der problemet ligger, tænker jeg måske det kan være at den er kilden? For jeg tænker at når du siger det er når du kræver den ikke skyder skulder og når du vil have den i trav, så er det jo begge dele når du ligger ben til?? Så kunne det jo være noget der??
Tja.. jeg kan ikke rigtig sige så meget, andet end at prøv at se i hvilken situation det sker, for så kan det være du kan finde årsagen
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 535
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 20
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Bliver den redet mindre nu end hos forige ejer?
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Men det kan være noget som
Dens tænder
Sadel ikke passer
Den har ondt et sted (Ryg, nakke osv.)
Men som det lidt lyder til syntes jeg det er fordi den prøver at tage ''Flok leder stillingen'' Den er ikke så gammel og de kan godt finde på at ''prøve'' nye rytter af, men så gælder det bare at hænge i og ikke give op, og ikke lade den vinde hvis den gøre noget den ikke må.
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
Og vi red så to dage ved ham., og han fik vendt det hele på så kort tid, grunden til at hun stoppede, dansede, kastede med hovedet og så videre var ... fordi hun var forvirret, fordi hun ville helt vildt gerne det jeg bad om. men hun vidste ikke hvordan. og så reagere hun sådan.
Vi har redet hos min underviser til et kurse en gang hver 4 uge ca siden. og det giver så meget og vi har rykket os rigtigt meget uden at vi har samme tur igen.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Det kan være to ting, men allerførst ville jeg nok lige have dyrlægen på besøg og få tjekket den for smerter.
Seolvfølgelig kan ponyen godt have tillært sig at den slipper for press ved at lave disse kromspring, der skal du nok have fat i en erfaren underviser der kan give dig nogle værktøjer til at arbejde med ponyen, så i kan få det stoppet, for det er helt klart at den adfærd kan gå hen og blive rigtig farlig.
Men vigtigst af alt så få den tjekket for smerter, det kan være noget så simpelt som en muskelspænding som lige skal have 2 ugers ro og en uge på smertestillende
aug 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
Min 8 året søn red hende uden problemer, men nu ter hun sig hvis der forlanges noget som helst af hende og smed min søn af igår, han vejer 30 kg. Planden var at han skulle kunne ride hende og hun er ellers købt til ham. han skal have undervisning på hende torsdag af en dygtig underviser, men ikke hvis hun bliver ved at te sig sådan.
Hun er først faldet til i flokken for få dage siden, kan det være fordi hun stadig er så ny at hun bliver forvirret eller er det bare unoder og vil det så hjælpe at det er mig med lidt vægt der rider hende også kan min søn ride hende når hun er lidt mere rolig eller er det bedst det er ham der lære hende at det ikke er ok i en longe?
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Hun kan lige hav rullet sig oven på en sten ude på folden, eller lavet et dumt vrid under heraki indfindelsen på folden.
Hesten kan sagtens have været helt gennemtjekket for en månedsiden, men det tager altså et split sekund at give den ondt i ryggen
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Ponyene er ikke særlig gammel og har lige skiftet hjem. Det kan godt påvirke nogen heste meget. Især de unge. Giv den nu lige et par måneder til at vænne sig til sine nye omgivelser og mennesker. Gå et par skridt tilbage i hestens uddannelse og start derfra. Så går det sikkert meget bedre.
Den kan også være øm i musklerne, når i er begyndt at ride den mere end den plejer at blive.
At skrive at din søn ikke skal have undervisning hvis den bliver ved med at opføre sig sådan, er det dummeste jeg længe har hørt. En underviser som ser hvad der sker, kan langt bedre hjælpe jer end nogen herindefra. Det er bare med at komme igang
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
Alfa laver en hel del ballade når nogen stiller krav til hende, men hun får ikke lov at vinde og heldigvis er min 9 året lille pige på 23 kg sej og vil heller ikke give op
Jeg tror at flytning og nye omgivelser har en stor rolle i det her + hun gik i brunst dagen efter hun kom. Hun er dog lige gået ud af den igen, men mon ikke det tager nogen dage for at alle homonerne har lagt sig helt?
Umulig hest under ridning