{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.411 visninger | Oprettet:

stress under opsadling. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er en heldig ejer af en 4 årig Oldenborger ( blanding ), men det ikke en hest jeg har haft fra føl af, selvom jeg helst vil have dem fra føl, men en hest der blev købt d. 31 maj 2009.
Hvis man har dem fra føl, kender man dens natur og så kender man til tilridningen og tilvænning af hovedtøj+sadel. Jeg har allerede fundet problemer indenfor ridningen, den forstår ikke schenklerne + sædet særlig godt, og den kan være svær at dreje.
Men nu til det fra jorden!
Under opsadling kan jeg se, den flygter mentalt fra bidet + sadlen, for lige så snart den ser sadlen, bliver den urolig og drejer, og vender, og drejer og vender, som om den intenst prøver at komme væk fra denne " tingest ", når jeg så kommer til hovedtøjet, er det næsten umuligt at lægge noget på hans hoved, da hovedet er meget uroligt. Jeg besluttede fra første gang dette skete, at lægge bidet på hylden og købe en rebgrime. Det går nu hvor bidet er væk, men så er der sadlen.,.. hmmm! Jeg vil helst ikke undvære sadlen, så søger derfor råd om hvordan jeg kan få ham til at acceptere sadlen. Den er også meget umulig at håndtere når man skal sidde op, så der er meget der tyder på, han ikke har haft en grundig tilvænning når det gælder opsadling. Nogle råd til hvad jeg kan gøre fra jorden, for at få ham til at slappe af?
- undskyld det blev så langt. :s

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stress under opsadling.
  • #1   1. jan 2010 Er du sikker på at sadlen ligger optimalt, og ikke ligger og trykker ham nogle steder? ..

• #2   1. jan 2010 <b> Mia- Team Højte </b>: Jeg bruger en westernsadel, som er god til at tilpasse sig hesten, og min far som brugte den som ung, brugte den også til heste på hans størrelse..... men det er ikke blevet tjekket. :s
    Den har forresten noget med halen, som jeg tror er pga. dens dårlige balance, for den løfter halen lidt og tager den ud til højre. Nogle tror den kan have noget med krydset eller andet, men har spurgt nogle personer som omgik den hos tidligere ejer, og de mener det er hans måde at holde halen på, og det ikke betyder noget?`
    <b> Nu uden Topsy </b>: når ja, det med underlaget er en god ide, dumt jeg ikke selv tænkte på det. Men jeg har ikke et underlag, hvor gjorden kan fastspændes, så det må undværes. :s Jeg tror også personen der red ham hos tidligere ejer, har gjort det for " Strengt " altså bare smidt bid + og sadel på ham uden at tænke på tilvænning.

• #3   1. jan 2010 Jeg syntes du skal undersøge om sadlen ligger godt på ham.
    Det kan man ikke selv gøre, kun ved hjaæl af en sadelmager. Grunden til at jeg skriver det er fordi, at din hest kan reagere dårligt fordi han ved sadlen = ondt i ryg/skulder/osv. Derfor er über vigtigt at lkige få tjekket den slags ;o)

• #4   1. jan 2010 Man kan få en ridegjord/longegjord. Sådan en har jeg brugt meget til min unghest.

(link fjernet) 17:14:01

• #5   1. jan 2010 jeg var bange for alt det kiropraktor og sadelmager tjekken.... for det vil aldrig komme til at ske. :s Begge mine forældre havde heste som unge, derfor har de også et andet syn på hvad heste behøves osv. Dengang levede hestene jo af havre, græs og halm. Og bare det at købe tilskudsfoder til havren, til vores heste tog lang tid at overtale dem om?
    Jeg kender nogle tricks til hvordan man selv kan tjekke nogenlunde hvordan sadlen sidder, men det med halen... tja.? :s Den har ikke ondt i ryggen, da jeg har prøvet at trykke, køre hovrenser over ryggen, men den viser intet tegn på unehag.
    Ved ikke hvad jeg skal gøre?

• #6   1. jan 2010 <b> Mia- Team højte </b>: det kan være det er en mulighed:)

• #7   1. jan 2010 Du skal ihvertfald være 100% sikker på sadlen ikke påføre smerter. Se evt. klip på epona.tv. eller få en sadelmager ud og kigge.
    En anden grund kan være den forbinder sadel og hovedet tøj med at skulle og ride dvs. ud og arbejde. Evt. påføre det smerte at ride(kioprkater), manglene motivation ovs.

En måde du kan vende den til sadel på er at komme med sadlen med det samme den viser tegn på urolighed eller anspændt bliver du stående og går på stedet og bevæger sadlen lidt. Med det samme den begynder slappe af, står stille, tager ørene frem eller havd det nu er problemet går du med sadlen igen. Og sådan bliver du ved. Det er en meget lang proces men det holder i det lange løb(vis ikke noget af det overstående er problemet).

Min pony har altid bidt utroligt meget når jeg lage sadel på, fordi han ved forrige ejer har haft giga gnavsår når han red dvs. han forbinder sadlen med smerte. Han har jeg brugt klikkertræning. Når han blev sur gentog jeg den bevægelse jeg var igang med når han slappet af gav jeg efter for tryk, sagde Tak(som klikkerord) og gav en godbid). Det er en hurtiger proces og den har vært bedst til Donni. Jeg ved ikke hvad der er bedst til din:)

Brug ikke en longegjord den er meget dårlig for hestens ryg. Den ligger alt trykket på et sted dvs. der er intet trykfordelene. Se evt. klik på epona. Så heller ride med et pad, med en elestik gjord for att holde på plads eller en barpack.

Undskyld det blev så langt. Kunne det bruges?

• #8   2. jan 2010 jeg ville (som andre siger) først og fremmest få tjekket sadlen og derefter ville jeg gå igang med tilvænning af udstyr på ny. Altså gåture med underlag og gjord, senere sadel.. hvis sadlen er dårlig så kan du jo også prøve at ride lidt bare med underlag / uden sadel og se hvordan hesten reagerer..

Da jeg gik fra bid til bidløs på rainy stak hun pludselig ikke længere af fra trensen og hvis jeg lagde underlag på istedet for hendes skodsadel stod hun også stille..

• #9   2. jan 2010 prøv vet- cures tilskuds foder til stressede heste. det er økologisk og super god kvalitet. det kan også købes på nettet:)

• #10   2. jan 2010 <b> Bonderøv </b> og <b> Katrine P </b>: tak for jeres råd. smiley vil prøve det med underlag, og se hvordan den reagerer uden sadel, men det ikke fordi der er problemer under ridning, kun hvis jeg har bid i munden, da den ligesom prøver at " flygte " fra det. Jeg kan også prøve at give den lidt mere intensiv massage på bagdel, hale og ryg, og se om den reagerer ved nogle af trykkene. Jeg ved desværre ikke hvilken sadel tidligere ejer brugte, om den gnavede så det er derfor den stresser ved sadlen, men vores western sadel skulle være god til at fordele trykket, men hvis den reagere positivt uden sadel, skal den self. tjekkes.
    <b> Lea L </b>: Det behøves ikke, da den ellers er en meget rolig unghest smiley , Jeg vil hellere finde grunden til hvorfor den stresser under opsadling, end bare at give den noget mod stress smiley

• #11   4. jan 2010 har du overejet at prøve en alternativ behandler. en kinesiolog, som kan gå ind tese præcis hvor hesten har ubalancer/smerter eller manglende vitaminer eller lign...
    jeg har selv rigtigt gode erfaringer med dette:)

• #12   4. jan 2010 <b> Lea L </b>: Lyder rigtig godt, men mine forældre vil aldrig gå med til det. Desværre.

• #13   5. jan 2010 øv... ja såer det ikke nemt.. du må bare hænge i med toldmodighed og jævnlig træning:)

• #14   6. jan 2010 <b> Lea L </b>: Nej det er ulempen ved forældre der selv havde heste som unge. Ja det prøver jeg smiley

Kommentér på:
stress under opsadling.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce