{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.721 visninger | Oprettet:

Bukker ved anspring til galop :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg rider på den lokale rideskole, på en pony der hedder Cæsar. Jeg rider ikke med spore, men nogle gange med pisk, fordi han ikke gidder at gå i galop. Jeg plejer kun at bruge piske en gang (han skal bare lige i gang), og så skal jeg ikke bruge den mere. Han er ikke bange for pisken, og jeg kan godt lave et ordentligt anspring!

Nå, men hver gang jeg laver et anspring (med eller uden pisk), så bukker han? Jeg ved ikke om det bare er for at drille? Jeg er aldrig faldet af ved et buk i anspring til galop... Men det er ret irriterende at han gør det hver gang, for så kan jeg ikke rigtigt deltage i stævner. Jeg er nemlig god nok til LC 1 og skal til mit første stævne i morgen, på ham. Desuden er han også ret svær at styre i galop og er helt skudt i hovedet. Sadlen er der ikke noget galt med, for han kan ride fint rundt med den og bukker kun når jeg laver anspring...

Ved ikke rigtigt, om man kan gøre noget ved det? Eller hvad der egetlig er årsagen til det? Altså han er meget doven, men det burde han da ikke bukke af? Og jeg presser ham ikke utroligt meget i ridningen, han sveder kun efter lidt galop...

Knus Amalie smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bukker ved anspring til galop :(
  • #1   4. nov 2011 Få den tjekket af dyrlægen.
    Det var sådan de opdagede at Dino havde kissing spines, fordi han bukkede i hans galop anspring smiley

• #2   4. nov 2011 Er du sikker på at sadlen ligger ordenligt på ham. ? En hest bukker ikke for sjovt, men fordi der er noget galt. Selvfølgelig kan en hest godt bukke af glæde. Men det lyder det ikke lige til at det er her.

Og ellers ville jeg få en dyrlæge til at gennemgå hesten, om der skulle være et problem på hesten et sted.. smiley

• #3   4. nov 2011 du kan ikke være sikker på, at det ikke er sadlen.
    da min fik ondt i ryggen, startede hun med at vise det ved at bukke i galop

• #4   4. nov 2011 Det er ikke min pony, men rideskolens, og de mener åbenbart ikke, at der er noget galt med ham. Han er bare doven. Men jeg kunne da prøve at sige det til dem smiley Det vil jeg helt klart.
    Cæsar har nok ikke ondt i ryggen. Han bukker altid i galopanspringet, og jeg tror mest, at det er fordi, han er doven smiley
    Cæsar har altid redet med den sadel, og der er intet galt i alle de andre gangarter, og når han lige er kommet i gang. Hvis der var noget galt med sadlen, ville han da protestere lidt mere. Han er en lille bestemt prinsehest smiley

• #5   4. nov 2011
    Hvordan ved du hesten ikke har ondt?
    At det kun viser sig i galop kan sagtens betyde den har ondt - bevægelsesmønstre er forskellige i gangarterne, så noget kan sagtens gøre ondt et sted, men ikke i de andre.

• #6   4. nov 2011 Altså Cæsar bukker altid galop, og når jeg strigler ham osv. viser han ingen tegn på smerte eller ubehag. Jeg siger heller ikke, at jeg VED at han ikke har smerter. Jeg TROR smiley
    Længe før mig som rytter, tror jeg, at han har bukket i galop smiley
    Men jeg vil helt klart spørge min ridelærer! Hun har selv haft egne heste og er et godt hestemenneske smiley

• #7   4. nov 2011 *hun har selv egne heste smiley

• #8   4. nov 2011
    Hesten behøves ikke ligne en lille ynkelige pony hvis den har ondt og ømme sig konstant. Det kan komme frem på bestemte tidspunkter da netop den bevægelse udløser smerten.

Hvis hesten har gjort det i længere tid, ville det bekyrmre mig endnu mere - for så burde balance problem være udelukket.

• #9   4. nov 2011 Nej, nej, det ved jeg godt smiley Men Cæsar er en hest med vilje, så jeg tror, at han måske ville have lavet lidt flere bukkespring, eller være meget mere utilfreds. Jeg har redet ham i ca. 2-3 år nu, og det er ikke hver gang han bukker. Nogle gange kan han godt, og andre gange kan han bare slet ikke.

Jeg ved ikke, om han har gjort det i meget lang tid. Og balance problem tror jeg heller ikke det er, for han har god balance smiley Eller i hvert fald god nok smiley

• #10   4. nov 2011 Amalie: Hvorfor skriver du hvis du modagumentere alle råd der gives? Du kan jo ikke vide om hesten har ondt, at du pakker problemer ind gør det jo ikke bedre for hesten - heller ikke selvom det er din smiley

Du starter med at sige den bukker hver gang og når så folk siger den nok har ondt siger du:"Ej men det er ikke hver gang"?

• #11   4. nov 2011 Camilla: Det var ikke meningen, at det skulle lyde så modstridende smiley Jeg tror jeg fik problemet til at lyde en smule større end det egentlig var, så det var min fejl smiley I morgen hvor jeg skal til stævne, vil jeg også kontakte ridelærer og ejer smiley

Han gør det hver gang. Det er kun få gange, jeg har oplevet, at han ikke har bukket. Meget få gange. Det glemte jeg at nævne i starten af indlæget. Min hukommelse er ikke så god :S Jeg er ked af, hvis det har skabt meget forvirring! Det var ikke meningen...

Det kan da også sagtens være, at han har ondt, men kan en hest have det så mange år? Jeg er ked af, at jeg modargumentere sådan, men det er nok lidt min måde at få mere af vide på :S Det er ikke min mening, hvis mit modargumet lyder spidst! Jeg er bare nysgerrig og stædig på samme tid...

• #12   4. nov 2011
    Ja, en hest kan godt have ondt i mange år - den bliver jo ved med at have ondt hvis der ikke bliver gjort noget ved det.
    Gør hesten det i longe - hvad med uden sadel?

• #13   4. nov 2011 Krikken: Okay, det vidste jeg ikke smiley Har også kun gået på rideskole, og der rider vi kun smiley
    Jeg har aldrig set Cæsar i longe, da jeg kun rider ham smiley Dog har jeg redet ham uden sadel, bare ikke i galop. Jeg har kun redet ham uden sadel få gange, og der har jeg ikke turdet at galopere, men det bliver snart!

• #14   4. nov 2011 Jeg er ridelærer på en rideskole. Vi har en del ponyere og de bliver passet som de skal og får den sadel der er passet til dem, men alligevel har vi af og til nogle heste der kan finde på at bukke. Særligt i galop eller anspring i galop.

Jeg synes ikke i kan bebrejde trådstarter, hun er blot elev på en rideskole og kan ikke gøre noget ved det, hvis den skulle have ondt eller fejle noget.

Men til trådstarter.

Det jeg ser i min rideundervisning og hos mine elever er at der er mange forskellige elever der rider den samme hest og alle har hver deres måde at ride på, og hesten skal hele tiden omstille sig til hver enkelt rytter. Der opstår let misforståede signaler og det kan hesten reagere på.

Flere rideskole heste elsker også at galopere fordi de synes det sjovt og måske har en del indebrædt energi, mange rideskole heste kommer desværre sjælden i skoven feks, eller en god rask galop.

Så mit bud er at ham du rider på, protostere fordi han ikke rigtig gider mere og jo dem har vi også nogle af,. Når de synes de har gået med for mange elever, bliver de irritable og stiller sig i et hjørne, løber ind på midten eller bukker. Så derfor er det ridelærens opgave at skåne hestene mest muligt.

Eller også er det i glæde og iver.

Muligvis er det pga smerter, men i så fald kan du ikke gøre så meget ved det og jeg tror også han ville vise utilpashed på andre måder, end kun i galopanspring, hvis han havde ondt.

• #15   4. nov 2011 Hej Amalie.

Nu kender dem som har rideklubben og Cæsar, og har selv redet ham for mange år siden. Kan så sige at det har han altid gjort, og det tror jeg også han bliver ved med. Han har gået som elev hest i så mange år nu, og mange timer om ugen at han helt har misten lysten. For engang var han en stjerne pony, men han er slet ikke den samme idag. Tror godt det kan have noget med salden at gøre, for de har bare smækket en sadel på ham, og det har de også gjort ved de andre ponyer. Og hvis den har set ud til at ligge fint, har de bare købt den. De har aldrig haft en dygtig sadelmager til at gå sadlen helt igennem, og se om den faktisk lå hest korrekt!

Det med at han er stiv, tror jeg er kommet af alt den fejlridning, og dårlig opvarmning. Som han bliver udsat for som elev hest smiley

Hilsen Anna

• #16   4. nov 2011 *sadlen

• #17   4. nov 2011 Enig med Frajafiin.. Synes Ikke i skal bebrejte hende, når hun er elev på en rideskole. Vi startede alle et sted!

Prøv og nævn det med smerter for ejeren. Måske har hn en ide om hvad det kan være. Lig mærke til om der er ligheder i træningen, når den bukker. Er det dage hvor andre har redet den før dig? Mange måske? Har den gået anspændt den dag= tegn på ømhed/smerte måske? Snak med ejeren om det, dog ikke ensbetydende med at hun vil have ret.. står selv i samme situation, med en lånehest, som jeg bestemt mere burde blive undersøgt for mavesår, men ejer vil ikke prøve, og påstår at den er sund og rask, fordi sådan noget koster, og er besværligt.. Hvad kan man gøre, når man ikke er hesteejer?? smiley

• #18   5. nov 2011 det er desværre altid sådan at rideskolerne ikke bruger penge på at få ordentlige sadler til deres heste... derfor kunne jeg forestille mig at det gør ondt på ham (ryggen) og specielt når han skal gå fra trav til gallop

stakkels lille pony smiley

pernille: nu ved jeg ikke hvad det koster, men var det ikke en ide at dele regningen så? mavesår kommer normalt af forkert fodring så det skulle du måske lige tage et kig på samtidig?

• #19   5. nov 2011 I dag (lørdag) red jeg stævne på ham, et LC1 program, uden pisk. Straks han så dommeren var han frisk og viste sig frem. Han er gamel stævnepony og har vist gået noget med LA... Men jeg fik ham i galop uden pisk. Han var stadig modstridende, men han satte lettere i galop end han plejer, og lagde ikke an til rigtigt buk.

Ejeren af rideskolen -og dermed også Cæsar- sagde, at det var noget pjat. Han var bare doven og skulle i gang... Jeg er bare så bekymret for, at han har ondt smiley Det vil jeg jo ikke have. Jeg overvejede at skrive til en ved navn Ditte Young, som var i en artikel i ridehesten. Hun kan snakke med dyr over telepati. Hun kan endda gøre det over mail, hvor jeg bare sender et billede, hestens/ponyens navn og hvilke spørgsmål jeg ville have svar på. Det kostede bare 950 kr. og så mange pengen kan jeg altså ikke ofre, på en pony som ikke er min smiley

Som Anna skriver, tror jeg også, at han bare har mistet lysten smiley Stakkels bøffe! Men jeg vil nu spørge min ridelære på mandag (hun kom ikke til stævnet) om, hvad hun syntes smiley

Til stævnet fik jeg forresten en flot andenplads smiley Havde jeg slet ikke regnet med! Jeg fik 6 for galopanspringene og 7 for volterne i galop. Derudover fik jeg kun 7 og 8 taller smiley Og det var mit første stævne smiley Hvis jeg ikke havde været så nervøs og lavet en pænere slangegang og ikke havde glemt at ride ned af langsiden, tror jeg, at jeg ville have vundet smiley

• #20   5. nov 2011 Amalie: Det er bestemt ikke PJAT. Det er bare noget hun siger for at spare penge, og undlade sig at få et dårligt ry. Tro mig jeg kender jeg godt!

Ja han er rigtig træt af at blive redet, han er gammel og nedslidt, har sikkert en masse låste led og sadlen ligger jo af H til! Det tror jeg nærmest alle heste mennesker kan se.

• #21   5. nov 2011 *Tro mig jeg kender hende godt!

• #22   5. nov 2011 Anna: Jah, Karin er faktisk ikke særlig sød (prøvet at minimere det grimme sprog).

Dog er han nogle gange okay frisk, når han rider med mig. Jeg lyser faktisk lidt op når jeg henter ham i boksen og stikker selv mulen i grimen smiley Og så elsker han når jeg giver ham en tur med gnubbere. Så skal der rigtigt strittes med bagparten xD

• #23   6. nov 2011 Er helt enig med Frejafin. smiley

Kommentér på:
Bukker ved anspring til galop :(

Annonce