Ens temperament.. ) : {{forumTopicSubject}}
Hej hg..
Hvad gør i for at styrer jeres temperement når i rider.. Min hest og jeg er desværre inde i en rigtig træls periode hvor han overhoved ikke lytter til nogen signaler..
Er simpelthen ved at blive så fustreret over der bare intet er der hjælper, synes virkelig jeg prøver at gå pædagogisk til ham, men det er ligesom han bare lukker totalt af..
Især de sidste to dage har været forfærdelige.. Og er endt op med at jeg simpelthen er blevet så rasende på ham, hvor han selvfølgelig stresser op, stejlet osv. og bagefter ved jeg jo godt at det jeg lige gjorde var forkert og overhoved ikke var til nogen hjælp andet end at jeg bliver frygtelig ked af det jeg lige gjorde..
Er der nogen af jer der har følt det samme og hvad gjorde i for ikke at nå til det punkt hvor i har gjordt noget i har fortrudt bagefter..?
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 121 Svar: 438
Er også selv nået dertil hvor hesten stejler med mig på ryggen pga vi var ikke enige om øvelserne..
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
- Jeg tænker først og fremmest, at min hest enter overser mine signaler pga. mit humør over noget som går ud over min hest.
- Eller er det mig som ikke gør signalerne tydelige nok?
- Ellers plejer jeg bare at lade hestens skridte mens jeg tager dybe ind og udåndinger i en 10 min tid
apr 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 219 Svar: 843
Tror måske mit problem er at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre lige præcis i situationen og det resulterer så i at jeg bliver frygtelig sur og gør noget, som jeg bagefter fortryder bitterligt..
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.993
apr 2008
Regner med at skridte en tur i skoven imorgen for at få en god tur uden hysteriske anfald fra min sidste eller en hest der bliver stresset.. Vi trænger vist begge til en tur hvor der er mindst mulig der kan gå galt..
Men tænker godt nok tit over hvor tilgivende hestene er.. Idag efter jeg havde været på den rigtig dårlige skovtur, lukkede jeg ham en halv time ud på græs og da jeg skulle hente ham ind igen kom ponyen troligt skridtede hen til mig og ville gerne med ind.. Det gjorde bare helt ondt i hjertet at vide hvor dum jeg for en time siden havde været imod ham og alligevel kommer han hen til mig, som om intet er hent..
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 542
jeg har også tit en flaske vand stående som jeg tager noget af når jeg bliver hidsig
hvis det en dag går helt galt, hopper jeg af trækker en rundte, hvis det ikke har hjulpet trækker jeg ham til han ikke puster mere, evt. på en lille tur også sadler jeg ham af
aug 2010
mar 2011
Følger: 169 Følgere: 161 Heste: 8 Emner: 20 Svar: 76
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Men jo flere redskaber du får af din træner til at løse dine problemer, jo færre gange vil du også komme i de frustrerende situationer, og jo mere vil du begynde at tænke over hvad du laver, og hvad du kan gøre anderledes for at løse problemet
nov 2007
Følger: 69 Følgere: 62 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 204
maj 2010
Følger: 107 Følgere: 75 Heste: 4 Emner: 318 Svar: 1.520
Det er dog meget sjælden det sker...
Ellers har jeg en sodervand med ud så jeg får noget sukker (jeg har en underlig sygdom så sukker SKAL jeg ha)'.
Min hest er nu altid meget sød medmindre lucas kommer
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Heldigvis er jeg da blevet klogere. Hesten er ligesom os, de kan have dårlige dage og gode dage, de ønsker at være ven med os og behage os. Skulle en træningsdag gå dårligt, tja så har vi kun os selv at takke. Jo mere man hidser sig op, jo mere frusteret bliver hesten, for den kan jo mærke det og måske kan den ikke forstå hvad vi vil have den til.
Tænk hvis vi i skolen sad og ikke forstod hvad der blev sagt, ville det så hjælpe hvis læren gav sig til at råbe og skrige ?? Næppe.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Kender følelsen alt for godt... Har for ikke ret længe siden haft en virkelig irriterende hest, der søgte den forkerte vej, hele tiden, spænede over mod porten konstant og lyttede IKKE til mig. Jeg blev også bare sur og frustreret og begyndte at tude, eller også bare blive sur på ham...
Efter 2 undervisningstimer er vores problem løst.. Jeg lærte hvordan jeg præcist skulle reagerer, når han gjorde det... Og det har simpelthen hjulpet.
Så.. tag et par undervisningstimer på ham, mens han er besværlig, med en dygtig underviser.
aug 2010
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
det vil hun altid, og jeg vil altså ikke slutte af med noget dårligt
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 505
apr 2008
Vil klart prøve det med at tælle ned fra 10... Også prøve at stoppe inden det helt kører af sporet for os..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Havde en overgang et meget hidsigt temperament som gik ud over Maja - fik super dårlig samvittighed bagefter når jeg havde siddet og hevet og sledet i hendes mund for at bukke den skide nakke.
Maja gjorde alt for at vise at det var alt andet end ubehageligt og det kunne også mærkes på mig fysisk.
Jeg endte som regel med at skridte en tur og sadle af når jeg havde gjort nok jeg fik det dårligt over.
Men man skal jo egentligt stoppe FØR man når at gøre noget dvs. hoppe ned fra hesten, gå væk fra den så man ikke kan gøre noget ved den. Gå lidt rundt og trække vejret og falde til ro.
JEg er dog blevet verdens mest tålmodige person og der skal voldsomt meget til før jeg hidser mig op, virkelig meget.
Det har sine fordele som ulemper.
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 330
Jeg prøver at skridte lidt rundt, og sætte forventningerne HELT ned - feks bare bede hende om at trave lidt rundt på hovslaget, lave en enkel volte osv, og når det lykkes, roser jeg hende til skyerne.
For at prøve at få det negative vendt om til noget positivt
Men hvis det heller ikke fungerer - nogle gange kan jeg ingen gang få hende til at trave helt almindeligt afsted på hovslaget - så hopper jeg ganske enkelt af, og trækker en lille tur med hende.
Og så prøve igen en anden dag
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
Ens temperament.. ) :