1.774 visninger
|
Oprettet:
Morsinggård - Mabelle & Emmely ( :
6. nov 2008 Følger: 47 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 268
6. nov 2008 Følger: 47 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 268
når en hest skummer-hjælp {{forumTopicSubject}}
hej hg folks
jeg vil bare høre om det er godt eller skidt at en hest skummer (altså spyt/savl)
hvad betyder det?
hvorfor gør den det?
hvad for den til at gøre det?
jeg snakker om fint hvidt skum som ikke løber men som ligner lidt sådan noget hår skum eller sådan noget ;D
håber i vil hjælpe
da jeg nogle gange er i tvivl om det er godt eller dårligt
vh. emmely
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
En teori går på at når hestens halsmuskulatur er korrekt 'spændt' vil det trække på ørespytkirtlerne, der vil producere spyt, der bliver til skum i hesten mund. I følge teorien skal skummet være som flødeskum og altså ikke savl.
nov 2008
Følger: 47 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 268
jul 2007
Følger: 68 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 1.051
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 31 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 696
okt 2006
Følger: 95 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 693
Og så er der det skum der er fremkaldt af stres over at blive redet eller synet af rytteren. / Tanken om at skulle rides.
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 1 Svar: 241
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Maja skummer alt efter hvor meget man har fat i hende ..
Samme i bidløs - der skummer hun også alt efter hvor meget man har fat..
Rør man ikke tøjlen på hele turen skummer hun ikke, bliver den rørt så skummer hun.
Og når jeg kigger på billeder af diverse topryttere med en vandret kandar stang og en åben mund hos hesten så passer det med at der efter hvor meget fat der er ret godt...
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 432
En tidligere teori jeg har hørt, er at hvis skummet ligger som "læbestift" om munden på hesten er det et godt tegn, men hvis den decideret drypper er det et dårligt tegn (for hårdt fat osv.)
nov 2008
okay
ja det lyder nu også meget rigtigt egentlig
nov 2008
men tror i ikke det vil hjælpe med noget træning på det der med balancen og holdning?
men hun virker glad når vi er færdige med at ride kun træt og hun sveder nok fordi hun satdig har lidt vinter pels og hun ikke har galoperet i 100 år med rytter på og solen skinder
hvad vil i sige, gør jeg det rigtige?
har i nogle råd til hvad jeg kan gøre?
andet?
pleace hjælp for hun er ikke bare en hest for mig hun er virkelig mit liv og jeg tænker nok lidt anderledes om hende end andre gør om deres hest, så jeg stiller mig nogle gange selv i et problem med min hest som nok ikke engang er nødvendigt at tænke på. da det bare var en sølle ting. og jeg gør ALTID ting godt igen, hvis jeg har gjordt noget jeg føler kunne sårre hende. men jeg skal altid stå med alting selv, da mine forældre ikke ved noget om sådan noget, og jeg ikke ellers har nogen der ved mere end mig og jeg ved altså ikke alt selvom jeg ved det meste ;D hehe
håber i forstår
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Meget skum hvor hesten savler i større mængder, synes jeg ikke er positivt. Typisk virker hesten stresset, tygger overdrevet på bidet e.l.
Vores belgier skummer ekstremt når hun arbejder. Hun har nemt til stress, tygger ofte voldsomt på bidet osv.
Det arbejdes der naturligvis på, og det er tydeligt at jo mere hun kan slappe af, jo mindre urolig er munden osse, og jo mindre skummer hun
nov 2007
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Min egen har jeg aldrig nogen sinde set skumme lige meget hvor stresset den end har måtte være.
nov 2007
Er hun afslappet, ja så gumler hun ikke, og så er der heller ikke skum over det hele
nov 2008
igen mange tak for svarende jeg er glade for jeres hjælp
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
Eks: Har hesten bid i munden, vil jeg mene den ikke kan bevæge tungen op ad, og derved føre spyttet tilbage. Med næserem må dette ubetinget blive mere vanskeligt.... Heste tygger ofte på bidet, så derved må der vel komme mere spyt. ?
Dette kunne godt forklare, hvorfor nogen "tophestemm" har en flod af spyt og skum ud af munden. Stramt næsebånd, hård tøjleføring,som flytter bidet længere op i munden, og derved blokere endnu mere for tungen. .Jeg rider selv med sweet iron pt. Og min hest skummer med det samme en lille smule, så snart bidet kommer i. Har ingen næserem på, og rider med minnimal tøjlekontakt. Han skummer verken mere eller mindre før, efter og under ridning.
Eks 2: uden bid, ved jeg ikke helt hvor spyttet skulle komme fra, så der holder teorien måske ikke,med mindre hesten gumler , men ellers var min ide lidt, at hvis hesten er så koncentreret af det den er igang med, at den "glemmer" at synke?
Blot nogle tanker jeg har haft, om det holder i byretten, aner jeg ikke...
nov 2008
gode teorier bestemt
tror måske det er en kombination af at hun glemmer at synke og så at hun puster lidt ud med munden (i galop) og det med ''knækket'' i halsen og så at hun også hænger sig lidt i tøjlerne så der strammes omkring mund(hele hovedt faktsik) nogle ganeg men nu vil jeg arbejde på det og se hvordan det bliver når hun for mere træning i div. ting
når en hest skummer-hjælp