{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.774 visninger | Oprettet:

når en hest skummer-hjælp {{forumTopicSubject}}

hej hg folks smiley

jeg vil bare høre om det er godt eller skidt at en hest skummer (altså spyt/savl)

hvad betyder det?
hvorfor gør den det?
hvad for den til at gøre det?

jeg snakker om fint hvidt skum som ikke løber men som ligner lidt sådan noget hår skum eller sådan noget ;D

håber i vil hjælpe

da jeg nogle gange er i tvivl om det er godt eller dårligt

vh. emmely smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når en hest skummer-hjælp
  • #1   27. mar 2011 Mangde delte meninger!

En teori går på at når hestens halsmuskulatur er korrekt 'spændt' vil det trække på ørespytkirtlerne, der vil producere spyt, der bliver til skum i hesten mund. I følge teorien skal skummet være som flødeskum og altså ikke savl.

• #2   27. mar 2011 okay altså før det er godt eller? (som flødeskum)

• #3   27. mar 2011 andre siger næsebåndet er for stramt og den derfor ikke kan sluge sit savl, men jeg ved ærllig talt ikke hvad jeg skal tro

• #4   27. mar 2011 cancan rider uden næsebånd og skummer, så den teori holder ikke ;O)

• #5   27. mar 2011 Der er positivt skum hvor hesten bruger sig korrekt.

Og så er der det skum der er fremkaldt af stres over at blive redet eller synet af rytteren. / Tanken om at skulle rides.

• #6   27. mar 2011 Jeg fik af vide af min akademiske underviser, Bianca Grøn, at det er når hesten flexer det forkerte sted i nakken, og så lukker den for muligheden for at synke sit spyt.

• #7   27. mar 2011 Min hest skummer bare jeg har hende løs i ridehuset og jager lidt rundt med hende. Hun skummer ALTID - også uden trense.

• #8   27. mar 2011 En hest skummer fordi biddet stimulerere de reflekser som også stimuleres når hesten skal spise... skum er ikke iorden i min verden,

• #9   27. mar 2011
    Maja skummer alt efter hvor meget man har fat i hende ..
    Samme i bidløs - der skummer hun også alt efter hvor meget man har fat..

Rør man ikke tøjlen på hele turen skummer hun ikke, bliver den rørt så skummer hun.

Og når jeg kigger på billeder af diverse topryttere med en vandret kandar stang og en åben mund hos hesten så passer det med at der efter hvor meget fat der er ret godt...

• #10   27. mar 2011 Min basse skummer hvis han er løs i ridehallen, og leger med andre. Han skummer også hvis han bliver longeret bare i grimen, også uden at han bliver presset... Han skummer ikke mere end det når han bliver redet..

En tidligere teori jeg har hørt, er at hvis skummet ligger som "læbestift" om munden på hesten er det et godt tegn, men hvis den decideret drypper er det et dårligt tegn (for hårdt fat osv.)

• #11   27. mar 2011 Betina Maj P
    okay smiley

ja det lyder nu også meget rigtigt egentlig

• #12   27. mar 2011 mabelle skummer kun (flødeskums skum) når hun laver noget hun ikke er i form til eller vant til og så sveder hun også (ikke meget men lidt) jeg undgår skum-sved da jeg mener det er stress-sved men med skum er jeg blevet i tvivl, hun skummede i går, da vi havde trænet galop (som vi ikke har næsten hele vinteren og noget af efteråret 2010) og jeg havde haft lidt meget fat i hende fordi ellers løb hun bare rundt inde på midten jeg roser hende meget og løsner mig greb tit (SKAL HUSKES note til mig selv) og korter tiden ned så meget som muligt sådan jeg ikke presser hende og hvis vi bliver uvenner, går jeg ikke igen før vi er gode venner igen smiley men ved ikke om det er godt det jeg gør, og har ingen underviser eller noget jeg kan spørge til råds eller som kan vudere

men tror i ikke det vil hjælpe med noget træning på det der med balancen og holdning?

men hun virker glad når vi er færdige med at ride kun træt og hun sveder nok fordi hun satdig har lidt vinter pels og hun ikke har galoperet i 100 år med rytter på og solen skinder

hvad vil i sige, gør jeg det rigtige?

har i nogle råd til hvad jeg kan gøre?

andet?

pleace hjælp smiley for hun er ikke bare en hest for mig hun er virkelig mit liv og jeg tænker nok lidt anderledes om hende end andre gør om deres hest, så jeg stiller mig nogle gange selv i et problem med min hest som nok ikke engang er nødvendigt at tænke på. da det bare var en sølle ting. og jeg gør ALTID ting godt igen, hvis jeg har gjordt noget jeg føler kunne sårre hende. men jeg skal altid stå med alting selv, da mine forældre ikke ved noget om sådan noget, og jeg ikke ellers har nogen der ved mere end mig og jeg ved altså ikke alt selvom jeg ved det meste ;D hehe

håber i forstår

• #13   27. mar 2011 En smule skum ser jeg som positivt -altså en lille kumkant om læberne.

Meget skum hvor hesten savler i større mængder, synes jeg ikke er positivt. Typisk virker hesten stresset, tygger overdrevet på bidet e.l.

Vores belgier skummer ekstremt når hun arbejder. Hun har nemt til stress, tygger ofte voldsomt på bidet osv.
    Det arbejdes der naturligvis på, og det er tydeligt at jo mere hun kan slappe af, jo mindre urolig er munden osse, og jo mindre skummer hun

• #14   27. mar 2011 Sved er i øvrigt ikke negativt, nærmest tværtimod. Men det er klart at er hesten fuldstændigt badet i sved med de temperaturer vi har pt, så har man nok endten trænet for hårdt eller hesten har været for meget oppe at køre (eller har en kæmpe vinterpels;o))

• #17   27. mar 2011 Ja der er godt nok mange meninger om det skum. Jeg bryder mig ikke selv om når hesten skummer - der må være noget i vejen siden den ikke synker det.

Min egen har jeg aldrig nogen sinde set skumme lige meget hvor stresset den end har måtte være.

• #18   27. mar 2011 Moe -nu er det jo forskelligt hvordan heste reagerer på stress. Vores belgierhoppe gumler voldsomt på bidet. Longeres hun i grime, jamen så tygger hun bare på "ingenting". Og det resulterer i temmeligt meget skum.

Er hun afslappet, ja så gumler hun ikke, og så er der heller ikke skum over det hele

• #19   27. mar 2011 okay tak tager mabelles skum som possektiv skum hun skummer godt nok kun i den ene side af munden hver gang men det kan jo være fordi hun puster luft ud den vej men det er en lille smule fint skum og kun når hun galopere (og når vi springer men der bruger man jo også galop)

igen mange tak for svarende jeg er glade for jeres hjælp

• #20   29. mar 2011 Åhh ja det skum... jeg tror ikke der er nogen der konkret ved hvorfor de gør det... Jeg tror ikke det har samme årsag ved alle heste. Nogen skummer kun med næsebånd på, nogen kun med bid i, nogen så snart de laver det mindste, nogen ved hård arbejde, og nogen selvom de kun har grime på, jeg kan blive ved....... min egen tanke er faldet på, om de ikke KAN/HUSKER at synke deres spyt? men heste danner jo kun spyt når de gumle/tygger?

Eks: Har hesten bid i munden, vil jeg mene den ikke kan bevæge tungen op ad, og derved føre spyttet tilbage. Med næserem må dette ubetinget blive mere vanskeligt.... Heste tygger ofte på bidet, så derved må der vel komme mere spyt. ?
    Dette kunne godt forklare, hvorfor nogen "tophestemm" har en flod af spyt og skum ud af munden. Stramt næsebånd, hård tøjleføring,som flytter bidet længere op i munden, og derved blokere endnu mere for tungen. .Jeg rider selv med sweet iron pt. Og min hest skummer med det samme en lille smule, så snart bidet kommer i. Har ingen næserem på, og rider med minnimal tøjlekontakt. Han skummer verken mere eller mindre før, efter og under ridning.

Eks 2: uden bid, ved jeg ikke helt hvor spyttet skulle komme fra, så der holder teorien måske ikke,med mindre hesten gumler , men ellers var min ide lidt, at hvis hesten er så koncentreret af det den er igang med, at den "glemmer" at synke?

Blot nogle tanker jeg har haft, om det holder i byretten, aner jeg ikke...

• #21   29. mar 2011 K-jack og Cassi L
    gode teorier bestemt

tror måske det er en kombination af at hun glemmer at synke og så at hun puster lidt ud med munden (i galop) og det med ''knækket'' i halsen og så at hun også hænger sig lidt i tøjlerne så der strammes omkring mund(hele hovedt faktsik) nogle ganeg smiley men nu vil jeg arbejde på det og se hvordan det bliver når hun for mere træning i div. ting

Kommentér på:
når en hest skummer-hjælp

Annonce