{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.465 visninger | Oprettet:

når en hest sparker ? {{forumTopicSubject}}

Er det bare mig, eller er det lidt for almindeligt at acceptere at en hest sparker ??

Når jeg skriver det sådan er det fordi jeg er lidt chokeret over forskellige oplevelser. og nej jeg ville ikke lyde hellig.
Men nu har jeg stort set altid redet og omgås islænder og islænder der spaker er heldigvis ufattelig sjælden. hverken på staldgangen ( vi står så tit uden for ved en bom ) eller efter hinanden på marken osv. Havde også en haflinger og hun sprakede hellere aldrig, som om at det havde hun slet ikke opdaget man kunne.

Så startede jeg på en rideskole og har var det helt normalt at hestene stod og sparkede efter hinanden på staldgangen, i ridetimen og under fodring. der stoppe jeg hurtig med at ride. så kom jeg ud i en stald hvor jeg passede nogle heste og her var det også helt normalt og faktisk accpeteret at en hest i ny og næ sparkede ud efter nogen eller noget når den stod på staldgangen eller under ridning eller når man lukkede heste til og fra fold.

Så havde jeg en dag min hund med ude ved hestene, og han går uden for folden og snuser, han er vant til heste og var med ude ved min haflinger og islænder da han var hvalp. han går ikke ind til hestene. så stor der to store krikker, og næremst som en eller anden tosset refelsk sparker de ud efter ham ham tosset. heldigvis blev han ikke ramt.

min islænder måtte jo aflives for 2 år siden ,efter at være blevet sparket så alvorligt at to sindsyge newforrest ponyer at hun ikke stod til at redde.

Så er det bare mig der ser forkert på det, eller acceptere " storhesterytter" vikrelig bare at deres hest sparker ud ?

Jeg har det sådan at det ville jeg simpelthen ikke acpetere. er jeg på folden og er der heste der sparker efter hianden, mens jeg står i nærheden, så råber jeg mega højt eller losser dem en. Og at de skulle sparke på staldgangen, er helt utænkelig for mig, det er bare ikke i orden.

Jeg ved godt at det er lidt vildt, men på island skyder de jo ofte hesten, hvis den spaker ud efter en rytter. Selvom det lyder vanvittig, er det vel det der har gjort at vi i dag sjælden oplever islænder sparke ??

Nogle der har et bud, tænker noget andet eller ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når en hest sparker ?
  • #1   16. feb 2010 Der er jo altid en god grund til at de sparker, de står jo ikke bare og sparker bare for at ramme et eller andet... der er ikke så meget at gøre andet end at sørge for at hesten har det godt og ikke mangler noget.. en glad, tilfreds og sund hest sparker ikke smiley Så det er lidt forkert at skælde ud synes jeg.. når det egentlig nok er mennesket som er skyld i det.. selvfølgelig har de ofte lidt magtkampe på folden, men de skal jo kende og vedligeholde deres rangliste og det skal de da også bare have lov til smiley

• #2   16. feb 2010 jeg accepterer OVERHOVEDET ikk hvis en hest sparker bider stejler eller noget som helst

• #3   16. feb 2010 Mine heste skal sgu ikke sparke! Jeg har en meget hys hoppe, så hvad hun gør på marken og når hun står i boksen kan jeg ikke gøre noget ved, men tænker hun bare på at løfte et ben efter noget når jeg har fat i hende, så får hun sgu en i røven. (Det skal så sige at det ikke er sket endnu...)
    Ja det er deres natur at sparke, men det er sgu "kun" når de bliver bange... og så skal de heller ikke straffes. Men heste som gør det pga.- uopdragenhed eller frækhed. Det kan jeg bare ikke acceptere... men som du lidt er inde på, så er det for det meste ejerens manglende opdragelse, der gør at de bliver ved med det. Derfor undrer jeg mig også tit over hvad folk egentlig mener med at de kun træner efter hestens primisser... skal den bestemme alt ligepludselig? Ej altså der er jeg sgu lidt gammeldags. En hest skal opdrages i mine øjne. Ikke hårdt overhovedet, men den skal have respekt. Ellers er det simpelhen for farligt.

• #4   16. feb 2010 I burde sætte jer lidt ind i hvordan en hestehjerne fungere...............

• Janne T
    Janne T Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 27 Følgere: 24 Svar: 63
    #5   16. feb 2010 Jeg synes ikke om at heste sparker, og ingen af mine gør det.

Men hvad vil du dog gøre ved det? - det er ganske almindelig forsvarsadfærd..

• #6   16. feb 2010
    Nææ, acceptere det ikke men ville nok ikke automatisk slå da jeg mener vold er en afmagtshandling. Men ville finde ud af hvorfor hesten sparker til at starte med og arbejde ud fra det istedet for bare at klappe den en :o).

• #7   16. feb 2010 Jeg er ligeglad med hvad de gør på folden. det er naturligt at heste af og til losser efter hinanden og det skal de have lov til. Undtagen de to sindsyge krikker der sparkede min islænder , mens jeg stod og så på, og hun lå ned og ikke kunne rejse sig ;( kan stadig tude over at tænke på det, men det er en helt anden historie.

Men de skal fanme ikke sparke efter hinanden, mens jeg står der, feks når man skal have en hest til og fra fold, og der står 4 andre og kommer op at tottes. det ville jeg bare slet ikke accpetere, det er livsfarlig at komme i klemme mellem sådan et par krikker.

At rideskole heste sparker efter hinanden er til at forstå. mange rideskole heste lever under utrolig miniamle og stressede forhold og står alt alt for mange timer i spiltov, og alt for sjælden på fold. så det er lidt noget andet.

Men synes bare jeg ser det mange steder, i almidnelige stalde, at det ligesom bare accpeteres at de gør det i ny og næ.

• #8   16. feb 2010 krikken, jeg forstår hvad du mener, har man en hest med et rrelt problem, som sparker ofte, skal man måske lige overveje hvad der ligger bag og hvad man skal stille op. men hvis en hest losser ud efter en på stadlgangen, eller en anden hest mens man er i nærheden eller mens man rider, så er der ingen betænkginstid. der er hellere ikke nødvendigvis en grund til altid og alt skal ikke nødvendigvis analyseres. nogle gange gør heste det jo bare i kådhed, pga uopdragenhed, dårlig vane, osv. og her må man altså bare skære igennem, at det acceptere man bare ikke.

• #9   16. feb 2010 Helt enig med dig Haffra.

• #10   16. feb 2010
    Haffra . - Vil mene at en hest der sparker, ligemeget hvornår og hvor tit har en ordentlig grund til at gøre dette. Om det så er en møghamerende irriterende hestebremse eller en sur anden hest der står og napper den i måsen.

Hvis den losser ud efter en på staldgangen ville jeg stadig ikke slå da det slet ikke er normal adfærd at gøre det. Ville heller ikke slå på en anden hest der ikke var min, da vedkomne der ejer denne hest's ejer evt. ikke er særlig glad for at man lapper hesten en og der kan være grunde til hesten har sparket, som man ikke selv nåede at opfatte, hvor sparket så egentligt var vel begrundet fx. at hesten er meget nervøs og sparker hvis man kommer for tæt på, men det ved man ikke da man ikke kender hesten.

Så jeg ville til en hver tid ikke klappe hesten en, gør jeg heller ikke når de bider eller på anden måde udføre en adfærd jeg ikke godtager da hestens hjerne, for at skulle kunne forstå straf skal slås 2-3 sek efter den har gjort den pågældende handling, ellers kan den ikke forbinde disse ting.
    Samt jeg også har erfaret at jeg ved Maja fx. ikke får noget ud af at blive mobset og sur på hende, hun fatter bjælle af det - ro på istedet også forstår hun pludselig godt.

Derfor ville jeg til en hver tid " analysere " hvad der skete.

• #11   16. feb 2010 Grunden til jeg lige tager emnet op, er at jeg synes jeg ser det lidt for tit. Og jeg tror ikke altid hestepiger forstår hvor farligt en hest kan være, OGSÅ selvom den ikke gør det med vilje. I disse tider går vi jo megt ind for hestevelfærd og hesteforståelse, hvilet selvfølgelig er super godt og til gavn for alle , samt gør omgangen med hesten langt lettere for både hest og rytter og man er heldigvis opmærksom på mange flere ting end feks for bare 12 år siden da jeg begyndte at ride. Men jeg synes også i de daglige debatter herinde og ude i det lille danmark at det virker som om det er kappede lidt over, og her tænker jeg at man virkelig skal være opmærksom på at man ikke går over den streg hvor det bliver disidert farligt, fordi at man skal analysere alting og gerne ville gøre det så godt og prøve at forstå selv den mindste adfærd fra hesten..

Visse ting skal man vel bare ikke accpetere ??

• #12   16. feb 2010 Krikken, men uanset hvilken grund hesten har, er det så en adfærd du ville acceptere ?? Jeg tænker, kan man ikke markere så kratig over for hesten at den adfærd acceptere man ikke, og så må hesten finde en anden måde at vis sin irration på og lære at styre sine reflekser/instinker lidt, mens man er i nærheden. En hest kan jo godt finde en anden måde at vise sin utilfredshed på, som vi kan regare på, så den ikke behøver sparke. ?? jeeg tror at det for nogle heste virkelig bare er en dårlig vane at losse ud som det føreste og det bedste ved det mindste utilredshed, fordi den har fået lov til det.

• #13   16. feb 2010
    Er delvis enig - nogle ting kan man ikke acceptere nej, som fx. en adfærd men hvordan man så vælger at løse denne adfærd er så forskellig.

Syntes det er interessant og spændende at der er kommet undersøgelser frem om hestens hjerne, indlæring osv. frem som vi " gennemsnits " mennesker kan læse og ev.t prøve at sammenligne med hvad vi selv oplever med hesten.

Jeg syntes ikke min omgang er blevet mere farlig med heste efter jeg har læst forskellige artikler, undersøgelser mm. om hestens hjerne tværtimod syntes jeg at jeg har fået mere forståelse for hvorfor ting jeg har gjort bare ikke fes ind, hvorfor jeg har set rideskole ponyer udevise nogle forskellige bizarre adfærd og at det har hjulpet mig til at løse problemer jeg havde.
    Men selvfølgelig, hvis man gør noget og det virker, så er det sjældent nogen vil lave det om smiley - især her i hesteverdenen, vi er sådan ret.. " stuck " i hvad vi altid har gjort, nyt er farligt.

• #14   16. feb 2010 Krikken , misforstå mig ikke, jeg følger skam også med i "udviklingen" inden for hesteverden og ved også langt mere om heste i dag end for bare 3 år siden. Jeg går skam ikke og slår ud til højre og venstre for at løse en problem adfærd og det ved du nok også. du "kender" vel også lidt til mig gennem debatterne i tiden herinde på hestegalleri.

Men som jeg allerede har skrevet, så fik jeg lyst til at vende emnet herinde da jeg synes det er spædene at høre hvad andre tænker og om det bare er mig der ser forkert på det, eller om det vitterlig er blevet sådan at man acceptere flere ting end før hen pga " de nye naturlige hestetanker" .

• #15   16. feb 2010
    Indlægget over er til dit første indlæg.

Her til det andet:
    Jeg vil ikke acceptere adfærden nej, men jeg vil løse den på en anden måde end du vil. Vil ikke mene at man baaaare liiige klapper en hest en også lære den at den skal styre sig, en hest er dybt ingroet og styret at dens instinkter der følges af reflekser fra disse instinkter. Den har ikke en hjerne der gør at den kan tænke videre over tingene som vi kan. Jeg kan bande og svovle over nogle møg hamerende irriterende personer inde i mig selv og tænke at det nok ikke er passende i denne situation at jeg pander dem en, det kan hesten ikke. Hvis der sidder en bremse og bider den på måsen, så kan den ikke lige styre sig fordi der står en person bag ved, det gør ondt og den skal væk - den kan heller ikke styre sig hvis der kommer en hest med øre liggende ned af nakken og bider ud efter den, det ligger dybt begravet i den.

At den kan finde en anden måde at reagere på ja, det kan de - men disse tegn vil jeg mene er små fx. åben mund som mange bare slår til side, eller stivhed hvor hesten bare skal smidiggøres men at hesten så i sidste ende vælger at sparke ud pga. en sadel der ligger elendigt, fordi det er den eneste måde den kan komme af med rytteren og sadelen der gør ondt, det er jo så hurdlen at man ikke opdagede at sadelen gjorde naller da den begyndte at gøre ondt og stedet har man lært den at hvis den spark så slipper den for pres, kaldes tillært adfærd, noget vi mennesker er eksperter i at lære hesten, især ubevist.

Nogle heste kan også gøre det fordi de har fået lov ja, men denne " fået lov " vil jeg mene er udsprunget i en adfærd på et tidspunkt, som fx. det jeg beskriver oven over og at hesten så har lært, at sådan kan man kapere situationen.

• #16   16. feb 2010 Gitte j, Uha den type mennesker kender jeg godt. Dem som har så "ustyrlige" heste eller hunde at de panikker når andre kommer i nærhden fordi de ved de ikke kan styre det. Kan ikke klare dem som bliver fuldkommen hysteriske hvis man trækker sin hest tit forbi deres, fordi de ved deres ville sparke ud efter mig og hesten. så tænker man " så lær dog krikken at det gør man ikke" ligesom på ridebanen, det er ikke acceptebalet at det er normalt at man skal være opmærksom på den og den hest, fordi den sparker hvis man komme ind på en raduis af fem meter. Det kunne jeg simpelthen ikke leve med. Så må man lære sin hest, at det gør man ikke. så må de skændes på folden.

• #17   16. feb 2010 Krikken, det BEHØVES jo ikke nødvendigvis være tillært pga angste, dårlige eller andre situationer. hvis en plag ikke fra lille af lære den ikke må sparke, så har man et alvorligt problem.

Har man en plag der er vokset op under helt normale forhold og har et helt almindelig hesteliv, og den så sparker, bare for at sparke eller " prøve af ", ja så er et los sku velfortjent. og heldigvis har de fleste heste jo helt normale hesteliv og normal fortid.

• #18   16. feb 2010
    Har dog aldrig oplevet en plag sparke, bare for at sparke - det vil heller ikke rigtigt give nogen mening for hesten.. At prøve af kræver en større hjerne kapacitet end den har ( ikke for at nedgøre, men kloge er heste sku ikke smiley ) men det er en anden diskution.

De plage jeg har oplevet sparke har gjort det i leg med en anden hest eller som svar på en sur hest - hvor jeg dog heldigvis ikke har stået det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, havde jeg var det også min skyld :o)

• #19   16. feb 2010 Jeg har nu oplevet en plag sparke. Og jeg nægter at tro at hesten ikke , og særligt plage tester verden. De bider, napper og spaker til ting, mennesker osv, for at se hvad der sker. Og nej ikke af ond mening eller med bagtanke, men ganske enkelt for at se om der sker noget.

• #20   16. feb 2010
    At de bider og napper, ser jeg som de skal smage på det eller er usikker på hvad der er og derfor undersøger sangen nærmere, eller ganske enkelt er nysgerrige.

Babyer skal sutte på alt, det bliver dog nogle gange til at bide på - de smager på det og undersøger det.. Med munden.. Til nogle ting og menneskers uheld.

For at hesten skal kunne gøre noget for sjov og for " bare liiige at prøve " kræver det at den som os mennesker kan tænke rationelt. Denne evne til at tænke rationelt sidder i pandelappen, en hjernedel hesten ganske enkelt ikke ejer men det gør vi tilgengæld - det er derfor jeg kan planlægge at jeg idag vil irritere min søster og hendes veninde når de kommer hjem og derfor hesten ikke kan planlægge at den vil smide dens rytter af når vedkomen kommer ud til den, fordi hun ikke gav den gulerødder igår.
    Det at tænke rationelt gør at man kan tænke over tingene, reflektere over dem og se fordele og ulemper ved at gøre den pågældene ting fx. at smide af, bare for at smide af. For at hesten skal kunne gøre dette skal den kunne tænke over hvad konsekvensen vil være, hvad vil den få ud af det, kan den gøre det på en bedre måde så det har en bedre effekt, vil den kunne gentage adfærden en anden gang med et godt resultat også? Eller at vælge en leder, hvis den skal det skal den kunne tænke over hvorfor lige netop denne person er en god leder, hvilke kvaliteter har personen frem for hende ved siden af? Kan denne person gøre mere skade end gavn osv?
    Og i det eksempel du giver " for at se om noget sker " vil den igen skulle kunne diskutere med sig selv hvad fordele og ulemper det har, bedste måde at gøre dette på mm.

Men når hesten ikke ejer en pandelap gør det denne snørklede tankegang meget svær.

• #21   16. feb 2010 der er jeg så uenig. en hest eller hund gør det der bedst betaler sig. og derfor kan de vel også teste og se hvad der sker. en hund trækker i snoren hvis det er det der bedst kan betale sig, en hest smider en rytter af hvis det bedst kan betale sig, feks pga smerte osv. og så lærer de ret hurtig hvad der kan betale sig, ligeså vel som heste der får sted hvis de røre ved et hegn, hurtig lære at det ikke kan betale sig at røre hegnet igen ?

• #22   16. feb 2010 min hest, eller andre på staldgangen har aldrig gjort det, og heller ikke når de bliver lukket ind.. det faktisk kun på folden i leg, de gør det?

• #23   16. feb 2010
    Præcis. De gør hvad der bedst kan betale sig, fordi de har lært dette - altså tillært adfærd.
    Hesten har haft held med at få rytteren til at stige af fordi sadelen gjorde ondt og den bukkede derfor. Nu har hesten fået en ny ejer og ny sadel der ikke gør ondt, men hesten har fra tidligere lært at presset forsvinder når den bukker, så når den bliver udsat for pres, bukker den for at få det til at gå væk.
    Genialt ikke? At vi mennesker kan lære hesten en masse mindre gode ting.

• #24   16. feb 2010
    Gitte J - Tænkte jeg havde forbyttet et ord med et andet, leder efter det jeg skal bruge (;

• #25   16. feb 2010
    Bingo nu faldt der nogle brikker på plads ang. forbyttede udtryk.
    Men rigtigt som du siger Gitte J med neocortex. Pandelappen havde jeg rodet sammen med det, men den er dog stadig med i forklaringen x).

Når, men på menneske venligt sprog så:
    " For at komme til de fysiske beviser for hestens mangel på ræssionel tænkning. Hjernen.
    Hjernens yderste lag består af neocortex, også kaldet hjernebark. Ved mennesker og delfiner (samt få andre arter), folder den, og der er dermed en større mængde neocortex i hjernen. Det er i denne ekstra neocortex at alle højere mentale processer fremkommer. Faktisk i centeret lige bag pandelappen, som ved hesten er stort set dødt.
    Den neocortex som hestens hjerne indeholder, er udviklet til at give en uhyre følsom mule, hvilket er vigtigt for et dyr, der skal kunne skelne imellem mange forskellige planter. "

Men her en artikel, der er mere uddybende omkring at tænke rationelt/ræsnonnere og hvordan hestens hjerne er opbygget, dog ikke skåret ud i diverse lægeligebetegnelser:
    (link fjernet)

• #26   16. feb 2010
    " Min erfaring med heste er at de bestemt ikke er dumme, men man skal lade være med at sammenligne dem med mennesker. " Amen.

• #27   16. feb 2010 Jeg har endnu ikke oplevet Tallulah har sparket, og hvis hun gør, vil hun få et NEJ med det samme, det er ikke noget jeg vil acceptere, især ikke når hun skal være børnepony til en komplet urutineret rytter.

Hun har heller ikke sparket ud efter de andre, lige nu tror de desværre hun er en hund, så de har dasket ud efter hende med forbenene og bidt efter hende, samt nogle af dem ligger ørene HELT tilbage hvis vi kommer for tæt på dem i ridehallen smiley

Jeg har ikke oplevet rytteren og/eller ejeren ikke har sagt noget når hesten har dasket ud efter hende...

• #28   17. feb 2010 Min hest har 7 9 13 aldrig sparket ud efter mig, og hvis han gør det, så får han en på lampen.. slut.. man skal ikke blive hidsig, men hårdt og kontant sige fra... det samme vil ske hvis han sparker ud efter føreren i flokken. Selv hopper opdrager deres føl sådan...

• #29   17. feb 2010 vil mene at hvis hestene sparker efter hinanden i rideskole undervisningen er der et eller andet galt!
    En ting er at der er en eller anden misforstået ponyhoppe som bare ikke kan lide vallakker men hvis de store heste (som i min verden er roligst) sparker efter alt der rører sig er ryttere/ridelære simpelhen ikke god nok! Det betyder jo højst sandsynlig at de er utrolig angste og gang på gang føler sig truet/trængt op i en krog..
    Når de bliver lukket på fold er det igen ejer der må vurdere hvad der er forsvarligt! Hvis der er en hest der er meget undertrygt må man tage den for sig selv istedet for at lade den kæmpe for livet! det virker helt forkert i mine øjne!
    lyder generelt som et mindre hestehelvede du har været i !
    Glade heste som er trygge burde ikke sparke andet end i leg

• #30   17. feb 2010 Queen har haft tendens til at have løse bagben. Dog sparker hun ALDRIG under rytter og heller ikke efter heste på staldgangen. Hun kan godt finde på at true dog. Jo en gang har hun sparket på staldgangen, der ramte hun rytteren, blev så gal på hende, men det var nu pigens egen skyld efter min mening. Queen er kendt i stalden for at være en selvstændig hest og normalt er der ingen problemer med at trække heste forbi hende, men i denne situation gik hun ikke hele vejen forbi men parkerede lige så de stod med rumperne ud for hinanden. Ja, der kom altså et bagben.

Ang. det med hunde, så bliver jeg virkelig gal på hundeejere der har hunde løs i stalden. Det kan godt være at hunden er vant til heste, men Queen kan ikke lide hunde og hun sender konsekvent et bagben efter dem hvis de løber rundt omkring hende. Det kunne jeg ikke drømme om at skælde hende ud for. Kan heller ikke selv lide hunde og hundeejere har en tendens til at synes at selvfølgelig elsker alle at deres hund kommer styrtende hen til alle mennesker og lige skal sige hej. Jeg hader hunde og er megabange for dem, specielt fremmede hunde, så hold venligst hunden væk fra både mig og min hest. Min angst skyldes at jeg flere gange næsten er blevet angrebet af løse hunde samt torpederet når jeg har cyklet hvorefter hundeejeren blev gal over at jeg ramte hunden (den løb ind i siden af mit forhjul så jeg fløj tre meter).

Og heste der sparker på folden, ja, de skal have afklaret en hakkeorden og hvis hesten ikke fatter at den anden lægger ørerne ned, så får den et hak. Vores fold er relativ fredelig normalt, men jeg ved at Queen både giver og får spark.. Hun har også selv stået med kraniebrud, hvilket jeg bestemt ikke synes var sjovt på nogen måde, men altså heste er heste og her var der en ydre ting der lavede ravage på folden, og jeg kunne ikke finde på at klandre ejeren af hesten der gjorde det (hvis jeg vidste hvilken hest det var)

• #31   17. feb 2010 Katrine P, hestehelvede er måske en overdrivelse, men ja har godt nok haft nogle dårlige opleveleser med de store giganter.

Men ja, det med rideskole heste er et kapitel for sig, for kan til dels godt forstå deres frustation. Men den sidste rideskole jeg red på, var der en hest som helt og aldelse bevidst sparkede efter alle andre heste på banen. det var sådan at man skulle ride uden om den i en radius af 5 meter. Sørgeligt.

Kommentér på:
når en hest sparker ?

Annonce