Når en hest ikke trives.. {{forumTopicSubject}}
Vi har fået ny opstalder..
Hver dag går jeg og ser på en hest der ikke trives.. Jeg har det så skidt på den hest sine vegne og er sikker på at den ville få det meget bedre et andet sted. Dog er det bedre end hvor den kom fra.. Jeg har set ejer en gang siden hesten kom for 1 1/2 mdr siden. Jeg tænker at hvis jeg møder ejer en dag og har hende på tomandshånd så vil jeg spørge lidt ind til hesten, hvor den har stået før og hvad den har prøvet.. Og måske høre om hun har forsøgt de ting jeg er sikker på vil hjælpe den den, hvis de ikke er afprøvet..
Jeg håndterer hendes hest flere gange om ugen så jeg ser hvordan den har det i forskellige situationer..
Ville I have samvittighed til at blandet Jer udenom eller ville I snakket med ejer?
Føler mig meget splittet for det vedkommer jo ikke mig men min samvittighed nager mig når jeg ser på hesten..
Mvh TT
mar 2008
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 133
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.004
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Med det samme den kommer på fold kommer der en stor ro og når vi kommer derud og jeg løsner hesten viser den sådan en taknemmelighed..
Mvh TT
apr 2008
Nogle heste er bare sindssygt følsomme på det område - jeg må indrømme at jeg ville blive meget ked af det hvis jeg blev spurgt for meget ind til min hoppe, når hun er stresset. Jeg ved det jo godt og gør altid hvad jeg kan - men med hende er det altså småting der kan gøre det. Selvom hesten nu trives bedst på fold kan jeg forsikre at en flytning mere kan vælte hesten fuldkommen - jeg flyttede min hoppe fra løsdrift til boks (jeg skulle i praktik på stedet) og da vi skulle derfra igen og hun kom på døgnfold kammede hun fuldkommen over - fordi hun blev flyttet med så "kort" mellemrum (6 måneder).
Man kan selvfølgelig, som du selv siger, starte med at spørge ind til hesten og måske siger ejeren selv at hun er opmærksom på problemet... men det er altså ikke sikkert at der er andre løsninger end at give hesten tid. Som sagt står jeg selv med en som bruger rigtig mange måneder på at falde til et nyt sted - og så hjælper det jo ikke at flytte hesten igen
mar 2011
Var der ikke større trivsel og mere ro på din hest da den stod i løsdrift?
Ja hesten stresser når der sker noget omkring den.. Jeg får dårlig samvittighed af at trække min hest forbi når jeg skal ride.. Da det udløser vævningen at der er en lille smule aktivitet.. Derfor tænker jeg at den automatisk må have det bedre i løsdrift da den bliver så rolig og taknemmelig på fold.. Den reagerer ikke på at jeg trækker de sidste fem heste ud når den bare har kommet ud... Så er aktiviteten lige meget selv om jeg henter Tindur på fold og lukker ham ind når jeg skal ride...
Mvh TT
apr 2008
Der er selvfølgelig forskel på heste - men hos Flicka er en flytning det værste jeg kan byrde hende og de første mange måneder betyder det altså vævning, at hun taber sig og rigtig meget stress. Eller der har det gjort de sidste par gange - og uanset hvad tænker jeg ikke det er hensigtsmæssigt at flytte en stresset hest. Så hellere vente til der er helt ro på og se om hesten på det tidspunkt skal flyttes til ex. en løsdrift
mar 2011
Nå.. Vi må se om jeg bare skal holde bøtte.. Det er nok det bedste.. Hvis de (ejerne af stutteriet) finder ud af at jeg bliver skyld i at hun flytter sin hest så bliver ikke jeg ret populær..
Mvh TT
apr 2008
Men kan sagtens følge dig - det er hårdt at se på. Man kan jo håbe at hesten falder til - hvis det fortsætter flere måneder kan man jo genoverveje at tage snakken. Så er det jo ikke "bare" pga flytningen så må der være mere bag
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det kunne jo også godt være en årsag til at hesten ikke gik i løsdrift ;o).
Men ja, man kan jo spørge nysgerrigt ind til. Fx at hesten væver, " Kan se han væver ind imellem, har den egentligt altid gjort det? " så man er nysgerrig istedet for dømmende/anklagende.
mar 2011
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Selvom du er meget i stalden og er en aktivt deltagende pensionær, så er det staldejer der har ansvaret for hestens trivsel hvis ejer ikke selv kommer til hverdag.
Delen med at forslå løsdrift finder jeg en smule emsig især når du jo slet ikke kender hestens ejer eller kender hendes grunde for at have valgt samme opstaldningssted som dig.
Der kan jo være rigtig gode grunde til at den ikke står i løsdrift og din vurdering af hvor meget den væver er jo heller ikke nødvendigvis valid.
Hesten kunne jo teoretisk set væve MINDRE nu end den gjorde før..
Min pointe er at du ligger lige på kanten til at være en emsig k*lling og at det her ikke er din opgave, men derimod staldejers..
Du kan fx prøve at stikke kræet en tot wrap inden du trækker din hest ud, men derudover så er det her ikke dit område..
Det er fint at have fokus på hestenes velfærd, men man skal også lige overveje om man egentlig har "beføjelserne" til at tage snakken.
Hvis jeg fx var din staldejer, så ville jeg nok tænke lidt over hvorfor du havde behov for at lave en bedrevidende tråd på HG og på den måde hænge en medpensionær ud, for ikke at komme og tilse sin hest...
Snak med staldeje, fremfor den her taktik..
Men godt du er opmærksom på hesten
mar 2011
Min mening med indlægget var at høre om I syntes det var ok at jeg gjorde ejer opmærksom på at adfærden stadig er tilstede og lade ejer vide at jeg tager mig godt af hendes hest. Dette både ved at vise interesse og bekymring for hesten og få mere at vide omkring det der har været prøvet. Og spørge indtil om hun på noget tidspunkt har overvejet løsdrift.
Men kan høre her inde at man for guds skyld ikke skal vise interesse for hinandens heste..Især hvis man tit har ansvar og daglig håndtering af den...
Mvh TT
dec 2012
Med de detaljer du smider ud om en andens hest og situationen omkring dennes hestehold, så ville JEG som staldejer ikke være imponeret..
Heller ikke hvis det var min hest det handlede om..
Jeg er fortaler for øget fokus på hestevelfærd, men dine indlæg herinde bærer mere præg af et vist mål af både emsig og en kende selvretfærdig
Det er ikke altid selv lige til at se og derfor gør jeg dig opmærksom på hvordan dine indlæg også kan fremstå..
Hvis du vælger at blive fornærmet over den del, så bevares..
Det ændrer stadigvæk bare ikke på at det her er staldejers ansvar at italesætte overfor ejer og især når der er dyrlæge indover placeringen af hesten..
Hvis hesten ikke lider nogen nød nu, hvad er så formålet med denne tråd? Altså udover at få en vurdering på om du kan tillade dig at blande dig..
mar 2011
Men jeg skal nok lade det ligge.. Det kunne jo være farligt hvis nogle andre end en selv fandt nye muligheder....
Mvh TT der er ked af at hendes gode mening bliver fordrejet og misforstået.
dec 2012
Jeg tror ikke at vedkommende har brug for dine velmenende gode råd, men jeg mener stadigvæk at du bør vende dine bekymringer omkring hesten med staldejer.. Så har du videregivet problemet og så er den ikke længere for dit vedkommende..
At hesten væver er jo desværre nok en konsekvens af et mavesår og den del må staldejer tage med ejeren af hesten.. Ikke dig, for du og dine velmente forsla har jo groft sagt ingen relevans eller autoritet på de her områder..
mar 2011
Og mine bekymringer er nævnt for staldejer. Men det er jo ikke deres hest. Vi skal bare passe og fodre den.
Mvh TT
dec 2012
Er du forresten klar på at få et svar i retning af :Hvad rager det egentlig dig hvad jeg har forsøg med min vævehest..??
Jeg forsøger at forklare dig at en person der parkerer hesten på fuldpas og som har meget travlt, måske ikke vil tage godt imod at blive udspurgt/belært af en pensionær..
Der er mange måder at have hest på og selvom vi ikke altid er enige med de andre, så må vi acceptere at sådan er det.. Medmindre der selvfølgelig er tale om decideret vanrøgt/overgreb..
Har du forresten nævnt overfor din staldejer at du overvejer den her strategi? Jeg tror det ville være en god ide at vende den her med ham INDEN du siger noget.. Og potentielt koster ham en pensionær..
mar 2011
Og hvis ejer så siger "hvad fanden rager det dig" så ville jeg svare at "det gør det heller ikke, undskyld for at jeg overhovedet tænker på din hest, det skal aldrig gentage sig!" og så gå min vej.
Mvh TT
dec 2012
Dit svar finder jeg seriøst upassende og er lidt bekymret for hvorfor du mener at du kan tillade dig at spørge ind til hvad der er forsøgt allerede mht vævning.
Jeg ville mene at dit svar burde være:
"Du har ret det rager faktisk ikke mig og undskyld jeg spurgte..."
Det andet lyder som en børnefornærmet 12-årig
mar 2011
Tror bare vi lader den ligge her for vi kommer ikke videre..
Mvh TT
dec 2012
Gode råd er gratis at udlevere men det kan tit svare sig at overveje om modtageren rent faktisk ønsker at høre dem- eller om man blot udgør et irritationsmoment..
Det virker rigtig underligt på mig at du har det behov for at tale med ejeren.. Især fordi du jo slet ikke kender hende og fordi du jo teknisk set ikke har en hujende fis at have dine råd i- rent kompetencemæssigt set..
Når en hest ikke trives..