{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.840 visninger | Oprettet:

træning til angst rytter? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at løbe tør for ideer, i sommer ankom en lille skrækslagen ponyejer der ikke havde redet det sidste år, og hendes lille pony- de er her endnu, og det er en meget tålmodig flink og doven lille pony, med lidt overtalelse går hun til hverdag som en lille engel, skønt hun ikke rigtig kan noget.
Jeg synes jeg vejer lige i overkanten af hvad det er rimeligt hun skal bære rundt på, specielt til mere krævende ridning, og havde egentlig håbet hendes ejer snart havde fået lidt mere mod på tingene...

men selv efter mange vellykkede lege med bomme, lære at rense hove (igen) trække gennem agility baner og den slags, træk ture- skridte selv, trave selv, ride forlæns, baglæns uden bid, uden sadel, ligge på hesten, ride med lukkede øjne, synge imens, øvet i at falde af uden at slå sig, ride på tæpper, plast, gå ture, plukke æbler sammen, ride sammen med mine andre heste eller på en af mine, så er ejeren desværre stadig utryk efter hun røg af ponyen for over to år siden...

her forleden ville hun måske endda have galloperet den første gang, men ponyen havde vist en dårlig dag, og ville slet ikke høre efter hvad hun sagde, hun blev rigtig ked af det, sur, og så til sidst bange, da ponyen begyndte at gå sidelæns og slå med hovedet og så hoppede hun af..
så jeg hoppede på og fik redet ponyen et par runder i alle gangarter, jeg er nemlig ikke bange for en pony der stikker hovedet op og fjumrer rundt, i stedet for at gå som den skal, så den fik en lille reminder om hvem der vælger retning og tempo, og den var herefter lige så sød som den plejer. Ejeren kom også op på ponyen igen og skridtede også lidt selv bagefter, jeg troede alt vores hårde arbejde var reddet, men da hun så skulle ride i forgårs, var hun grædefærdig og havde slet ikke lyst...

hvad skal jeg nu finde på? indtil videre er vi nærmest startet forfra, med små trækketure,
så jeg overvejer nærmest at give hende en stor kop glögg inden hun skal ud og ride igen næste gang, for at få hendet til at slappe af, for det er i al fald ingen fornøjelse for hende i øjeblikket...

ejeren er jo meget glad for den pony, og jeg synes den har et godt hoved, så jeg låner den faktisk snart til at lære min egen datter at ride, - og hun er ikke fyldt seks endnu, men ejeren er mere end dobbelt så gammel..

- nogen der har gode ideer til hvordan hun kan komme over frygten?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning til angst rytter?
  • #1   16. dec 2010 Måske har hun ikke lyst til at ride og bruger det som undskyldning? Altså man kan jo sagtens være dybt forelsket i sin pony, og så stadig ikk ha lyst til at sidde på ryggen af den :)?

Det skal helst være en glæde at ride, og hvis hun bare vil hygge med den er det vel også okay?

Men hvis hun virkelig gerne vil ride, så ved jeg det ikke, synes du er kommet med mange gode trænings metoder

• #2   16. dec 2010 kig på www.blueberryhill.dk de har kursus for ryttere med angst
    de bruger NLP terapi bl.a.

• #3   16. dec 2010 Nu børn normalt ret frygtløse, og man glemmer som barn normalt rigtig hurtigt.
    Så syntes det lyder helt vildt at det stadig nager hende. Her som voksen hænger tingene mere ved og det tog mig mere end 1 år, at kunne galopere rigtig igen uden at være rigtig bange, og det var bare noget frygt, som lå på rygraden, og har kendt og hørt om flere.

Hvis der nogle problemer, vil jeg sige tag ponyen i longe, så er det dig som styrer tempoet. Også synd for ponyen, hvis den er god, men blir forvirret af hun er så usikker på sig selv. Men ja hvad skal der nåes, tag en snak om hvad hun vil, hvis hun vil ride stævner osv så må hun tage sig sammen, vil hun bare hygge, så sæt tempoet ned, og tag den med ro har hun 3 måneder hvor hun kun vil skridte, så lad hende det, til hun selv for mod på mere.

Håber hun selv for blod på tanden, syntes i har trænet rigtig mange ting. børnene hos os var helt vilde med ponygames, det kan i også lege med.

Held og lykke

• #4   16. dec 2010 har undervist på rideskole og har oplevet noget af det samme med at de rigtig gerne 'vil' hestene, men ikke er så meget for det med at sidde på dem smiley så hvis det er det er der vel ikke så meget at gøre... men ellers så gi hende tid og hvis hun vil tulle rundt og bare nusse med ponyen det næste halve år er det fint - ka jo være hun lige pludselig får blod på tanden og vil op en tur igen smiley

men ellers hva så med at lade hende ride en anden hest ?? ka jo være hun er blevet usikker på sin egen og den usikkerhed er der så ikke med de andre heste... havde selv en rytter som kun ville ride på en bestemt hest, men når hun så sad på den blev hun bange og ville kun trækkes rundt i skridt hele timen, lige så snart hun kom hen på en af de andre heste istedet fik hun meget mere mod på det hele smiley det er vel værd at forsøge hvis hun meget gerne vil ride :)'

• #5   16. dec 2010 tror jeg vil sende pigen til en kinesiolog...
    de har nogle teknikker og træningsmetoder der går ind og bearbejder negativt følelsesmæssigt stress - som angst jo er...
    kontakt evt: 'Birgit på www.kinese.dk - hun kan sende jer videre til en i jeres område hvis i ikke bor tæt på hende

• #6   18. dec 2010 Tak for svarene. Nu har hun fået lov at tænke lidt over sagen, hun drømmer mest om bare at ride ture ud i det blå...

så nu fortsætter vi i al fald med lidt af hvert, så de ikke går helt i stå, så håber jeg der bliver tid til at gå nogen ture ude i naturen med dem, så håber jeg det kommer lige så stille.

ellers har jeg fået både plan b og c nu smiley

Kommentér på:
træning til angst rytter?

Annonce