Angst {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt en lille shetland som er meget ansgt ved berøring især om hoved, man kan ikke røre ham over stald dør han søger tryhed bagest i boksen.
Hvis man har ham ud af boksen, kan han ikke lide berøring af hoved, eller at man klappe ham selv om det er forstigt, man kan ikke med hans god vilje kælde lidt, han kan ikke lide at man stå foran ham man skal helst arbejde bagfra, når han er spændt for vogn eller man rider han er der ingenting.
Jeg har lad mig fortælle at han har været til træning hos en person som er berømt for at være meget hård ved hesterne og meget fri med hans hænder og pisk. Nogen gang kan min lille mand stå og ryste. selv om jeg prøve at opbygge en tillid (og det hjælper dog meget meget langsomt).
Er der nogen som har nogen god råd eller nogen som har haft sammen problem. vil gerne tage imod alle det hjælp jeg kan, han er en rigtig dejlig lille mand som har ikke haft den bedst behandling desværre.
Følger: 6 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 194 Svar: 4.163
okt 2006
Følger: 82 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 65
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
jun 2006
Følger: 39 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 109
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
bare brug en masse tid med ham gå nogle ture med ham, evt i skoven eller på stranden (hvis du har mulighed for det). og bare hyg om ham
p's har skrevet en besked hos laban
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 890
Angste heste tager rigtig lang tid, det er så uhyre vigtigt at dele opgaven op i mange små sektioner.
Du må altså godt røre ham bare ikke omkring hovedet? Har jeg forstået det rigtigt?
Jeg ville bruge klikertræning og så starte i boksen med at forstærke den mindste kontakt han vælger at tage initiativ til.
senere kan du forstærke når du må røre ham og efterhånden kan punktet for berøring øges så du nærmer dig hovedet.
targetting kunne være en ide så der sker noget foran ham men som giver udslag i forstærkning og bliver ro og leg for ham.
Success oplevelser er alfa omega for sådan en pony.
Jeg ser mange gode egenskaber i klikkertræning, de giver ro, tillid og motivation.
Held og lykke med ham
Angst