{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

pisk og holdning ? {{forumTopicSubject}}

ja som nogle af jer måske godt ved er jeg kommet tilbage i sadlen efter 4 års pause... nøøj hvor jeg elsker det jeg har altid været en stor smilende rytter og jeg elsker virkelig bare det at side på hesten, så det er mig jo en kæmpe glæde at jeg nu har lånt en hoppe jeg kan ride på ligeså meget jeg vil.
Men men jeg har haft et kæmpe problem med min egn holdning og have korrekt sæde ja endda ben styrring, for at sige det rent ud er jeg blevet temmelig slasket efter så mange års pause, så det har virkelig være en sej og hård kamp for mig selv at ride rigtigt igen.
Men så her i starten af ugen tog jeg en pisk med, det var ikke fordi jeg ville bruge den på hesten, nhh jeg tog den egentligt med fordi jeg ville skridte en tur og efterfølgene træne lidt i at håndtere Malou (hesten) i mønstring. men jeg lagde straks mærke til at lige så snart jeg havde pisken i hånden, kunne jeg pludselig også få min krop til at makkeret og side med korrekt sæde, holdning og ben, pludselig var det hele bare så nemte og jeg følte ikke at jeg var ved at glide og hoppe ud af sadlen mere.
Ja nu har jeg faktisk haft pisken med på ridetur hele ugen uden at bruge den på hesten en eneste gang, men den hjælper på mig...

Jeg undre mig lidt over det, og har faktisk ikke nogle som helst ide om hvorfor en pisk i hånden pludselig kan ændre hele min holdning

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pisk og holdning ?
  • #1   5. nov 2010 pisken kan jo godt ske at have en lille effekt på den måde hesten bærer dig på, selvom du ikke bruger den..

• #2   5. nov 2010 det er noget psykisk

hvis du før red med pisk i dressur, så husker din hjerne hva pisken er... di gamle korrekte sæde indeholdt en pisk, så hvis du efter en pause rider uden pisk har du svære ved at komme tilbage til dit sæde, da pisken faktisk gav dig balance

jeg rider ik med pisk ofte og hvis jeg rider med pisk efter lang pause synes jeg pludselig det kan være svært at styre alle hjælperne

• #3   5. nov 2010 Jannie: jeg tror faktisk ikke at hesten som sådan tager sig af den.. hun har nu også alle dage gået flot i holdning selvom jeg har kæmpe bravt med min ugidelig krop

Chiara: har faktisk aldrig som sådan redet med pisk før... jeg har kun beugt pisken i jord arbejde før i tiden.. men det kan være at min hjerne bedre nu kan indstillig sig på at styre kroppen

• #4   5. nov 2010 Jeg tror at du kommer til at tænke mere over hvordan du holder din krop og dine hænder når du har pisken med, for at undgå at pisken dasker ind i hesten i tide og utide..
    Kan være du skal tage sporer på også, så du kommer til at få styr på at holde hælene nede og ude..

Jeg er helt sikker på at man bliver mere opmærksom på sine bevægelser og sin holdning når man har "hjælpemidler" med som man vil minimere hestens ubehag af.. Håber du forstår hvad jeg mener?

• #5   5. nov 2010 Nina: jo det lyder faktisk som en meget god forklaring... men måske også lidt sjovt, når man skal forklarer at grunden til at man rider med pisk er for at holde sig selv i holdning hehe

• #6   5. nov 2010 Så længe hesten ikke er generet af om man har pisk med eller ej, så ser jeg intet problem i at du har den med som hjælpemiddel til dig selv smiley
    Jeg rider altid selv med pisk for at ha' den med til at forstærke signaler hvis man pludselig står i en situation hvor det bare er nødvendigt at signalerne går klart igennem.. Så for mig er en pisk bare noget man har i hånden når man rider..

• #7   5. nov 2010 lige præcis :o)

• #8   5. nov 2010 Gudeskøn pige: hmmm jeg ved nu ikke lige hvordan hun villle tage det hvis jeg begynder at tage en trommestik med eller om folk ville kunne holde masken når jeg rider forbi på hest og en trommesitk i den anden hånd

• #9   5. nov 2010 det er selvfølgelig rigtig nok

• #10   5. nov 2010 Det kan jo også bare være at du nu har trænet så meget at din krop er kommet i tanke om den rigtige holdning og så var det bare et tilfælde at du havde pisken med dig - eller også var pisken bare lige det der manglede for at din krop kom i tanke om hvordan den skal opføre sig når man rider smiley

• #12   5. nov 2010 Vil tro det er lidt samme princip som at jeg synes det er lettere at styre med 1 tøjle..

Altså man laver en ændring af sin sædvanlige stil og begynder så ubevist at bruge sig korrekt istedet for i fastlåste mønstre fra før i tiden..
    Måske gør pisken at du ubevidst føler at du må 'oppe dig' lidt da du jo vil bruge den korrekt og ikke sidde og tjatte til hesten.

• #13   5. nov 2010 man får også en bedre holdning at at ride med pisk.. - rid med én i hver hånd( du behøver jo ikke at bruge en pisk, alt andet kan også bruge) . det hjælper gevaldigt.. gør det også selv. har bla. en berider der også beder sine ryttere om dét.

Kommentér på:
pisk og holdning ?

Annonce