{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Pisk eller ej. {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg vil gerne høre jeres mening, inden jeg tager ud og rider senere idag smiley
Jeg har en dejlig unghest fra 05. Han er pt. under genoptræning efter et kort forløb hvor han ikke var helt rentgående, men nu er vi igang igen.
Før vores træning gik i stå nåede vi på 2mdr fra kun at kunne skridte i holdning, og at han næsten ikke reagerede for mine signaler, til at kunne skridte og trave i holdning, samt at kunne galopanspring - også fra skridt.
Han var utroligt energisk og reagerede super godt for hjælperne - noget jeg ikke har oplevet med ham før, da han altid har manglet lidt gnist.
Nu her hvor vi er ved at genoptræne er det som om at han har glemt alt det han havde lært smiley
Han kan skridtes og traves i holdning (ikke helt stabilt i trav), men han reagere næsten ikke for mine hjælpere og er virkeligt død i røven!

Når jeg rider med pisk går han super meget fremad, og reagere for det mindste tryk med schenklen. Han er dog også langt mere hidsig og følsom, og kommer jeg til at røre ham med pisken springer han nærmest i luften. Det kan jeg dog sagtens håndtere, så det er ikke problemet.

Mit spørgsmål er, om han ikke vil vende sig til pisken, og derfor ikke reagere for mine hjælpere når jeg smider den igen?
Før halthedsforløbet reagere han jo, og det var uden brug af pisk...
Jeg er bare bange for at han vænner sig til at det kun er når jeg har pisken at han skal gå fremad, og jeg vil virkelig ikke ende med en hest som kun reagere for kunstige hjælpere.
Og ja, jeg rider med spore, men han reagere ikke særlig godt.

Hvad skal jeg gøre? Og er der nogen der har prøvet noget lignende?
Det skal lige siges at han er fuldt dækket ind mineral og vitaminmæssigt i sit foder. Fra jorden er han heller ikke død i røven. Det er kun med rytter på..

- Michelle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pisk eller ej.
  • #1   27. mar 2010 Det er utroligt umotiverende at ride sin hest, og den virker som om den ærlig talt ikke gider.. smiley
    Når man ser på de andre ungheste på hans alder er det heste som reagere godt for hjælperene, og som er utroligt energiske.
    Jeg vil rigtig gerne nå ihvertfald LA på c-plan med ham, men drømmen går lidt itu hver gang vi træner, og han viser sig så usamarbejdsvilligt som han gør...
    Er der virkelig ikke noget jeg kan gøre..?

• #3   27. mar 2010 Altså, før han blev urentgående var det til sidst sådan at jeg blot kunne trykke med schenklen, og så svarede han frem smiley
    Så du mener at jeg skal øve en masse skridt-trav-skridt overgange med ham?

• #4   27. mar 2010 jeg ville nok bare starte "forfra"

du skriver selv at du på to måneder gik fra at den ikke reagerede særlig godt på dine schenkler til virkelig at lystre?

så min logik er at du bare skal tage det som det kommer, og så lad pisken ligge og gør som du gjorde før den stod skadet smiley det må jo have virket før så hvorfor ikke bare gøre det igen?

det er jo trods alt en unghest på blot 5 år så vil da mene at du har masser af tid?

• #5   27. mar 2010 Det er ikke så let som det lyder..
    Jeg har det med at glemme at rette på ham, men på de to måneder var det med underviser på HVER dag.
    Det har jeg ikke nu, så ved ikke om jeg kan præstere at gøre det igen.. /:

• #6   27. mar 2010 jo du kan sagtens!

det vigtigste du skal huske er at have tålmodighed OG at Rom ikke blev bygget på en dag smiley

du kan vel stadig huske hvad underviseren sagde til dig ikke ?

du skal "bare" gøre som din underviser dengang sagde til dig, og ja jeg ved skam godt det ikke er det samme, og det kan godt være at det tager længere tid end de to måneder det gjorde før. men du kan sagtens gøre det igen.

jeg vil tro at du vil blive langt gladere for at du ikke behøver pisken overhovedet, så det er bare i gang med det :).. jeg har selv rettet op på min hest, ved at få undervisning 2 gange og så bare ride det jeg fik at vide der og det hjalp.

og det allervigtigste - lad være med at sammenligne ham med dengang inden han stod stille hvor han var super god og sammenlign ham i stedet med lige da i startede. Det er en super god måde at vende hele træningen til kun at være positiv og fremadskridende og på den måde får du også mere lyst til at træne igen i morgen smiley

• #7   27. mar 2010 TEAM Rosenskjold - Natasha og Martinique !
    - Tusind tak for din motiverende feedback! smiley Mht. Chateau har jeg ikke så meget arbejdsgejst og 'selvtillid', da jeg konstant får afvide af folk at han ingen gangartsformåen har, intet potientale har, ser sløv ud osv. osv.. Lige på det punkt er folk slet ikke blege for at kritisere /:
    Men, den med at tænke på helt tilbage da vi startede vil jeg klart have i baghovedet! Sådan har jeg aldrig tænkt på det før! smiley
    Jeg har blandt andet været rigtig god til at sammenligne ham med de andre (ung)heste der red rundt sammen med os, som var langt dygtigere end os.. Det er også en del umotiverende.. Det skal jeg blive bedre til at lade vær' med, for så stiller jeg for høje krav til os begge, og det kan ingen af os magte.. smiley

Jeg er lige kommet hjem fra at have redet ham, og det gik overraskende godt! smiley Vi red for det første udenfor for allerførste gang i hans liv, og han tog det bare så super pænt! Han er typen der hurtigt går i baglås hvis der er genstande som ser anderledes ud eller lign., men det at der stod spring, bomme, dæk o.lign. op ad hegnet kiggede han bare lidt på, og var ellers så helt ligeglad smiley
    Jeg huskede på at før han var halt red min underviser ham en enkelt gang, og der lavede hun skridt-trav-skridt overgange på ham 30min - efter der var han så super følsom for schenklen som man kunne ønske sig!
    Det gjorde jeg igen idag mens vi varmede op, og da jeg skulle ha' ham i trav reagerede han næsten med det samme ;D Han var super blød for hånden og lagde sig pænt til da han havde kigget lidt, så jeg er super glad og stolt! smiley
    Det er dejligt med lidt positiv træning! smiley

• #8   27. mar 2010 Marie (Layla) *Team SLR* *Ina's piger*
    - Jeg syntes da det er 1000 gange federe at kunne ride sin (ung)hest UDEN pisk! Dét viser en lydhør og godt redet hest! smiley

• #10   27. mar 2010 michelle
    du kan sagtens ride en god gang ind i hesten gennem din træning så det skal du ikke tænke så meget over smiley

og ja hestefolk kan være nogle af de værste mennesker til at svine hinanden til, desværre. Men prøv bare at være ligeglad med hvad de siger om din hest. Det eneste du skal fokusere på er dine mål med din hest, og siger folk positivt til dig eller giver dig konstruktiv feedback så tag det til dig og alt andet skal du bare lade det gå ind af det ene øre og ud igen af det andet smiley

og der kan du bare se at du sagtens kan træne det i ham igen smiley bare hele tiden tag den med ro og lad det komme ad sig selv, og så kan det jo være at det kommer hurtigere end du regner med smiley

• #11   27. mar 2010 marie
    der er jeg så uenig. jeg mener bestemt at hun skal vente med at benytte pisken. ja pisken er et hjælpemiddel, men dte bør da bestemt være meget bedre at kunne ride hesten så langt ind i dens uddannelse som muligt uden brug af pisken, da men jo heller ikke kan bruge den under konkurrence i de højere dressurklasser som jo er michelles mål med hesten.

• #12   27. mar 2010 Line
    Tusind tak smiley

Natasha
    - Det har jeg også fået afvide af min underviser - jeg skal ikke høre på dem der snakker ned om min hest, for han HAR talent og gnist, man skal bare arbejde for at få noget ud af ham her, man får intet foræret smiley
    Det er bare en smule svært at overhøre, men der må jeg være kold og sige til mig selv at han er fin, og at vi godt kan hvis vi vil smiley

Det har jeg helt klart også tænkt mig! smiley Lige pt. træner vi på denne måde 3-4 gange om ugen, og forhåbentligt vil han udvikle sig - langsomt, men i den rigtige retning smiley

Tusind tak for jeres konstruktive og brugbare svar! smiley

• #13   29. mar 2010 Det der med at din hest ikke har lig eså meget gangformåen som de andre, skal du virkelig ikke lade dig påvirke af! Det jan da godt være at den ikke spjætter med forbenene og ligner en gummibold, tilgengæld er den garanteret taktfast og det tæller altså lige så meget, hvis ikke mere, altså til stævner smiley !

Angående dovenhed, kunne det være fordi din hest ikke er helt motiveret og har lysten til at arbejde? I så fald, så er en masse ros jo super godt, når den har gjort det rigtigt.. Jeg roser altid min hest rigtig meget når hun gør det korrekt, for ellers går hun død i det. Bare en idé smiley

Held og lykke med at nå dine mål, det er ikke umuligt!

• #14   29. mar 2010 Marie (Layla) *Team SLR* *Ina's piger*
    - Ja, vi alle har jo forskellige meninger og opfattelser af tingene smiley Problemet er (som også på sin vis er en fordel..) at man ikke skal bruge pisken på ham. Bare man har den får han en helt anden fremdrift, han tonser nærmest fremad. Det er ikke det jeg vil opnå, jeg vil meget hellere have en hest der er lydhør for schenklen, og som reagere spitze - selv ved det mindste tryk smiley
    For mig er det det allerstørste at opnå. En 100% fokuseret og samarbejdsvillig hest.

Søgaard N
    - Det er egentlig rigtigt hvad du siger.. Han har faktisk nogle meget taktfaste gangarter smiley Self. ikke 100% da han jo stadig er ung, men mere end man ser så mange andre med.. smiley
    Det med ros virker utroligt godt på ham, men jeg tror ikke det er det han mangler.. Jeg roser ham meget når jeg rider, og snakker næsten hele tiden med ham smiley Man kan lige så tydeligt se hvor godt han respondere
    på det, for han bliver helt overstadig når man roser ham smiley

• #15   29. mar 2010 Marie:
    Men det er jo netop det der er problemet i denne sag, at der ikke er nok fremdrift.. Så som du selv siger, nytter pisken ingenting! smiley

• #16   30. mar 2010 Jeg vil så lige sige at jeg var nede og ride ham igår, og han var endnu mere følsom for schenklen end sidste gang smiley Jeg lavede igen skridt-trav-skridt overgange efter vi have skridtet varm, og det virkede til sidst som om han havde fanget fidusen smiley
    Det går bare fremad med ham nu, og bliver han ved med at udvikle sig så positivt her for hver gang, så tror jeg vi er samme sted igen om en måneds tid smiley

Kommentér på:
Pisk eller ej.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce