22. apr 2006 Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Pisk - korrekt reaktion {{forumTopicSubject}}
Hej! Jeg har et lille problem omkring min hests reaktion på en pisk.
Min hest vil i traven meget gerne have mig og mine hænder til at bære hans hoved. Han bliver lidt slasket og tung i traven og får en lidt lang holdning i hals og nakke. Jeg vil prøve alle muligheder for at rette op på problemet. Derfor har jeg prøvet, at tage en pisk med og vha. et lille dap på numsen skulle man jo gerne få den reaktion, at hesten lige "vågner op" og så man efterhånden kan ride den i en mere samlet og selvbærende holdning, efter den lige vågnede op og lige blev lidt mere elektrisk. Problemet er så bare at der under tilridningen blev brugt pisk som afstraffelse og tavng og ikke som et hjælpemiddel. Dermed reagerer min hest slet ikke korrekt på en pisk, fordi han naturligvis ikke "stoler" på pisken. Når jeg får en pisk i hånden er han kun koncenteret om hvor pisken er, og så snart jeg lige dapper ham en lille en i gumpen, så spænder han, farer frem, spjætter ud efter den eller stopper helt op og bliver mobset og møg stædig. Helt klart fordi den blev brugt uansvarligt i tilridningen, før jeg fik ham. Jeg vil egentlig bare gerne have nogle tips til hvordan jeg får ham til at reagere på de måde lige at blive lidt mere elektrisk og ikke hidsig, utilpas osv. Ikke fordi jeg skal ride med pisk for altid, men et eller andet sted kan man vel også sige han ikke stoler på, at JEG ikke bruger den med omtanke? I må virkelig ikke misforstå noget som helst - heller ikke hvis nogen bidløse e.l. læser dette emne. Jeg tænker ikke, at bruge pisken som afstraffelse, men som hjælpemiddel og, at han kommer til at stole på pisken..
Håber der er nogle, som kan hjælpe mig.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Mht. pisk så ville jeg starte fra jorden med en longepisk og så have ham løs mens du slog ned i jorden med den, den anden vej af hesten eller vifte med den ell lign. Derefter ville jeg tage en lille pisk og så "vifte" hesten med pisken vifte den i bløde bevægelser langs med kroppen og langsom prøve med en større pisk og hurtigere tempo.. Efter noget tid, burde han vænne sig til den og stole på den.. Evt. rør ham forsigtigt med den indimellem..
Eller simpelthen have en i hånden når du omgås ham på staldgangen, i boksen, på folden osv. så han vænner sig til at den er der, men gør ingenting..
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
Ja selvfølgelig er der noget jeg gør/ikke gør. Han er 6års og ca. et år bagud uddannelsesmæssigt. Jeg er ikke verdensmester. Slet ikke. Derfor får jeg naturligvis undervisning, men har ikke fået undervisning de sidste 14 dage pga. ferie. Jeg har i hele denne uge forsøgt at få ham dyb ned og få strukket ryggen på ham, da jeg tror det er noget af det jeg har manglet at få at vide. I april skiftede jeg underviser i for første gang i 7 år fik jeg at vide at jeg skulle være mere let og fjædrende i hånden. Det havde jeg ALDRIG fået at vide før, så derfor kunne jeg jo ikke vide, at jeg var jeg hård i hånden. Og efter så mange år med den hånd er det svært at vende sig af med det. Det er helt klart også det der gør ham tung fortil. Er de sidste 2 måneder endelig begyndt at finde ud af det med let hånd og sådan og det har også hjulpet. Nu spænder han ikke så meget som førhen, men nu ligger han sig bare i min hånd og så er det svært at have ham let på tøjlen. Derfor ville pisken være god til lige, at få ham lidt mere op på dupperne i stedet for at lalle rundt med hovedet i mine hænder
Men spørgsmålet gik på, hvordan får jeg ham fortrolig med pisken? Jeg får undervisning og har siden april fået en hel masse at vide, som jeg ALDRIG havde hørt før det. Bl.a. at han skulle gøres mere "velformet" i hans holdning, han skulle rides i et lidt lavere tempo, meget med min opstilling (gør stort indvikning på hesten), forbøjet i schenkelvigninger, mere centeret bagpartvendinger osv. Det er virkelig meget der er blevet rettet på, og nu er vi nået her til. Har fået løst et STORT problem jeg havde med at han var meget anspændt i skridt, når man i et problem skulle samle tøjlen op til f.eks. forberedelse til galopanspring eller bagpartvending. Det var fordi jeg ikke stolede på at han kom i rigtig galop, jeg havde selv og var anspændt og sad og holdte ham for meget tilbage, nemlig fordi jeg ikke stolede på det blev rigtig galop. Jeg sad simpelthen og ventede på det blev forkert.. Alt det havde jeg ALDRIG hørt før
apr 2006
apr 2006
apr 2006
Men igen tak for tippene. Helt klart noget jeg vil benytte mig af. Og DEJLIGT at man for en gangsskyld ikke blev bombarderet med alt muligt lort, når man som spørgsmålstegn søger hjælp fra de kloge :o)
apr 2006
Men du er da tilsyneladende klog nok til at hjælpe mig med dette problem Og når du har haft samme problem har du jo lettere ved at forstå hvad jeg mener.
apr 2006
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
dec 2005
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 509
Tag ham i longe med løse indspændingstøjler (Se evt billeder ved Mirace om hvordan) Fordi heste går oftes sådan, fordi den ikke har muskler nok, til at holde sig selv oppe... Og med indspændigstøjler, så kommer musklerne, og hesten lære hurtigt at bærer sig selv...
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
sep 2007
Følger: 128 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 81 Svar: 396
jeg har også elever hvis heste ikke vil holde sig selv, og bevare fremaddriften og selvbæringen..
Her er det en hel de lettere, at chokere hesten på en anden måde, end med pisken.
Når din hest hænger foran, så slip tøjlen. (Dette virker meget akavet men virker)
Og giv den et ordentlig spark, så den bliver chokeret over din reaktion, på hans åbenbare ulydighed..
-
Jeg har selv som du så flot beskriver, også haft en hård og ikke eftergivende hånd, men det at blive opmærksom og ændre det.. Det er noget der gør ridning værd at beskæftige sig med..
Udover de fine fremskridt som du beskriver, ville det også være en ide med nogle gode temposkift, så hesten oplever, at den skal bevæge sig frem og tilbage, uden at lægge sig på tøjle.
held og lykke fremover til jer begge
- Anne Emilie
Pisk - korrekt reaktion