brug af pisk {{forumTopicSubject}}
hvad er jeres mening om korrekt brug af pisk? Den hest jeg rider eg rideskole hest og i undervisningen får vi tit at vide at 'nu skal den have et klask i røven' når den ikke gider gå frem/sætte i travlt ( han er svær at drive og holde i gang). Jeg kan ikke få mig selv til det, fordi jeg mener ikke det er det bedste for hesten. En anden der rider ham bruger pisken flittigt og hun har meget bedre styr på ham - han render om hjørner med mig i stor stil og det er blevet værre de sidste par måneder ?? Nu så jeg så hvordan hun gav ham et godt klask bagi og han bukkede hver gang. Han har aldrig bukket med mig, men jeg har jo så i stedet problemer med at få ham til at 'lytte'. Hvad mener I - skal han have det klask en gang for alle eller skal jeg kæmpe med ham? Hvordan bruger man pisken 'rigtigt '?
feb 2010
Følger: 32 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 315
maj 2015
Følger: 33 Følgere: 13 Emner: 48 Svar: 887
maj 2015
feb 2010
maj 2015
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
stoppede der da der kom ny underviser hun mente ikk hestene ku en disse og selvom jeg red på min egen så sku han næsten også tæskes fremad og det nægtede jeg og nægtede det på de andre så vi kom tit op at toppes pga hendes holdning når nu der er så gode heste så man kan lære mere en at ride den ene og den anden vej.
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 298
Et klem med schenklen = et spark med schenklen på en rideskole
Et dap med pisken = et klask med pisken på en rideskole
Og i dressur er det jo ikke særlig mange, der er nød til at bruge pisken for at få hesten frem, men for at aktivere bagben
Du kan sagtens gøre "modstand" og vælge at ride på dine præmisser, men som du selv har bemærket, så får du ikke det samme ud af hesten, så det er et valg, du skal tage, hvis din underviser acceptere det.
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
For hvis du bruger 20 min på at få den ud i hjørnet og i trav på 45 min ridetime. Og ridelæres løsning er klap den bagi. Tja skift rideskole for er da ikke fair mod hverken hest eller dig.
Har du mulighed for at ride den flere dage om ugen, og du holder af lige denne hest, har du evt. Part på den. Så få noget god undervisning, noget ene undervisning, som kan hjælpe dig og give dig nogle redskaber. Hvis hesten overhører dit signal 3-4 gange, hvorfor skulle den så reagere på samme signal 5 gang. Næste gang ignorer den 5-6-7 gange. Når noget ikke fungere hjælper det ikke at blive og mase på, hesten blir blot og er jo åbenbart døv for signalet.
Så der skal findes en måde i kan kommunikere på, behøver ikke være du klapper ham en. Kan han longeres? Tag 20 min i longe du bruger et frisk trav ord og et signal, forstærkes af en i midten med longen, hesten springer i trav du tager ned roser godbid. Gentag så lærer du den, positivt at når du beder om dette den får hjælp fra en på midten til at forstå det er det du mener ros stop og godbid lagre det positivt.
Der mange muligheder, men kræver man har mulighed for at arbejde med hesten, kræver man følger op. Og får noget hjælp, hvis man ikke selv er dygtig nok.
Nemmeste løsning er skift rideskole, for lyder ikke til ridelære går op i hestevældfærd som jeg læser det. Men ellers giv ikke bare op, hvis du glad for den, så se tilbage og erkend det virker ikke som du gør nu, og skift spor og taktik god træning.
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
maj 2015
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
nov 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 13
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
feb 2010
feb 2011
Følger: 310 Følgere: 291 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 225
mar 2015
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27
Et lidt alternativt løsningsforslag som har virket for mig med rideskole heste er sporer
Jeg er blevet rigtig glad for dem, da min nuværende part er en af de dovne af slagsen, men han lytter rigtig godt til dem. Derudover synes jeg, at det er lidt lækkert, at man bare kan give ham et prik, hvor jeg føler, at jeg ellers skal dreje foden helt vildt, hvis jeg skulle prikke ham med hælen på min ridestøvle. Så både lettere og mere effektivt i mit tilfælde
For at komme tilbage til dig, så bliver mange heste schenkeldøve. Hvis din ridelærer siger god for det (for hvis man sidder uroligt med fødderne, så får man prikket hele tiden), så ville jeg anskaffe mig et var sporer, da mange rideskoleheste som regel lytter væsentligt bedre til dem.
Synes personligt også, at det virker mere venligt at prikke hesten i siden
brug af pisk