29. nov 2003 Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Brug af pisk {{forumTopicSubject}}
Er det bare mig eller er der rigtig mange der slet ikke har forstået hvordan en pisk skal bruges ?? forstår bedre og bedre dem der tror pisken er en ond ting, hvis de altid høre at hesten bare skal have en i rumpen med den..
En pisk er jo ikke til at slå med, det er en forlænget arm til at understøtte sine signaler og hjælpe hesten, den er ikke til at drive hesten frem med og ikke på nogen måde til at slå med..
Bliver så ked når jeg igen og igen skriver at folk bare skal give hesten i i rumpen med pisken, for den er bare fræk (hvilket den jo så ikke kan være).. ud over det siger DRFs nye retningslinier og regler at man ikke må straffe..
Bruger du pisken til straf ?? og hvorfor ?
jun 2007
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 1 Svar: 438
Sådan mener jeg IKKE pisken skal bruges, den er et hjælpemiddel, - ikke straf!
Jeg bruger pisken som et hjælpemiddel, fx til at flytte bagparten.
Da det ikke altid er at mine ben er så "friske" efter en cykeltur på 10 med bakken, når jeg skal ud til hesten
Kan komme til at tænke på det her citat, når man høre om andres "piske'brug"
- " Hvis man ikke kan styre hesten uden smerte, burde man slet ikke sidde på den "
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
longse pisken bliver brugt til at vise vej når vi har fri løb på ridebanen..
har dog haft en kort pisk med når smølfen skulle trænes som lille.. for at marker hvilken vej han skulle gå osv.. men igen kun som pegepind og arm forlænger
den korte version: piske gør ingen gavn her hos os ..
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 173 Svar: 1.625
Jeg bruger selv dressurpisk hver dag. Min pony er ikke den mest fremadgående, og man får simpelthen ikke noget ud af hende når hun slentre af sted i trav. I galoppen mister hun fuldstændig takten hvis ikke man har pisken med.
Jeg ved godt at det kan løses med mere grundridning og noget mere form, men det har jeg desværre ikke mulighed for at gøre noget ved i øjeblikket.
Jeg er selv meget imod at benene skal bruges til mere end at trykke til hesten, jeg vil meget hellere bruge pisken end at sparke til hesten.
Langt de fleste heste reagere lige så snart man rør dem med pisken.
Min pony er heldigvis så opmærksom over for hjælperne at jeg overhovedet ikke rider for tøjlerne, og derfor skal ponyen reagere for benene når hun skal bøjes og dreje. Så nytter det ikke noget at jeg sidder og sparker til hende hele tiden for at få hende frem.
Det fungere ihvertfald rigtig godt for mig og min pony.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Men nu er jeg jo også den slags menneske der faktisk kun bruger piske fra jorden af og når jeg mønstre, og reglerne er ganske simple under mønstring, pisken må kun bruges som guide og jo mindre den rører hesten jo bedre er det.
aug 2007
Følger: 82 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 156 Svar: 989
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 224 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.199
På de rideskoler hvor jeg gik blev vi undervist i at "give den en i rumpen", når "den var dum".
Det var altid hestens fejl og ikke vores.
Hesten var jo bare dum eller fræk og skulle have sin straf derfor ..
No wonder hvorfor rytterne rider sådan idag .....
Efter jeg blev ældre og fandt ud af, hvordan en hest egentlig fungerede, har jeg næsten ikke brugt pisk eller sporer, og slet ikke til afstrafning.
Nu skammer jeg mig over ikke at kunne se, hvor forkert mine ridelærer underviste mig dengang.
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 224 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.199
Haha jeg kan overhovedet heller ikke styre en pisk mens jeg rider mere xD
Det går helt galt
aug 2007
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.656
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
I mine øjne, er et klask i røven = mishandling, misbrug af sin position overfor hesten.
maj 2008
Følger: 137 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 3.038
aug 2007
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Nanna: Jo jeg har skam selv havf en der aldrig havde lært at svare korrekt frem for shcenklerne.. men så lære man hesten det.. det ændre ikke på at pisken ikke er til at drive frem med, for sidder du og bruger den konstant for at få hesten frem, så begynder den også at ignorere den på et tidspunkt..
Lea: Nu skriver du jo selv at give den et klap i røven.. måske en fejl formulering, men for mig betyder det at slå.. og jo det kan hesten sagtens mærke, måske de har tykkere hud, men de har også mange nerver i huden..
LPA: At slå når hesten er ulydig, selv om det ikke er "hårdt" er stadig forkert brug af pisken, da det er at straffe den, oftest for noget som er rytterens fejl..
aug 2007
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
Min pony har så meget respekt for en pisk, at han kun skal se jeg får en lille spring pisk med og så er han jo frisk igen.
Han får så meget fart på, at jeg skal holde mere igen, hvilket betyder at han kommer ind i tvungen holdning, som jeg IKKE selv er stolt over. Nu er jeg så begyndt med spore igen, efter jeg nok sad og prikkede ham for meget, som så gjorde ham død i siden.
nov 2003
Med at drive frem mener jeg dem der sidder og dasker til hesten fordi de ikke kan få den frem ad, hvis du forstår..
jun 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 182
Ikke ondt ment, bare et spørgsmål:)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg bruger den til at understrege mine signaler
Fx. Maja nægter at gå fremmad fordi hun hellere vil hjem - så tjatter jeg altså til hende hvis hun ikke lytter til benene.
Eller den overgang hun nægtede at gå frem på ridebanen, eller hvis hun bliver lidt træt - så er det en forstærkning af signalet.
Straf nej - forstærkning af signal ja
Det er så en anden ting at Maja til tider beslutter at ben, pisk og evt. spore signal rager hende en papfis især hvis hun har vinterpels.
nov 2003
Igen med at den ikke er til at få hesten frem betyder at man ikke skal sidde og tjatte med pisken konstant fordi hesten ellers går i stå, der skal man i stedet lære den at gå frem..
jun 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 182
Men det er vel også en slags straf, dvs. du straffer den for ikke af reagere:)
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 54
nov 2003
Anne Mette E: En hest der har lært at reagere korrekt for benene reagere altid (med mindre der er andet galt) hesten vælger ikke at den ikke gider reagere.. og nej det er ikke en straf men en forstærkning.. man straffer ikke hesten men forstærker schenklen.. hvis du straffede den for ikke at gå frem (og nogle gør det) så slog du hesten.. man slår ikke når man forstårker schenklen..
Katja: Det du beskriver er for mig også at bruge den som forlænget arm (altså en forlænget hjælper).. for både når du snakker urutinerede ryttere og heste er det jo en periode som hjælp til de andre hjælpere hvis disse ikke forståes eller ikke kan styres.. for du mener jo ikke at rytteren til evig tid skal bruge pisken frem for ben, det er jo blot en hjælp til der er styr på benene..
En del lader altså til helt at misforstå det med at bruge den som fremdrift.. jeg snakker ikke om at bruge den til at forstærke schenklen ved fx indlæring eller hvis man skal forbi noget "farligt".. jeg snakker om ryttere der sidder og tapper hesten på røven nærmest konstant for at holde tempo, det er lige så forkert som at sidde og bruge benene for hvert skridt..
Brug af pisk