{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering og brug af pisk
  • #1   3. jan 2018 Nej jeg slår ikke hesten med pisken, jeg driver hesten fremad med at holde pisken med afstand til numsen smiley Jeg "smælder" sjældent med pisken i longen heller, for jeg vil allerhelst bruge mundtlige kommandoer til det hele - dog har jeg brug for pisken for at guide hesten på rette vej smiley

• #2   3. jan 2018 Jeg svirper med den for at drive hesten fremad, eller presser den ud på volten ved at pege med pisken. Man kan godt røre/daske på bagparten, men ligesom andre piske skal man ikke slå.

• #3   3. jan 2018 Når jeg longere, så tager jeg bare enden af rebet og svinger lidt med, mens jeg sige: "traav", det er nok til at få min part i trav. Han er også en lidt følsom hest:)

Nogen af mine andre part har jeg brugt pisk til, der slog jeg bare et "smæld" med pisken, uden at ramme dem. Hvis de nogen gange ikke reagerede, så "lagde" jeg pisken på deres bagdel, bare lige så de kunne mærke jeg stadig var der:)

• #4   3. jan 2018 Aldrig om jeg ville slå hesten med den.

Bruger den som drivkraft, når hun reagerer og går frem, så holder jeg den skråt bagud, så den er væk fra hesten.

Hvis hun stiller sig og leger teselskab i et hjørne, kan jeg godt røre hende med pisken, hvis hun ikke reagerer på drivning, men jeg slår ikke.

Nåja, jeg bruger ikke en longepisk, dem med den lange snert, men en kørepisk, med kort snert. Den er lettere, og synes den lange snert er træls

• #5   3. jan 2018 Jeg peger på ham med den og driver på den måde frem, hvis han ikke reagerer bevæger jeg pisken i luften og vil han slet ikke kan jeg finde på enten at slå knald/svirpe bag ham med den eller “dutte” ham på bagen (men så er det virkelig en dårlig dag hvis det er nødvendigt)

Jeg ville aldrig aldrig slå med den, så har man ikke lært hesten at blive longeret særlig godt smiley

Jeg vil gerne undgå at hesten bliver bange for piske, for så mister han ideen om at pisken fra ryggen bruges til at aktivere bagpart ind under og sådan, så den ikke blot betyder “fuld fart frem fordi jeg er bange”

• #6   3. jan 2018 Jeg bruger pisken i longe til at drive frem.
    Jeg starter med at pege mod numsen af min hest, for at fortælle, at nu skal hun gå fremad. Hvis hun ikke reagerer, slår jeg mod jorden. Min longepisk er i virkeligheden en kørepisk, så den kan ikke smælde. smiley

Hvis min hest stopper op for at spise græs, eller hvis hun nægter at gå fremad (det kan hun finde på, når det er lang tid siden vi sidst har longeret), så jo, så kan jeg godt finde på at ramme hende med den. Jeg slår ikke, men jeg kan godt finde på at tappe hende på numsen med den, til hun så går fremad. smiley

• #7   3. jan 2018 Tusind tak for svar! smiley Jeg har fornylig lært at longere og det er gået fint, men idag da jeg ville skifte volten ville han ikke ud på volten, og i stedet drejede han rundt om sig selv så jeg ikke havde mulighed for at komme bag hesten. Jeg synes longepisken er ret besværlig at styre og vil jo helst ikke daske for hårdt. Men hvad skal jeg så gøre når han er i det drille-humør...
    Nogle råd?

• #8   3. jan 2018 Heste har forskellig følsomhed, og det er, for mig, afgørende for hvordan jeg bruger pisken.
    Ved nogle er det nok at "pege" eller løfte pisken, ved andre må man svirpe let til dem for at få deres opmærksomhed.
    Men under alle omstændigheder er pisken et vigtigt redskab når jeg longerer. Jeg bruger mere kropsprog end mundtlige kommandoer og her har det stor betydning hvordan pisken placeres i forhold til hesten og hvordan man bruger den. Det vigtigste er at hesten ikke er bange for den, så man f.eks. kan bruge den til at aktivere udvendige bagben, eller hvad man nu gerne vil sætte fokus på. Når jeg longere, bruger jeg især min krop og min placering i forhold til hesten for at virke fremaddrivende eller tilbageholdende. Når hesten har lært at aflæse mig, kan det være nok at løfte blikket for at få hesten til at øge voltestørrelsen smiley
    Det sidste pisken skal bruges til er korporlig afstraffelse, og det er en kunst at bruge pisken som det mangesidige hjælpemiddel den i virkeligheden er. Men øvelse gør mester smiley

• #9   3. jan 2018
    Få hjælp til longeringen :o)
    Hesten drejer ofte rundt fordi man giver de forkerte signaler og selv blokere for hvor den skal hen og beder den stå stille.

• #10   3. jan 2018 Bruger den meget stille, til at holde bagved hesten, så den ved at den skal gå frem. I nogle tilfælde hvor hesten ikke reagerer har jeg svirpet med den, dog uden at ramme hesten. Ellers har jeg brugt den til at skifte volte. Min part longerer jeg dog ikke med pisk. Hun er ikke fan, så alt foregår med stemme og evt. Enden af tovet.

• #11   4. jan 2018 Min hest har lært når pisken er oppe skal han gå frem, når pisken er nede skal han bare holde tempoet. Så pisken rører ham ikke på noget tidspunkt smiley

• #12   4. jan 2018
    Ingen, har lært mine komandoer på gangarter og temposkifte, så behøver ik piske eller andet drive middel smiley

Kommentér på:
Longering og brug af pisk

Annonce