{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

2 skridt frem 1 tilbage - longering {{forumTopicSubject}}

Det blev vist lidt langt, men håber virkelig at I vil læse det alligevel, da jeg har brug for lidt hjælp.

Håber I kan hjælpe mig, da jeg er lidt uden viden til at løse problemet.

Jeg har denne her 10-års dejlige vallak, som jeg aldrig har longeret i de 4 år jeg har haft ham, fordi han bliver så hidsig, og bider, sparker stejler og gør alt for at komme uden om. Tror han har haft en grim oplevelse med det tidligere - han har ikke haft det godt, hvor han kom fra...

Nu skal jeg til at starte med omskoling til akademisk, hvor longearbejde er en kæmpe stor del af arbejdet. Så jeg startede longearbejdet for ca 3 uger siden, hvor jeg startede stille og roligt ud. Jeg blev meget overrasket, da han bare gik ud på volten og ikke lavede nogle numre.
Jeg har så i de sidste 3 uger kunne longere ham i skridt og trav, og øve frem og ned uden problemer. Særligt i går, hvor han prøvede kapsun var han bare en engel!

Nåh, men jeg ville så longere igen i dag, og der gik det bare galt. Han ville godt gå højre volte, som også er hans bedste. Han skridtede og travede okay, men ikke perfekt. Da jeg så ville have ham på venstre volte brød helvede bare ud af ham! Han blev virkelig hidsig og gjorde som han ellers plejer, med at true, bide og alt det der.
Sidst jeg prøvede og lære ham at blive longeret er vel 2 år siden, hvor han blev så gal at han bed gennem min jakke og bed hul i mig. Og det sidder altså stadig lidt i mig.
Nåh, men når han bliver sådan rykker jeg en enkelt gang i grimen og markerer med stemmen, at det ikke er i orden. Og når han er aller værst bakker jeg ham. Jeg råber ikke ej heller slår jeg, da det ikke er vejen frem.
Men det andet virker ikke altid, det er ikke altid lige let at komme igennem til ham, hvis han har lukket af.
I dag løste jeg det ved så at lokke ham ud på den gode volte og så gå 2 runder, og så ros og stop.

Men er det vejen frem? Er det sådan man skal håndtere det? Eller vinder han så, når det ikke er den volte jeg ville have ham ud på?
Håber I har nogle forslag, da jeg er helt på bar bund.

Det skal lige siges, at jeg skal have undervisning på lørdag i akademisk, og håber at hun kan hjælpe også, men ville da være rart med andres erfaringer også smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 skridt frem 1 tilbage - longering
  • #1   14. mar 2011 Start med kun at longsjer ham på hans gode side ind til han har fået så meget tillid til dig at det altså er godt nok det du gør ved ham og du ikke gør det for at være ond ved ham også husk at ros ham... Men ja du lader ham vinde vis du bare lader ham få sin vilje at komme om på hans gode side også bliver det ikke bedre men start i meget små mængder på hans dårlige side og forhøje det jo bedre han bliver men først når han har den fulde tillid til det på hans gode side

• #2   14. mar 2011 Cecilie: Nu står der jo også netop at jeg IKKE råber. Bomme er ikke vejen frem, da han ikke både skal koncentrere sig om at gå i longe og bomme på samme tid. Han har ikke ret meget snor at gå på, da jeg mister kontakten med ham på denne måde. Så går jeg hellere rundt på banen med ham. Og har ikke skrevet noget om at han fiser rundt i longen. Det gør han ikke. Han går stille og roligt og prøver på at søge ned så godt som han kan. Så der er ingen "longe-fræs" her.

• #3   14. mar 2011 Diana: Man kan ikke bare undlade og longere på den ene volte. Det kan medføre rigtig trælse skævheder i ryggen.

Og Cecilie, siger ikke noget om at han ikke kan gå afslappet. Han går super afslappet. Og jeg kan ikke undgå, at give ham et eller andet signal om, at den adfærd han udfører er forkert. Det kan godt være at han har haft dårlige oplevelser i longen før jeg fik ham for 4 år siden, men det har han ikke haft ved mig. Og det kan ikke nytte noget at jeg ikke må i rette sætte en hest, som er direkte farlig overfor den der håndterer den!

• #4   14. mar 2011 Har du overvejet at få en kiropraktor på, så du ved det ikke skyldes smerter...lyder for mig som om han har et stillingsproblem i kroppen. Hvis ikke tror jeg prof. hjælp ville være mere givtig, da vi andre jo ikke kan se hvorfor han gør som han gør, men lyder for mig ikke som et dominansproblem, så ville han gøre det så godt som hver gang.

Hvis han ikke har problemer i ryg/nakke/kryds, ja så kan det være kravet der måske er for stort, så det bare at starte stille og roligt igen og stoppe når det går godt.

• #5   14. mar 2011 Berit: Jeg ved godt, at det kan skyldes problemer fysisk, men altså. Så ville han nok reagere hver gang jeg ville have ham ud, og det gør han jo ikke. Han har gået perfekt i 3 uger.

• #6   14. mar 2011 Cecilie: Det er klart at han ikke er afslappet på tidspunket, hvor han er ubehagelig. Men det er ikke når han går ude i volten, det er når jeg vil drive ham ud. Når han først er derude går han super afslappet med næsen nede i sandet.
    Jeg er klar over at det ikke hjælper at straffe hesten, men der er en verden til forskel på at sige til hesten at den adfærd den udfører ikke er okay, og så til at man desideret straffer den.
    Jeg kan ikke bare stå og kigge på min hest, der udviser en ret farlig adfærd overfor mig, og sige "Nåårh, hvor er du sød, gider du lade være med at bide efter mig".
    Han har ikke noget tillidsproblem til mig.

• #7   14. mar 2011 Smerter giver de ikke altid udtryk for hver gang, dyr har en høj smertetærskel og det kan være han gør en bestemt bevægelse lige før han beliver ubehagelig, som lige har trikket et led eller noget.

Ellers stil ham og gå selv ind i midten og start longeringen, så han er væk fra dig og det ikke er ham der bliver sendt væk.

• #8   14. mar 2011 Berit: Lyder som en fornuftig ide, Har faktisk også tænkt over det, men han følger mig OVERALT. Hvis jeg har ham løs på banen (som ikke er lukket af) skal jeg ikke være nervøs for om han går sin vej, da han altid følger efter. Har også nogle gange tænkt på om det er det der gør det - altså at jeg har lært ham og blive no matter what, og så bliver forvirret over at jeg pludselig sender ham væk

• #9   14. mar 2011 Du kan jo prøve og se om det er det. Nogle heste reagerer på at blive skubbet væk. Så det bedre at du går lidt væk istedet.

• #10   15. mar 2011 Hej!
    Lige en lille forsigtig kommentar.
    Når du longere ham, er det så altid det samme sted?
    Noget af det jeg tænker på er bl.a. at jeg gennem længere tid har trænet min vallak i roundpen. Det fungere super fint, hvor han løbet løs og støtter sig op ad roundpenens hegn, mens jeg så kan styre ham med stemme og krop. I starten gik jeg med ham rundt og lod så afstanden mellem ham og mig blive større (i starten havde jeg longe i ham) Hver gang han så begyndte at søge ind mod mig, gik vi et skridt tillbage. Derved forstået, jeg vidste ham ud på plads og gik et skridt tættere på ham. Når så han slappede af, kunne jeg forsøge igen at øge afstand. Som sagt går det rigtig fint i roundpen....men men men...
    Hvis jeg vil longere ham udenfor roundpen, kun i longe, kan der opstår lidt "problemer". Han er vant til at have roundpenen som støtte, så hvis jeg pludselig vil longere ham på en åben mark eller lign. så bliver han lidt utryg og forvirret. Skal vendes til at finde støtten i longen på samme måde som han i sin tid fandt støtten i roundpenen. Når han bliver forvirret springer han rundt og kan slet ikke finde ud af hvad han vil. Jeg stopper ham, og går så en et par omgange med ham, hvor jeg går på siden af ham, indtil han slapper af, og så prøver vi igen.
    Ved slet ikke, om det er en situation som ligner din, men tænkte bare.... smiley Måske!

• #11   16. mar 2011 Maiken: Tak for din kommentar smiley Vil ikke sige at der er noget "plejer" her, da han kun har været i gang i 3 uger, og maks er longeret 7-8 gange indenfor dette tidsrum. Men Vi har alle gangene været på vores udendørsbane, så det er ikke noget nyt, desværre smiley
    Jeg ville rigtig gerne som dig løslongere ham (da han har langt lettere ved det), men det er desværre ikke muligt, da vores bane ikke er lukket helt af smiley Hegnet er ikke ret højt, og der er en kæmpe udgang, som ikke er lukket.

Kommentér på:
2 skridt frem 1 tilbage - longering

Annonce