{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

2 skridt frem 1 tilbage - longering {{forumTopicSubject}}

Det blev vist lidt langt, men håber virkelig at I vil læse det alligevel, da jeg har brug for lidt hjælp.

Håber I kan hjælpe mig, da jeg er lidt uden viden til at løse problemet.

Jeg har denne her 10-års dejlige vallak, som jeg aldrig har longeret i de 4 år jeg har haft ham, fordi han bliver så hidsig, og bider, sparker stejler og gør alt for at komme uden om. Tror han har haft en grim oplevelse med det tidligere - han har ikke haft det godt, hvor han kom fra...

Nu skal jeg til at starte med omskoling til akademisk, hvor longearbejde er en kæmpe stor del af arbejdet. Så jeg startede longearbejdet for ca 3 uger siden, hvor jeg startede stille og roligt ud. Jeg blev meget overrasket, da han bare gik ud på volten og ikke lavede nogle numre.
Jeg har så i de sidste 3 uger kunne longere ham i skridt og trav, og øve frem og ned uden problemer. Særligt i går, hvor han prøvede kapsun var han bare en engel!

Nåh, men jeg ville så longere igen i dag, og der gik det bare galt. Han ville godt gå højre volte, som også er hans bedste. Han skridtede og travede okay, men ikke perfekt. Da jeg så ville have ham på venstre volte brød helvede bare ud af ham! Han blev virkelig hidsig og gjorde som han ellers plejer, med at true, bide og alt det der.
Sidst jeg prøvede og lære ham at blive longeret er vel 2 år siden, hvor han blev så gal at han bed gennem min jakke og bed hul i mig. Og det sidder altså stadig lidt i mig.
Nåh, men når han bliver sådan rykker jeg en enkelt gang i grimen og markerer med stemmen, at det ikke er i orden. Og når han er aller værst bakker jeg ham. Jeg råber ikke ej heller slår jeg, da det ikke er vejen frem.
Men det andet virker ikke altid, det er ikke altid lige let at komme igennem til ham, hvis han har lukket af.
I dag løste jeg det ved så at lokke ham ud på den gode volte og så gå 2 runder, og så ros og stop.

Men er det vejen frem? Er det sådan man skal håndtere det? Eller vinder han så, når det ikke er den volte jeg ville have ham ud på?
Håber I har nogle forslag, da jeg er helt på bar bund.

Det skal lige siges, at jeg skal have undervisning på lørdag i akademisk, og håber at hun kan hjælpe også, men ville da være rart med andres erfaringer også smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 skridt frem 1 tilbage - longering
  • #1   14. mar 2011 Måske kan det hjælpe hvis du får en til at gå ved ham i longen?(;

• #2   14. mar 2011 Det kunne lyde somom der er noget fysisk galt?

hvis hesten er fin på begge volter dagene før, god på den ene volte på selve dagen men slår fra på den anden volte så er der noget galt smiley

jeg ville tro at det er generelle skævheder og evt. balance problemer

Hva er det for en underviser du har? det lyder underligt at hun/han vil have dig til at longere hesten fra starten af, du har jo ikke en chance for at korrigere hesten når hesten ikke er dus med longeringen

• #3   14. mar 2011 Angelika C: Min underviser hedder Christel, men hun har ikke været ude endnu. Det er første gang på lørdag, og hun har ikke bedt mig gøre noget endnu, da hun hverken kender hesten eller mig.

Men altså. Han har gået godt i 3 uger, hvordan skal han så lige pludselig have fysiske skavanker og balanceprblemer?

• #4   15. mar 2011 At longere er meget "svært" for hesten. Hvis ikke den går helt korrekt og er bøjet korrekt i kroppen, så slider den sig. Den kan sagtens have pludseligt ondt hvis den i længere tid har været i en uhensigtsmæssig position på volten.

Oveni det kan jeg læse at du ikke har haft lavet grundig indlæring af hjælperne som er ved kapsunen, når man arbejder for hånd, hvilket jeg synes er ærgeligt.

Kig på www.kapriole.dk

Start "forfra" = start med at gå med hesten på volten, lære den at åbne ganaschen, lære den at føre det bærende bagben ind til tyngdepunktet, lære den ikke at skyde skuldre (mange heste gør dette i starten, det samme som overbøjning). Når hesten engang kan det ude på volten med en rytter som "går med" SÅ kan man begynde at sende den ud på volten, ellers vil den bare sjældent bære sig eller være rigtigt stillet mm. = slid.

• #5   15. mar 2011 Angelika C: Jeg vil give dig ret i noget af det du skriver. Selvfølgelig kan han ikke bøje sig perfekt endnu. Det er der heller ingen, der forlanger af ham. Men jeg vil så påpege at han ikke går i en RUND volte. Vi bruger hele banen. I går startede vi på midten af banen og sluttede i den ene ende. Så vi kommer vidt omkring. Og nok er jeg ikke ekspert, men jeg kan da se at han ikke overbøjer sig.

Mht. indlæringen af kapsunen, så nej. Det har jeg ikke gjort. Og det er fordi han KUN har haft den på en gang - i søndags, hvor longeringen for øvrigt gik til UG. I går da han var dum havde han en ganske almindelig grime på.

Desuden burde det ikke have noget med hverken ømhed, kapsun, forkert bøjning eller andet og gøre, da som jeg skrev er det ikke første gang. Det var første gang i 3 uger, hvor jeg ikke har lavet longearbejde i 2 år, fordi jeg ikke har turde pga den reaktion.

• #6   15. mar 2011 Rolig rolig, forsøger bare at hjælpe smiley

og jo, i løbet af 3 uger kan hesten NEMT have lavet noget dumt med kroppen.

Prøv at gå tingene efter i sømmene igen, det kan være at du falder over det som var skyld i hans reaktion

• #7   15. mar 2011 Angelika C: Ved godt at han kan have lavet noget dumt med kroppen. Men da det ikke er første gang det sker, er det ikke sikkert at det er det der er årsagen.
    Som skrevet har han gjort det 100 gange før i tiden. Og har haft kiropraktor på ham, hvor han efterfølgenende gjorde det alligevel - det er dog noget tid siden nu.. Men dengang var han helt 100% i orden.

Men lagde longeringen på hylden, da det simpelthen var for farligt. Og nu for 3 uger siden ville jeg prøve igen. Og det gik fantastisk - indtil i går...
    Han har fået fri i dag, og så prøver jeg i morgen igen. Og så får han fri fra longen indtil lørdag, hvor min nye underviser kommer.

Kommentér på:
2 skridt frem 1 tilbage - longering

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce