23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
2 skridt frem 1 tilbage - longering {{forumTopicSubject}}
Det blev vist lidt langt, men håber virkelig at I vil læse det alligevel, da jeg har brug for lidt hjælp.
Håber I kan hjælpe mig, da jeg er lidt uden viden til at løse problemet.
Jeg har denne her 10-års dejlige vallak, som jeg aldrig har longeret i de 4 år jeg har haft ham, fordi han bliver så hidsig, og bider, sparker stejler og gør alt for at komme uden om. Tror han har haft en grim oplevelse med det tidligere - han har ikke haft det godt, hvor han kom fra...
Nu skal jeg til at starte med omskoling til akademisk, hvor longearbejde er en kæmpe stor del af arbejdet. Så jeg startede longearbejdet for ca 3 uger siden, hvor jeg startede stille og roligt ud. Jeg blev meget overrasket, da han bare gik ud på volten og ikke lavede nogle numre.
Jeg har så i de sidste 3 uger kunne longere ham i skridt og trav, og øve frem og ned uden problemer. Særligt i går, hvor han prøvede kapsun var han bare en engel!
Nåh, men jeg ville så longere igen i dag, og der gik det bare galt. Han ville godt gå højre volte, som også er hans bedste. Han skridtede og travede okay, men ikke perfekt. Da jeg så ville have ham på venstre volte brød helvede bare ud af ham! Han blev virkelig hidsig og gjorde som han ellers plejer, med at true, bide og alt det der.
Sidst jeg prøvede og lære ham at blive longeret er vel 2 år siden, hvor han blev så gal at han bed gennem min jakke og bed hul i mig. Og det sidder altså stadig lidt i mig.
Nåh, men når han bliver sådan rykker jeg en enkelt gang i grimen og markerer med stemmen, at det ikke er i orden. Og når han er aller værst bakker jeg ham. Jeg råber ikke ej heller slår jeg, da det ikke er vejen frem.
Men det andet virker ikke altid, det er ikke altid lige let at komme igennem til ham, hvis han har lukket af.
I dag løste jeg det ved så at lokke ham ud på den gode volte og så gå 2 runder, og så ros og stop.
Men er det vejen frem? Er det sådan man skal håndtere det? Eller vinder han så, når det ikke er den volte jeg ville have ham ud på?
Håber I har nogle forslag, da jeg er helt på bar bund.
Det skal lige siges, at jeg skal have undervisning på lørdag i akademisk, og håber at hun kan hjælpe også, men ville da være rart med andres erfaringer også
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 290
Jeg kan ikke sætte mig 100 % ind i situationen, men jeg plejer, når hesten gør noget "forkert", at blive ved med at give ham signalerne hen md "det rigtige", indtil han gør det rigtige, og så slipper jeg presset og roser ham
I denne situation kunne det være, at du vedligeholder eller tilføjer pres, når han begynder at true dig, og så når/hvis han stopper med den truende adfærd, så slipper du presset med det samme! og derefter bare forsætter med at lade ham løbe på volten og når han så har gået 1 omgang f.eks. uden ballade, så stopper du ham og roser ham
Hvis han derimod ikke slipper presset på dig (altså den truende adfærd), så ville jeg sætte ham på plads, på samme måde som du gør - markere, at det ikke er okay, og så hurtigt drive ham frem igen, så han kommer til at tænke på at arbejde i longen, (her skal han forhåbentligt være stoppet med sin truende adfærd), istedet for at tænke på udskældningen. - Så det alligevel er positivt for ham at gå fremad og arbejde, og ikke fuldstændigt bliver forbundet med udskældning.
Hvis han derimod bliver ved med at være truende, så ville jeg stoppe ham og bakke ham forholdsvis hurtigt (ikke så hurtigt at det bliver ukontrolleret og stresset/forvirrende, men bare så at ikke når at opfatte det som 'truende adfærd-stop-pause=ros/intet pres-bakke=pres/irettesættelse', men istedet 'truende adfærd-stop efterfulgt med det samme af-bakke'. - og så skalhan derefter ud på volten igen, og når han har gået f.eks. 1-2 volter ordentligt, så stoppes og roses han.
Men dette er jo ikke hvis han er meget truene og aggressiv, det er mere til irettesættelse, ved "lette provkationer"
MEN! Hvis det er et meget stort problem, og du virkelig tror, at han har nogle psykiske problemer med longen (for det lyder sådan), så er det jo ikke bare om hvordan du reagerer, når han er i longen, men en lidt større "omgang"..
Håber du kunne bruge det lidt, som sagt er det ikke fordi jeg kan sætte mig 100% ind i din situation, da jeg aldrig har oplevet et gentagende aggressivt problem, som du beskriver..
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Jeg får som sagt heldigvis undervisning på lørdag, og håber at hun kan give mig nogle gode redskaber at arbejde med, hvis han gør det igen.
Louise: Det er klart at jeg vil vente og se, hvad der sker i morgen Men selv om det måske går godt igen i morgen, er det jo ingen garanti for at det også vil gå godt om en måned. Og så er det nogle gange meget rart og have en større forståelse for og viden omkring, hvad man skal gøre
okt 2007
okt 2007
jan 2007
okt 2007
jan 2007
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 696
du kunne også træne snæver passage til den side hesten ikke vil longeres til, tit forbinder de selv de to øvelser med hinanden og måske kunne nogle positive oplevelser i den øvelse smitte af på longeringen, også selvom du har haft gode oplevelser i longen så får at komme ind og arbejde lidt "bagved" kunne det være godt med øvelser som kunne skabe positiv association
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 107
Han blev også super agressiv når hun longerede ham, det blev så voldsomt hun måtte få hjælp af Shane.
Han er nu en hel anden hest, men kan stadig få lidt gammelt adfær op i sig sjællent, men "ud af det blå". Det sagde Shane ville være meget normalt, men blive mere og mere sjællent.
Så det er da meget positivt du selv er noget så langt og skal bestemt ikke miste modet af en gang
Det vigtigeste er at slutte øvelsen rigtig af, med en sykse oplevelse for hesten, tror ikke volte retning har betydelse lige her
2 skridt frem 1 tilbage - longering
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside