{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.126 visninger | Oprettet:

Emil N
Emil N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Slå, spark og pisk af hest!!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle heste mennesker
Jeg oplevede igår at en ny, nede fra stalden både slog, sparkede og brugte pisk, for at få hendes meget unge hest til at gå ind fra fold.
Jeg synes at det var meget upassende og alt for groft. Jeg vil gerne indrømme at jeg selv en gang giver min hest en over mulen, hvis den opfører sig upassende. Men alligevel synes jeg at den nye nede fra stalden gik langt over stregen, da hun var meget voldelig og aggressiv.
Jeg synes måske at det var en smule ondskabsfuldt, synes I også det?

Hvad er jeres holdning til at slå, sparke og piske hest? Synes I at det er ondt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slå, spark og pisk af hest!!!
  • #1   11. nov 2014 De fleste er imod vold mod dyr. - Også herindefra.

• Emil N
    Emil N Tilmeldt:
    nov 2014

#2   11. nov 2014 Men er jeg så også ond, bare fordi jeg giver den en over mulen??

• #3   11. nov 2014 Kommer vel an på hvem du spørger.

• #4   11. nov 2014 Jeg har da også givet min hest en over mulen og har også pisk på ham når han har brug for det men jeg slår ikke hårde en jeg selv ville have det på mig selv:)

• Emil N
    Emil N Tilmeldt:
    nov 2014

#5   11. nov 2014 Jeg spørger jer? Hvad er jeres holdning, for jeg er lidt i tvivl om det er ondt når jeg giver den en over mulen?

• #6   11. nov 2014 Hedder du nu ikke Bo længere? smiley

Nå, men det var ikke dit spørgsmål, du spurgte om det var ondt at slå og/eller piske sin hest

• #7   11. nov 2014 Sjovt nok griber man ind hvis man ser at et barn bliver slået, så skal vi nok kontakte de myndigheder der har med dette at gøre. Vi himler op hvis vores ældre bliver dårligt behandlet og de fleste reagerer også hvis man ser en hund der bliver slået, men når man kommer til hesten, så griber man sjældent ind. Hvad er det vi er så bange for??? Hesten føler da også smerte og den vil aldrig glemme at en kost måske ikke blot bruges til at feje gulvet eller at træktovet bruges til andet en blot at blive hjulpet rundt.
    Hvis man oplever at en anden opfører sig meget upassende så stil i det mindste spørgsmål. Måske vedkommende bare ikke ved hvordan man behandler dyr!!!
    Der findes også mennesker som aldrig burde have med dyr at gøre, men tror aldrig der kommer en lov som siger at inden man anskaffer sig en hest, så skal man have kørekort til dette!
    Håber at vi alle kan blive bedre til at sige stop overfor dyremishandling!

• #8   11. nov 2014 Det er ondt at på sparke, slå og piske, det er der ingen tvivl om.

Det er også ondt at slå hesten på mulen, hvis det er hådt og den f.eks. begynder at bløde. Jeg slår ikke selv hesten på mulen, da det er et meget ømt punkt på hesten.
    Men det kommer an på situationen. min pony napper, og jeg skubber hovedet væg, men hvis han begynder at bide med tænder, så bliver jeg også hårdere, og kan nok give et lille klap over mulen, men i alle andre situationer vil jeg sige man ikke skal klappe mulen en, kun hvis de bider.

• #9   11. nov 2014 Det var da et sært spg. Selvfølgelig er det ikke i orden at slå, sparke, piske en hest.

Personligt ville jeg også vælge et andet sted end mulen, da dette er et utroligt følsomt område. Så hellere skulder eller bringe, hvis man når ud i en situation, hvor det er strengt nødvendigt, at lappe den en (hvilket det heldigvis sjældent er).

• #10   11. nov 2014 Jeg synes mange generelt er lidt for hårde overfor deres heste. Ser tit folk der bare klasker hesten en , hvis den feks ikke gider at stå stille.

• Emil N
    Emil N Tilmeldt:
    nov 2014

#11   11. nov 2014 Men hvor går grænsen, Maria? smiley

• #12   11. nov 2014 Hvis hesten bider så får den konsekvent en over mulen lige med det samme - jeg skal bestemt ikke nyde noget af en hest der bider når den er utilfreds. Det er okay at han ligger ører og bliver sur over ting, men så snart der kommer tænder ind i billedet så sætter jeg grænsen. Eksempelvis har Findus haft et par dsaddel problemer sidste år hvilket gør at han ikke bryder sig op opsadlingen. så jeg tager det bare stille og roligt, og belønner ham hver gang at ikke ligger ører m.m. og ignorer ham når han ligger ører.
    Desværre er han også utrolig sur på alle hestene der ligger under ham i hierakiet på folden, og det er utrolig irriterende at stå med en hest der konstant truer med at tage en bid af den anden på staldgangen. Så her på det seneste er jeg begyndt at give ham et dask på skulderen hvis han ligger at til at fare hen imod de andre.

Men at slå og piske en hest fordi den ikke vil gøre som du siger, det er helt uacceptabelt. Den eneste grund til at jeg giver min hest et dask er for at afværge en situiation der kan udvikle sig til det farligere. En ung hest kan man jo bestemt heller ikke forvente vil kunne det samme som en ældre hest, så nej, det er ikke okay at slå nogen som helst heste fordi de ikke vil det samme som dig.

• Emil N
    Emil N Tilmeldt:
    nov 2014

#15   11. nov 2014 Kan forstå at det er meget forskelligt hvad I mener omkring at slå hesten, men tænker stadig på om det er ligefrem "ondskab" at slå sin hest hårdt over mulen eller losse hårdt til den?

• #17   11. nov 2014 At slå sin hest hårdt over mulen eller losse hårdt til den - Ja det er ondskab efter min mening

• #19   11. nov 2014 Bliver noget livsfarligt for mig så gør jeg hvad der er nødvendigt for at komme i sikkerhed.

Men at benytte vold som den slags magtmisbrug mange nævner, nej tak.

• #20   11. nov 2014 jeg arbejder pt. et sted, hvor man slår heste med helt stive plastikrør og helst i hovedet ellers har det ikke den optimale effekt. Snuser hesten til dig, så skal du slå den og igen i hovedet, for den vil helt sikkert bide dig, og slår du den ikke så får den ikke respekt for dig og så vil den slå dig ihjel.
    Lad mig sige det sådan, at jeg glæder mig relativt meget til at komme hjem herfra.

Men ja jeg langer hesten en hvis den bider mig også selvom den "kun" napper i mig. Jeg langer også hesten hvis den sparker mig. Og så gør jeg ellers hvad der skal til hvis jeg befinder mig i en farlig situation. Eks. en hest jeg red var igang med at bakke lige ud i en lastbil, den måtte få et par i måsen. Og så vil jeg altså heller være ond end at jeg vil aflive hesten fordi halvdelen af den mangler.

• #22   11. nov 2014 Hvis hesten bider/sparker efter mig så langer jeg ud efter den eller sparker og begynder at "jage" den lidt(fold) eller tager fadt i grimen og skælder ud.. .Alt efter situationen. Så går jeg lidt væk, falder ned og puster dybt og går over til hesten på ny, er venlig som om intet har sket(jeg er ikke sur mere, lad os forsøge på ny). Jeg vifter også hestene ud af mit personlige rum hvis de ikke er inviteret, får de sig et klask så må de tage den på egen kappe. Her forsøger jeg ikke at ramme de, bare at få de væk fra min zone. Jeg kunne dog aldrig finde på at slå/sparke/hive i biddet på en hest fordi den ikke stod stille, blev bange e.l. her bakker jeg de i stedet for og måske skælder ud(stå stille), igen alt efter situationen.

Mvh TT

• #23   11. nov 2014 Slå, spark og pisk af hest er IKKE i orden !

• #24   11. nov 2014 nu får jeg nok høvl, men en hest bruger kroppen på folden, (bider og sparker) hvis en hest bider/sparker/møfler mig, så går den igen.

hvis mine heste ikke står stille ved sadelbommen og møffer ind i mig, ja så klapper jeg dem "hårdt"" bagi med flad hånd.

tænk hele tiden på at hesten skal respektere mennesket som lederen og gør den ikke det, kan det blive farligt.

hvis en af mine heste bider/sparker ud efter mig, så slår jeg tilbage. det sammen hvis den dansker rundt når man trækker med den, så hiver jeg hårdt i torvet og skælder ud.

men husk på det her er for rytterens sikkerhed.

• #26   11. nov 2014 Vi vil aldrig blive set på som lederen, men vi skal respektere hinanden. En hest må gerne bukke, stejle osv. rundt om mig så længe den gør det på god afstand og respekterer mit personlige rum..Gør den ikke så siger det spar to!

• #27   11. nov 2014 Limserne - Nej det er ikke sådan det skal foregå..Men desværre bliver det nogle gange nødvendig for egen sikkerhed! smiley Og jeg bryder mig bestemt ikke om det..

• #29   11. nov 2014 Limserne, jeg er til dels enig med dig. Jeg bryder mig ikke om at man slår hesten på nogen måde, og jeg hader mig selv når jeg gør det. Men hvis der en dag kom en anden inde for rækkevidde og der skete et eller andet som gjorde hesten utryg og den havde lært at man godt må bide, så ville jeg få det enndu dårligere over at vide at jeg kunne have undgået situationen ved at lære ham at han ikke må bide mennesker.
    Så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad du så gør i de situationer hvor du står med en hest som (eks. grundet fysisk ubehag) bider ud efter dig?

• Emil N
    Emil N Tilmeldt:
    nov 2014

#31   16. nov 2014 Jeg kan se at det er meget forskelligt hvordan I håndtere eventuelt farlige situationer, men jeg opleverede igen i dag at hende nede fra stalden var utrolig aggressiv overfor hendes hest, på trods af at den var helt rolig. Jeg synes det er ren ondskab at slå en helt rolig hest, bare fordi man måske har en dårlig dag eller lignende. Men jeg ved ikke om det bar er mig, der synes hun er meget ond? smiley

• #33   16. nov 2014 Sådan som i dag, da jeg gik en tur med min sammen med hende jeg står opstaldet ved, og hendes hest, der begyndte min pony at gå efter noget græs, og så bliver han virkelig utrolig stærk! Selvom jeg stod på jorden blev jeg bare kastet rundt, følte jeg, og vi endte på en mark (ups..)
    Der råbte hende jeg står opstaldet ved, at jeg skulle klappe ham en, hvis nødvendigt, for han skal virkelig lære at han ikke bare kan gør som det passer ham..
    Jeg klaskede ham ikke en, eller ikke med hånden, men sådan med træktorvet, hvis i forstår? Og så tog jeg ved i grimen, og gav et "hak" ned når han prøvede på noget, og så gik han hurtigt pænt igen.

Nogle gange er det nødvendigt at være hård mod sin hest, men vil ikke mene man behøver at slå og sparke osv. Kan gå med til at klaske hesten på halsen hvis nødvendigt, ellers ikke.

• #34   16. nov 2014 meld det. Jeg gør det også gerne hvis det er.. sådan en opførsel er ikke okay.

Som andre siger bare fordi det ikke er et barn, en lille sød hund eller andet dyr føler hesten da ligeså stor smerte og med sådan en opførsel som personen du nævner har så havde jeg ringet til dyreværnet.

• #35   16. nov 2014 Forstår simpelthen ikke, at du ikke siger noget til pigen? Hun bliver jo ikke klogere så længe du bare står og glor, og derefter skriver helle episoden på nettet..

Men nej jeg slår ikke min hest, af den simple grund at min bliver langt mere aggressiv/bange hvis jeg slår eller skriger hende i hovedet..

Hvis jeg derimod holder hovedet koldt, og roser hende når hun er rolig eller har en anden ønsket adfærd. smiley

• Emil N
    Emil N Tilmeldt:
    nov 2014

#36   17. nov 2014 Forstår simpelthen ikke, at du siger sådan noget til mig? Den ondskabsfulde måde hvorpå du taler til mig er virkelig upassende.. Det er vidst nærmere dig, der i virkeligheden er et ondt menneske??

• #37   17. nov 2014 Hvis man kommer ud i en farlig situation gør jeg hvad der skal til for at rykke hesten, men hvis man har et valg ville jeg aldrig straffe. smiley

• #38   17. nov 2014 Emil skriver du til mig?
    Skriver da langt fra ondskabsfuldt til dig, det eneste jeg skriver er at du skal konfrontere hende, for det er jo ikke okay? og det er bestemt heller ikke okay at du bare står og kigger på uden at gribe ind.. Det forstår jeg simpelthen ikke?

• #39   17. nov 2014 Jeg vil da gerne indrømme at jeg har givet min egen et klap eller to med træktorvet når den har skulle ind fra fold men det kUN fordi den har gjort noget farligt (f.eks. stejlede den 3 gange den anden gang prøvede den at stikke af fra mig (uden videre, den blev ikke bange eller lignende) der har jeg "taget" ved den, da det er decideret farligt og derfor ikke okay.. smiley Men ellers kunne jeg aldrig finde på at slå hende El.l. smiley

• #40   17. nov 2014 Jeg vil sige at jeg har da også givet et klap vis hun bider mig (når hun får spændt gjord) men ikke hårdere ind jeg selv ville have et klap! Men lige frem pisk eller sparke er altså lidt for groft (især på en ung hest!) selfølgelig skal den lære at man måske ikke må bide , sparke og gøre noget upassende, så må man gerne sætte den på plads med stemmen..!:) men ikke når den bare skal ind på fold? Meget groft! Men har da også selv en her ude fra min gård der godt kan være liidt strid mod hesten!:/ men det er jo folks meninger!:)

• #41   17. nov 2014 Emil. du må gerne vise hvem du skriver til smiley

• #42   17. nov 2014 freja, hvis din hest bider dig når den får spændt gjord så kunne det være du rent faktisk skulle prøve og høre efter hvad det er den prøver at fortælle dig smiley

• #43   17. nov 2014 Tine.. Jeg giver hende med agtigt lille skub, altså ikke noget hårdt men det er fordi hun gerne vil have noget at bide i altså træktove og sådan, men jeg roser hende også til skyrene når hun lader ivertilfælde være med at bide i mig!:D men altså jeg har haft hende i over 3 år, og vi tager imod noget vis vi gør det rigtigt eller forkert. Det vil sige i skal ikke tro at jeg går ud til min hest og bare gennem banker hende! Det ville JEG ALDRIG GØRE!!:( smiley

• #44   17. nov 2014 Det var nu ikke det jeg mente smiley
    Men hvis din hest bider efter dig eller generelt i andre ting i når gjorden spændes, så er der jo noget i vejen.

enten så har den ondt, det kan være sadlen, en låsning, ovs. og andre smerter forbundet med at den får sadel på.
    Eller også er det fordi den førhen har haft ondt og stadig forbinder sadlen med smerte, og dermed skal lærer at der ikke længere er forbundet nogen smerte med sadlen, dog tvivler jeg på det er dette, hvis den har gjort det i 3 år smiley

• #45   17. nov 2014 Tine. Jeg er rigtig glad for at du siger din mening, har også tit tænkt på det! Men min mor har redet heste i flere tusinde år syntes jeg:D hun siger at det ikke kan være det, hun gjorde det nemlig også da vi fik hende, vi har også fået ny hest og den gør det også?:o men det virker over hovedt ikke at det gør ondt, så ville jeg havde bemærket det?!:D

• #46   17. nov 2014 jeg vil sige dig at jeg er 100% på at den enten har haft ondt og dermed forbinde sadlen med smerte eller også har ondt og forbinder sadlen med smerte. Og den nye hest også.

Bider hesten ud efter den der spænder/ting når den for spændt gjord så er det en sikker vinder smiley Og ja jeg kender mange som har redet i rigtig mange år som måske vil mene det er noget pjat, men mange af den "ældre" genereation sidder måske også lidt fast i deres gamle vaner og dengang (for bare 15 år siden) havde man ikke nær så meget fokus på ting som smerter, biomekanik, adfærd ovs. smiley

Og nej de fleste heste vil gemme deres smerte så godt de kan, jeg red eks. en jagt på min hest da den var ved at dø af kræft, men han gjorde det uden nogen form for brok, for jeg bad ham jo om det.

• #47   18. nov 2014 Jeg ved det virkelig ikke?:/ smiley

• #49   18. nov 2014 Freja, jeg ville få det tjekket, og vil også råde jer, rigtig meget endda, til at få tjekket sadlen/hesten

• #50   18. nov 2014 Tine, det ville jeg lige sige til min mor!:)

• #51   6. maj 2015 Synes ikke at det er okay at slå hårdt, sparke eller piske en hest.
    Giver kun mine ponyer et dask på mule/hals/bringe, hvis de bider og får fat i min hud. Men heldigvis er det kun sket få gange. smiley

Ellers plejer jeg at brumme eller sige "Nej" eller "Æ" (xD)
    Og hvis de ikke lytter eller reagerer på det, så giver jeg dem lige et lille klap på skulderen, så de lytter efter.

Betegner ikke mig selv som ond, kender nogen der er meget værre!!! På rideskolen var der en rideskolepony, som løftede og skrabede lidt med bagbenene. Hende der var ved at sadle op, slog den hver gang den flyttede bagbenene. Så da hun skulle løfte hove, var der en sten i den ene baghov... I sådan en situation tænker jeg, at hun måske skulle tjekke hesten før, hun begyndte at slå til den. smiley

Kommentér på:
Slå, spark og pisk af hest!!!

Annonce