{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.988 visninger | Oprettet:

Kan I bedømme genren - og vil i bedømme min afgangsstil? {{forumTopicSubject}}

"snød" lige med at snuppe min egen stil med hjem på papir, selvom vi ikke må smiley

Så til jer der keder jer.. smiley :P

Min mor synes selv den lød god - meeeen smiley

At turde flytte sig:

Det handler ikke om at turde flytte sig på den måde, at man bare lige flytter fødderne længere frem end hvor man stod før. Det gør alle jo, medmindre at der ligger en krokodille foran ens fødder og klar til at sluge en. Vi flytter os hver eneste dag med vores fødder når vi skal begive os rundt. Nej, det handler om, at turde flytte sig ved at tage chancer, og få startet et nyt kapitel ud fra det. Her kan man så tage eksemplet med krokodillen fem igen. Flyt fødderne to skridt længere frem. Snup den dumme chance med at komme tættere på den farlige krokodille, der står klar med sin vidde gab, for man ved aldrig, om det så viser dig at du er så heldig, at du er den nye krokodille-hvisker.

Eller hvis man f.eks. er til en dansk eksamen, og man sidder bare og kigger på at alle andre slår løs ned på tasterne, der bliver til flere ord, og siden bliver mindre og mindre blank. Gået i stå fordi man ikke tør, at prøve noget nyt. Vælge et stilemne som man ikke er helt sikker på, men hvor fristelsen står og hiver i en, men man sidder bare der og tør hverken at vælge det ene eller det andet, i frygt for, at man ender op med et syv tal når man ønsker dig et ti tal.

Det nytter ikke noget med at man bare står og kigger på, at andre tør flytte sig. For hvad får man ud af det selv?

Bare fordi du kigger på deres fyldte sider, betyder ikke at den fyldte side hos makkeren flytter sig over på din blanke side. Godt nok har du så måske fået en stil ud af det, men hvad har du i virkeligheden fået ud af det? Har du overskredet en grænse, som gør at du fremover kan overskride andre grænser nemmere, fordi du turde flytte dig, og har fundet ud af hvilken lettelse det er? Også selvom det til tider har været en fejl, og man selv synes man har kæmpet benhårdt og det så ikke er lykkes. Og det betyder jo så hellere ikke at du får en succes, fordi du har arbejdet hårdt på stilen, virkelig gjort dig umage og brugt lang tid på den. Men du tog modet, og flyttede dig.
Du skubbede dig selv i gang, endnu en gang tog du en chance, hvor alt kan fejle, eller hvor det bare er guld og grønne skove.

Alle tør at trykke på tasterne og få dannet et ord, men det er ikke det, det handler om. Det er måske en og samme ting, det med at man skal få trykket på tasterne, men det har to vidt forskellige betydninger.

Det er efterhånden normalt at man tænker; fejl = nu bryder helvede løs. Og det er måske også derfor mange ikke tør flytte sig, for er du ikke sikker på det du laver, så er det meningsløst. Det er en skam, en stor skam. Fejl betyder ikke nødvendigvis, at det er dårligt og det er håbløst at tro, at man altid kan gøre det rigtige, hvis bare man ikke tager chancer. Som man siger "nogen gange kan det være forkert, at gøre det rigtige" så er det nogle gange måske også bare rigtigt at gøre noget forkert. Du lærer ved dine fejl, og det er noget af det skønneste her i livet i bund og grund.

Uden alle vores fejl ville vi aldrig kunne forbedre noget andet, skabe forandringer eller udvikle os. Min mor var en trøster og det var hende, som fik mig lært, at det er okay at lave fejl. Min far derimod ville altid have jeg skulle gøre tingene rigtigt. Ikke betydning med at han slog hånden af mig og blev stiktosset hvis jeg havde gjort noget, og det viste sig at være forkert. Han accepterede det og sagde bare, "nu ved du det da til næste gang", men jeg kunne mærke skuffelsen i hans stemme og se det i hans udtryk, hvorfor jeg dog ikke bare havde ventet indtil jeg var sikker. Det er ligesom når jeg gerne vil træne en hest oppe i hans stald. Jeg tager gerne chancen ced at rende rundt med en hoppende hingst, som kan slå ihjel med ét spark hvis det lyster. Jeg gør det for at gøre noget jeg ikke havde mod på før, og for at kunne tage chancen og se om jeg godt kan forandre denne farlige hingst, til at være en jeg kan bevæge mig rundt om uden at skulle bekymre mig om at være nervøs for, at jeg det næste sekund vil ligge død på jorden.

Men min far... Han ryster på hovedet, står altid og kigger på, venter på det sekund hvor jeg fejler for at kunne huske mig på hvor dumt det var jeg tog modet til at turde flytte mig, og gøre noget jeg kan fejle ved, eller få en succes ved.

Alle bør være omgivet af folk, som vil opfordre en til at skabe forandringe selv, som står og roser når du har gjort dumme ting, eller hvis det lykkes. En fejl er ikke altid en fejl.

Hvad synes I ? :-PP og kan i gætte hvilken genre det er? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan I bedømme genren - og vil i bedømme min afgangsstil?
  • #1   14. maj 2013 Eeej, valgte du også den ;)? Gjorde jeg også, men syntes da godtnok det var det mest irriterende emne x3 Plejer at skrive essays til 12-tal, men tror den i dag får 7, måske 10 x3

• #2   14. maj 2013 Hvilken klasse går du i? Tiende? smiley - synes nemlig ikke, at jeg kan genkende noget fra mit oplæg..

• #3   14. maj 2013 Ih, det emne valgte jeg også smiley Synes din er rigtig god, MEGET bedre end min egen smiley

• #4   14. maj 2013 Ja, jeg går i 10 smiley

Mange tak i to!

• #5   14. maj 2013 Så er det derfor, at jeg ikke genkender noget ;-).. Men forresten super god stil, du skriver med et flot sprog.

• #6   14. maj 2013 Tak, det er jeg glad for at høre! Er ellers normalt ikke en der sådan rigtig kan det her med stile, men essay og klumme må være noget jeg kan, eftersom at jeg er blevet rost i det nu og før også smiley

• #7   15. maj 2013 Mon ikke det er et essay smiley

Den er fin, en del kommafejl og lidt grammatikfejl, men ellers god. smiley

• #8   18. maj 2013 Skrev den samme smiley
    Jeg vil tillade mig at være den negative og fortælle at et essay skal have udgangspunkt i en virkelig begivenhed (den kan så også være opdigtet men den skal dog være realistisk) og man leder sig fra den situation vidre til de tanker man gør sig smiley og vender til slut tilbage til den. Man vender også gerne et smut tilbage til situationen midt i det hele smiley
    Jeg tog udgangspunkt i en smadderdårlig træning med ponzen, dagen før smiley
    Et essay handler også om at stille spørgsmål og det synes jeg ikke rigtig at du har fået gjort smiley Du har dog besvaret dem til UG+ smiley
    Du har også nævnt en masse ting jeg ville ønske at jeg havde fået med på mine 1500 ord. Jeg følte mig overfladisk:(

Det er konstruktiv kritik, og jeg håber ikke at du gier mig bank nu smiley
    Men god essay! Ville ønske at jeg også havde turde smugle min med ud! smiley

• #9   18. maj 2013 Hahaha, masser af bank til dig!! Pjat - det var en rar besked. Vil dog høre hvad du mener omkring virkelig begivenhed, altså at du mener det jeg har skrevet er opdigtet eller ?;0)
    Og igen, mange tak for elskede . Tog den bestemt ikke negativt!:-)

• #10   18. maj 2013 Pyyyyyyh!! Var et øjeblik bange for at havne i gabestokken! smiley
    Uh det kan være svær at beskrive skriftlig, men jeg skal prøve at gøre det forståeligt smiley
    Jeg ved ikke om det du har skrevet er opdigtet eller ej, men det lyder ikke sådan smiley hvis det er, så snød du i hvert fald mig xD
    Hmm.. Jeg skriver lige igen når jeg kommer på computeren, der har jeg et essay der demonstrere hvad jeg mener ret godt smiley

• #11   18. maj 2013 Camilla - Et essay fokuserer på afsenderen, ikke modtageren - så der skal være fokus på dine egne personlige erfaringer og oplevelser.
    Jeg synes dog at du inddrager en personlig begivenhed, idet du jo beskriver din egen eksamensituation.
    Der hvor jeg dog tror, at du kunne tydeliggøre, at det er DIN oplevelse, er ved at skrive 'jeg' i stedet for 'du', fordi et essay som sagt ikke skal fokusere på modtageren, som 'du' er - men derimod på afsenderen, som 'jeg' er. Det skal være personligt og tydeligt være fra dig og om dig. smiley

Man skal passe på med at gøre det for generelt, ved at skrive 'man' og 'du' og 'vi'.
    Og mht. den personlige begivenhed, så skal denne danne grundlaget for dit essay, og så skal du bevæge dig videre, væk fra den, ud til andre begivenheder og situationer og tanker, som måske ikke har noget med emnet at gøre, sådan direkte - og så skal du tilbage til start-begivenheden igen, så du får en rød tråd igennem det. Og man må gerne komme MEGET langt omkring, hvis man bare kommer tilbage igen. smiley

Tænker at det måske er det Mette mener. smiley

• #12   18. maj 2013 <i> Og mht. den personlige begivenhed, så skal denne danne grundlaget for dit essay, og så skal du bevæge dig videre, væk fra den, ud til andre begivenheder og situationer og tanker, som måske ikke har noget med emnet at gøre, sådan direkte - og så skal du tilbage til start-begivenheden igen, så du får en rød tråd igennem det. Og man må gerne komme MEGET langt omkring, hvis man bare kommer tilbage igen.

Tænker at det måske er det Mette mener. </i>

Det øverste var jeg slet ikke inde på og synes egentlig ikke at det var et problem smiley Det nederste (det med skrå) det var ca. det, jeg mente smiley

• #13   18. maj 2013 Ja, men hun har jo en personlig begivenhed med, hun tydeliggør bare ikke, at det faktisk er hendes egen, personlige begivenhed, da hun skriver 'du' og 'man' rigtig mange gange. smiley

Så selvom man har en personlig begivenhed med, så skal man også tydeliggøre, at det faktisk ER en personlig begivenhed, og det gør man ved at bruge 'jeg' smiley
    Det var egentlig bare der jeg vil hen. smiley

• #14   18. maj 2013 Man skal jo tage udgangspunkt i begivenheden og afslutte med den, og det synes jeg ikke at hun gør smiley
    Resten er "bare" (gode) eksempler, og kunne sagtens være der selvom hun havde haft begivenhed som man starter og slutter med smiley

• #15   18. maj 2013 Ja, det er jo også det jeg skriver. smiley

• #16   18. maj 2013 Så er det nok lykkedes mig at misforstå dig lidt smiley Undskylder smiley

Kommentér på:
Kan I bedømme genren - og vil i bedømme min afgangsstil?

Annonce