763 visninger
|
Oprettet:
Tilridning hun står bare... {{forumTopicSubject}}
Jeg har en lille opgave der skal løses... Er igang med at tilride min 4års, og jordarbejdet går bare super, men så snart jeg kommer op på hende stå hun bare... Ørene stritter og det hele... Har aldrig oplevet det før med hest jeg har tilredet... Ville jo gerne kunne træne hende uden andres hjælp men vi smed longen på hende igår mens jeg sad på hende og så ville hun gerne frem af. Hun vil rigtig gerne arbejde og ørene stritter men gå uden longe er næsten umuligt... Træktov er heller ikk nok...
Nogle ideer... Mener man burde skulle kunne ride hende frem uden brug af pisk eller sporer....
sep 2005
Følger: 110 Følgere: 106 Heste: 5 Emner: 165 Svar: 2.334
sep 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 142
aug 2006
Følger: 21 Følgere: 25 Heste: 7 Emner: 60 Svar: 197
Når vi longere bruger jeg oss både ben og stemme og parader er hun eksemplarisk til...
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Lær hesten hvad frem, skridt, trav og gallop betyder fra jorden og det er ikke nok at den kan de signaler nogenlunde, den skal kunne dem 1000 % Det kan du lære hesten i longe eller ved løslongering. Så forbinder hesten automatisk de ord med at den skal fremad og så kan man senere lægge ben/vægt signalerne på.
Og er dette umuligt, kan det være nødvendingt med en hjælper med en longepisk i starten og så løslongere med dig på ryggen. Hesten standser jo højst sandsynligt fordi den ikke ved hvad den skal.
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
Det hender altså ret tit at heste bare står og ikke vil gå frem når rytter kommer på. Longen er en form for trykhed for hesten, -den står stille fordi den er usikker. Så træn med longen, så den lige får lov til at blive mere tryg.. Så piller i bare longen af efter et par gange mens du rider rundt, - personen der før havde longen skal stadig stå i midten... så vil jeg mene dit problem er løst..-
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 1.355
Sporer skal du holde dig fra, så længe hesten ikke forstår fremadsignalet vil sporer bare virkel modsat.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Det er bare lidt tålmodighed der skal til..
Det lyder kun godt du ikke vil tvinge hende med pisk eller sporer..
Tag et træktorv og så drejer i hende, så hun bliver nødt til at flytte hendes små fusser.. lige så snart hun flytter en hov, får hun ros, det kan godt være i skal gøre det et par gange, og at nogen skal skubbe lidt til bagparten
Men lige så snart at hun opdager at hun ikke dør af at flytte sig med dig på ryggen så burde hun snart flytte sig af egen fri vilje Og husk masser af rod, hver gang hun flytter sig bare lidt
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Men jeg kunne også mærke på min, at hun lænede sig meget op af longeholderen.. Da vi smed longen førstegang, gik min veninde stadig ved siden af mig.. og ligeså stille bevægede hun sig længere og længere væk fra os, så vi selv red rundt.. Jeg syntes min lærte lyn hurtig hvad et klem med benene betød..
Hvis det ikke hjælper og hesten ikke forstå, at når du klemmer med benene så skal den gå frem af, så er det en god ide, at have en hjælper på jorden lige i starten, så den får lært hvad det betyder..
Tilridning hun står bare...