{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

Tilridning, hvornår starter man? {{forumTopicSubject}}

Min 3'pony skal tilrides her om et år men jeg har aldrig prøvet det før så ved ikke hvornår man starter med de forskellige ting?

Hvornår lægger man trense, med bid på for første gang?
Hvornår begynder man at vende hesten til vægt på ryggen?
Hvornår kommer sadlen på`?
Og alle sådan nogle ting.

Håber i kan svare, eller komme med hjemmesider/bøger jeg skal læse smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning, hvornår starter man?
  • #1   29. jul 2010 Hvornår lægger man trense, med bid på for første gang? 2 års alderen, så begynd bare på det nu smiley Giv den et æble og lok biddet i munden på den. Og put så en grime ud over hovedtøjet og træk den ture i grimen, så den vænner sig til biddet uden at blive hevet i munden smiley

Hvornår begynder man at vende hesten til vægt på ryggen? Jeg ville vente til din er 4, for eftersom du er voksen og det er en 3er pony, er du nok så tung til den at det er meget vigtigt at den er nogenlunde færdigudvokset. Ellers spørg dyrlægen, de kan se det mere præcist ved et tjek.

Hvornår kommer sadlen på? 3-4 uger før du har tænkt dig at sætte dig på ryggen af hesten. Det er ret nemt at vænne en hest til sadel og 95 % acceptere den hurtigt uden det store hurlumhej.
    Begyndt så først med at lægge et underlag på hesten, mens sadlen ligger et sted hvor hesten kan undersøge den (pas dog på den ik bider i den). Når den er helt tryg ved underlag lægger du sadel på uden spændt gjord. Og når den så er ok med det smider du gjord på den.
    Og så er det ellers bare ud at gå lange ture med ponyen mens den har sadel på.
    Undgå så vidt muligt at hestens første oplevelse med en sadel er løs på bane med en flagrende sadel på ryggen. For når hesten har noget ukendt på ryggen og løber løst rundt, kan den nemt blive meget bange for sadlen. Så gå en del rolige ture med sadel på før du lader den gå løs med sadel på for første gang smiley

Jeg kan anbefale Superhesten af Micheal Peace og Træning af heste på hestens præmisser af Andrew McLean. Der er mange gode tip til hvad man gør ved de små problemer man kan rende ind i, når man har en unghest, så som den ikke vil gå frem, hader vand og ikke vil stå stille smiley

• #2   29. jul 2010 Signe B Tak skal du have smiley Det lyder som om du har prøvet det før ;p
    Hvad angår min størrelse så blir det ikke det store problem, jeg er max 160høj og vejer ca 50kg.

Kommentér på:
Tilridning, hvornår starter man?

Annonce