409 visninger
|
Oprettet:
Tilridning {{forumTopicSubject}}
Bare lige et kort spørgsmål:
Hvornår starter I tilridningen af jeres friesere?
Har to dejlige hopper, den ene fra 2005, som jeg rider dagligt. Men den anden er fra 2007 og er ved at planlægge tilridningen, så vil gerne have lidt input fra nogle med mere erfaring med de dejlige friesere
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Som udgangspunkt vil jeg gå igang, når han er fyldt 3 år (dvs. efter den 11. marts 2012), men vurderer jeg, at han stadig vokser meget der, vil jeg hellere vente, til han er 4 år. Det vigtigste for mig er, at jeg får ham "bygget rigtigt op", og at jeg ikke begynder at ride ham for tidligt - han skal være både fysisk og psykisk klar.
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 110 Svar: 422
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Heste: 13 Emner: 3 Svar: 25
Jeg har redet alle mine til det forår de fyldte 3 år, ryttervante og lært dem at gå frem og stoppe ved mindste tryk - givet dem pause over sommeren til at vokse og så for alvor gået igang igen til sensommer/efterår.
Min dreng fra 07 bliver 3 til feb, så han skal også snart igang - og forhåbentlig vokser han et par cm af det over sommeren,
Men brug øjene - det er det bedste redskab.
GOD FORNØJELSE
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 50
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Jeg er selv personligt imod at tilride netop frieseren før dens 4. år - den er stor og vokser langsomt og længe.
Synes, at det er et problem i frieser-verdenen, at de bliver tilredet alt for tidligt - har set eksempler på næsten daglig ridning af heste, der lige er fyldt 3 år.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 50
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Der er jo faktisk også rigtig mange ting, man kan lave og bygge op fra jorden for f.eks. at give hesten flere muskler, der kan hjælpe den under tilridningen osv. - de ting mener jeg godt, man kan begynde med, når hesten er omkring de 3 år. Men ja, man skal være varsom med, hvornår man sætter sig op på dem.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
De fleste friesere er overbygget bagtil og rigtig mange ser meget pukkelryggede ud allerede i deres unge år og jeg tror helt sikkert, at ridning på disse "svejryggede" ungheste ødelægger dem på længere sigt.
Min egen købte jeg få dage før hans 4-års fødselsdag og pga. forkert muskelsætning og dårlig balance har jeg måttet begynde forfra med tilridningen for et år siden.
Vi er langt fra færdige endnu, men jeg er sikker på, at hvis han var tilredet rigtigt og langt senere (han gik øvelser til LA da jeg fik ham.....) havde han været meget længere på nuværende tidspunkt.
Tilridning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside