{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning
  • #1   2. jan 2010 jeg har tænkt mig at begynde at ride når min bliver tre til marts. han er allerede kørt let til og lystre fuldstændig dobbelt liner og komandoerne fra jorden syntes det er vigtigt inden man rider og det er jo hyggeligt at lave noget med sin ung hest selvom man ikke kan ride. har redet mange friesere til efterhånden og flere er redet til lige så stille lidt før de blev tre... det vigtigste syntes jeg er at man ikke forlanger så meget i starten, kun rider kort tid og lige så snart man kan så ride tur så de kan få muskler inden de skal bøjes og bære sig.det har vi gjort med min søsters og først nu næsten et år efter tilridninger er begyndt at ride mere seriøst dressur og syntes det har været rigtig godt smiley

• #2   2. jan 2010 Altså nu er der jo i hvert fald minimum et par år til, jeg skal til at begynde at tænke i tilridning af Falle-bassen... men for mig vil det helt komme an på hans vækst, hvornår jeg starter. smiley

Som udgangspunkt vil jeg gå igang, når han er fyldt 3 år (dvs. efter den 11. marts 2012), men vurderer jeg, at han stadig vokser meget der, vil jeg hellere vente, til han er 4 år. Det vigtigste for mig er, at jeg får ham "bygget rigtigt op", og at jeg ikke begynder at ride ham for tidligt - han skal være både fysisk og psykisk klar. smiley

• #3   2. jan 2010 Min blev gjort ryttervant da hun var 4 år. Hun blev redet i en mdr og så fik hun fri i 2 mdr hvor efter hun nu har været igang i 6 mdr og skal have fri igen om en mdr.

• #4   2. jan 2010 det kommer helt an på hvor moden hesten er.

• #5   3. jan 2010 Ja, kig på hesten - ser den færdig ud eller ligner han stadig en baby?
    Jeg har redet alle mine til det forår de fyldte 3 år, ryttervante og lært dem at gå frem og stoppe ved mindste tryk - givet dem pause over sommeren til at vokse og så for alvor gået igang igen til sensommer/efterår.
    Min dreng fra 07 bliver 3 til feb, så han skal også snart igang - og forhåbentlig vokser han et par cm af det over sommeren,
    Men brug øjene - det er det bedste redskab.
    GOD FORNØJELSE

• #6   3. jan 2010 Tak for alle de fine svar smiley

• #7   3. jan 2010 Det er jo en smagssag....men den dér med at kigge på hesten, holder ikke.

Jeg er selv personligt imod at tilride netop frieseren før dens 4. år - den er stor og vokser langsomt og længe.
    Synes, at det er et problem i frieser-verdenen, at de bliver tilredet alt for tidligt - har set eksempler på næsten daglig ridning af heste, der lige er fyldt 3 år.

• #8   3. jan 2010 Tak Naja, det var netop dette jeg før havde hørt. Og nu hvor jeg selv står med en 3-års, skal jeg nu forholde mig til emnet. Men er endnu ikke afklaret. Synes det er en lidt svær beslutning. Jeg er helt sikker på, at jeg venter med at kåre hende til efter det fyldte 4 år. Hun er overbygget bagtil og håber dette vil aftage, hvis jeg er tålmodig smiley Men er stadig i tvivl mht. tilridningen. Men tak for de fine indlæg, nu har jeg lidt at tænke over.

• #9   3. jan 2010 Naja J, super godt indlæg! smiley Faktisk har tanken også strejfet mig, hvorfor man vælger at tilride Friesere som 3 års, når man f.eks. venter med at tilride en islænder (som jo også er en langsomt voksende race), til den er 4-5 år gammel...

Der er jo faktisk også rigtig mange ting, man kan lave og bygge op fra jorden for f.eks. at give hesten flere muskler, der kan hjælpe den under tilridningen osv. - de ting mener jeg godt, man kan begynde med, når hesten er omkring de 3 år. Men ja, man skal være varsom med, hvornår man sætter sig op på dem.

• #10   3. jan 2010 Der er jo mange meninger om emnet.....

De fleste friesere er overbygget bagtil og rigtig mange ser meget pukkelryggede ud allerede i deres unge år og jeg tror helt sikkert, at ridning på disse "svejryggede" ungheste ødelægger dem på længere sigt.

Min egen købte jeg få dage før hans 4-års fødselsdag og pga. forkert muskelsætning og dårlig balance har jeg måttet begynde forfra med tilridningen for et år siden.
    Vi er langt fra færdige endnu, men jeg er sikker på, at hvis han var tilredet rigtigt og langt senere (han gik øvelser til LA da jeg fik ham.....) havde han været meget længere på nuværende tidspunkt.

Kommentér på:
Tilridning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce