{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.279 visninger | Oprettet:

Stejlet bagover i går :s {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg tilbragte min søndag aften på skadestuen, pga. et voldsomt styrt med en ridelærers hest.

HELE HISTORIEN:
Jeg har lovet at hjælpe min ridelærer med at træne en af hendes nye heste op til longehest for nybegyndere. Inden det, havde hesten bukket mig af 2 gange - det er cirka 1½-2 mdr. siden nu. I al den tid vi har trænet med hende, har hun bare været rigtig dygtig. Det er meningen at hun skal kunne gå med en nybegynder der hyller og skriger og hamrer hende i siderne, uden at hun gør noget, så det er vi ved at træne hende op til. I lørdags fik hun så et flip i longen, hvor hun begyndte at bukke og jeg røg af. Men op igen og ride videre.

I går skulle jeg så op igen, og vi tog den lidt med ro, så hun ikke skulle få et flip igen. Det gik rigtig godt i lang tid, hun var rigtig sød osv. Men så begyndte hun at hoppe lidt. Da hun fandt ud af at hun ikke kunne komme til at bukke, så stejlede hun sgu! Vi fik overbalance, og hun væltede bagover, og landede ovenpå mig. Havde jeg landet 10 cm længere bagud, havde jeg ramt en af de telefonpæle der ligger hele vejen rundt om banen.

Men hesten væltede altså ned over mig, men jeg nåede lige at få mig skubbet lidt væk, så hun kun ramte med hovedet, halsen og lidt af skulderen, ned over min brystkasse. Idet hun ramte mig flimrede det et kort øjeblik for mine øjne, og så var hesten væk, og jeg kan huske at jeg bare lå og kiggede op i luften. Min ridelærer slap selvf. longen og lod hesten løbe - og bukke af helvedes til! - og kom hen til mig. Heldigvis kunne jeg bevæge alt, og tænke klart og se, så der var intet alvorligt sket, men jeg tror jeg lå der i 15 minutter inden jeg rejste mig op.

Da jeg kom hjem kørte vi til lægevagten og blev undersøgt. og jeg blev sendt ind på skadestuen, til observation for hjernerystelse. Efter 2-3 timer på skadestuen, fik vi afvide at der intet alvorligt var sket, og at jeg skulle tage den med ro de næste uger + at jeg skal til at læge for at få min næse tjekket, for den er måske brækket :s

Nu skal hesten slagtes, for den er for farlig at have med at gøre, og det er uansvarligt at sælge den til nogle andre.

Ja, det var en ordentlig omgang, og det var skisme voldsomt. Hvis jeg ikke have haft min hjelm på, var jeg nok ikke meget levende lige nu. Tja, skulle bare lige ud med det hele smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stejlet bagover i går :s
  • #1   4. maj 2009 Puha, det lyder rigtig ubehageligt.. Min hest får også nogle flip engang imellem, når vi ikke er helt enige om hvad der skal ske, og så kan hun også godt finde på at stejle lidt. Det er virkelig ubehageligt! Netop det dér er min største frygt.. Heldigvis er min en lille hest, men alligevel. Og heldigvis er "stejlningen" på tilbagegang, og sker ikke så ofte længere..
    Men puha - føler med dig, og godt at der ikke skete mere!

• #2   4. maj 2009 Hold da op !
    Så er man pludselig meget glad for at leve ! Super heldigt at du ikke slog dig mere smiley

• #4   4. maj 2009 ja, det lyder ik særig behageligt.

men bryder mig godt nok ikke om at sagte en rask hest.!

• #5   4. maj 2009 slagte*

• #6   4. maj 2009 Godt der ikke skete mere..
    Er hesten tjekket for om der er en fysisk grun til dens opførsel ?

• #7   4. maj 2009 uha det var rigtig træls =(

• #8   4. maj 2009 Den grønne møgkælling - Hvad ville du så gøre? Sætte dig op på hesten og risikere at komme endnu mere til skade? Sælge den til nogen, og have ansvaret for at de kommer til skade?

Signe - Ja, sadlen passer, hun har ikke ondt i ryggen og hendes tænder er raspet og i orden.

• #10   4. maj 2009 Av av, træls når sådan npget sker, godt du havde hjelm på! smiley

Men det med den s skal slagtes, kunne den ikke bare gå som foldhest? smiley

• #11   4. maj 2009 Kan hellere ikke se noget galt i valget hvis problemet ikke kan findes/løses..
    Er den tjekket for om den har noget i klemme fx i nakken eller kydset ?

• #12   4. maj 2009 Team DRK - Hun er købt for at gå som ridehest i en ridelejr/rytterpension, og min ridelærer har ikke råd til at have hene stående uden at kunne bruge hende.

• #13   4. maj 2009 Signe - Hun er tjekket, og der er intet fysisk galt med hende. Vi er selvfølgelig ikke glade for at skulle have hende væk, men når hun gør den slags, og vi ikke ved hvorfor hun gør det, så tør vi ikke arbejde videre med hende.

• #14   4. maj 2009 Godt der ikke skete mere og når det er sagt.

Om jeg forstår at folk ikke vil betale for en berider i stedet for at sætte 16 årige piger op på heste der ikke er tilredet, når de skal bruges til nybegyndere.
    Men det er også lidt uansvarligt at bruge sådan en hest til det formål.
    Nye ryttere hører hjemme på ældre godt redet heste der er idiotsikre.
    Nu har hesten stejlet, styrtet , så den oplevelse ønsker den nok ikke opleve igen, det er langt fra sikkert den nogen sinde gør det igen.
    Men uerfarne hænder har dømt hesten til slagtning, for det er helt sikkert ikke menneskene den er gal med, nej hesten er tosset.

• #15   4. maj 2009 Bettina - Hvorfor dømmer du mig uden at vide noget?
    Du ved jo ikke at min ridelærer er en dygtig berider. Du ved heller ikke, at hun blev tilbudt en lærerplads hos Knud Damm, som den første kvinde i landet, og du ved ikke hvor mange åndssvage heste hun har redet.
    Du ved heller ikke at hesten er 14 år gammel og godt redet, men at den har nogle unoder som vi ikke kan pille af den, selvom vi har prøvet længe. Grunden til at hun skulle bruges til nyebgyndere, er fordi hun kan bære meget, og fordi hun har en meget ponyagtig gang, dvs. hun er let at sidde på for en nybegynder. Hun siger ikke en skid til flagrende plastikposer osv. men hun har bare en dårlig vane med at bukke af, og når hun ikke kan kommetil det så stejler hun åbenbart. Hun har ikke lavet én eneste unode i 1½ månede cirka, så vi troede hun var ovre det - men nej, det er hun ikke. Kom ikke og sig at det er uerfarne hænder der har domt hende til slagtning.

• #16   4. maj 2009 Jeg synes det er det rette valg der er taget så.. hesten har et problem/en brist som åbenbart ikke er til at finde og løse.. den kan ikke bruges og det er så meget ansvarsfuldt at vælge ikke at sende den videre til fare for andre..
    Hesten er ikke ked af at skulle her fra, det fatter den alligevel ikke..

• #17   5. maj 2009 Signe - Lige præcis, og tak for din støtte smiley

• #18   5. maj 2009 Det lyder jo helt vildt.. Kan godt forstå at i ikke vil blive ved med at træne med sådan en hest.. Hvad kan der ikke ske med nybegynder?? Det kunne ellers lyde til at hesten har ondt et sted.. Men når i har undersøgt den, er det jo svært.. Det er vel noget psykisk..

Godt der ikke skete dig mere.. pyha da.. smiley

• #19   6. maj 2009 Mette - Igen, det er ikke ansvarsfuldt at sende hende videre til andre, og risikere at andre får samme tur. Selv min rielærer, der er en meget dygtig beridder, har svært ved at ride hende smiley Hun har gået rigtig godt i lang tid (1½-2 mdr) og så får hun pludselig det her flip, og vi aner ikke hvorfor. Der er ingen fysisk grund, så det må jo være noget psykisk.
    Vi har ikke givet ret meget for hende, og vi vil få endnu mindre hvis vi skulle sælge hende.

• #20   6. maj 2009 hmm hvis i er sikker på hvad grunden er så handel ud fra den!

min gik også bagover med mig, men det var fordi min nye underviserhavde slået hende i røven konstant da hun var træt hun er kun 3½ så har hun gjort hende en umulig unghest nu ikke lyst til at ride mere og bange for alt og da en åbnede døre fløj hun direkte op og faldt bagover..

det var kun underviseren jeg kunne skylde skylden på min hest har aldrig været så bange end når vi har redet ved hende så efter 3 gange stoppede jeg for ville ikke udsætte mig selv eller min hest for den behandling

• #21   6. maj 2009 lige mine ord, min blir heller ikke slagtet, der må være en grund til dens opførsel, om det er dig eller din underviser smiley

• #22   6. maj 2009 Tja, min underviser er kendt for at arbejde med bid og den slags, uden at tvinge hesten. I tyskland blev hun kaldt hestehvisker, fordi hun formåede at gøre en "vild" hest rolig, men det hun gjorde, er hvad hun kalder almen hesteviden.
    Min ridelærer ER en dygtig beridder. Hesten er for guds skyld 14 år, det er begrænset hvor meget man ville kunne nu at gøre ved den, og hvor meget man kan nå at pille af den. Den ER også undersøgt for skader, sadlen passer 100 %, der ER ikke noget fysisk i vejen med den!
    Måske synes I der er begået en stor fejl, men hvad ville I have gjort? Sat jer op på hesten igen, og risikere at det går endnu mere galt næste gang? Sende hesten videre, og risikere at andre får samme tur?

• #23   6. maj 2009 Selvfølgelig er der altid en grund til at hesten stejler.. men selv om det oftest enten er fysisk eller pga forkert træning, så kan heste lige som mennesker have en brist der gør de ikke handler rationelt..
    Hesten er jo åbenbart tjekket for alt.. jeg kan ikke sige om det er forkert træning, da jeg ikke har set træninge.. men jeg meer ikke man sende sådan en hest videre, den ville være guf for alle de der hestepiger der tror de kan redde alle heste med kærlighed ... og det kan gå rigtig galt..
    Jeg kan intet ondt se i at slagte/aflive en hest.. hesten ved ikke den skal herfra.. den står ikke og tænker på alt det den gerne ville have nået.. den forstår ikke konceptet i at være død.. hvorfor er det folk synes det er så frygteligt at slagte/aflive en hest ???

• #24   13. maj 2009 Hej.
    Et ret sent indlæg, jeg kommer med nu, men jeg synes helt sikkert også at det er den bedste beslutning..
    Men Taz .. Hvor i teksten står der, at den var med indspændinger? For det kan jeg ikke finde nogen steder. Det kan jo godt bare være mig der har overset det.

• #25   13. maj 2009 Hejsa... Jeg har været ude for næsten det samme og kan kun sige der er ikke andet at gøre end at komme på nakken af den igen (efter min mening er det ikke en grund til at slagte den) jeg brugte en plovmark da den hingst jeg ridder gjorde sådan....
    Held og lykke håber ikk i allerede giver op

• #26   13. maj 2009 Det handler jo et eller andet sted om at få hesten til at overgive sig og være tilfreds med at rytteren bestemmer, dette gøres ved at arbejde med den fra jorden smiley

• #27   13. maj 2009 Theresa - Hesten er slagtet. Du har sikkert ikke læst det hele, men hvis hesten bare har den lille smule unoder, kan vi ikke bruge den, til det den skal bruges til her. Vi vil ikke sælge den videre, fordi det er for farligt hvis andre bliver udsat for det samme. Hvis den "bare" bukkede ville det ikke gøre noget, for det er lettere at vende den af med, men når den begynder at stejle, og tilmed går bagover - så vil vi ikke prøve igen.

• #28   13. maj 2009 CTS
    Havde den indspændinger på? For synes at Taz nævner dette, men kan ikke finde det i de andre indlæg.

• #29   13. maj 2009 Ja, det havde den - og nej, det står ikke i teksten smiley

Kommentér på:
Stejlet bagover i går :s

Annonce