Stejlet bagover, og væltet i går :s {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg tilbragte min søndag aften på skadestuen, pga. et voldsomt styrt med en ridelærers hest.
HELE HISTORIEN:
Jeg har lovet at hjælpe min ridelærer med at træne en af hendes nye heste op til longehest for nybegyndere. Inden det, havde hesten bukket mig af 2 gange - det er cirka 1½-2 mdr. siden nu. I al den tid vi har trænet med hende, har hun bare været rigtig dygtig. Det er meningen at hun skal kunne gå med en nybegynder der hyller og skriger og hamrer hende i siderne, uden at hun gør noget, så det er vi ved at træne hende op til. I lørdags fik hun så et flip i longen, hvor hun begyndte at bukke og jeg røg af. Men op igen og ride videre.
I går skulle jeg så op igen, og vi tog den lidt med ro, så hun ikke skulle få et flip igen. Det gik rigtig godt i lang tid, hun var rigtig sød osv. Men så begyndte hun at hoppe lidt. Da hun fandt ud af at hun ikke kunne komme til at bukke, så stejlede hun sgu! Vi fik overbalance, og hun væltede bagover, og landede ovenpå mig. Havde jeg landet 10 cm længere bagud, havde jeg ramt en af de telefonpæle der ligger hele vejen rundt om banen.
Men hesten væltede altså ned over mig, men jeg nåede lige at få mig skubbet lidt væk, så hun kun ramte med hovedet, halsen og lidt af skulderen, ned over min brystkasse. Idet hun ramte mig flimrede det et kort øjeblik for mine øjne, og så var hesten væk, og jeg kan huske at jeg bare lå og kiggede op i luften. Min ridelærer slap selvf. longen og lod hesten løbe - og bukke af helvedes til! - og kom hen til mig. Heldigvis kunne jeg bevæge alt, og tænke klart og se, så der var intet alvorligt sket, men jeg tror jeg lå der i 15 minutter inden jeg rejste mig op.
Da jeg kom hjem kørte vi til lægevagten og blev undersøgt. og jeg blev sendt ind på skadestuen, til observation for hjernerystelse. Efter 2-3 timer på skadestuen, fik vi afvide at der intet alvorligt var sket, og at jeg skulle tage den med ro de næste uger + at jeg skal til at læge for at få min næse tjekket, for den er måske brækket :s
Nu skal hesten slagtes, for den er for farlig at have med at gøre, og det er uansvarligt at sælge den til nogle andre.
Ja, det var en ordentlig omgang, og det var skisme voldsomt. Hvis jeg ikke have haft min hjelm på, var jeg nok ikke meget levende lige nu. Tja, skulle bare lige ud med det hele
nov 2008
Følger: 37 Følgere: 56 Emner: 62 Svar: 148
Men godt at du red videre efter du faldt af, det ville ikke alle gøre !
jan 2008
Følger: 281 Følgere: 250 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 622
-kender det godt, min pony havde stået stille i laaang tid, og så skulle jeg begynde at skridte på den, så begyndte den at små hoppe men det var ikke noget voldsomt, da jeg så stod og snakkede med en vile hende jeg snakkede med lige vende rundt (med hendes pony) og så stod min pony lodret op i luften, og jeg kunne mærke den ingen balance havde, det var virkelig uhyggeligt, og så væltede den først ned på r*ven og heldigvis fik jeg skubbet mig væk, og så landede den 10-20 cm fra mig /;
okt 2008
Følger: 94 Følgere: 90 Heste: 3 Emner: 204 Svar: 1.230
men forstår dig udmærket...
men hvorfor slagte hesten hvis i kan give hesten til et sted hvor den kan trænes op langsomt med HMS ?
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Michelle - Sadlen passer, hun har ikke ondt i tænderne, og vi kan hverken se eller mærke nogle ømme steder i ryggen, og hun er tjekket af en dyrlæge der siger hun er helt i orden. Vi tør ikke fortsætte med hende længere, det er simpelthen for farligt - vi var heldige denne gang, men hvis det sker igen kan det gå meget værre, og det tør vi ikke risikere. Derfor skal hun slagtes Vi tør simpelthen ikke beholde hende længere.
okt 2004
apr 2007
Følger: 88 Følgere: 89 Heste: 15 Emner: 58 Svar: 197
jeg skulle ride min hoppe en tur op i skoven og da vi er på vejen stejler hun og vil vende, jeg holder i mod, så glider hendes bagben og hun vælter ned over mig... heldigvis slap jeg med en forslået hofte og skulder og en bunke hudafsrabninger....
jeg havde også min hjelm på, men ramte ikke med hovedet, heldigvis..
men håber at du er ok...-s-
okt 2004
okt 2008
og træne den langsomt og med hesten selv.
og er sikker på den godt kan...
har selv lige gjordt vidunderet med en 12årig gammel hest der aldrig var blevet reet bukkeder bare man prøvede og komme op rullede sig med rytter vid man ikk fald af da hun ville bukke en af..
og hvis man er efter ikk faldt af lavede hun da bare nummeret med at stejle så øjt at hun til sidst faldt bag over og jeg slog mig meget og nogle gange så voldsomt at jeg ikk kunne ride i nogle uger...
men s¨å begyndte jeg at træne hms med hende og hun er den roligeste hest jeg har nu det er som 2 forskellige heste nu.
så det kan lade sig gøre det tager bare tid og tålmodoghed og mod på at man er sikker ¨på at man kommer til at slå sig.
husk på det er ikk hesten selv der har valgt livet som den har nu. men menesket der har fanget den og tvunget den til det den gør nu
hilsen ronja :)
okt 2004
okt 2008
fordi er stadig siker på at der er nogle der vil kunne bruge den og lære den det...
ved den kan lære det :):(
men det er jo jeres valg. men hvorfor ikk spørge om der er nogen der vil have den og prøv eog træne den op eller bare gøre dn til triks hest ?
i stedet for at slagte o hvis de så ikk kan så kan den nye ekjer jo så slagte den eller ?
okt 2004
dec 2007
Følger: 194 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 98 Svar: 601
Jeg håber du ikke er blevet bange får at ride og håber på at du kommer til at ride igen. stakels dig
okt 2004
okt 2008
okt 2004
Men anyways, så er det min ridelærers hest, og hun har taget beslutningen af hesten skal væk, og jeg synes det er et klogt valg.
okt 2008
Stejlet bagover, og væltet i går :s
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside