{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
625 visninger | Oprettet:

Stopper konstant {{forumTopicSubject}}

Ved ikke lige hvor jeg skal begynde i min forklaring af mit problem, så det bliver nok lidt rodet, bær over med mig ;b

Jeg har min hoppe Artesia på 9 år. Hun var sidste år i ridning 2 måneder. Det er ca et år siden nu. Dette skyldes primært at jeg tidligere det år brækkede armen og derfor var/er svag i denne. Hun har siden jeg købte hende haft denne dårlige vane med at stoppe og trække tøjlen incl mig frem og ned til jorden.

Da hun blev redet af ham var der ingen problemer, og det var der heller ikke meget længe efter det, faktisk har jeg ikke mærket noget til denne vane før her den sidste måned. Og nu skal jeg så også lige love for den er kommet igen. I dag formåede jeg til et stævne først at få en andenplads og 10 minutter derefter red jeg et nemmere program til 6 % mindre og ca 15 stop.

Jeg er udemærket klar over at fejlen må skyldes mig, siden det er kommet igen, men jeg aner ikke hvad jeg gør der fremmer denne reaktion. Især ikke fordi det kommer helt ud af det blå. Sådan lidt, nu gider jeg ikke mere, så nu bliver jeg træls.

Og jeg får undervisning, mindst en gang om ugen, plus weekendundervisning hver 3. weekend, så ingen dumme kommentare om det.

Men please. hvis i kender problemet eller har noget der måske kunne hjælpe. Eller bare en kommentar. Så kom med det. Er desperat for at løse problemet. Det er alt der hindre os i at starte LA nu.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stopper konstant
  • #3   15. okt 2008 Nadia R: Tak ;b Er jeg glad for at høre.. Hmm tænkte jeg også i starten, men det hjælper ikke. Gør faktisk kun den forskel at jeg ryger endnu mere på næsen når hun slår snotten i jorden..

• #4   15. okt 2008 Ej et sært problem... Tja det kan godt være noget med fremad drift... men det ville være underligt når du jo får undervisning...

Det er jo en vane det der... du må ha lavet den vane om...

Hvis du tager fast i tøjlen når han trækker den ud af hænderne på dig hvad sker der så?

Og gør hesten noget specielt før den stopper op? eller i det den stopper op???

• #5   15. okt 2008 Anne: Ja min hest er også lidt sær ;b Og ja, jeg er også overbevidst om at det er blevet en træls vane. Nogle gange kan jeg mærke det, og jeg når så at klemme hende fremad, så er der intet, men langt de fleste gange siger det bare bang, så stopper hun samtidig med hun trækker hovedet og mig ned og frem.

Jeg har ganske enkelt ikke kræfter til at holde hende når hun gør det. Det kommer også så pludseligt at jeg ikke lige når at stramme alle muskler. Desuden så giver den kombi af stop og trækken at man automatisk ryger frem.

• #6   15. okt 2008 Tja, du ved hun gør det nu, der er vist ikke så meget at sige til det end at du hele tiden må holde dig tilbage, ride frem med sæde og schenkler konstant, samt lave helt vildt mange halve parader, så den begynder at lytte til dig

• #7   15. okt 2008 har du kigget tænder på den? for det kan simpelthen gøre så meget.
    og nu har jeg ikke set dig, og har heller ikke lige set dine billeder, men HVIS du har for meget i den fortil uden at løsne, altså hvis du hænger (for det er jeg rigtig god til) så kan der også komme en masse sjove reaktioner. Fx min, da jeg hang allermest, der ville han stå på bagbenene, men nu har jeg skiftet underviser og ridestil, og nu er der aldrig noget

• #8   15. okt 2008 Karina: Lige meget hvor meget jeg ved det så kan jeg ikke stoppe hende i at gøre det. Jeg vidste det også gennem hele programmet i dag, og hun fik alligevel gjort det ca 15 gange.
    Der står bare kontant: Fin øvelse med stopper... Ret nedern. Og hun fik ikke 1 sekunds frihed fra mine schenkler gennem det ridt. Men dem skider hun højt og flot på når først det tager ved hende.

• #9   15. okt 2008 Julie: Min underviser siger jeg er for sød ved hende og skal lære at tage mere fat. Så tror nu ikke det skulle være problemet. Får altid ros for min bløde tøjlekontakt. ;b Og ja, tænderne er tjekket

• #10   15. okt 2008 Hmm, ja ud fra dine billeder ser din ridning fin ud. Jeg synes stadig det ser lidt ud som om, du sidder meget let på hende?? Og måske ikke er beslutsom nok, men det er jo så ret svært at se ud fra billeder...

Altså, hvis det bare er frækhed, hvilket jeg synes det lyder til, så ville jeg tage en pisk i hånden og klappen hende en hver gang hun gør det...

Jeg ved godt jeg nok får hak for det råd, men hvis hesten ikke har ondt, sker der intet ved det

• #11   15. okt 2008 Der er jo andet for end du må prøve at holde i tøjlen indtil hun giver efter/lader være med at hive, hvorefter du selv giver efter.

Kan hesten bakke ved pres i begge tøjler?

• #12   15. okt 2008 Har du prøvet at holde let på tøjlen, så når hun trækker, glider den ud af dine hænder? Sådan som jeg hører det så prøver hun din "kærlighed" af hvis man kan sige det sådan.. Måske hvis du viser hende at tøjlen bare glider og så samler du hende op igen og fortsætter arbejdet..

• #13   15. okt 2008 Karina: Hihi, tja jeg ville ikke nævne at den metode er afprøvet, og hjælper i sekundet, men ikke 10 sekunder efter. Og synes lidt det lyder som om du også mener jeg ikke er bestemt nok/for sød ved hende. Så det vil helt klart være der det første arbejde skal ligge.

Zandra: Ja hun kan bakke, men meget modvilligt. Og nej vil ikke bakke hende hver gang hun gør det, for så begynder hun bare at stejle i stedet. Hun er stadig meget tilbøjelig til at løfte sig fortil i tilbagetrædningerne

• #14   15. okt 2008 Camilla: Også afprøvet. Og gør jeg sådan kan jeg ligesågodt lade være med at sætte mig op, for så står hun ski bare stille hele tiden ;b

• #15   15. okt 2008 Du skal ha lavet om på den vane.... Hun bruger det jo som signal på at hun nok ikke lige gider mere...
    prøv evt når hun gør dette at lave en tilbage trædning, eller andet... Prøv at få hende til at tænke på noget andet og få hende til at handle lynhurtigt....

• #16   15. okt 2008 Ville jeg evt kunne bruge en versade som erstatning for den tilbagetrædning?

• #17   15. okt 2008 He hvis hun stjeler når du bakker - så lad for gulds skyld vær...

Altså jeg havde gjort alt for at få hende frem i disse situationer. også selv om hun når at stoppe...
    Jeg ville øve mig i at læse hende og lære at mærke hvornår hun vil gøre dette...

• #18   15. okt 2008 Om du så må ty dig til mindre flyver spark, så ville jeg gøre det... det lyder som et respekt og tillids problem...

• #19   15. okt 2008 Hvis du ikke vil bakke, så ville mit umiddelbare bud være at ride rundt med lange tøjler et stykke tid, og øve en MASSE parader.

Lange tøjler = ikke noget at hænge i og ikke noget at hive ud af hænderne på dig. Her skal hesten så bare lære at stoppe med det samme og stå stille - uden at flå tøjlerne ud at hånden på dig. Hvis den tager ved, ville jeg prøve at holde igen indtil den er rolig i hovedet og straks give efter og rose.

• #20   15. okt 2008 Jeg er faktisk lige ved at tro jeg har dømt dig til et stævne engang, har du redet stævne i Nejst?

• #21   15. okt 2008 Sus: Ja det vil jeg da mene hun gør, men ikke med brudt tøjlekontakt da hun så bare fortsætter med at gå og tage tøjlen.

Zandra: Vi øver parader, da hun også gør det samme når jeg giver tegn til stop. Bortset fra at jeg så er mere forberedt og derfor regnede jeg med jeg måske kunne afvænne det ved at kontrollere det i paraderne. Men hun skal ikke have lov til at stoppe med hovedet i jorden. så stopper hun jo aldrig.

Anne: Hun har fået et par flyvespark ;b

• #22   15. okt 2008 Karina: ja..

• #23   15. okt 2008 Karina: Dømte du lørdag eller søndag i nejst i foråret?

• #24   15. okt 2008 Sus: OKay, tak. Det vil jeg prøve her i weekenden. Men hendes massør mener nu ikke der er noget i overlinien, men er nærmest desperat til at prøve alt der endnu ikke er afprøvet

• #25   15. okt 2008 Jeg dømte begge dage derude

• #26   15. okt 2008 Karina: Okay, men vel ponyer den ene dag og omvendt.

• #27   15. okt 2008 Ja nemlig, jeg kan ikke huske hvad dag der var hvad. Dømte LB klasser

• #28   15. okt 2008 Karina: Okay, jeg red kun LC i nejst

• Anja N
    Anja N Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 2
    #29   16. okt 2008 Udfra dine billeder ser det ud som om, at din sadel ligger for langt fremme... er det en mulighed, at din sadel er for smal? En for smal sadel gør netop, at skulderen ikke kan arbejde frit da den trykker og et af symptomerne kan netop være at hesten ikke går ordentligt frem - grundet ubehag.

At løse dette problem kunne fx være at få en sadelmager ud (de gode koster ca 500 for en "konsultation" - men det er godt givet ud:))

Heste modarbejder ikke bevist - der er altid en grund....

Mvh. Anja

• #30   16. okt 2008 Anja: Ja, den gamle sadel lå lidt træls efter hun havde været i fol, men jeg fik en ny sadel for 1½ måned siden, som ligger meget bedre, og også er lidt bredere. Jeg ville gerne have sadelmager ud men kender desværre ingen i nordjylland som jeg vil have til at røre hverken sadel eller hest smiley

• #31   16. okt 2008 Nu er heste jo så ikke istand til at være frække, så det er ligesom udelukket smiley enten er der noget der genere den, fx sadel eller også så virker dens frem signal ikke korrekt..
    Du skriver den ikke fik et sekunds fred for dine schenkler.. det er en meget dårlig ide... det eneste du får ud af at have schenklerne ved hele tiden er at den bliver endnu mere døv for dem.. den skal lære at svare korrekt frem så du kun behøver den gå frem og ellers kan sidde stille..

• #33   16. okt 2008 Cacao. Nej, hun stopper mens hun river hovedet ned.

• #34   17. okt 2008 Signe: Jeg kunne skide godt tænke mig at vide, hvorfor en hest ikke er i stand til at være fræk???? Er det en egenskab, som hesten bare ikke er født med??? Eller hvordan?? Har hesten fortalt dig den ikke kan være fræk eller hvordan??

• #35   17. okt 2008 Karina: Nej nu er heste jo heller ikke istand til at snakke sjovt nok smiley næh det er skam ganske simpelt, de har ikke den del af hjernen der ville muliggøre at hesten kunne være fræk.. dette er der forsket grundigt i.. så heste kan være fejl trænede, forvirrede, have ondt oftest skyldes det folk kalder frækhed en af disse ting.. men frække kan de ikke være..

• #36   17. okt 2008 Nej, men kald det fejltræning eller frækhed så... En hest som i mine øjne er fræk, bliver det jo også kun af at have fået held til at gøre de ting den nu gør... Det er jo også en slags fejltræning

• #37   17. okt 2008 Karina: Det kommer selvfølgelig an på hvad man ligger i ordet fræk.. men "korrekt" betyder det at gøre noget man ved er forkert for at drille/genere og det er hesten ikke i stand til.. den kan ikke planlægge eller forudse handlingsforløb, og den gør ikke ting for at være på tværs, drille eller genere.. derfor står jeg helt af når folk straffer hesten for at være "fræk"..
    Heste gør ting fordi de har fået "ros" for det og derfor tror det er det rette, fordi de ikke kan se anden udvej, eller fordi deres indstinkt fortæller dem at det er det bedste at gøre..

• #39   17. okt 2008 Ok, så vil jeg gerne høre forklaringen på en pony, som er 100 % i orden og som går ganske høje klasser, altid er flink og rar... ligetil den får en mindre rytineret på ryggen... så trækker den hovedet ned og løber ind på midten til underviseren.

Alle rutinerede ryttere kan ride den pony, den er glad og gør altid sit bedste... lige til den ser sit snit til at "lege" med rytteren

Om det så er fordi den driller bevist eller om den gør det bare fordi den kan.... ja, dt ved jeg ikke, men jeg kalder det frækhed

• #40   17. okt 2008 * Cacao & Traum - BBHlejr '08 *: det var lige det det hed smiley

Karina: Fordi en nybegynder ikke er tydelig nok i sine hjælper, laver fejl og måske er usikker... så søger ponyen underviseren eller evt er det bare midten (for der stopper undervisningen jo gerne) for den har jo "lært" at så stopper ridningen (med nybegynder måske ubehaget)..
    Desuden ville den rutinerede rytter sandsynlighvis stoppe ponyen lige så snart den tænkte på at gå ind til midten, nybegynder kan ikke læse hesten og ville sikkert heller ikke vide hvad de skulle gøre, derfor overskygges deres signaler af ponyen tillærte adfærd der siger at ind på midten så stopper ridningen..

• #41   17. okt 2008 Ja, men hovedreglen er at hesten ikke skal foretage sig andet end den får besked på, altså blive på hovslaget til den får anden besked.

Des. sagde jeg ikke en nybegynder, men en mindre rutineret rytter

I mine øjne er det ulydighed!!!!

Kommentér på:
Stopper konstant

Annonce