682 visninger
|
Oprettet:
What to do - Pony stopper op {{forumTopicSubject}}
Hej Hg..
Min pony stopper op når vi fx. skal ned på løsdriften eller vi ska ud og gå tur.. Hun stopper konstant op og gider ikke gå fremad. Selvom jeg har godbidder osv.. Så prøver hun bare at nå med hovedet men vil helst ikke flytte sig? Hun har gjort det rigtig meget her på det sidste.. Hun har ikke ondt da vi havde dyrlæge i dag og sagde hun havde det godt.
Har i nogen ideer til hvordan jeg får hende til at gå frem?
Godbidder hjælper ikke.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 168
Du skal med andre ord have "hjernen til at flytte benene".
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 59
Hun stopper simpelhent op og står fast som var hun groet fast til jorden
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
nov 2013
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Når hun stopper- giver du hende det signal i grimen, som du gerne vil have hun reagerer på- dvs et let pres frem, reagerer hun ikke, øger du presset lidt- reagerer hun ikke- så tap hende på skulderen med pisken (ikke slå), forstærk signalet med pisken, hvis hun ikke går frem. Så snart hun går frem, så slipper du pres i grimen og stopper med at tappe med pisken med det samme (+ evt. giv en godbid) og så starter du forfra igen. På den måde vil den lære ret hurtigt, at den lige så godt kan reagerer på det lette signal i grimen
Husk at hvis hesten fx. vælger at bakke, så er det vigtigt at du bliver ved med at holde presset i grimen og tappe på skulderen, fordi hvis du stopper når hesten går baglæns, så har du lært hesten, at baglæns er det rigtige svar.
nov 2013
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Og så er der det problem, at hesten nu har oplevet, at du har opgivet mange gange. Det betyder ikke at den har "vundet". Det betyder bare at den har lært, at uanset hvad du gør, så skal den blive stående, fordi presset forsvinder når den bliver stående, så det kan godt tage lang tid at vende. og det er virkelig vigtigt at timingen er rigtig.
Hvis ovenstående ikke virker, så tror jeg, at det er fordi din timing ikke er helt nøjagtig- overvej at få en ud som kan hjælpe dig
What to do - Pony stopper op